Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitzonderlijk vervoer wegenwerken

1711 = Noodnummer Infrabel - Treinverkeer stoppen in geval van nood

Als je getuige bent van een gevaarlijke en dringende situatie die de onmiddellijke onderbreking van het treinverkeer vereist (een stilstaande vrachtwagen op de overweg), neem dan contact op met Infrabel.

Identificatiestickers met het overwegnummer, de straat en de gemeente bevinden zich op de palen van de overweg.

Provincie

Antwerpen, A12 - UPDATE 3/12

13/11/2025 (update: 3/12 met update timing werken)
Door verschillende herstellingswerken op de A12 noord in Antwerpen (dit is tussen knooppunt Antwerpen-Noord (R1/E19) en de Nederlandse grens bij Zandvliet) is er nachtelijke hinder op verschillende locaties in december 2025:

  1. nacht van 3 op 4 december (in plaats van nacht van 2 op 3 december), van 20 u tot 5 u: vernieuwen toplaag en onderlaag A12 rijrichting Antwerpen net voor afrit Stabroek: volledige afsluiting A12 tussen Berendrecht en Stabroek: omleiding via calamiteitenroute Q is niet toegelaten voor UV - omleiding is wel mogelijk via uitrit 11 “Zandvliet” - Noordlandbrug - N101 Scheldelaan - Zandvlietsluis en Berendrechtsluis passeren via N101a Oudedijkweg (over Frederik Hendrikbrug en Oudendijkbrug) of via N101 Scheldelaan (over Zandvlietbrug en Berendrechtbrug) - N101 Scheldelaan - R2 Tijsmanstunnel (max. hoogte 4,80 m) - tot aansluiting met A12;

  2. nacht van 4 op 5 december, van 20 u tot 5 u: vernieuwen toplaag A12 rijrichting Antwerpen thv uitrit Smalleweg: A12 afgesloten en omleiding via uitrit en oprit Smalleweg; beperkte breedte!

  3. 4 opeenvolgende nachten van 1 tot 5 december, telkens van 20 u tot 5 u: herstellen van scheur A12 rijrichting NL: van kmp 37 tot kmp 45 (tussen knooppunt Antwerpen-Noord (R1/E19) en knooppunt Antwerpen-Haven (R2)): alleen de linkerrijstrook is vrij; beperkte breedte! (update: in de zone tussen knooppunt Antwerpen-Noord en afrit 15 "Leugenberg" zijn de werken reeds uitgevoerd en is er geen hinder meer)

  4. maximum 4 nachten van 8 tot 12 december, telkens van 20 u tot 5 u: weggestraalde markering herstellen A12 rijrichting Antwerpen van kmp 43.8 tot kmp 40 (thv busbaan, tussen R2 en uitrit Smalleweg): rechterrijstrook afgesloten, alleen de linkerrijstrook is vrij; beperkte breedte! Ook in januari 2026 zijn er in deze zone nog werken gepland.

Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte in items 2, 3 en 4 en de mogelijkheid van doortocht nogmaals te verkennen kort voor doorgang van het transport.

Antwerpen (Deurne), A13/E313 - UPDATE 2/12

29/1/2025 (update: 2/12/2025 met datums voor de vervanging van de 2 bruggen)
Door de slechte toestand van de bruggen in A13/E313 over Cornelissenlaan en over Sterckshoflei in Deurne (Antwerpen), tussen R1 en Wommelgem, zijn verschillende maatregelen genomen om de belasting op de bruggen te verminderen tot de bouw van 2 nieuwe bruggen in 2026. Na een snelheidsverlaging in december 2024, asfalteringswerken aan beide bruggen en een rijstrookverschuiving bij de brug over de Cornelissenlaan, zouden de bruggen het nog moeten uithouden tot aan hun vervanging in 2026.

Voor de rijbaan richting Antwerpen ligt de slechte brugligger op de rand tussen rechterrijstrook en pechstrook/busstrook, daarom worden de bestaande 3 rijstroken naar de middenberm opgeschoven. Breed UV moet maximaal gebruikmaken van de opgeschoven rijstroken en mag niet over de pechstrook rijden.
Voor de rijbaan richting Hasselt ligt de slechte brugligger op de scheiding tussen de 1e en de 2e rijstrook van links. Verkeer vanaf de R1 (inclusief breed UV) blijft uiterst rechts rijden op 3 rijstroken (de spitsstrook verliest zijn functie en wordt een permanente rijstrook). Verkeer vanaf de R10 blijft uiterst links rijden op 1 rijstrook tot over de brug van de Cornelissenlaan. Door de fysieke afscheiding met new jerseys is breed UV niet meer toegelaten om vanaf de R10 de A13/E313 op te rijden.

Deze maatregelen blijven van kracht tot na de nieuwbouw van de 2 bruggen in 2026. De vervanging van de bruggen is gepland van 10 tot en met 15 april 2026, waarbij de A13/E313 in beide rijrichtingen voor alle verkeer wordt afgesloten tussen knooppunt Antwerpen-Oost en complex Wommelgem. Meer concrete info volgt later.

