Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitzonderlijk vervoer wegenwerken

Zwijndrecht, E34/N49

30/09/2022
Door herstellingswerken op de E34/N49 in Zwijndrecht, ter hoogte van "Waaslandhaven-Oost", is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 7 oktober 2022 om 22 u tot maandag 10 oktober 2022 om 5 u. Richting Antwerpen is alleen de pechstrook beschikbaar. Richting Kallo is er geen hinder. Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning. Een alternatieve reisweg is niet voorzien.

Meer info (updates): https://www.oosterweelverbinding.be/nieuws/hinder-verwacht-weekend-van-0710-voor-herstellingswerken-op-e34

A10 Oudenburg - Jabbeke, 26 tem 30 september 2022

Door wegenwerken wordt de A10 Oudenburg - Jabbeke tijdelijk 1 rijstrook ipv 2, rijrichting Brussel.

Info: https://wegenenverkeer.be/werken/asfalteringswerken-autosnelweg-oudenburg-jabbeke

VB - N1 Zemst (onderhoud brug over E19)

Het Agentschap Wegen en Verkeer geeft de brug van de Brusselsesteenweg (N1) over de E19 een onderhoud. Zowel het wegdek als de leuningen van de brug worden vernieuwd. In 2020 vernieuwde Wegen en Verkeer ook al de nabijgelegen brug over de Zemstsesteenweg.

Overschrijdingsvoorwaarden over de brug kunnen niet altijd gerespecteerd worden. Gelieve alternatieve reisweg te verkennnen. Meer informatie: https://wegenenverkeer.be/werken/onderhoud-brug-brusselsesteenweg-over-e19

A19/R8 Kortrijk - Wevelgem, tot eind oktober 2022 (fase 1)

https://www.wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-complex-a19-r8

Het complex A19-R8 wordt heringericht. 

Meer info over de werf en fases: https://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-complex-a19-r8

Vergunningen met een netwerk autosnelwegen of alle wegen België kunnen gebruik maken van de aangegeven omleiding. 

Vergunningen op reisweg moeten via een nieuwe aanvraag een alternatieve reisweg voorstellen.

Oostmalle, N153/N14

23/09/2022
Omwille van herstellingswerken aan een lekkende gaskraan onder het kruispunt N153/N14 in Oostmalle is de N153 voor alle verkeer afgesloten van maandag 26 september 2022 om 6 u tot en met zaterdag 15 oktober 2022 om 6 u. Op de N14 is alleen de rijbaan richting Zoersel vrij voor verkeer richting Zoersel. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte naast de werfzone.

De omleiding is grotendeels dezelfde als die tijdens de afsluiting van de N153 in Wechelderzande in augustus 2022, met dat verschil dat nu het kruispunt N14/N153 amper bruikbaar is. Dat kruispunt kan vermeden worden via N179 tussen N14 Zoersel en N12 Westmalle. De lokale omleiding via N104 Vlimmeren is niet toegelaten voor uitzonderlijk vervoer.

Omleidingen om bij de vergunning bij te voegen: 20220923_Oostmalle_N153-N14.pdf
 

Diest - N2 (ter hoogte van de Eduard Robeynslaan 73)

Beperkte doorgang (in lengte en breedte)ter hoogte van de chicane)

Antwerpen, N129 (UPDATE: volgende fase)

28/07/2022 (UPDATE: 21/09/2022)
Door wegenwerken op het kruispunt N129 Groenendaallaan met Vosseschijnstraat in Antwerpen, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuig moeilijk tot onmogelijk van 22 augustus tot 18 november 2022. Door de tijdelijke verkeerslichten hangen er extra kabels boven het wegdek. De transporthoogte wordt daardoor beperkt tot 5,30 m (kabels kunnen onder invloed van de weersomstandigheden doorhangen, gelieve de hoogte goed na te kijken voor het vertrek). De werken zijn opgedeeld in fasen.

Van 22 augustus tot 19 september 2022 (fase 1 tot 3) is de afslagstrook van Groenendaallaan (komende van Noorderlaan) naar Vosseschijnstraat niet beschikbaar. UPDATE: fase 3 duurt 1 week langer, tot 26 september 2022. De afslagstrook verdwijnt om plaats te maken voor een doorlopend fietspad. De afslagbeweging komt mee in de lichtenregeling op het kruispunt. Tijdens de werken is het inrijden van de Vosseschijnstraat versmald tot ruim 1 rijstrookbreedte. Gelieve hiermee rekening te houden. Omleiding is mogelijk vanaf Noorderlaan via Korte Wielenstraat naar Vosseschijnstraat. De verbinding tussen Groenendaallaan en Straatsburgbrug (richting Antwerpen stad) blijft open.

Van 26 september tot 24 oktober 2022 loopt fase 4 waarbij gewerkt wordt aan de hoek Vosseschijnstraat/Narvikstraat. Op alle takken zijn minstens 2 (versmalde) rijstroken beschikbaar, de hoogtebeperking door de kabels blijft wel gelden.

Over de laatste fase (tot 18 november 2022) wordt in de loop van oktober gecommuniceerd.

N31 ventwegen Brugge, tot eind oktober 2022 (fase 3)

Wegens beperkte hoogte van de tunnels in de N31 te Brugge, dient bepaald UV de tunnels te vermijden via de ventwegen van de N31.
Door de plaatsing van geluidsschermen langs de ventwegen, worden deze volledig afgesloten en kan er eveneens hinder zijn op de N31 zelf.
Hierdoor worden bepaalde rijrichtingen langs de N31 en aansluitingen met N32 Torhoutse Steenweg tijdelijk onbruikbaar.

Fase 3: begin augustus - eind oktober 2022:

  • Volgende ventwegen N31 afgesloten:
    • Richting E40 tussen N32 Torhoutse Steenweg en Koningin Astridlaan
    • Richting kust tussen N367 Gistelse Steenweg en Legeweg
  • Inname van één rijstrook op de N31 Expresweg zelf:
    • Richting E40: 18 augustus
    • Richting kust: 26 tem 5 oktober

Passage door de werken is verboden voor UV.
Plaatselijke omleidingen zijn niet geschikt voor UV.

UV tot en met 90 ton én met maximale afmetingen G2 (L 30m; B 4m25; H 4m50) of G3 (L 35m; B 5m; H 4m80) mag gebruik maken van omleidingen volgens de nota:
https://www.wegenenverkeer.be/sites/default/files/uploads/Addendum_werken_parallelwegen_N31_Brugge.pdf
Deze nota mag bijgevoegd worden als addendum op reeds bestaande vergunningen.

Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.

Info: https://www.wegenenverkeer.be/werken/geluidsschermen-langs-expresweg

Aarschot, N19

14/03/2022 (update: 22/03/2022)
Door wegenwerken op de N19 Herseltsesteenweg in Aarschot, wordt het kruispunt met de Oude Mechelsebaan voor alle verkeer afgesloten vanaf 19 april 2022 tot vermoedelijk eind 2023. De doorgang met uitzonderlijke voertuigen is niet mogelijk.

Omleiding voor lokaal verkeer met een maximale hoogte van 4,30 m: vanaf zuidkant werf - N19 Aarschot - R25 Aarschot - N10 Heist-op-den-Berg (indien noodzakelijk omwille van de lengte mag er aan de rotonde thv Broekmanstraat via de centrale doorsteek door het middeneiland gereden worden) - Mechelbaan (let op: beperkte hoogte onder waarschuwingsdraad aan gelijkgrondse spooroverweg) - N15 Booischot - N15 Herselt - N19 Aarschot (geldig heen en terug).

Omleiding voor doorgaand verkeer tussen Tienen of Sint-Joris-Winge enerzijds en Zammel (Geel) anderzijds (geldig heen en terug): N3 Tienen (Withuisstraat) - N223 Sint-Joris-Winge - N2 Bekkevoort (OF N3 Tienen Withuisstraat - Albertvest) - N29 Bekkevoort - N2 Diest (Citadellaan) - R26 (Citadellaan) - N127 Zammel (Geel).

TIENEN - Wegenwerken Aarschotsesteenweg (vernieuwing fietspaden)

Van 03/05/2022 tot 17/06/2022 worden de fietspaden op de Aarschotsesteenweg te Tienen vernieuwd. Gedurende deze periode zal er éénrichtingsverkeer ingevoerd worden op de Aarschotsesteenweg van Tienen naar Aarschot. De omleiding voor het verkeer komende van Aarschot en rijdend met richting Tienen is voorzien via de Kumtichstraat -Leuvenselaan – Withuisstraat. In de Kumtichstraat wordt hiervoor de tonnagebeperking opgeheven voor de duur van de werken.

 

N325 Middelkerke, tot begin 2023

Door wegenwerken is de N325 te Middelkerke volledig afgesloten (in beide richtingen).

Passage door de werken is (momenteel) verboden voor UV.
Plaatselijke omleidingen zijn (momenteel) niet geschikt voor UV.
Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.

Info: https://wegenenverkeer.be/werken/voorbereidende-werken-spermaliestraat

 

VILVOORDE - N1 Rooseveltlaan (Franklin)

Herinrichting Franklin Rooseveltlaan door stad Vilvoorde: vernieuwing kruispunt met gewestweg Hendrik I Lei

Periode: mei 2021 - december 2022 

Sinds mei 2021 werkt de stad Vilvoorde aan een volledige make-over van de Franklin Rooseveltlaan en een aantal aansluitende kruispunten, waaronder ook de gewestweg Hendrik I Lei / Jean-Baptiste Nowélei (N1). Wegen en Verkeer werkt samen met stad Vilvoorde om het grote kruispunt met deze gewestweg opnieuw vorm te geven en investeert in:

  • vernieuwing van de toeleidende fietspaden met de Franklin Rooseveltlaan
  • vernieuwing van het wegdek van het kruispunt
  • veiligere oversteekplaatsen
  • aanpassing busperron
  • nieuwe verkeerslichten

Meer informatie met betrekking tot fasering en hinder: https://www.vilvoorde.be/rooseveltlaan

 

N331 Ieper, tot eind september 2022

Door wegenwerken is er hinder op de N331 te Ieper (in beide richtingen).
Het verkeer moet er beurtelings rijden.

Passage door de werken is (momenteel) verboden voor UV.
Plaatselijke omleidingen zijn (momenteel) niet geschikt voor UV.
Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.

Info: https://wegenenverkeer.be/werken/herstel-fietspad-kemmelseweg

Antwerpen, R1 (Kennedytunnel) (UPDATE voor brede transporten)

19/08/2022 (UPDATE: 30/08/2022)
Door werken op de R1 in de Kennedytunnel te Antwerpen (vervanging van verlichting en wandpanelen), is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen gedurende lange periode moeilijk tot onmogelijk tussen 21 augustus 2022 en 23 mei 2023. Er wordt voornamelijk 's nachts gewerkt.

