Vlot naar het bedrijventerrein RECORE
Algemeen Overzicht
In de omgeving van complex 28 Hasselt-Zuid van de E313 krijgt de RECORE-site een nieuwe invulling. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start vrijdag 31 oktober met aanpassingen om voor een veilige afwikkeling van het bedrijventerrein met de Sint-Truidersteenweg (N80) en Prins-Bisschopssingel (R71). Volgens de huidige planning is het einde van de werken voorzien in de lente van 2026.
Wat en waarom?
De ontwikkeling van het bedrijventerrein zorgt voor bijkomende mobiliteitsuitdagingen. Het knooppunt is nu al druk gebruikt, voornamelijk door gemotoriseerd verkeer. Sinds 2023 loopt een studie om een veilige en betrouwbare ontsluiting van de RECORE-site te voorzien.
Verbinding Prins-Bisschopssingel (R71)
Het bedrijventerrein is enkel toegankelijk via de Prins-Bisschopssingel (R71).
- Komende van het kruispunt met de Sint-Truidersteenweg slaat verkeer rechtsaf naar het bedrijvenpark.
- Komende van het kruispunt met de Luikersteenweg steekt het verkeer via een nieuwe afslagstrook de Grote Ring over.
Vanaf het bedrijvenpark rechtstreeks naar de Grote Ring is enkel mogelijk in de richting van de Luikersteenweg. Het crematorium blijft bereikbaar via de ventweg.
Verbinding Sint-Truidersteenweg (N80)
Uitgaand verkeer verloopt maximaal via de Sint-Truidersteenweg. Daar kan het zich in alle rijrichtingen begeven.
Voor gemotoriseerd verkeer zal de tweede rijstrook om vanaf de Sint-Truidersteenweg rechtsaf te slaan naar de Prins Bisschopssingel (R71) en het bedrijventerrein verlengd worden.
Het bestaande dubbelrichtingsfietspad wordt hier drie meter en gescheiden van de rijbaan door een groenstrook.
Een eigen plek voor fietsers
De Recorstraat wordt een fietsstraat met duidelijke en zichtbare plaats voor fietsers. Het fietspad langs de Sint-Truidersteenweg zal logischerwijs hierop aansluiten. Woningen blijven toegankelijk en de bestaande inritten op de Recorstraat blijven behouden.
Het fietspad passeert de nieuwe halve ovonde, met veilige oversteekplaatsen en voldoende opstelruimtes zodat fietsers één rijstrook per keer moeten oversteken. Richting het spoor rijden fietsers over een nieuw dubbelrichting en vrijliggend fietspad, gescheiden van de rijweg.
Goed om te weten:
- De bestaande bomenrij langs de Recorstraat wordt maximaal behouden.
- Centraal op de site komt een bushalte voor vervoer op maat.
De ontwikkelaar van het bedrijventerrein staat in voor de realisatie van de mobiliteit op het terrein.
Timing en impact?
Werken in 4 fases
De werken zijn ingedeeld in 4 fases:
- De aanleg van een nieuwe afslagstrook op de Grote Ring (R71).
- De aanleg van halve ovonde op het terrein en de Recorstraat richting spoorweg.
- De heraanleg van de Recorstraat, zijde woningen.
- Aanpassingen aan de Sint-Truidersteenweg (N80)
1 - Afslagstrook Grote Ring (R71)
Op de Grote Ring komende van de Luikersteenweg (N20) komt een nieuwe afslagstrook.
- Werken? Tijdens de weekends van 31 oktober en 14 november en buiten de spitsuren.
- Hinder?
- Minder rijstroken beschikbaar.
- Alle verkeersbewegingen aan het kruispunt blijven mogelijk.
2 - Halve ovonde & vernieuwing Recorstraat
Vlak buiten de Grote Ring komt een halve ovonde om het aanrijdende verkeer te regelen. Ook de Recorstraat wordt helemaal vernieuwd.
- Werken? Vanaf maandag 3 november tot eind januari 2026.
- Hinder?
- Geen hinder op de Grote Ring (N71).
- Recorstraat richting de spoorweg is afgesloten voor verkeer.
- Ondernemingen aan de Prins-Bisschopssingel blijven bereikbaar via de Sint-Truidersteenweg, de Kerkhofstraat en de Teschlaan (zie onderstaand plan).
- Fietsers volgen een lokale omleiding.
3 - De heraanleg van de Recorstraat, zijde woningen.
- Werken? De startdatum is afhankelijk van fase 2.
- Hinder? Geen hinder op de Grote Ring (N71)
4 - Aanpassingen aan de Sint-Truidersteenweg (N80)
- Werken? Van februari 2026 en tot in de loop van het voorjaar 2026
- Hinder? We communiceren later over de tijdelijke verkeersmaatregelen.
De timings zijn onder voorbehoud van gunstige weers- en werfomstandigheden.