Meer informatie (updates, uitstel door slecht weer, kaartjes, ...): Vernieuwing wegdek E313 ter hoogte van aansluiting met Antwerpse Ring (R1)
 

Geel tot Ranst, A13/E313

2/12/2025
Door nachtelijke onderhoudswerken (vervanging RSS-borden) op de A13/E313 richting Antwerpen, tussen complex Geel-Oost en knooppunt Ranst, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 8 tot en met 19 december 2025. Er wordt telkens gewerkt tijdens weeknachten van 20 u tot 5 u. Ter hoogte van de werfzone passeert het verkeer plaatsellijk over de pechstrook. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte op die pechstrook. Breed UV is tijdens de werken niet toegelaten op de A13/E313 tussen Geel-Oost en Ranst richting Antwerpen. Op de rijbaan richting Hasselt is er geen hinder.

Mogelijke omleiding voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 2, 3 en 4 met een maximale hoogte van 4,30 m en met een massa conform technisch reglement, voor een breedte > 3 m, vanaf uitrit 24 "Geel-Oost" - Nijverheidsweg - N156 Oevel (Westerlo) - N19 Geel - R14 Geel - N19g Kasterlee - N19 Turnhout - oprit A21/E34 - A21/E34 Ranst - aansluiting op A13/E313 richting Antwerpen.

Tijdens de nacht van 10 op 11 december worden de opritten Massenhoven (19), Herentals/Olen (22) en Geel-West (23) gedurende maximaal 2 uur afgesloten. Tijdens de nacht van 11 op 12 december worden de opritten Herentals-West (20) en Geel-Oost (24) gedurende maximaal 2 uur afgesloten. Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.

Antwerpen (haven), N180/N111 - UPDATE 1/12

15/9/2025 (update: 1/12/2025)
Door werken op het kruispunt N180/N111 in de haven van Antwerpen, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van woensdag 17 september omstreeks 6 u tot en met maandag 8 december 2025 om 6 u. Er wordt gewerkt in 4 fasen die elkaar (deels) overlappen.

Gedurende de ganse periode blijft doorgaand verkeer mogelijk op de N180 via 1 rijstrook in elke rijrichting. Ten noorden van het kruispunt is de rijbaan te smal voor 2 rijstroken en kan verkeer in beide rijrichtingen beurtelings passeren met verkeerslichten. Verkeer naar N111 en A12 blijft mogelijk vanuit het zuiden, maar niet vanuit het noorden. Vanuit Stabroek en vanaf uitrit 13 van de A12 kunt u niet de haven inrijden. Dit verkeer moet via A12 en uitrit 13 van de R2 naar de haven rijden.

  • Fase 1 tot 3: werken zijn uitgevoerd;

  • Fase 4: 1 december tot en met 8 december: asfalteringswerken op de N180 vanaf de Kruisweg. De Kruisweg is voor alle verkeer afgesloten ter hoogte van de brandweerpost. Omleiding is eventueel mogelijk via Antwerpsebaan (maar de aansluiting op de N180 is een haakse bocht met weinig ruimte).

Uitzonderlijk vervoer vanuit de haven kan niet via N111 naar de oprit van de A12 richting Nederland rijden. Vanaf de N180 Noorderlaan is de oprit R2 niet geschikt om door te steken naar de A12 richting Nederland. Uitzonderlijk vervoer met een maximale hoogte van 4,80 m kan via oprit R2 door de Tijsmanstunnel rijden, via uitrit 12 “Lillo” op de N101 Scheldelaan gaan keren om vervolgens weer de R2 op te rijden om door de Tijsmanstunnel wél de A12 richting Nederland te kunnen oprijden. De nachtelijke werken aan de verlichting in de Tijsmanstunnel werden beëindigd op 25 november 2025.

Uitzonderlijk vervoer met een hoogte > 4,80 m moet een nieuwe aanvraag indienen met een aangepaste, ter plaatse verkende, omleiding. Deze loopt in grote lijnen via Wilmarsdonkbrug (LET OP: beperkte breedte door nutswerken), Oosterweelsteenweg, Kastelweg, N101 Scheldelaan, via Zandvliet- en Berendrechtsluizen, N101 Scheldelaan, Noordlandbrug, oprit A12. Op de omleidingsweg zijn ook wegenwerken mogelijk vandaar de noodzaak om eerst zelf te gaan verkennen en een nieuwe aanvraag in te dienen.

Meer info: Nieuw wegdek voor kruispunt Antwerpsebaan met Laageind

Mechelen, R12 (Winketbrug) - UPDATE 1/12

11/6/2025 (update: 1/12/2025 met nieuwe planning voor de volledige afsluiting)
UPDATE: de werken zijn voorlopig gedaan en de rijweg is terug open met de overschrijdingsvoorwaarden zoals vermeld in de vergunning.

De werken met volledige afsluiting van de Winketbrug kunnen in de herfstvakantie niet doorgaan en zullen op een ander moment worden ingepland: van zaterdag 14 februari tot en met zondag 22 februari 2026.