In fase 1 (van 21 augustus tot 19 december 2022) wordt er gewerkt in de tunnelkoker richting Gent.
In fase 2 (van 15 januari tot 23 mei 2023) wordt er gewerkt in de tunnelkoker richting Antwerpen.

Er wordt telkens gewerkt tijdens de nacht (tussen 21 u en 5 u), vanaf zondagnacht tot en met donderdagnacht (dus tot vrijdag 5 u). In de nacht van vrijdag op zaterdag is er geen hinder in de tunnel. Tijdens de werken rijdt al het verkeer door de andere tunnelkoker. Er is slechts 1 rijstrook per rijrichting beschikbaar.
UPDATE:
Richting Antwerpen zijn er in fase 1 weinig problemen voor het doorgaand verkeer, er is overal 1 ruime rijstrook (anderhalve rijstrookbreedte, tussen 4,50 en 5 m breedte) beschikbaar op zowel E17 als R1 op linkeroever, evenals in de tunnelkoker zelf. Op rechteroever zijn vanaf 100 m na het uitrijden van de tunnel weer alle rijstroken beschikbaar.
Richting Gent moet het verkeer in fase 1 twee keer doorheen de middenberm; op rechteroever naar de open tunnelkoker toe en op linkeroever weer naar de normale rijrichting. In de tunnelkoker is anderhalve rijstrookbreedte, tussen 4,50 en 5 m breedte, beschikbaar. Op linkeroever ligt het smalste punt in de doorsteek door de middenberm (iets meer dan 5 m). Op rechteroever is het wat complexer. Het verkeer wordt daar van 3 rijstroken (R1) + 1 invoegstrook (A112) naar 1 rijstrook teruggebracht. Dit gebeurt met de vaste rijstrooksignalisatie op portieken boven de snelweg, maar ook met verticale bakens ("sergeanten") en verkeerskegels. Het is niet duidelijk of er op die ene rijstrook tussen de "sergeanten" en de kegels overal 5 m breedte beschikbaar is. Dit moet nagemeten worden.

De beschikbare breedte is afhankelijk van de plaats van de "sergeanten" en de kegels. Die worden elke avond opnieuw geplaatst. Vermits dit mensenwerk is, kan de beschikbare breedte nacht per nacht verschillen. Het meten van de beschikbare breedte moet best elke avond/nacht opnieuw gebeuren. Dit kan vanaf 22 u 's avonds als alle signalisatie geplaatst is en het verkeer aan verminderde snelheid doorheen de middenberm naar de open tunnelkoker rijdt. Gelieve dit op een veilige manier te doen, vanaf de afgesloten rijweg. Kegels en sergeanten mogen alleen verplaatst worden op rechteroever, vóór en eventueel in de doorsteek door de middenberm; dit verplaatsen is enkel toegelaten in de verkeersluwe uren, d.i. tussen 1 u en 4 u 's nachts. Het uitzonderlijke voertuig mag de verkeersstroom niet ophouden. In de tunnelkoker zelf is het niet toegestaan om kegels of bakens te verplaatsen, vermits dit impact heeft op de beschikbare breedte in de andere rijrichting en omdat dit niet veilig kan uitgevoerd worden. Op rechteroever (vóór de doorsteek door de middenberm) is het uiteraard wel toegestaan om met de lading over de verkeerskegels te scheren (achter de kegels is de rijbaan immers verkeersvrij), maar in de tunnelkoker is het niet toegestaan om met de lading over de kegels te scheren omdat hierdoor het verkeer in de andere rijrichting gehinderd wordt.

!! Uitzonderlijke voertuigen die te breed zijn, moeten een andere reisweg zoeken !!

De hinder tijdens fase 2 wordt later meegedeeld.

In december 2022 en in mei 2023 worden de tunnelkokers ook tijdens 1 weekend (van vrijdag tot maandag) afgesloten.

Meer info (updates, datums weekendafsluitingen, ...): Vernieuwing verlichting en wandpanelen Kennedytunnel

UPDATE:
Uitzonderlijke voertuigen met massa conform technisch reglement, een maximale breedte van 7,50 m en een maximale hoogte van 4,30 m kunnen de omleiding via R1 - A12 - R2 - N49 volgen.
Uitzonderlijke voertuigen met een maximale massa van 120 ton en een maximale hoogte van 4,50 m kunnen de omleiding via R10, haven van Antwerpen, R2 en N49 volgen.
De uitgeschreven omleidingen zijn te vinden in de PDF die ook bij de vergunning kan bijgevoegd worden: 20220831_Antwerpen_R1_Kennedytunnel.pdf

Antwerpen (Merksem), Victor Govaerslaan (UPDATE met hinder in fase 2)

7/6/2022 (UPDATE: 30/8/2022)
Door wegenwerken op het kruispunt Victor Govaerslaan / Wulpstraat / Rietschoorvelden in Merksem (Antwerpen), is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk, van 7 juni tot eind oktober 2022.
Er wordt gewerkt in fasen, met specifieke hinder. De timing kan nog veranderen door de weersomstandigheden.

  • fase 1: van 7 juni tot en met 8 juli: tijdens de werken wordt er beurtelings verkeer ingevoerd met tijdelijke verkeerslichten. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte.
  • bouwverlof: van 8 juli tot en met 7 augustus: vanaf het bouwverlof is er opnieuw één rijstrook in elke richting beschikbaar en zijn de tijdelijke verkeerslichten niet langer nodig. Gelieve nog steeds rekening te houden met beperkte breedte naast de werfzone.
  • fase 2: van 8 augustus tot 26 september: er wordt gewerkt op het kruispunt Victor Govaerslaan/Wulpstraat. In beide rijrichtingen is er slechts 1 rijstrookbreedte beschikbaar. Richting Bredabaan kunnen de bakens tijdelijk aan de kant gezet worden, op voorwaarde dat ONMIDDELLIJK na het transport weer op de originele plaats worden teruggeplaatst. Richting haven is de doorgang met uitzonderlijke voertuigen niet mogelijk omwille van de doorsteek naar de andere rijrchting die erg kort en haaks werd uitgevoerd.
  • fase 3: van 27 september tot eind oktober: er wordt gewerkt op het kruispunt Victor Govaerslaan/Rietschoorvelden. De hinder voor het UV wordt later meegedeeld.

Meer informatie: Slim naar Antwerpen - Aanpassingen fietsinfrastructuur Victor Govaerslaan- Wulpstraat- Rietschoorvelden

N34 Knokke-Heist, termijn onbepaald

Door werken is er sterke hinder op de N34 in Knokke-Heist (in beide richtingen).

Passage is (momenteel) verboden voor UV.
Plaatselijke omleidingen zijn (momenteel) niet geschikt voor UV.
Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.

Machelen, R22 (UPDATE) KERKLAAN

9/12/2020
Door wegenwerken op de R22 in Machelen (deelproject 2), tussen kruispunt Henri Rampelbergstraat en kruispunt N21 Haachtsesteenweg, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk, vanaf begin 2021 tot eind 2022. Er wordt steeds op één weghelft van de R22 gewerkt, waarbij het verkeer in beide rijrichtingen op de andere weghelft wordt geplaatst. Er is slechts 1 rijstrook per rijrichting beschikbaar (breedte 3,10 m) met een fysieke scheiding tussen de rijrichtingen d.m.v. een betonnen new jersey. Gelieve rekening te houden met deze strikte breedtebeperking. Vanaf begin 2021 wordt de afrit 5 van de R0 binnenring naar de R22 afgesloten voor alle verkeer. Pas op het einde van deelproject 2 (einde 2022) worden de nieuwe takken in het knooppunt Machelen (de verbindingen met de R22) opengesteld voor het verkeer.

Meer informatie (updates, hinder, kaarten, ...): Herinrichting van de Woluwelaan - Timing en fasering deelproject 2

UPDATE 9/2/2022: vanaf maandag 14 februari gaan de voorbereidende werken van start voor de herinrichting van de Kerklaan. Tijdens de voorbereidende werken blijft tweerichtingsverkeer mogelijk in de Kerklaan. De eigenlijke werken staan gepland vanaf 19 april. Vanaf die datum wordt de Kerklaan voor het verkeer komende van de Woluwelaan éénrichtingsverkeer

N34 Wenduine, tot januari 2023 (fase 2)

Door wegenwerken is de N34 te Wenduine volledig afgesloten (in beide richtingen).

Passage door de werken is (momenteel) verboden voor UV.
Plaatselijke omleidingen zijn (momenteel) niet geschikt voor UV.
Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.

Info: https://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-ringlaan-doortocht-wenduine

Rotselaar, N229 GEEN UV over de Dijlebrug

19/11/2020
Vanaf 19 november 2020 is er geen zwaar uitzonderlijk vervoer meer toegelaten op de brug over de Dijle, gelegen in de N229 Provinciebaan in Rotselaar (GPS 50°57'57.8"N 4°41'39.0"E).
De nog lopende vergunningen met reisweg over de brug, mogen niet meer gebruikt worden.
Gelieve hiermee rekening te houden bij nieuwe aanvragen.

JETTE - Brug E40/R0 (Kmpt 45.6 en 45.7)

Ook zwaar uitzonderlijk vervoer zullen wij niet meer toelaten op de brug, tenzij er geen enkele andere reisweg mogelijk is. In dat laatste geval zal er advies aan ons gevraagd worden en zullen wij bekijken of het transport bij wijze van uitzondering toch toegelaten kan worden op de brug.

 

Beveren (Kallo), R2 (Liefkenshoektunnel)

23/08/2022
Door herstellingswerken op het tolplein richting Nederland, net voor de Liefkenshoektunnel, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk vanaf vrijdag 26 augustus om 20 u tot en met maandag 5 september 2022 om 5 u. Er wordt een strook van 120 m lang en 1 rijstrook breed opnieuw aangelegd. We zoeken nog uit wat de hinder voor het UV zal zijn.

N35 Diksmuide, november 2022 tot voorjaar 2023 (fase 2a)

https://wegenenverkeer.be/werken/zuidwestelijke-omleidingsweg-diksmuide

N382 Waregem, tot oktober 2022

Door wegenwerken is de N382 te Waregem (thv de brug over de E17) volledig afgesloten (in beide richtingen).

Passage door de werken is (momenteel) verboden voor UV.
Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.

Info: https://www.wegenenverkeer.be/werken/aanleg-van-de-vlecht-waregem

Asse, N9 Vaal en Langestraat (UPDATE)

Herinrichting Brusselsesteenweg tussen Vaal en Langestraat

Periode: 31 augustus 2020 - zomer 2022

Update 03/02/2022: De fasewissel naar de zuidkant van de rijweg tussen de Benedestraat en Stevensveld zal niet midden februari gebeuren, maar is uitgesteld naar midden maart. De belangrijkste reden voor het wijzigen van de planning is dat er enkele verbeteringen aan het ontwerp werden uitgetekend die de komende weken in uitvoering gaan. Zo zal Wegen en Verkeer de voorziene ventweg tussen Keesdal en Stevensveld veiliger maken door het aantal in- en uitritten op de steenweg te beperken. Er wordt ook een extra ventweg aangelegd voor de achterliggende rijwoningen ter hoogte van Bhen Auto.

