Leuven Noord: Fiets- en autotunnel Kessel-Losesteenweg

Regio
Gemeente
Weg
Datum Werken vanaf 30 maart 2020

UPDATE 18/03/20: Deze werf is stopgezet/uitgesteld tot nader order. Zodra er een nieuwe startdatum is, zal deze gecommuniceerd worden.

Wegen en Verkeer start vanaf 30 maart met ingrijpende werken op de E314 in Leuven. De werken brengen het komende anderhalf jaar, tot de zomer van 2021, ernstige hinder met zich mee. Ze zullen vooral tijdens de ochtend- en avondspits geduld vragen van de weggebruiker. Lees meer over de verkeershinder op deze pagina. In anderhalf jaar tijd worden op en rond het viaduct van Wilsele vier projecten uitgevoerd: de verbreding van het viaduct van Wilsele, de aanleg van een fiets- en autotunnel onder de snelweg (zie hieronder), de renovatie van drie bruggen en de plaatsing van nieuwe geluidsschermen. 

Het Agentschap Wegen en Verkeer bouwt vanaf 2020 een fiets- en autotunnel onder de snelweg E314, in het verlengde van de Kessel-Losesteenweg. De aanleg van de fiets- en autotunnel maakt deel uit van 'Leuven Noord', een reeks van elf infrastructuurprojecten ten noorden van Leuven tussen 2018 en 2023. 

Werken vanaf eind maart 2020

Nood aan een veilige fietsroute tussen Kessel-Lo en Wilsele

Fietsen tussen Wilsele en Kessel-Lo is vandaag niet evident. Het verouderde fietspad ligt vlak naast een belangrijke verbindingsweg (het Vuntcomplex, ook gekend als de “Limburglaan”. Als fietser kruis je er de drukke op- en afritten van de E314. Ook aan de carpoolparking rijden heel wat auto’s in- en uit, vooral tijdens de ochtend- en avondspits.

​ 

 

Nieuwe fiets- en autotunnel tussen Kessel-Losesteenweg en Langeveld

Een gloednieuwe fiets- en autotunnel maakt de verkeerssituatie voor fietsers een stuk veiliger. Voortaan trap je vanaf de gewestweg Vuntcomplex naar de Wilselsesteenweg. Langs daar leidt de nieuwe fietstunnel je onder de E314 door en sluit je aan op de Aarschotsesteenweg (N19), zonder de op- en afritten van de E314 te kruisen. Na de aanleg van de fiets- en autotunnel verdwijnt het oude fietspad aan het Vuntcomplex helemaal. Het fietspad wordt weggehaald samen met de werken aan het laatste deel van de  nieuwe spitsstrook op de E314 tussen Herent en Aarschot. 

 

   

 

Bouw tunnel in twee fasen

Om de nieuwe fietstunnel te installeren terwijl het verkeer op de E314 kan blijven rijden graven we weghelft-per-weghelft de E314 uit en bouwen de tunnelkoker ter plaatse. Na de bouw van de koker leggen we de snelweg bovenop de tunnel opnieuw aan met een nieuwe fundering en lagen asfalt. Die werken gebeuren in twee fasen die elk ongeveer een half jaar duren.

  • Tijdens fase 1 werken we op de kant waar het verkeer richting Brussel rijdt. 
  • Tijdens fase 2 is de weghelft voor het verkeer richting Lummen aan de beurt.

 

Verkeershinder vanaf 30 maart tot de zomer van 2021

Vertragingen op de E314 in beide richtingen

Tijdens de werken aan het viaduct en de fiets- en autotunnel onder de snelweg, moet het verkeer op de E314 over twee versmalde rijstroken in elke richting, en dat over een afstand van zo'n 2,5 kilometer. Dat zal vooral voor hinder zorgen tijdens de ochtendspits richting Brussel en de avondspits richting Lummen. Volgens onze prognoses zullen de wachtrijen op de E314 aanzienlijk langer zijn. Hou hier rekening mee.

Bekijk hier een schematische voorstelling van de verkeerssituatie op het viaduct van Wilsele vanaf eind maart 2020.

 

Afsluitingen op- en afrittencomplex Wilsele/Kessel-Lo (nr. 20)

Tijdens de werken worden er op- en afritten afgesloten om de doorstroming en veiligheid tijdens de werken te verzekeren. Het afsluiten van een oprit of een afrit gaat altijd met veel hinder gepaard. Dat bleek in 2017 - in de eerste fase van de werken - al, toen we de weghelft in de rijrichting van Brussel aanpakten. 

  • De oprit richting Lummen gaat dicht tot en met maart 2021. 
    • Het verkeer richting Lummen wordt omgeleid naar het op- en afrittencomplex van Holsbeek (nr.21) via de Aarschotsesteenweg (N19) en de Steenweg op Holsbeek (N229).
  • De oprit richting Brussel gaat dicht tot en met maart 2021. 
    • Het verkeer richting Brussel wordt omgeleid naar het op-en afrittencomplex van Leuven (nr. 15) via de Aarschotsesteenweg (N19), de ring rond Leuven (R23) en de Koning Boudewijnlaan (N264).

  • De afrit komende van Lummen zal gedurende een half jaar afgesloten worden.
    • Het verkeer kan keren aan het op- en afrittencomplex van Herent (nr. 18) en de Mechelsesteenweg (N26)
  • De afrit komende van Brussel blijft steeds open. Op deze manier blijven de handelszaken langs de Aarschotsesteenweg en de Leuvense Vaart bereikbaar. 

 

Omleidingen

 

Op- en afrittencomplex  Wilsele/Kessel-Lo (nr. 20)

 

 

Meer informatie op website 'Leuven Noord'

De aanleg van de fietstunnel maakt deel uit van 'Leuven Noord'. Dit is een reeks van elf infrastructuurprojecten tussen 2018 en 2023 ten noorden van Leuven, met name in de deelgemeenten Wilsele en Kessel-Lo. Met de realisatie van deze projecten wil Wegen en Verkeer de verkeersveiligheid verhogen en het verkeer op en rond de E314 vlotter laten verlopen. Meer informatie over dit project vindt u op de website van Leuven Noord.