In het voorjaar van 2026 zal er ook nog gewerkt worden aan de brug. De data en de hinder voor het UV worden later meegedeeld.

Wuustwezel, N133 - UPDATE 1/12

28/1/2025 (update: 1/12/2025, met latere einddatum)
Door rioleringswerken in de N133 Dorpsstraat in Wuustwezel is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen onmogelijk van 27 januari 2025 tot zomer 2026.
De lokale omleidingen via Maria-Ter-Heide en de A1/E19 is niet geschikt en niet toegelaten voor UV.

Uitzonderlijke voertuigen van categorie 2, 3 en 4 met een maximale massa van 120 ton kunnen omrijden via N1 Wuustwezel (Braken) - N144 Loenhout - N144 Hoogstraten (brug over A1/E19 overschrijden in de as van de rechterrijstrook, voor massa > 60 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug) - Hinnenboomstraat - N115 Brecht (geldig heen en terug).

Wenst u toch een andere reisweg, gelieve die gewenste reisweg te gaan verkennen en hiervoor een nieuwe aanvraag in te dienen.

Meer informatie: Wuustwezel - Werkzaamheden in de Dorpsstraat

Beveren (Kallo), R2 (Beverentunnel) - UPDATE 1/12

12/04/2024 (update: 1/12/2025: werken op bovengrondse omleidingsweg)
Op 15 juli 2024 start de totaalrenovatie van de Beverentunnel, gelegen in de R2 te Kallo (Beveren) tussen A11/E34 en de Liefkenshoektunnel. Vanaf zondagavond 14 juli omstreeks 21 u wordt de tunnel voor meer dan 1 jaar afgesloten voor verkeer richting E34. De einddatum van de werken is voorzien op 13 november 2025.

UPDATE: Verkeer richting Nederland rijdt al terug door de tunnelkoker richting Nederland. Verkeer richting Gent rijdt vanaf donderdagochtend 13 november om 5 u opnieuw door de tunnelkoker richting Gent. Voor UV is de Beverentunnel toegelaten tot een maximale hoogte van 4,80 m. UV met hoogte > 4,80 m moet bovengronds omrijden.

Ombouw bovengrondse omleidingsweg

De bovengrondse omleidingsweg, die voor enkelrichtingsverkeer was uitgebouwd, wordt tussen 14 november en 4 december terug naar dubbelrichtingsverkeer omgebouwd. Hiervoor is lokaal grote hinder te verwachten.
Tot 4 december blijft het enkelrichtingsverkeer op de omleidingsweg gelden. Bij de eerstvolgende nacht van donderdag op vrijdag, dit is op vrijdagochtend 5 december, is de omleidingsweg weer in beide rijrichtingen beschikbaar voor UV met hoogte > 4,80 m.

Vanaf zondagavond 16 november is uitrit 10 “Waaslandhaven-Zuid” weer open voor het verkeer.
Vanaf vrijdag 21 november om 16 u is de oprit R2 “Waaslandhaven-Noord” opnieuw in gebruik.

Van maandag 1 tot en met donderdag 4 december om 20 u worden het betonnen middeneiland en de fietsoversteekplaats Ketenislaan voor de Farnesebrug hersteld. Er is geen doorgang mogelijk tussen Ketenislaan en de Farnesebrug. Omleiding via Melselebrug. Gelieve rekening te houden met lange wachttijden aan de Melselebrug wanneer deze openstaat voor het scheepvaartverkeer in de Kallosluis. Gewoon verkeer kan via Fort De Perelweg naar Farnesebrug rijden, maar deze route is voor lang UV niet geschikt.

Van zaterdag 6 december om 6 u tot woensdag 10 december om 20 u zijn de afrit en oprit 10 "Waaslandhaven-Zuid" (rijrichting naar A11/E34) voor alle verkeer afgesloten om deze weer in originele staat te herstellen. De plaatselijke omleidingen via ofwel Keetberglaan ofwel A11 om te gaan keren aan uitrit 9 "Melsele" zijn niet toegelaten voor UV.
Omleiding voor UV dat vanaf R2 de uitrit 10 wil nemen: verderrijden op R2 en via A11 uitrit 10 "Vrasene" naar N451 (voor de terugweg: brug over A11 overschrijden in het midden van de brug, voor massa > 60 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug) - N451 - Schoorhavenweg - Hoogschoorweg - Hazopweg - Steenlandlaan tot aan rotonde Kruipin te rijden.
Omleiding voor UV dat vanaf rotonde Kruipin de R2 richting A11/E34 wil oprijden: rotonde Kruipin - Steenlandlaan - Hazopweg - Hoogschoorweg - Schoorhavenweg - N451 - oprit A11 richting Zeebrugge OF brug in N451 over A11 overschrijden in het midden van de brug, voor massa > 60 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug) - oprit A11 richting Antwerpen - R2 richting Beverentunnel.