Toestemming nodig van werfleiding om de werken te passeren.

N390 Veurne, 19 tem 23 september 2022

Door wegenwerken is de N390 te Veurne volledig afgesloten (in beide richtingen).

Passage door de werken is (momenteel) verboden voor UV.
Plaatselijke omleidingen zijn (momenteel) niet geschikt voor UV.
Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.

Info: https://wegenenverkeer.be/werken/herstellingswerken-aan-rotonde-bakkerijmuseum

Mechelen, N26

15/08/2022
Door wegenwerken op de N26 in Mechelen, tussen kruispunt Motstraat en kruispunt Stationsberg, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 2 augustus tot oktober 2022. Er blijft 1 rijstrook open voor verkeer vanuit Mechelen richting Kampenhout. Verkeer richting Mechelen is niet toegelaten tijdens de werken. De omleiding voor het gewone verkeer, via N267 en E19, is niet geschikt voor uitzonderlijke voertuigen.

LET OP: de omleiding die normaal voorzien kan worden via N1 Zemst is niet beschikbaar  tot eind oktober 2022 door onderhoudswerken op de brug over de E19 in Zemst.

Meer info (updates, timing, kaarten, ...): Vernieuwing fietspaden en bushaltes Leuvensesteenweg

Mechelen, R12

12/08/2022
Door wegenwerken op de R12 (Van Benedenlaan, Schuttersvest, H. Speecqvest) in Mechelen is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk vanaf 22 augustus 2022.
Tot 4 september is er in elke rijrichting slechts 1 rijstrook beschikbaar. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte naast de werfzone.
BELANGRIJK: Vanaf 5 september is op de R12 tussen Brusselpoort en Leuvensepoort (= kruispunt van R12 met N26) enkelrichtingsverkeer richting Leuvensepoort toegelaten. Doorgaand verkeer in de andere rijrichting moet de omleiding via de Tangent volgen (zie bijlage).

Omleiding voor uitzonderlijke voertuigen die van 22/8 tot 4/9 omwille van de breedte niet via de R12 langs de werfzone kunnen rijden en voor voertuigen die vanaf 5/9 richting Brusselpoort willen rijden: 20220812_Mechelen_R12_fase2.pdf

Meer info (fasering, kaarten): https://denieuwevesten.mechelen.be/fase2

Na deze werken schuift de werf op richting Koningin Astridlaan en Olivetenvest. Meer info over deze werken volgt later.

N43 Kortrijk, tot najaar 2022 (fase 2)

Door wegenwerken is de N43 te Kortrijk (Torkonjestraat - Pottelberg, Marke) volledig afgesloten (in beide richtingen).

Passage door de werken is (momenteel) verboden voor UV.
Plaatselijke omleidingen zijn (momenteel) niet geschikt voor UV.
Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.

Info: https://www.kortrijk.be/n43-torkonjestraat-pottelberg

N49 Knokke-Heist, tot april 2023 (fase 2)

Door werken is er sterke hinder op de N49 te Knokke-Heist (in beide richtingen).

Passage is (momenteel) verboden voor UV.
Plaatselijke omleidingen zijn (momenteel) niet geschikt voor UV.
Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.

Info: https://www.knokke-heist.be/heraanleg-natienlaan-tot-groene-boulevard

Vosselaar, N140 / Turnhout, Steenweg op Tielen

11/08/2022
Door wegenwerken op het kruispunt N140 Steenweg op Gierle met Veedijk in Vosselaar is de doortocht voor uitzonderlijke voertuigen onmogelijk op het kruispunt van 1 augustus tot 31 oktober 2022. Uitzonderlijke voertuigen met vertrek of bestemming in de industriezone Veedijk (ten zuiden van de E34) zouden mogelijk via de Steenweg op Tielen - Tieblokkenlaan - Slachthuisstraat - Zierenbosstraat weer kunnen aansluiten op de N140 Steenweg op Gierle. LET OP: omdat de brug in Steenweg op Tielen over de E34 geen brugklasse heeft, is bovenstaande omleiding niet zomaar te gebruiken. Hiervoor is een nazicht van de voertuigfiche nodig en eventueel wordt er bijkomend advies gevraagd. Hiervoor moet een volledig nieuwe aanvraag worden ingediend.

Bijkomend probleem van deze wegenwerken is dat de Steenweg op Tielen voor alle verkeer afgesloten is, net ten noorden van het kruispunt Tieblokkenlaan/Everdongenlaan. De aangeduide omleiding (voor het gewone verkeer) via Everdongenlaan, is niet toegelaten voor het uitzonderlijk vervoer, door de aanwezigheid van de brug over de Aa, waarvan helaas geen gegevens zijn terug te vinden. Er kan voor deze brug dus geen advies gevraagd worden en de brug mag dan ook niet overschreden worden met zwaar UV.
De Steenweg op Tielen zit echter wel in de standaard omleiding om de spoorbrug in R13 in Turnhout te vermijden, voor elk UV met massa > 60 ton dat met een netwerkvergunning rijdt (Netwerk klasse 90, Netwerk klasse 120, Netwerk kraan) of dat omwille van een negatief advies niet over de spoorbrug mag rijden. Deze omleiding kan dus niet gebruikt worden van 1 augustus tot 31 oktober 2022. Gelieve hiermee rekening te houden bij het plannen van uw transport.

Normaal kan er een omleiding gegeven worden vanuit Oostmalle via N14 - N153 - R15 - N13 naar Geel, maar de N153 is van 2 tot 31 augustus 2022 voor alle verkeer afgesloten in het centrum van Wechelderzande.

Mogelijke omleidingen voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 2, 3 en 4 die omwille van de massa niet over de spoorbrug in R13 in Turnhout mogen rijden:

  1. met een maximale hoogte van 470 cm en een maximale massa van 90 ton (geldig heen en terug, tijdens de werken op de N153 in Wechelderzande, van 2 tot 31 augustus 2022):
    vanaf kruispunt R13/N140 in Turnhout - R13 Turnhout - N12 Oostmalle (ook wegenwerken op kruispunt met Talondreef, zie bericht op de website) - N14 Zoersel (brug over E34 overschrijden in de as van de rijstrook*) - oprit E34 - E34 Wechelderzande - uitrit 21 "Lille" (voor de terugweg: brug in N153 over E34 overschrijden volgens een as gelegen op 7 m van de leuning van de brug*)- N153 Herentals - R15 Herentals (brug over Kleine Nete overschrijden in de rechterrijstrook van de hoofdrijbaan*) - N13 Herentals (brug over kanaal Herentals-Bocholt overschrijden in de as van de brughelft*) - N13 Geel - N19 Geel - R14 Geel (bruggen over de spoorlijn en over Rauwelkoven overschrijden in de as van de rechterrijstrook*) - N19g Kasterlee (kanaalbrug overschrijden in de as van de rijbaan**) - N19 Turnhout (brug over E34 overschrijden volgens een as gelegen op 8 m van de leuning van de brug*) - R13 Turnhout tot kruispunt met Steenweg op Tielen.
  2. met een maximale hoogte van 480 cm en een maximale massa van 120 ton (geldig heen en terug, wanneer de N153 weer opengesteld is):
    vanaf kruispunt R13/N140 in Turnhout - R13 Turnhout - N12 Oostmalle (ook wegenwerken op kruispunt met Talondreef, zie bericht op de website) - N14 Oostmalle - N153 Wechelderzande (brug over E34 overschrijden volgens een as gelegen op 7 m van de leuning van de brug*)- N153 Herentals - R15 Herentals (brug over Kleine Nete overschrijden in de rechterrijstrook van de hoofdrijbaan*) - N13 Herentals (brug over kanaal Herentals-Bocholt overschrijden in de as van de brughelft*) - N13 Geel - N19 Geel - R14 Geel (bruggen over de spoorlijn en over Rauwelkoven overschrijden in de as van de rechterrijstrook*) - N19g Kasterlee (kanaalbrug overschrijden in de as van de rijbaan**) - N19 Turnhout (brug over E34 overschrijden volgens een as gelegen op 8 m van de leuning van de brug*) - R13 Turnhout tot kruispunt met Steenweg op Tielen.

* voor massa > 60 ton: brug overschrijden aan max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug
** voor massa > 90 ton: brug overschrijden aan max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug

Gelieve hierbij de afwijking van de reisweg te vinden die u bij de vergunning moet bijvoegen om de omleiding te kunnen gebruiken: 20220811_Turnhout_Steenweg_op_Tielen_omleiding_UV.pdf

N50 IJzeren Bareel, tot najaar 2022 (fase 2)

Door werken is de N50 te IJzeren Bareel rijrichting Kortrijk afgesloten.

Passage door de werken is (momenteel) verboden voor UV.
Plaatselijke omleidingen zijn (momenteel) niet geschikt voor UV.
Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.

Info: https://www.wegenenverkeer.be/werken/onderhoudswerken-op-ijzeren-bareel

Antwerpen, N148

3/6/2022
Door werken aan de tramsporen in de middenberm van de N148 Kolonel Silvertopstraat in Antwerpen, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk, van 31 mei tot en met 30 september 2022. De werf verloopt in fasen.

  • fase 1: van 31 mei tot en met 20 juni: werken tussen kruispunt Sint-Bernardsesteenweg en R1. Ter hoogte van de werf rijdt het verkeer over 1 rijstrook.
  • fase 2: van 20 juni tot en met 8 juli: werken tussen kruispunt Sint-Bernardsesteenweg en R1 (inclusief kruispunt met R1). Na de spits (tussen 9 en 15 u en tussen 19 en 7 u) wordt de linkerrijstrook richting R10 Singel afgesloten. Uitzonderlijk vervoer komende van de R10 dat de N186 Jan De Voslei moet oprijden, zal de omleiding moeten volgen, via N148 - N107 Generaal Armstrongweg - oprit richting A12 'Boom" (gelieve deze scherpe bocht op voorhand te gaan verkennen) - A112 uitrit 14 "Kiel" - N186 Jan De Voslei (tunnel vermijden via zijrijbaan).
  • bouwverlof: van 9 juli tot en met 31 juli: geen werken en geen hinder
  • fase 3: van 1 augustus tot 1 september: werken ter hoogte van het kruispunt Emiel Vloorstraat - Kolonel Silvertopstraat - Sint-Bernardsesteenweg.
  • fase 4: van 1 september tot en met 30 september: werken tussen kruispunt Sint-Bernardsesteenweg en R1. Na de spits (tussen 9 en 15 u en tussen 19 en 7 u) kan de linkerrijstrook richting R10 Singel worden afgesloten. Voor het UV geldt dezelfde omleiding als in fase 2.

