Herinrichting Ouwegemsesteenweg (N435)
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Waarom zijn de werken nodig?
Het Agentschap Wegen en Verkeer en de gemeente Kruisem plannen een grondige herinrichting van de Ouwegemsesteenweg (N435). Fietsen tussen Lozer en Ouwegem is hier vandaag onveilig. Er is geen apart fietspad, waardoor fietsers op de rijweg langs de auto’s moeten fietsen. We pakken de weg daarom aan tussen de toekomstige rotonde in Lozer en de bebouwde kom van Ouwegem en zorgen er voor nieuwe en veilige fietspaden, een nieuw wegdek en een nieuwe riolering. Het project bevindt zich momenteel in de studiefase.
Wat gaan we doen?
Voor de herinrichting van de Ouwegemsesteenweg (N435) over een afstand van 1,5 kilometer hebben we drie doelstellingen:
- Meer veiligheid voor fietsers en voetgangers: we leggen veilige, afgeschermde fietspaden aan langs de Ouwegemsesteenweg (N435) en er komen nieuwe voetpaden in de bebouwde kom van Lozer.
- Nieuwe, comfortabele bushaltes: de heraangelegde bushaltes aan het kruispunt met de Kloosterstraat en in Lozer krijgen een verhoogd perron zodat iedereen makkelijk op de bus kan stappen.
- Gescheiden riolering: we leggen een gescheiden riolering aan waarbij enkel het afvalwater naar een waterzuiveringsinstallatie gaat en het regenwater apart wordt afgevoerd naar waterlopen in de buurt om opnieuw de bodem in te sijpelen.
Bekijk hier de ontwerpplannen.
Waarom zijn deze fietspaden niet aangelegd samen met die in Lozer en Ouwegem?
Dit project is afhankelijk van andere werken in de buurt. Voor we werken op de Ouwegemsesteenweg moet eerst de Neerrechemstraat een nieuwe riolering krijgen. Het nieuwe rioleringsstelsel van de Ouwegemsesteenweg moet namelijk aansluiten op dat van de Neerrechemstraat. Om diezelfde reden kan ook de Neerrechemstraat pas worden aangepakt na de werken op de Nazarethsesteenweg (N437). Het is dus een ketting van projecten die we goed op elkaar moeten afstemmen.
Timing en impact?
Waar staan we nu?
De studie voor de herinrichting van de Ouwegemsesteenweg (N435) leidde al tot een eerste ontwerp. Dit zal door verder studiewerk worden verfijnd en gedetailleerd. We verwachten het definitieve ontwerp in 2023-2024. De werken starten ten vroegste in 2027.
Lees hier meer over het projectverloop.