In januari 2026 (of later wegens weersomstandigheden) zal de Ploegweg (tussen kruispunt Sint-Antoniusweg en rotonde Sint-Jansweg) nog enkele dagen tot een week worden afgesloten voor herstellingswerken. Eventuele omleiding voor UV via Sint-Antoniusweg (brug over R2) - Oudedijk - Ketenislaan tot rotonde Sint-Jansweg.

Meer informatie over de ombouw: Beverentunnel - Verkeerssituatie vanaf 13 november 2025

Meer info

Meer gedetailleerde informatie (uitleg, hinder, kaarten, updates): AWV - Totaalrenovatie Beverentunnel

Beveren (Kallo), Steenlandlaan

25/11/2025
Door een grondige heraanleg van de Steenlandlaan in de Waaslandhaven (Beveren) is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen onmogelijk gedurende meerdere opeenvolgende weken vanaf maart 2026 tot vermoedelijk eind september 2026. 

Omdat de Steenlandlaan een belangrijke weg voor doorgaand verkeer in de Waaslandhaven is, organiseren Port of Antwerp-Bruges, VOKA Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en Alfaport-VOKA een webinar om de fasering en timing van de werken en de impact ervan uit te leggen. Dit webinar gaat door op 22 januari 2026 van 11 tot 12 uur. Inschrijven kan via: https://event.portofantwerpbruges.com/Webinar_heraanleg_Steenlandlaan.

Er wordt gewerkt in 4 grote fasen (zie ook de overzichtskaart op onderstaande website):

  • fase 1: 2 weken vanaf maart 2026: de zuidelijke toeritten bij Melselebrug en Farnesebrug;
  • fase 2: ca. 8 weken in 2 zones met beperkte hinder voor UV
    • tussen kruispunt Fabriekstraat en kruispunt met straat langs Schaft Kallo; omleiding via Steenlandlaan langs Schaft Kallo en Ketenislaan;
    • tussen rotonde Kruipin en rotonde Hazopweg; omleiding via Kruipin - Land Van Waaslaan - Hazopweg;
  • fase 3: ca. 8 weken: noordelijk deel van Steenlandlaan tussen Melselebrug en spooroverweg ter hoogte van WG Aannemingen;
  • bouwverlof van 3 weken tussen fase 3 en 4 zonder hinder;
  • fase 4: ca. 8 weken: zuidelijke deel van Steenlandlaan tussen spooroverweg ter hoogte van WG Aannemingen en rotonde Kruipin.

In elke fase wordt de volledige werfzone voor alle doorgaand verkeer afgesloten. De omleiding verloopt via de onlangs gerenoveerde Beverentunnel, maximaal toegelaten vergunningshoogte is 4,80 m. Voor UV met hoogte > 4,80 m zijn er enkel in fase 2 plaatselijke omleidingen mogelijk, maar is er in fasen 1, 3 en 4 gedurende een lange periode (tot 8 weken) geen alternatieve reisweg beschikbaar. Gelieve een alternatieve transportoplossing te zoeken! Een tijdelijke doorgang zoals bij de werken aan de Beverentunnel kan omwille van de aard van de werken niet worden voorzien.
Ter info: de omleiding via Blikken - Oostlangeweg - Sint-Antoniusweg is geen alternatief wegens de lage MPET-bruggen, dan kun je beter via Beverentunnel omrijden.

https://www.portofantwerpbruges.com/onze-haven/vlot-en-veilig-verkeer/wegenwerken/steenlandlaan

Antwerpen, R1 en A13/E313 - UPDATE 27/11

17/6/2025 (update: 27/11/2025: verduidelijking hinder in weekend 12-15 december)
Door werken op verschillende locaties op de R1 en in het knooppunt Antwerpen-Oost (aansluiting R1 - A13/E313) is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van eind oktober tot half december 2025.

Na 12 november is de oprit R1 "Deurne" vanaf de Schijnpoortweg definitief afgesloten. De nieuwe oprit R1 "Deurne" is te bereiken via N120 Schijnpoortweg en R10 Noordersingel.

  1. gedurende 3 keer 2 opeenvolgende nachten (nacht van 1 op 2 december en 2 op 3 december; nacht van 3 op 4 december en 4 op 5 december; nacht van 16 op 17 december en 17 op 18 december) is er grote hinder op de R1 richting Nederland tussen uitrit 2 "Deurne" en Bypass-Noord. Tijdens de eerste nacht, vanaf 22 u en tot 5 u is alleen de rechterrijstrook ingenomen en blijven de midden- en linkerrijstrook vrij, tussen 23 u en 4.30 u. is alleen de linkerrijstrook nog vrij. Tijdens de 2e nacht is de hinder beperkt: R1 op 2 rijstroken van 23 u tot 1.15 u, R1 op 1 rijstrook van 0 u tot 0.15 u. Tijdens deze nachten is breed UV verboden op de R1 richting Nederland.
  2. in de nacht van vrijdag 5 op zaterdag 6 december is de uitrit 2 "Deurne" voor alle verkeer afgesloten, vermoedelijk van 22 u tot 7 u. De plaatselijke omleiding (doorrijden op R1, over bypass-noord, uitrit 1 "Merksem" en via N129 terug naar de N120, is enkel toegelaten voor UV met massa conform technisch reglement en verboden voor zwaar UV.
  3. van vrijdagavond 12 december om 22 u tot maandagochtend 15 december om 5 u wordt de aansluiting van A13/E313 naar R1 richting Nederland heraangelegd. De lus van E313 naar R1 richting Nederland is voor alle verkeer afgesloten. De omleiding voor gewoon verkeer loopt via de lus naar R1 richting Gent, en keren via uitrit 4 "Berchem". Deze omleiding is niet geschikt voor uitzonderlijk vervoer. Op de lus van E313 naar R1 richting Gent is maar 1 rijstrook beschikbaar. Op de R1 richting Nederland is ter hoogte van het knooppunt Antwerpen-Oost tijdens de nacht maar 1 rijstrook vrij, overdag zijn 2 rijstroken vrij. Op de A13/E313 worden opnieuw zware en lange files verwacht. Ook op de R1 richting Nederland wordt veel hinder verwacht. Gelieve de omgeving te vermijden tijdens dit weekend.* 