Meer informatie: Slim naar Antwerpen - Kolonel Silvertopstraat: vernieuwing tramsporen

N8 Veurne - Alveringem, termijn onbepaald (fase 1)

Door werken op/langs de N8 te Veurne en Alveringem moet het verkeer op versmalde rijstroken (2x1, in beide richtingen).

Info:https://www.wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-ieperse-steenweg-veurne

Heist-op-den-Berg, N10/N15 (ovonde Fabiola) - UPDATE

11/02/2022 (update: 22/03/2022)
Door voorbereidende werken en nutswerken aan de rotonde N10/N15 (rotonde Fabiola) is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk vanaf eind februari 2022. De communicatie over de werken aan de rotonde zelf, zal op een later tijdstip gebeuren, omdat deze werken pas begin 2023 zullen starten. De voorbereidende en nutswerken zijn opgedeeld in 4 fasen met elk hun specifieke hinder.

Vanaf 21 maart 2022 zal er hinder zijn voor het UV, omdat op de N15 voor boringen 1 rijstrook wordt ingenomen, telkens op de rijstrook vanaf de rotonde, dus zowel op de N15 richting Putte, als op de N15 richting Heist-op-den-Berg. UV dat overdag mag rijden (met een maximale lengte van 30 m en/of een maximale breedte van 4 m) mag (na verkenning ter plaatse) gebruik maken van de lokale omleiding via N10 en Houwstraat. Als bij de verkenning blijkt dat de bocht vanaf Houwstraat naar de N15 te krap is, dan zal het transport 's nachts moeten uitgevoerd worden. Tijdens de nacht (tussen 21 u en 6 u) mag het UV vanaf de N10 naar de N15 richting Putte in tegenzin van het verkeer langs de werfzone passeren. Gelieve hiervoor voldoende begeleidingsvoertuigen te voorzien. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte naast de werfzone. Gelieve de nodige manoeuvres (of omleidingen) bij nieuwe aanvragen reeds in de reisweg op te nemen.  Voor verkeer op de N15 richting Herselt mag het UV een omleiding via N10 en Mechelbaan naar N15 Booischot volgen (let op: hoogtebeperking tot 4,30 m aan de gelijkgrondse spooroverweg) (de lokale omleiding via Lostraat is niet geschikt voor UV). Deze situatie zal duren tot 5 juni 2022.

Vanaf 6 juni 2022 worden de beide stukken van de N15 (aan beide kanten van de rotonde) VOOR ALLE VERKEER AFGESLOTEN om de boringen uit te voeren. Deze situatie zou 6 tot 7 weken duren. Doorgaand verkeer langs de werf zal gedurende die periode niet mogelijk zijn. De omleidingen voor het UV zoals hierboven beschreven, blijven geldig. Omdat de N19 in Aarschot vanaf 19 april 2022 tot vermoedelijk eind 2023 voor alle verkeer afgesloten is, rijdt doorgaand verkeer tussen Tienen en Antwerpen beter via Bekkevoort - Diest - Geel - Turnhout - Antwerpen. Hebt u liever een lokale omleiding, gelieve dan nu al een nieuw voorstel van reisweg in te dienen, zodat er tijd is om adviezen te vragen en (bij negatief advies) andere alternatieven te zoeken.

Omleiding voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 2, 3 en 4 met een maximale hoogte van 4,45 m (geldig heen en terug): N10 Heist-op-den-Berg - N10 Lier (brug over Netekanaal overschrijden in de as van de brug*) - N108 Lier (brug over Netekanaal overschrijden in de as van de brug*) - N108 Duffel - N14 Duffel (LET OP: beperkte hoogte onder spoorbrug: voor hoogte tussen 4,35 m en 4,45 m: stapvoets rijden onder de brug in het midden van de rijbaan) - N14 Mechelen - R6 Mechelen.
(* voor massa > 60 ton: brug overschrijden aan max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug)

In fase 3 wordt er op de N10 plaatselijk 1 rijstrook afgesloten voor nutswerken. Doorgang blijft mogelijk met beurtelings verkeer. Gelieve ook in fase 3 rekening te houden met beperkte breedte naast de werfzone. De zone met hinder verplaatst zich. Fase 3 zal 5 à 6 maanden duren.

In fase 4 wordt er gewerkt aan de overkoppelingen en moeten de boringen opnieuw opgezocht worden. Gedurende 2 weken in fase 4 (exacte timing wordt later nog meegedeeld), zal de hinder (en de oplossingen voor UV) identiek zijn aan die in fase 2.

Meer informatie (faseringen, timing, plannen, updates, ...): Rotonde Fabiola wordt ovonde met vijf fietstunnels

Antwerpen/Zwijndrecht, R1/E34/N49a

7/04/2021 (UPDATE: 31/08/2021)
Door een nieuwe fase in de Oosterweelwerken op Linkeroever, zal de aansluiting tussen N49a Charles De Costerlaan en de E34 in beide rijrichtingen via het knooppunt Sint-Anna-Linkeroever niet meer rechtstreeks mogelijk zijn. Heel het knooppunt Sint-Anna-Linkeroever wordt herbouwd.

De nieuwe fase gaat in op 11 april 2021 en tijdens de omzetting vanaf vrijdagavond 9 april 2021 zullen meerdere bewegingen tijdelijk niet mogelijk zijn.

Op de reisweg van R1 rechtstreeks naar E34 en vice versa blijven de huidige beperkingen gelden. Dit wil zeggen: maximale transporthoogte van 4,70 m in beide rijrichtingen; max. 180 ton voor verkeer van E34 naar R1 Kennedytunnel; en voldoen aan de regels van de aslasten en asafstanden voor verkeer van R1 Kennedytunnel naar E34 (zie eerdere berichtgeving).

UV dat niet aan bovenstaande beperkingen voldoet (en met een maximale transporthoogte van 4,90 m in de Kennedytunnel) dat normaal via Blancefloerlaan - Halewijnlaan - N49a Charles De Costerlaan - E34 rijdt, moet gebruikmaken van onderstaande omleidingen. De breedtebeperking van 6 m in beide rijrichtingen, geldt zowel op de rechtstreekse verbinding tussen R1 Kennedytunnel en E34 als op de alternatieve reiswegen hieronder beschreven.

Omdat de kluifrotonde, die de afrit Waaslandhaven-Oost zal vervangen, nog niet volledig in gebruik is, zijn extra reiswegen aangelegd voor het gewone verkeer en voor het UV.

  1. UV vanaf R1 Kennedytunnel dat via de afrit Waaslandhaven-Oost naar Keetberglaan/Canadastraat en de achterliggende industriezone wil rijden, moet de afrit nemen richting N49a Charles De Costerlaan om dan via de noordelijke omleidingsroute naar de Keetberglaan/Canadastraat te rijden. UV in de andere rijrichting kan via de kluifrotonde de E34 richting R1 oprijden. Dit UV moet wel voldoen aan bovenstaande beperkingen.
  2. UV vanaf E34 komende van Kallo dat naar de N49a Charles De Costerlaan moet rijden, maakt gebruik van de nieuwe afrit Waaslandhaven-Oost om via de kluifrotonde en de noordelijke omleidingsroute naar de N49a Charles De Costerlaan te rijden.
  3. UV vanaf de N49a Charles De Costerlaan dat naar de E34 moet rijden, rijdt via de noordelijke omleidingsroute de kluifrotonde. UPDATE: de oprit naar de N49 richting Kallo is open voor het verkeer. Rondrijden via Keetberglaan, Steenlandlaan en de speciale doorsteek door de middenberm hoeft niet meer (de middenberm wordt terug dichtgemaakt).

Aandachtspunt: 
de noordelijke omleidingsroute wordt ook gebruikt door gewoon verkeer in beide rijrichtingen. Gezien de beperkte breedte van 6 m is het gebruik van de noordelijke omleidingsroute door UV met breedte > 4 m alleen toegelaten tussen middernacht en 6 u 's morgens. Ook UV rijdt hier in beide rijrichtingen. Gelieve op voorhand de weg vrij te maken voor het UV om te vermijden dat twee brede UV's neus aan neus vast komen te staan op de noordelijke omleidingsroute.

Wommelgem/Ranst, N116

24/08/2021
Door rioleringswerken op de N116 Kempenlaan en Kromstraat, in Wommelgem en Ranst, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen niet mogelijk vanaf 13 september 2021 tot begin mei 2023. De lokale omleidingen (zowel voor gewoon verkeer als voor vrachtverkeer) zijn niet geschikt voor uitzonderlijke voertuigen.

Meer info (kaarten, updates, ...): https://www.aquafin.be/nl-be/particulieren-waar-werken-we/20398-collector-ranst-wommelgem-fase-2

Een omleiding voor uitzonderlijke voertuigen kan geval per geval aangevraagd worden bij het Team Zwaar Vervoer.

Grobbendonk, N13 (UPDATE)

01/03/2021 (update: 20/08/2021)
Door wegenwerken op de N13 in Grobbendonk (tussen de oprit E313 richting Hasselt en de grens met Nijlen), is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk vanaf 25 mei 2021. Op het stuk tussen Pallieterdreef en de oprit van de E313 geldt enkelrichtingsverkeer richting Herentals. Verkeer richting Nijlen is niet mogelijk. De lokale omleidingen via de E313 en lokale wegen in Herenthout en Nijlen zijn niet toegelaten voor uitzonderlijk vervoer. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte langs de werfzone voor de open rijrichting naar Herentals.

De werken op het stuk tussen kruispunt Lindekens en de oprit van de E313 zijn gepland tot half november 2021. De volledige werken op de N13 zijn gepland tot eind mei 2022. Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.

Mogelijke omleiding voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 2, 3 en 4 met een maximale massa van 180 ton (geldig heen en terug) tussen R15 Herentals en R16 Lier: vanaf R15 Herentals - N13 (brug over kanaal Herentals-Bocholt overschrijden in de as van de brughelft*) - N13 Geel - N19 Westerlo (brug over Albertkanaal overschrijden in de rechterrijstrook**) - voor totale massa tot 90 ton: fly-over overschrijden in de rechterrijstrook / voor totale massa > 90 ton: fly-over vermijden via de lagergelegen noordelijke rotonde - N19 Westerlo (brug over E313 overschrijden in de rechterrijstrook**) - N19 Zammel (Geel) - N19 Aarschot - R25 Aarschot - N10 Heist-op-den-Berg (indien nodig rotondes via doorsteek door het middeneiland) - N10 Lier (brug over Netekanaal overschrijden in de as van de brug*) - R16 Lier.

* overschrijdingsvoorwaarden: voor totale massa > 60 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug
** overschrijdingsvoorwaarden: voor totale massa > 90 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug

Meer info: www.n13fietsveilig.be

Antwerpen, N101

03/02/2021
Door de werken aan de Scheldetunnel voor de Oosterweelverbinding zal de N101 Scheldelaan in Antwerpen vanaf de 2e week van maart 2021 onderbroken worden tussen kruispunt Kastelweg en kruispunt Oosterweelsteenweg.
Omleiding is mogelijk via de Kastelweg. De werken zullen enkele jaren duren.