* Gezien de grote kans op lange en zware files op de A13/E313 richting Antwerpen in item 3, is het raadzaam om te kiezen voor een omleiding op lange afstand, bijv. via A13/E313 Lummen - A2/E314 Leuven - A3/E40 Sint-Stevens-Woluwe - R0 Machelen - A1/E19 Antwerpen - R1 Antwerpen (geldig heen en terug voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 2, 3 en 4 met een maximale hoogte van 4,30 m en een massa die voldoet aan het technisch reglement).

Antwerpen (haven), Wilmarsdonksteenweg

25/11/2025
Door nutswerken op de Wilmarsdonksteenweg in de haven van Antwerpen, van H. Fordlaan tot Blauwe Weg, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 17 november tot eind december 2025. Door de beperkte breedte van 4 m naast de werfzone wordt er enkelrichtingsverkeer ingesteld, inrijden kan vanaf H. Fordlaan. Verkeer in andere rijrichting moet rondrijden via Oosterweelsteenweg en Oosterweelbrug (max. hoogte 4,70 m). UV met breedte > 4 m is niet toegelaten op de Wilmarsdonksteenweg. Bakens mogen niet verplaatst worden.

UV met hoogte > 4,70 m en max. breedte 4 m dat niet via Oosterweelbrug kan omrijden, mag tijdens de nacht (tussen 23 u en 5 u) in tegenzin van het verkeer over Wilmarsdonksteenweg naar H. Fordlaan rijden. Het begeleidingsvoertuig dat het verkeer aan H. Fordlaan moet tegenhouden, moet er via Oosterweelbrug naartoe rijden.

Voor UV met hoogte > 4,70 m en breedte > 4 m moet een andere reisweg verkend worden en een nieuwe aanvraag ingediend worden.

Antwerpen (haven), R2 (Tijsmanstunnel) - UPDATE 25/11

15/3/2025 (update: 25/11/2025: werken zijn gedaan)
Door nachtelijke werken aan de verlichting van de Tijsmanstunnel, van zondagavond tot vrijdagochtend, telkens van 20 u tot 5 u, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 11 mei tot 25 november 2025.

UPDATE: de nacht van maandag 24 op dinsdag 25 november was de laatste nachtelijke sluiting van de Tijsmanstunnel voor de werken aan de verlichting. Vanaf 25 november 2025 zijn de werken aan de verlichting beëindigd.

Een overzicht van reguliere en andere sluitingen is terug te vinden op de website van het Verkeerscentrum: Tunnelsluitingen - Tijsmanstunnel (R2)

Meer informatie (planning, updates, ...): Vernieuwing verlichting Frans Tijsmanstunnel

Antwerpen, N186 en A112 - UPDATE 21/11

16/9/2025 (update: 21/11/2025: de werken lopen uit tot minstens eind december 2025)
Door renovatiewerken aan het tunneldak van de Jan De Vostunnel (A112) in Antwerpen is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen op de N186 Jan De Voslei moeilijk tot onmogelijk, van maandag 8 september tot eind december 2025.

Gedurende de ganse periode van de werken wordt de linkerrijstrook van de N186 in beide rijrichtingen ingenomen als werfzone. Daardoor is enkel de rechterrijstrook vrij. Gedurende de volledige duur van de werken is enkel UV met een maximale breedte van 3 m toegelaten. Is het UV breder (ook overdag) dan moet een andere reisweg gezocht worden (bij voorkeur via een nieuwe aanvraag).