Let op: UV vanaf de Oosterweelsteenweg naar de kaaien thv Zwarte Weg zal niet meer kunnen rondrijden via Scheldelaan om de Kastelweg aan de juiste kant op te rijden om de Zwarte Weg te kunnen oprijden. Gelieve hiermee rekening te houden bij het opstellen van uw reisweg. Ofwel rijdt het UV via Kastelweg naar Scheldelaan om dan ergens op de Scheldelaan te gaan keren (bijvoorbeeld aan kruising met Polderdijkweg), ofwel rijdt het UV via R2 Tijsmanstunnel (max. 480 cm hoogte) en afrit 12 - Scheldelaan - Kruisschansweg - Scheldelaan - ...

Mechelen, N16a

Vanaf vrijdag 8 januari 2021 gelden er op de N16a Battelsesteenweg in Mechelen volgende beperkingen:

  • het avondspitsuur is geldig van 15 tot 18 u (ipv 16 tot 18 u)
  • UV met breedte > 3 m is niet toegelaten tijdens de spitsuren (‘s morgens van 7 tot 9 u en ‘s avonds van 15 tot 18 u).
  • Battelsesteenweg is verboden voor UV met massa conform technisch reglement

Als alternatief zijn zowel de N16, tussen kruispunt N1/R12 en kruispunt Battelsesteenweg, als de verbinding tussen N16 en R6 toegelaten voor UV met massa conform technisch reglement, in beide rijrichtingen.
De aansluiting tussen R6 (komende van Mechelen) en N16 richting Willebroek is mogelijk niet geschikt voor grote lengte in combinatie met grote breedte. Voorafgaande verkenning is nodig.
Let op: bovenvermelde wegen zijn tot nader order niet toegelaten voor ZWAAR uitzonderlijk vervoer (massa niet-conform technisch reglement), tenzij anders vermeld in de reiswegvergunning.
Bij EBS is meer info opgevraagd i.v.m. de overschrijding van de 5 bruggen in de N16 door Zwaar UV. Zodra daarover meer nieuws is, zal dat via deze pagina gecommuniceerd worden.

In de nieuwe versie van de netwerken (publicatie eerstdaags) zijn deze beperkingen ook opgenomen.

 

Antwerpen/Beveren, meldingsplicht Havengebied Antwerpen

28/10/2020 (update: 09/11/2020)
Voor elk uitzonderlijk transport, met breedte > 3,50 m of waarvoor er signalisatie en/of weginfrastructuur moet verwijderd worden, dat plaatsvindt in het Havengebied Antwerpen (met uitzondering van de autosnelwegen (A12/R2/E34) en de gewestwegen (N180/N129/N101/N101a/centrale rijweg van Sint-Antoniusweg) moet het Havenbedrijf op voorhand op de hoogte worden gebracht via signalisatie@portofantwerp.com met gegevens over de route en de te verwijderen signalisatie of weginfrastructuur.

Indien er verkeerslichten of verlichtingspalen in het beheer van het Havenbedrijf Antwerpen verwijderd moeten worden moet dit minimaal 3 weken voor het transport besproken worden met het Havenbedrijf Antwerpen. Bij een latere melding kan het Havenbedrijf Antwerpen niet garanderen dat de verwijdering tijdig geregeld kan worden. Verlichtingspalen: elektriciteitsvoorzieningen@portofantwerp.com; Verkeerslichten: 0485/88 16 80 of 0474/98 49 80).

Het Havengebied Antwerpen bevindt zich zowel op de rechteroever van de Schelde (grondgebied Antwerpen) als op de linkeroever van de Schelde (Waaslandhaven, grondgebied Beveren). De afbakening is visueel voorgesteld op kaart: Afbakening Havengebied Antwerpen.pdf.

De autosnelwegen (A12, R2 en A11/E34/N49) en de gewestwegen (N180, N129, N101, N101a en de centrale rijweg van Sint-Antoniusweg) zijn vrijgesteld van de meldingsplicht.

Antwerpen, R1 (aslastbeperking)

26/10/2020
De reisweg tussen Kennedytunnel (R1) en N49/E34, via de 2e uitrit na de tunnel is vanaf heden mogelijk voor volgende referentievoertuigen:

  • UV met 10 assen van 12,5 ton en asafstand 1,50 m (totale massa 125 ton)
  • UV met 11 assen van 11,3 ton en asafstand 1,36 m (totale massa 124,3 ton)
  • UV met 13 assen van 10,8 ton en asafstand 1,50 m (totale massa 151 ton)
  • UV met 18 assen van 10 ton en asafstand 1,50 m (totale massa 180 ton)

De maximale aslast is 12,5 ton op 1,50 m asafstand voor een overschrijding aan 70 km/u. Voor kleinere asafstanden zakt de maximale aslast evenredig, te berekenen volgens de regel van 3. Voor 1,36 m asafstand is de maximale aslast 11,3 ton.

Overschrijding van de brug over de spoorlijn is toegelaten in de as van de rechterrijstrook, max 70 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug.

De reisweg tussen N49/E34 en Kennedytunnel, via R1 is al sinds half augustus toegelaten voor UV met een maximale massa van 180 ton.
Overschrijding van de (tijdelijke) brug over de spoorlijn en over de E17 is toegelaten aan max 70 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug.

De hoogtebeperking van 4,70 m blijft gelden op dit stuk reisweg in beide rijrichtingen.

UV met hoogte > 4,70 m of dat niet voldoet aan bovenstaande voorwaarden qua aslasten en asafstanden, zal de (oude) reisweg moeten volgen: vanaf R1 Kennedytunnel - uitrit 6 "Linkeroever" - Blancefloerlaan - Halewijnlaan - N49a Charles De Costerlaan - oprit E34/N49 (voor de terugweg: uitrit 7 "Sint-Anna"), geldig heen en terug.

Mechelen, N16 en R12

Door de "moeilijke" overschrijdingsvoorwaarden van 3 bruggen in Mechelen (Winketbrug in R12 over de Dijle, brug 37F in N16 over het kanaal Leuven-Dijle en Heffenbrug in N16 over de Zenne) werd door het Team Zwaar Vervoer aan EBS gevraagd wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn voor UV op de brug samen met ander verkeer. Daardoor zou het aantal begeleidingsvoertuigen van 2 naar 1 kunnen teruggebracht worden voor kleinere UVs, voor kraanauto's, ... 
Deze communicatie werd ook overgemaakt aan de lokale politie Mechelen-Willebroek.

Brug 37F

Voor de brug 37F in N16 over het kanaal Leuven-Dijle werd reeds in 1978-1979 een brugklasse bepaald. Door een verkeerde inschatting van de capaciteit van de dwarsdragers, werden de rijrichtingen Mechelen en Willebroek verkeerdelijk omgewisseld. EBS heeft dus opnieuw de brugklasse bepaald.
Voor de rijrichting Mechelen is dit 900/150 in de as van de rechterrijstrook. Dit wil zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 90 ton en een maximale aslast van 15 ton zonder bijkomend advies over de brug mag rijden.
Voor de rijrichting Willebroek is dit 720/120 in de as van de rechterrijstrook. Dit wil zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 72 ton en een maximale aslast van 12 ton zonder bijkomend advies over de brug mag rijden.
Deze brugklasse is geldig met ander verkeer op de brug. Het UV zelf rijdt altijd aan lage snelheid (max 5 km/u) en in de eigen rijrichting zonder ander verkeer op de brug. In de andere rijrichting is ander verkeer toegelaten (op de 2 rijstroken), aan normale snelheid.

Voor UV met massa > 72 ton en/of aslast > 12 ton moet steeds op de rechterrijstrook richting Mechelen gereden worden; voor UV richting Mechelen is dit in de normale rijzin, voor UV richting Willebroek is dit in tegenzin van het normale verkeer. Wanneer er in tegenzin van het verkeer over de brug moet worden gereden, is ander verkeer op de brug niet toegelaten.

Alle vroegere adviezen, die werden verleend voor de rechterrijstrook richting Willebroek, blijven geldig voor de rechterrijstrook richting Mechelen.
Voorlopig worden geen nieuwe adviezen gevraagd voor de rijrichting Willebroek, als er een positief advies voor de rijrichting Mechelen bestaat.

Als UV volgens bovenstaande voorwaarden in de normale rijrichting en samen met ander verkeer op de brug mag rijden, dan volstaat 1 begeleidingsvoertuig om het achterliggend verkeer tegen te houden tijdens de overschrijding van de brug. Als zowel het tegemoetkomend als het achterliggend verkeer moet worden tegengehouden (ongeacht of al dan niet in tegenzin van het verkeer moet gereden worden), dan blijven minstens 2 begeleidingsvoertuigen verplicht.

Gebruikers van een vergunning met reisweg over brug 37F hoeven geen nieuwe vergunning aan te vragen. Let wel: de dwarse positie op de brug die vermeld staat in de reisweg moet vervangen worden door de bepalingen hierboven (rijrichting Willebroek wordt rijrichting Mechelen en omgekeerd; richting Willebroek zal in tegenzin van het verkeer moeten gereden worden, richting Mechelen mag in de normale rijrichting). In de nieuwe vergunningen zal de reisweg door het team Zwaar Vervoer worden verbeterd. Deze bepalingen zijn ook geldig voor de netwerkvergunningen waarin deze brug vermeld wordt. De netwerken zullen asap worden aangepast.

Winketbrug

De burgerlijke klasse van de Winketbrug is 1800/150 in de as van de brug, max 5 km/u en alleen op de brug. Elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 180 ton en een maximale aslast van 15 ton mag zonder bijkomend advies over de brug rijden. De positie op de brug en het feit dat het UV alleen op de brug moet rijden vereist dat zowel het achterliggend als het tegemoetkomend verkeer op de R12 moet gestopt worden tijdens de overschrijding van de brug. Dit was geldig voor elk transport met massa boven de 60 ton.

Samen met ander verkeer op de brug is de burgerlijke klasse 1200/150 in de as van de rijrichting. Concreet wil dit zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 120 ton en een maximale aslast van 15 ton samen met ander verkeer over de brug mag rijden. Het UV zelf rijdt altijd aan lage snelheid (max 5 km/u) en in de eigen rijrichting zonder ander verkeer op de brug. In de andere rijrichting is ander verkeer toegelaten (op de 2 rijstroken), aan normale snelheid. Voor deze transporten volstaat 1 begeleidingsvoertuig om het achterliggend verkeer tegen te houden.

Heffenbrug

De burgelijke klasse van de Heffenbrug is 1800/150 in de as van de rijweg, max 5 km/u en alleen op de brug. Elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 180 ton en een maximale aslast van 15 ton mag zonder bijkomend advies over de brug rijden. De positie op de brug en het feit dat het UV alleen op de brug moet rijden vereist dat zowel het achterliggend als het tegemoetkomend verkeer op de N16 moet gestopt worden tijdens de overschrijding van de brug. Dit was geldig voor elk transport met massa boven de 60 ton.

Samen met ander verkeer op de brug is de burgerlijke klasse 1200/150 in de as van de rijrichting, dit is in de as van de rijstrook, want er is 1 rijstrook per rijrichting. Concreet wil dit zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 120 ton en een maximale aslast van 15 ton samen met ander verkeer over de brug mag rijden. Het UV zelf rijdt altijd aan lage snelheid (max 5 km/u) en in de eigen rijrichting zonder ander verkeer op de brug. In de andere rijrichting is ander verkeer toegelaten (op de 2 rijstroken), aan normale snelheid. Voor deze transporten volstaat 1 begeleidingsvoertuig om het achterliggend verkeer tegen te houden.

Let op: als ook het tegemoetkomend verkeer op de N16 moet worden gestopt omwille van de breedte, dan blijven 2 begeleidingsvoertuigen verplicht bij de overschrijding van de brug.

Willebroek/Puurs, N16

Vanaf heden mag de zuidelijke brughelft van de brug in N16 over A12, rijrichting naar Willebroek (ter hoogte van afrit 7) niet meer overschreden worden met zwaar uitzonderlijk vervoer (d.i. UV met massa niet conform technisch reglement). De brug kan vermeden worden via: oprit A12 richting Brussel, uitrit 6, brug over A12 overschrijden in de as van de brughelft, oprit A12 richting Antwerpen. Dit geldt voor alle vergunningen op reisweg en voor alle netwerkvergunningen. Voor de noordelijke brughelft, rijrichting naar Puurs/Dendermonde, verandert er niets. Voor UV met massa conform technisch reglement verandert er ook niets.

Antwerpen/Kallo, R2 (tunnels)

Door de vele nachtelijke onderhoudswerken in de tunnels op de R2 in het havengebied in Antwerpen en Kallo (Tijsmanstunnel, Liefkenshoektunnel en Beverentunnel) is er veel hinder voor het uitzonderlijk vervoer.
Daarom wordt er op de dagen dat er in de één van deze tunnels wordt gewerkt een uitbreiding voorzien van de normale rijtijdvensters, zoals voorzien in artikel 30 van het KB van 2/6/2010. Het normale rijtijdvenster: van 21 u tot 6 u, wordt dan: van anderhalf uur voor de sluiting van de tunnel, maar niet vroeger dan 19 u tot 7 u, enkel geldig in het havengebied zoals aangeduid op de afbeelding in bijlage. Zo verliezen de uitzonderlijke transport geen dag oponthoud door de soms onaangekondigde sluiting van één van de tunnnels.

Voorbeeld 1: werken in Tijsmanstunnel vanaf 21 u, vertrek mogelijk vanaf 19.30 u.
Voorbeeld 2: werken in Liefkenshoektunnel vanaf 20.30 u, vertrek mogelijk vanaf 19 u.
Voorbeeld 3: werken in Beverentunnel vanaf 20 u, vertrek mogelijk vanaf 19 u (en niet vanaf 18.30 u).

Deze zone wordt op linkeroever begrensd door de N451 en de N49 (N49 is niet inbegrepen; Keetberglaan zit wel in de zone), op rechteroever door Oosterweelsteenweg, Royerssluis, Albertkanaal, Straatsburgbrug, Vosseschijnstraat, Oosterweelsteenweg, Noorderlaan (let op: tussen Groenendaallaan en Oosterweelsteenweg is de Noorderlaan niet inbegrepen in de zone met aangepaste rijtijden), R2 en A12 (wel inbegrepen vanaf R2 tot grens Zandvliet).

Buiten dit afgebakend gebied moeten de normale rijtijden zoals vermeld in artikel 30 van het KB van 02/06/2010 nageleefd worden. Wachten kan in het afgebakend gebied, op een plaats waar het andere verkeer niet gehinderd wordt.

Deze regeling is niet geldig voor onderhoudswerken in de Kennedytunnel in Antwerpen.

Een grotere kaart is beschikbaar op: http://wegenenverkeer.be/sites/awv/files/uitzonderlijkvervoer/Antwerpen_Kallo_R2_zone_uitbreiding_rijtijden.pdf

Antwerpen/Zwijndrecht, A11/E34/N49

Door werken van de Oosterweelverbinding-Linkeroever, op de A11/E34/N49 tussen knooppunt 7 “Sint-Anna” en afrittencomplex 9 “Melsele”, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk in beide rijrichtingen. Van oktober 2019 tot juni 2020 wordt er gewerkt op de zijbermen van de autosnelweg. De pechstrook wordt ingenomen als werfzone. Per rijrichting zijn er 2 rijstroken van elk 3 m breed, zonder pechstrook. Uitzonderlijke voertuigen met een breedte > 6 m worden gedurende de werken niet toegelaten op dit stuk autosnelweg.

Meer informatie: https://www.oosterweelverbinding.be/linkeroever/nl/werken-e34kluifrotonde

Gelieve hiermee rekening te houden bij de planning van uw transport en bij het verkennen van reiswegen voor nieuwe aanvragen.

Antwerpen, De Lijn (bovenleidingen)

De dienst Bovenleiding van De Lijn Antwerpen vraagt een aanpassing van de richtlijnen voor uitzonderlijk vervoer dat over de trambedding rijdt in de Antwerpse agglomeratie. Deze vervangen de maatregelen in de nota in de reeds afgeleverde vergunningen. Bij de nieuwe vergunningen zal een aangepaste nota bijgevoegd worden.

  • Het faxnummer uit de nota is niet meer in gebruik. De Lijn Antwerpen is naast telefonisch ook via e-mail bereikbaar: bovenleiding.ant@delijn.be.
  • Door beperkte personeelsbezetting, zowel aan planningszijde als aan uitvoerende zijde, kan het organiseren van een begeleiding op 3 werkdagen niet gegarandeerd worden. De Lijn vraagt hiervoor een termijn van 15 werkdagen.
  • Uitzonderlijke transporten hoger dan 5,50 m kunnen nooit een trambedding volgen, kruisen is wel mogelijk.

Gelieve hiermee rekening te houden bij de verkenning van uw reisweg en bij de planning van uw transport.

Antwerpen, Scheldekaaien

Na overleg met de bevoegde instanties werd besloten om de “Scheldekaaien” te Antwerpen (tussen Ledeganckkaai en Orteliuskaai) gedeeltelijk vrij te geven voor het uitzonderlijk vervoer.

De voorwaarden voor gebruik zijn:
a) massa conform met Technisch Reglement ;
b) hoogte groter dan 4,80 m.

Transporten met een hoogte kleiner dan of gelijk aan 4,80 m mogen de Scheldekaaien niet volgen en beschikken over alternatieve reiswegen (o.a. via de Kennedytunnel).
Vanaf de Orteliuskaai kan de reisweg vervolgd worden via Tavernierkaai – Rijnkaai – Kattendijkbrug – Sloepenstraat – Mosselstraat – Siberiastraat – Straatsburgbrug – Groenendaallaan.

Deze reisweg zal de nieuwe route worden voor de transporten met een hoogte groter dan 4,80 m die niet via de Kennedytunnel (en de toekomstige Oosterweeltunnel) zullen kunnen uitgevoerd worden. De beperkingen in massa, lengte en breedte zullen opgeheven worden na de heraanleg van de Scheldekaaien, tot aan de Royerssluis.

De voorgestelde reiswegen zijn geldig heen-en-terug.
Gelieve hiermee rekening te houden bij uw nieuwe vergunningsaanvragen.

Belangrijk: In de vergunningen met hoogte groter dan 4,80 m met een reisweg via de Scheldekaaien, zal een alternatieve reisweg worden bijgevoegd voor wanneer de werkelijke hoogte tijdens het transport 4,80 m of minder bedraagt. In dat geval is het niet toegelaten om via de Scheldekaaien te rijden.

Lierde, N8

Het Agentschap Wegen en Verkeer vervangt de fietspaden langs beide zijden van de Steenweg (N8) in Lierde. Over een afstand van ongeveer 1 km worden de fietspaden in klinkers vervangen door asfalt. 

Het gemotoriseerd verkeer richting Ninove kan langs de werfzone rijden (altijd op voorhand controleren). De omleiding voor de tegenrichting is niet geschikt voor uitzonderlijk vervoer. 

Einde van de werken is voorzien eind oktober 2022.

Peer, Oudsbergen, N73

De N73 wordt volledig vernieuwd tussen de rotondes van de Laarderweg – Bedrijfsstraat – Erperheidestraat en de rotonde van de Toekomsstraat – Vosheidestraat. 

Van 3 oktober tot het einde van de werken (voorjaar 2023) beschikt het verkeer maar over één rijbaanhelft en geldt enkelrichting verkeer van Bree naar Peer. Transporten tot en met categorie 2 mogen gebruik maken van de omleiding.  

E34 -N49 Adegem -Balgerhoeke UPDATE

E34 -N49 : wegenwerken te Adegem -Balgerhoeke

Door wegenwerken is de doorgang op de brug richting de kust voor uitzonderlijk vervoer  met massa niet conform verboden tussen 12/09/2022  en 16/09/2022. 

 

 

 

OVERIJSE - N4 Brusselsesteenweg

Vanaf 29 augustus zijn er wegenwerken op de N4. Omleiding via E411 enkel voor UV massaconform (maximum hoogte 4m).

Er is momenteel controle op sluikverkeer via onderliggend wegennetwerk. 

Bree, N73

Vanaf donderdag 18 augustus vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de Rode Kruislaan (N73) en ’t Hasseltkiezel in Bree. Het gaat om het wegdek vanaf de rotonde met de Millenstraat (N793) tot aan de Kempstraat. De werken duren 2 weken, tot begin september. Doorgaand verkeer blijft grotendeels mogelijk. Doorgaand verkeer blijft in beide richtingen mogelijk tijdens de werken. Gemotoriseerd verkeer rijdt aan de zijde waar niet wordt gewerkt en moet dus over 1 rijstrook per rijrichting. Eventuele doortocht voor uitzonderlijk vervoer moet altijd op voorhand gecontroleerd worden. 

Vanaf dinsdag 30 augustus is het gedeelte tussen de rotonde van de Millenstraat en de Bruglaan gedurende enkele dagen aan de beurt. Dan vernieuwt de aannemer beide rijrichtingen. Gedurende de werken is dit gedeelte dan ook afgesloten voor alle verkeer.

Genk, N702

AWV vernieuwt de verharding van de rotonde op de Henry Fordlaan N702 ter hoogte van de Taunusweg. De rotonde wordt voorzien van een volledig nieuwe fundering en asfaltlaag. Ook de fietspaden en fietsoversteken worden gelijktijdig verbreed en vernieuwd om het fietscomfort en de veiligheid te verhogen.

De werken worden tijdens 2 opeenvolgende weekenden en nachten uitgevoerd:

vrijdag 19/8 vanaf 20u. tot zondag 21/8 20u.
vrijdag 26/8 vanaf 20u. tot zondag 28/8 20u.