Om het UV niet gedurende 3 maanden volledig te blokkeren, is met de aannemer overeengekomen dat gedurende 2 nachten per week (dit zijn de nachten van maandag op dinsdag en van donderdag op vrijdag) er meer doorgangsbreedte voorzien wordt: de aannemer schuift op het einde van de werkdag de bakens van de stippellijn tussen de 2 rijstroken naar het midden van de linkerrijstrook. Lading kan overscheren over het fietspad (dat zien we liever niet overdag), dus dat zou genoeg ruimte moeten zijn voor UV tot 5 m breedte. Is het UV nog breder, dan mogen de bakens nog verder opgeschoven worden (maar niet verder dan nodig, het is niet de bedoeling dat gewoon verkeer tijdens de nacht over 2 rijstroken langs de werf kan passeren). Dit opschuiven van de bakens moet gebeuren vóór de aankomst van het UV, zodanig dat het UV niet moet wachten op de rijbaan (met mogelijke filevorming achter het UV) tot de rijbaan breed genoeg is. Het terugplaatsen van de bakens is niet nodig, want de aannemer moet de bakens de volgende ochtend allemaal terugplaatsen naar de stippellijn tussen de 2 rijstroken.

LET OP: het opschuiven van de bakens om meer doorgangsbreedte te creëren, is ENKEL toegelaten in de nachten van maandag op dinsdag en van donderdag op vrijdag. Op alle andere momenten (overdag dan wel ‘s nachts)  is het opschuiven van de bakens NIET TOEGELATEN. Wordt dit niet nageleefd (en dit is een oproep naar ALLE gebruikers!), dan zal de aannemer minder inspanningen doen om UV door te laten en wordt het aantal doorgangsnachten (nu 2 per week) teruggeschroefd, in extremis naar nul. Gelieve de inspanningen van de aannemer te waarderen en de bakens enkel in de voorziene nachten te verplaatsen!

Naast de hinder op de N186 Jan De Voslei (bovengronds) is er ook hinder in de Jan De Vostunnel (A112), vanaf vrijdagavond 19 september om 21 u tot vermoedelijk zaterdag 25 oktober 2025: verkeer richting Brussel kan steeds door de tunnel blijven rijden (tijdelijk door de andere koker met doorsteek door de middenberm). Verkeer richting Antwerpen moet een omleiding volgen via N177 Jan Van Rijswijcklaan - R10 Desguinlei - N148 Kolonel Silvertopstraat - oprit R1 richting Kennedytunnel.

Meer informatie: Tunneldak Jan De Vostunnel krijgt grondige opknapbeurt

Antwerpen (haven), N101 (Zandvlietbrug) - UPDATE 21/11

14/11/2025 (update: 21/11/2025: de werken zijn 1 week uitgesteld)
Door werken aan de Zandvlietbrug, gelegen in de N101 Scheldelaan in het noorden van de haven van Antwerpen, is de Zandvlietbrug voor alle verkeer afgesloten van 8 tot 20 december 2025. Omleiding voor UV via Oudedijkweg over Frederik Hendrikbrug en Oudendijkbrug (zelfde overschrijdingsvoorwaarden als Zandvlietbrug). Gelieve rekening te houden met lange wachttijden als de Frederik Hendrikbrug wordt opengezet voor het scheepvaartverkeer.

Kontich, N171 - UPDATE 21/11

26/3/2025 (update: 21/11/2025 met de vraag om geen bakens te verplaatsen)
Door de aanleg van een fietstunnel onder de N171 in Kontich, tussen kruispunt Drabstraat en splitsing N171/N173, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk vanaf 12 mei 2025 tot eind 2026.

In elke rijrichting blijft minstens 1 rijstrook beschikbaar. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte naast de werfzone. Bakens mogen niet verplaatst worden. Als er geen doorgang mogelijk is, gelieve een andere reisweg te gaan verkennen en hiervoor een nieuwe aanvraag in te dienen.

Meer informatie: Bouw fietstunnel onder N171 in Kontich

Lier, N10 - UPDATE 21/11

18/03/2024 (update 21/11/2025 met nieuwe einddatum)
Door wegenwerken op de N10 in Lier, tussen brug over Netekanaal en kruispunt met Liersebaan, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen onmogelijk van 6 mei 2024 tot 20 december 2025. Naast de werfzone is slechts 1 rijstrookbreedte beschikbaar waarop enkel verkeer richting Lier is toegelaten.

De omleiding voor vrachtverkeer (+3,5 ton) is ook geldig voor uitzonderlijk voertuigen van categorie 2, 3 en 4 met een maximale hoogte van 4,30 m (geldig heen en terug): vanaf kruispunt N10/R16 - N10 Lier - N108 Lier (brug over Netekanaal overschrijden in de as van de brug, voor massa > 60 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug) - N108 Duffel - N14 Sint-Katelijne-Waver (LET OP: beperkte hoogte onder spoorbrug, max. 4,30 m transporthoogte, bij zeer lange transporten is door het profiel van de weg nog minder vrije hoogte beschikbaar) - N14 Mechelen (oprit R6) - R6 Mechelen (brug over Kauwendaal overschrijden in het midden van de halve brug) - R6 Sint-Katelijne-Waver (brug over spoorlijn overschrijden in het midden van de brughelft, fietstunnel (naast spoorlijn) overschrijden in de as van de rechterrijstrook, brug over rotonde Heisbroekweg overschrijden in de as van de linkerrijstrook), brug over Mechelsesteenweg, fietstunnels Berlaarbaan, fietstunnel Heiken en brug over Bergstraat overschrijden in de as van de rijweg (bij alle bruggen in R6 geldt: bij totale massa > 140 ton: bruggen overschrijden aan max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug, behalve bij bruggen met gescheiden rijrichtingen: uitzonderlijk voertuig alleen op de brughelft in de eigen rijrichting) - R6 Bonheiden - N15 Heist-op-den-Berg tot rotonde N10.