Beide weekenden wordt de rotonde volledig afgesloten voor gemotoriseerd verkeer

Diepenbeek, N702

Het Agentschap Wegen en Verkeer vernieuwt vanaf maandag 8 augustus de afrit van de Boudewijnlaan N702 ter hoogte van de Havenlaan, rijrichting Genk. Tijdens de werken zal de afrit van de N702 rijrichting Genk volledig afgesloten worden, dit betekent dat het onderdoor rijden van de brug niet vermeden kan worden. Transporten zijn beperkt tot 4m50 hoogte en dienen vanaf een hoogte van 4m40 stapvoets onder de brug te rijden. Deze werken zouden ongeveer 2 weken duren

Zelzate, R4

Vanwege werken op kruispunt Assenedesteenweg (N436)/Kanaalstraat (R4) is de R4 hier slechts beperkt beschikbaar. In beide richtingen is er een beperking qua breedte. Eventuele doortocht dient op voorhand verkend te worden.  

Glabbeek, N29

27/07/2022
Door wegenwerken op het kruispunt N29 met de Meenselbeekstraat in Glabbeek is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen onmogelijk van 8 tot 31 augustus 2022. Het kruispunt wordt voor alle verkeer afgesloten omwille van rioleringswerken.

Vanaf 1 september worden werken uitgevoerd in de velden parallel met de Tiensesteenweg. De nieuwe riolering zal de N29 moeten kruisen. Om te vermijden dat we de weg daar moeten afsluiten wordt er gebruik gemaakt van een onderdoorpersing, een techniek waarbij een leiding met druk onder de grond doorgeduwd wordt. De N29 wordt dus niet afgesloten voor deze werken. Deze fase duurt vermoedelijk tot juli 2023.

Omleiding tussen Tienen en Bekkevoort is mogelijk via N223 Sint-Joris-Winge en N2 Bekkevoort (geldig heen en terug).

Boorsem, E314 UPDATE (13/07)

Maandag 10 januari start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de renovatie van het viaduct van de E314 aan de grensovergang in Boorsem. Tot eind 2022 wordt in een lange rechte lijn het viaduct van kop tot teen aangepakt. 

Vanaf maandag 10 januari rijdt verkeer dus over twee versmalde rijstroken in elke rijrichting. Dit blijft zo tot eind 2022. In functie van waar er gewerkt wordt, wijzigt weliswaar de indeling op de weg, maar het principe van versmalde rijstroken en doorsteken blijft.  Eerst komen de rijstroken richting Nederland aan bod. Tot eind maart wordt er gewerkt op de linkerrijstrook en de redresseerstrook. Daarna volgen de rechterrijstrook en het fietspad. Rond de zomer wisselen we van kant en zijn de rijstroken richting Lummen aan de beurt. De volledige renovatie zal iets minder dan een jaar duren.  Voertuigen van meer dan 3,5t kunnen enkel over de rechterrijstrook richting Nederland rijden.

Passage voor uitzonderlijk vervoer moet altijd op voorhand gecontroleerd worden. 

UPDATE (13/07): Na verdere grondige inspectie van de brugconstructie tijdens de uitvoering van de werken, bleken bijkomende herstellingen noodzakelijk. Hierdoor duren de werken op het viaduct richting Nederland vermoedelijk nog tot het najaar. Daarna start pas de volgende fase richting Lummen

 

Hasselt, N74

Vanaf 10 juni 2022 wordt de brug over het Albertkanaal in Hasselt opgehoogd en het kruispunt van de Grote Ring (R71) met de Kempische Steenweg (N74) aangepast. Dit gebeurt in 2 fases waarbij om de beurt 1 kant volledig afgesloten is en al het verkeer over versmalde rijstroken over een kant dient te rijden. 

Uitzonderlijk vervoer is niet toegelaten zolang de werken duren. 

Einde van de werken is voorzien eind september 2022

Lanaken, N78

In Lanaken vernieuwt en verbreedt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vanaf maandag 27 juni de fietspaden aan beide kanten van de Staatsbaan in Neerharen en de Steenweg in Rekem. Het gaat om een stuk van zo’n 400 meter, vanaf het einde van de bebouwde kom in Neerharen tot aan het winkelcentrum in Rekem. 

De rechterrijstrook is ingenomen door de werf, het gemotoriseerd verkeer beschikt enkel over de linkerrijstrook. Iedere reisweg dient op voorhand verkent te worden.

Duur van de werken: vermoedelijk 2 weken

Tongeren, N20

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat aanpassingen uitvoeren op de Luikersteenweg (N20) in Tongeren. 

Vanaf 20 juni werkt Fluvius aan de kant van de oneven huisnummers (zijde T-Forum). De zone loopt vanaf Schaapsweide tot aan huisnummer 149, vlak voor T-Forum. Deze werken duren tot vermoedelijk eind augustus 2022.
Aansluitend verhuizen de nutswerken naar de overkant van de Luikersteenweg (even huisnummers), tussen de inrit van warenhuis Aldi en Rietmusweg. De nutswerken aan deze kant van de weg duren wellicht tot eind september.
Ten vroegste begin oktober 2022 gaat AWV aan de slag met de aanleg van de nieuwe fietspaden, afslagstroken aan Aldi en T-Forum en de nieuwe bushalte richting Tongeren-centrum. De aanpassingen gebeuren in meerdere fases en duren wellicht een viertal maanden. Een gedetailleerdere deelfasering volgt later nog.

Hierbij geld eenrichtingsverkeer voor het verkeer dat richting Luik rijdt. De omleiding voor de andere richting is NIET geschikt voor uitzonderlijk vervoer

Hechtel-Eksel, N73/N715

Op maandag 9 mei 2022 wordt gestart met de aanleg van een regionaal Hoppinpunt ter hoogte van het kruispunt Peerderbaan en Lommelsebaan in Hechtel-Eksel.

De werken gebeuren in twee fases en zouden eind augustus klaar moeten zijn.

De werken aan de Peerderbaan worden eerst uitgevoerd, tot aan het bouwverlof. Op de Peerderbaan  geldt vanaf 9 mei eenrichtingsverkeer van Peer naar de rotonde. Omgekeerd, vanaf de rotonde richting Peer, volgt het verkeer een lokale omleiding via de Oudstrijderslaan en de Reststraat. Tijdens het zomers bouwverlof zijn er geen werken of omleidingen. Begin augustus gaat AWV dan verder op de Lommelsebaan, tussen de Rhijnweg en de rotonde. Het verkeer op de Lommelsebaan kan de werfzone passeren richting Lommel (noorden), in de andere richting van de rotonde geldt een omleiding via de Rijkswachtstraat en de Molenstraat.

Doortocht voor uitzonderlijk vervoer moet op voorhand verkend worden.

GRONDIGE HERAANLEG VAN OUDENAARDEBAAN (N8) IN OUDENAARDE EN KLUISBERGEN

GRONDIGE HERAANLEG VAN OUDENAARDEBAAN (N8) IN OUDENAARDE EN KLUISBERGEN

   
 
OUDENAARDE/KLUISBERGEN

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start op dinsdag 19 april met de grondige heraanleg van de Oudenaardebaan (N8) in Oudenaarde en Kluisbergen. Voor een beter wegcomfort vernieuwt de aannemer tussen het kruispunt van de Berchemstraat en de Middenweg/Meerse het wegdek in asfalt. Tijdens de werken zal het verkeer in beide richtingen een omleiding moeten volgen. De werken duren 2 maanden en zullen midden juni klaar zijn. 

Omleiding is niet geschikt voor UV met massa niet conform.

Ham, N141

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start volgende week maandag 28 maart met de renovatie van de brug over het kanaal Dessel-Kwaadmechelen in Ham. De voorziene omleiding is niet geschikt voor uitzonderlijk vervoer. Gezien de de N141 al een alternatief was voor verschillende andere bruggen is er geen direct alternatief dat voor alle transporten past. Een omleiding voor uitzonderlijke voertuigen kan geval per geval aangevraagd worden bij het Team Zwaar Vervoer.

Voorziene einde der werken: eind juli 2022

Lanaken, N78

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal het kruispunt van de N78 Tournebride met de Reistraat in Lanaken vernieuwen, ter hoogte van de stelplaats van De Lijn.

De Watergroep werkt vanaf woensdag 2 maart aan de waterleiding langs de N78 (rijrichting centrum), tussen de rotonde met de Maaseikersteenweg (N766) en de Reistraat. Eind maart volgen de effectieve infrastructuurwerken. Dat gebeurt in twee fases per rijrichting. Midden mei zijn beide werken klaar.  

Verkeer op de N78 tussen Lanaken en Maasmechelen blijft mogelijk, maar moet rekening houden met plaatselijke hinder door versmalde rijstroken. Eventuele doortocht voor uitzonderlijk vervoer moet op voorhand verkend worden. 

Tongeren, N730

Maandag 7 maart 2022 starten de voorbereidende nutswerken op de Bilzersteenweg, van iets voor de Driekruisenstraat tot aan het kruispunt met de Nieuwe Steenweg. Die werken duren vermoedelijk tot mei.

Zodra de nutswerken zijn afgerond, kan AWV starten met de bouw van de fietstunnel en de rijwegvernieuwing. De bouw ervan duurt zo'n 4 à 5 maanden.

Tijdens beide fases van de werken geldt er eenrichtingsverkeer voor het verkeer naar Bilzen. Uitzonderlijk vervoer kan als omleiding gebruik maken van de N753 Nieuwe steenweg tussen de N20 en N730

Lebbeke N47

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vernieuwt dit voorjaar de Brusselsesteenweg / Dendermondsesteenweg (N47) in Lebbeke op twee locaties. De eerste locatie is het kruispunt van de Brusselsesteenweg met de Korte Minnestraat en de Lange Minnestraat, waar van 7 maart tot de zomer van 2022 wordt gewerkt. De tweede locatie is de Dendermondsesteenweg tussen het kruispunt met de Lindelaan en de Rijksweg (N41), waar in juni gedurende enkele weken wordt gewerkt. 

Vernieuwing kruispunt met Korte Minnestraat en Lange Minnestraat
De Brusselsesteenweg (N47) in Lebbeke voldoet niet meer aan de vereisten van een veilige en comfortabele weg ter hoogte van het kruispunt met de Korte Minnestraat en de Lange Minnestraat. Daarom vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer vanaf 2 mei de gewestweg vanaf huisnummer 253 (grens vorige werken t.h.v. retailpark) tot net voorbij de bushaltes “Lebbeke Lange Minnestraat”. Onder de grond blijft de riolering behouden, maar bovengronds wordt alles aangepakt van gevel tot gevel. 