Meer informatie (updates, fasering, omleiding, ...): Aanleg fietspaden en herinrichting Aarschotsesteenweg tussen Lier en Koningshooikt

Mechelen, N16a (Battelsesteenweg) - UPDATE 7/11

6/10/2025 (update: 7/11/2025)
Door een tijdelijke afvoerbuis boven de rijweg is de toegelaten transporthoogte op de N16a Battelsesteenweg in Mechelen (ter hoogte van de brug van de E19) beperkt tot 4,90 m van 17 november tot 4 december 2025. Gelieve hiermee rekening te houden in de planning van uw transport(en) en bij onvoldoende vrije hoogte tijdig een andere reisweg aan te vragen (na verkenning ter plaatse). Er is geen lokale omleiding beschikbaar.

Bij de opbouw van de afvoerbuis zal de Battelsesteenweg in de nacht van 10 op 11 november gedurende 2 uur volledig onderbroken zijn. Hetzelfde bij de afbraak op 4 december 2025.

Antwerpen (Deurne), N120 - UPDATE 5/11

21/10/2025 (update: 5/11/2025 met nieuwe datums)
LET OP: door de plaatsing van liggers voor Bypass-Oost over de Schijnpoortweg is de N120 Schijnpoortweg voor alle verkeer afgesloten in de nachten van 8 op 9 december, 9 op 10 december en 10 op 11 december 2025. Afrit 2 “Deurne” van de R1 blijft open, maar enkel voor verkeer rechtdoor en rechtsaf. De verbinding tussen N120 Bisschoppenhoflaan en N129 Schijnpoortweg blijft eveneens open, maar enkel geldig heen en met beperkte manoeuvreerruimte op het kruispunt. Gelieve de omgeving te mijden gedurende deze 3 nachten.

De herinrichting van de volledige Schijnpoortweg, tussen kruispunt Bisschoppenhoflaan en kruispunt Noordersingel/Slachthuislaan, wordt uitgesteld naar 2026. De Schijnpoortweg is tussen de kruispunten dan voor alle verkeer afgesloten, met ook hinder op het kruispunt met de Bisschoppenhoflaan. De juiste datum en uren worden later meegedeeld.

Putte, N15

6/10/2025
Door werken aan bushaltes en fietspaden langs de N15 ter hoogte van de Pachtersdreef in Putte is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 8 september tot en met 7 november 2025. Verkeer blijft mogelijk in beide rijrichtingen. Ter hoogte van de werfzone passeert het verkeer beurtelings over één rijstrook met behulp van tijdelijke verkeerslichten. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte langs de werfzone.

Meer informatie: Vernieuwing bushaltes Pachtersdreef en fietspaden Mechelbaan

Mol, N71 (kanaalbrug (Simonse brug) verboden voor zwaar UV !!)

8/7/2025
Door de vaststelling van bijkomende schade aan de Simonse brug in Mol, dit is de brug in N71 over het kanaal Dessel-Kwaadmechelen, is zwaar uitzonderlijk vervoer vanaf heden verboden op de Simonse brug.

Vergunningen met reisweg via de brug zijn vanaf heden niet meer geldig. De brug in N18 over hetzelfde kanaal in Balen kan eventueel een oplossing zijn, maar daarvoor moet dan een nieuwe vergunning worden aangevraagd, want deze brug heeft een lagere brugklasse dan de Simonse brug.

Ten gevolge van deze beslissing is ook het netwerk klasse 90 aangepast. De brug werd geschrapt en er wordt een alternatieve reisweg voorzien via Balen, maar op die omleiding geldt wel een aslastbeperking tot 12 ton. Voor netwerktransporten met hogere aslasten, zal een reiswegvergunning nodig zijn om uw reisweg te kunnen verderzetten.

Hebt u vandaag of in de komende dagen een transport gepland met massa niet conform over de Simonse brug (reiswegvergunning of netwerkvergunning met aslast > 12 ton), gelieve na verkenning ter plaatse een nieuwe aanvraag in te dienen voor de reisweg via N18 en N136 door Balen, met specifieke aandacht voor de rotonde N136/Soef in Balen: als u de rotonde in tegenzin van het verkeer wenst te passeren, moet dit expliciet in de reisweg vermeld staan. Om de aanvragen met de alternatieve reisweg versneld te kunnen behandelen, gelieve het aanvraagnummer door te sturen naar zwaar.vervoer@mow.vlaanderen.be.

LET OP: bijkomend advies kan nodig zijn voor de kanaalbrug in N18.