Comfortabele fietspaden en rijweg
De aannemer vernieuwt de klinkers van het dubbelrichtingsfietspad door een fietspad in asfalt dat wordt afgescheiden van het autoverkeer door middel van greppels of boordstenen. Zo kunnen fietsers in de toekomst veiliger en comfortabeler fietsen. De bushaltes ‘Lebbeke Lange Minnestraat’ worden aan beide zijden van de rijweg ingericht volgens de hedendaagse noden van het openbaar vervoer. Hij vervangt ook de huidige betonplaten van de rijweg door een nieuwe rijweg in asfalt. Dit zal een vermindering van het geluid door de voorbijrijdende auto’s met zich meebrengen. Tot slot worden de verkeerslichten van het kruispunt volledig vernieuwd door modernere verkeerslichten.

Nutswerken van 7 maart tot eind april
Voor het Agentschap Wegen en Verkeer de weginfrastructuur vernieuwt, verplaatsen en vernieuwen de nutsbedrijven hun leidingen voor onder andere telecom, elektriciteit en gas. De nutsleidingen bevinden zich onder het voetpad waardoor de nutsbedrijven aan beide zijden van de rijweg de voetpaden opbreken over een zone van 200 meter. Dit gebeurt zijde per zijde waarbij de aannemer telkens de rijstrook moet innemen naast het voetpad waaraan wordt gewerkt. Deze voorbereidende werken gebeuren van 7 maart tot begin april. Tijdens deze periode kunnen fietsers steeds via een corridor naast de werfzone fietsen en kan het autoverkeer door middel van tijdelijke verkeerslichten langs de werfzone rijden. Verkeer van de Brusselsesteenweg naar de zijstraten is steeds mogelijk. Het verkeer van de Korte Minnestraat en de Lange Minnestraat naar de Brusselsesteenweg volgt een omleiding. Nadien zorgen de nutsbedrijven tussen begin en eind april nog voor de huisaansluitingen op de nieuwe riolering. Tijdens deze werken is er enkel lokale hinder voor voetgangers, maar geen hinder voor het wegverkeer. Voor de werken vanaf mei wordt de aanpak nog uitgewerkt en zal later gecommuniceerd worden over de impact.

Vernieuwing tussen Lindelaan en Rijksweg 
In juni 2022 vernieuwt  AWV gelijktijdig met de werken aan het kruispunt met de Korte Minnestraat en Lange Minnestraat de Dendermondsesteenweg tussen de Lindelaan en de Rijksweg. In deze zone worden lokale verzakkingen in het fietspad hersteld, worden de riooldeksels in de rijweg aangepakt en vernieuwt de aannemer de onder- en toplaag van de rijweg in asfalt. Deze werken duren drie weken. 

Diepenbeek, E313

Het Agentschap Wegen en Verkeer voert komende week nachtelijke herstellingen en onderhoudswerken uit op de E313 tussen het complex 30 Diepenbeek en complex 31 Bilzen, dit in beide rijrichtingen. Het verkeer zal er telkens plaatselijk over één rijstrook en met aangepaste snelheid voorbij de werfzone moeten rijden op de snelweg. De werken worden uitgevoerd vanaf maandagavond 21 februari. Er kan gewerkt worden tussen 19u en 07u.

Maasmechelen, N78

Het Agentschap Wegen en Verkeer voert in Maasmechelen op de Rijksweg (N78) aanpassingen uit op en rond het kruispunt met de Burgemeester Haubenlaan en Joseph Smeetslaan. De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd vanaf maandag 25 oktober 2021. 

Op de Rijksweg zal verkeer over één rijstrook in elke richting voorbij de werken rijden, in plaats van over twee rijstroken. Doortochten voor uitzonderlijk vervoer moeten zoals altijd op voorhand gecontroleerd worden. 

Einde van de werken is verzien eind 2021.

Lanaken, N78

Woensdag 20 oktober voert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een belangrijke fasewissel door voor de bouw van de rotonde op de Tongersesteenweg (N78) in Lanaken. Doorgaand verkeer op de N78 rijdt vanaf dan via een bypass langs de werfzone.

Dit brengt vanwege de beperkte ruimte ook hinder mee voor het uitzonderlijk vervoer. De mogelijkheid tot doorgang moet op voorhand nagegaan worden. 

Gepland einde van de werken is de laatste week van 2021

N72 Kasteletsingel, Beringen UPDATE 1/06

Vanaf 1 juni wordt er opnieuw een fasewisseling uitgevoerd bij de werken op de Kasteletsingel.  In deze fase zal het verkeer richting Heusden-Zolder een hoogtebeperking van 4m30 hebben en een breedtebeperking van 3m. Uitzonderlijke transporten die hoger en/of breder zijn, kunnen steeds passeren in tegenrichting, waar de vrije hoogte +/- 5,5m bedraagt en het weggabariet twee volledige rijstroken bedraagt. Deze hoogte – en breedtebeperking blijft gelden totdat de overkluizingsconstructie wordt weggenomen in de loop van augustus 2021.

Beringen, N72/Beverlosesteenweg

Het Agentschap Wegen en Verkeer bouwt vanaf 21/4 een rotonde op het kruispunt van de Koolmijnlaan (N72) met de Beverlosesteenweg en de Leysestraat in Beringen. De verbinding tussen de N72 en de Beverlosesteenweg is daarbij niet mogelijk. Het einde van de werken is voorzien voor het najaar van 2021.

De omleiding voor uitzonderlijk vervoer is voorzien via de Olmsesteenweg en de Zuidstraat in beide richtingen. De reisweg dient door de gebruiker voor het vertrek van het transport verkend te worden.

Hasselt, N722

Tijdens de paasvakantie wordt het wegdek van de N722 Sint-Truidersteenweg in Sint-Lambrechts-Herk (Hasselt) vernieuwt. De werken starten op maandag 5 april. Gedurende twee weken is de gewestweg plaatselijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Uitzonderlijk vervoer kan gebruik maken van de route via de N754 - Hasseltse Dreef en Runkstersteenweg en de R71 zoals beschreven in het netwerk klasse 120. Transporten waarvan de massa voldoet aan het technische reglement EN die in hoogte beperkt zijn tot maximum 4m30 kunnen gebruik maken van de aangeven omleiding. 

Ninove N8 - N255

Reiswegen voor het uitzonderlijk vervoer
De onderstaande reisweg dient door de gebruiker voor het vertrek van het transport verkend te worden.
(Elke aanpassing dient bij het Team zwaar vervoer aangevraagd te worden)
Deze opmerking dient bij de vergunning gevoegd te worden.

Ninove : Bijkomende beperkingen op 26/2 en 27/2 2021
Vanaf 26/02 wordt bijkomende signalisatie geplaatst voor een wielerwedstrijd op het grondgebied Ninove, met name op de N8 tussen Centrumlaan en N255 en de N255 zelf. UV zal niet mogelijk zijn
Deze situatie duurt tot en met 27/2 2021.

Lummen-Blanklaar, N725

Vanwege de aanleg van fietspaden en riolering in de Blanklaarstraat in Lummen is de N725 afgesloten tussen de N29 Grote Baan en de grens met Vlaams-Brabant.  De werken zullen vermoedelijk tot eind 2021 duren. 

Lummen, E314/E313

Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst volgende week een nieuwe portiek met een groot verlicht verkeersbord op drie armen van het Klaverblad in Lummen. Voor de veiligheid van de weggebruikers en de arbeiders, wordt de snelweg tijdens drie nachten telkens enkele uren afgesloten in de richting van het Klaverblad. 

De plaatsing van de nieuwe portieken in de aanloop naar het Klaverblad vindt plaats tijdens de volgende nachten:

ma. 14/12: plaatsing portiek over de E313 komend van Antwerpen
di. 15/12: plaatsing portiek over de E313 komend van Hasselt
woe. 16/12: plaatsing portiek over de E314 komend van Leuven

Ninove, N8

Vanaf januari 2021 is het verkeer onderbroken van Voorde tot Ninove en dit in de richting van Brussel.
Verkeer richting Brakel kan nog door maar maximale breedte zal nog meegedeeld worden.
Vanaf juni 2021 is het verkeer onderbroken in beide richtingen.
Deze situatie zal vermoedelijk aanhouden tot eind 2022.

Sint-Truiden: N80/N3

Het Agentschap Wegen en Verkeer vernieuwt dit jaar het op- en afrittencomplex van de Haspengouwlaan (N3) en de Naamsesteenweg (N80) in Sint-Truiden. Op dinsdag 4 augustus start de aannemer met de heraanleg van de noordkant (zijde centrum). Dit heeft een impact op de toegankelijkheid van de op- en afritten en het aantal rijstroken op de N3. Vanaf september wisselt de werf naar de zuidelijke kant van het complex.

De brug in de N80 mag niet overschreden worden met transporten waarvan het gewicht niet conform is met het technische reglement. De brug mag onderdoor gereden worden door transporten tot 4m50 hoogte waarbij vanaf 4m40 hoogte stapvoets gereden dient te worden. Doortochten dienen altijd op voorhand verkend te worden. 
Meer info: https://www.wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-op-afrittencomplex

Hasselt, R71-N702

Vanwege de aanleg van de tram-bustunnel onder het kruispunt van de Grote ring en de Universiteitslaan in Hasselt wordt vanaf 28/06/2019 hinder verwacht.

Uitzonderlijk vervoer tot categorie 3 op de Universiteitslaan en de R71 blijft tijdens het grootste deel van de werken mogelijk over de tijdelijke wegenis. Eventuele doortochten moeten ten alle tijden op voorhand gecontroleerd worden. 
meer info: http://wegenenverkeer.be/werken/aanleg-tram-bustunnel-grote-ring-x-unive...

Dendermonde, N47

Het Agentschap Wegen en Verkeer, Stad Dendermonde en Aquafin slaan de handen in elkaar om de Zeelsebaan (N47) en Steenweg van Grembergen heraan te leggen met comfortabele voet- en fietspaden, een vernieuwde rijweg en met meer groen. Onder de weg komt een gescheiden rioleringsstelsel. Vanaf maandag 14 september start de heraanleg van de Zeelsebaan. Tijdens deze werken is de volledige zone tussen Kleinzand en Grootzand op de N47 afgesloten in beide rijrichtingen voor alle verkeer. Als de weersomstandigheden goed zijn en alles vlot verloopt, zullen de werken eind 2021 klaar zijn.

De omleiding is niet geschikt voor uitzonderlijk vervoer.

Zeveneken (Lochristi), N70

08/09/2020
Op maandag 14 september start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de grondige heraanleg van de N70 in Zeveneken. Samen met Aquafin, de stad Lokeren en de gemeente Lochristi zorgt AWV voor een veiligere en aangenamere dorpskern met meer groen en comfortabele fiets- en voetpaden. De werken worden in vier fases aangepakt. Vanaf 28 september gaat de N70 volledig dicht en moet het verkeer omrijden. Bij een vlot verloop eindigen de werken in het voorjaar van 2022.

Gent, Meulestedebrug

Met onmiddellijke ingang is het uitzonderlijk vervoer op de Meulestedebrug te Gent verboden.