Antwerpen, N101 (Siberiabrug en Siberiastraat)

10/10/2025
Door herstellingswerken aan de Siberiabrug in de haven van Antwerpen, is de Siberiastraat voor alle verkeer afgesloten gedurende 3 weekends in september 2025, 1 weekend in oktober, 2 weekends in maart 2026 en 1 weekend in mei 2026.

LET OP: tijdens 1 weekend in oktober, van vrijdagavond 10 oktober om 22 u tot zondagochtend 12 oktober om 5 u, wordt de Siberiastraat tussen kruispunt Merantistraat en Siberiabrug opnieuw geasfalteerd.

De omleiding voor het gewone verkeer (via Mexicostraat en Londenbrug) is niet toegelaten voor zwaar UV. Omleiding voor UV via Straatsburgbrug (brug overschrijden in de as van de rijbaan**) - Vosseschijnstraat - Oosterweelsteenweg (Oosterweelbrug overschrijden in de as van de brug**, max 4,70 m hoogte) OF H. Fordlaan - Wilmarsdonksteenweg (Wilmarsdonkbrug overschrijden in de as van de brug**, max 5,30 m hoogte) - Oosterweelsteenweg (Noordkasteelbrug overschrijden in de as van de brug**) - Oosterweelsteenweg - tijdelijke weg over kofferdam rond Royerssluis - Droogdokkenweg.
(** voor massa > 60 ton: brug overschrijden aan max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug)

Antwerpen, N101 (kruispunt Kastelweg) (UPDATE 10/7)

17/6/2025 (update: 10/7 werken uitgesteld naar voorjaar 2026)
UPDATE: door de complexiteit van de kabels en leidingen in de ondergrond, kunnen de werken niet voor eind augustus afgerond worden en worden de werken uitgesteld naar het voorjaar van 2026.

Door werken op het kruispunt N101 Scheldelaan met Kastelweg in de haven van Antwerpen is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk (in het voorjaar van 2026). Er wordt op de Kastelweg een linksafslagstrook voor werfverkeer naar Scheldelaan(-zuid) aangelegd en een nieuwe rijstrook om de Kastelweg in te rijden. De new jerseys op de Scheldelaan zullen verdwijnen tegen het einde van de werken. Ter hoogte van het driehoekige middeneiland op de Kastelweg wordt de zuidelijke rijstrook ingenomen. De noordelijke rijstrook blijft open voor verkeer van Kastelweg naar Scheldelaan en is overdag 4 m breed. 's Avonds wordt de signalisatie opgeschoven en wordt een doorgang van 5 m breedte voorzien. 

Verkeer vanaf Scheldelaan naar Kastelweg moet in tegenwijzerzin rond de werfzone rijden, dit is dan even rechtdoor op de Scheldelaan om met 2 haakse bochten weer in te voegen op de Kastelweg. We zijn ons ervan bewust dat deze manoeuvres niet voor elk UV mogelijk zijn. Daarom is het voor UV vanaf Scheldelaan naar Kastelweg toegelaten om ten noorden van de werfzone de Kastelweg in te rijden. Hierbij is het toegelaten om vanaf het kruispunt N101 Scheldelaan met Zwarte Weg door de middenberm door te steken en in tegenzin van het normale verkeer via Scheldelaan de Kastelweg op te rijden. Gelieve de nodige extra begeleidingsvoertuigen te voorzien om dit manoeuvre veilig te laten verlopen.

In het weekend van (...), namelijk van zaterdagochtend om 6 u tot zondagavond om 21 u, is het kruispunt voor alle verkeer afgesloten voor asfalterings- en markeringswerken.

Antwerpen, N101 (Koelwaternet) (UPDATE 10/10)

14/5/2025 (update: 10/10/2025 met aanvulling fase 4 tot eind 2025)
Door werken van Water-link voor de aanleg van een koelwaternet langs de Scheldelaan, tussen de Witte Molen en ingang Ineos, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk van 12 mei tot 20 december 2025. De werken verlopen in verschillende fasen:

  • Fase 1 t.em. 3: werken uitgevoerd
  • fase 4: van 4 augustus tot 20 december: werken op de rijbaan kant bedrijven vanaf de ingang van Bayer tot aan de ingang van Ineos. De werf start aan de ingang van Bayer en schuift op naar het noorden. De parkeerstrook en de rechterrijstrook worden ingenomen, alleen de linkerrijstrook is vrij; er is geen hinder op de rijbaan kant Schelde.

Op de rijbaan waar er gewerkt wordt, is er maximaal 1 rijstrookbreedte beschikbaar. Tussen 5 u en 23 u is alleen UV met een maximale breedte van 3,50 m toegelaten. Tussen 23 u en 5 u kan breder UV de werfzone passeren op de andere rijbaan, in tegenzin van het normaal verkeer; doorsteken kan via de bestaande kruispunten.

Kalmthout, N111

16/5/2025
Door rioleringswerken en de aanleg van fietspaden op de N111 in Kalmthout, tussen kruispunt Groeneweg en kruispunt Beekdal, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen onmogelijk van 5 augustus 2025 tot begin maart 2026 tussen kruispunt N122 en kruispunt N117. De plaatselijke omleiding is niet toegelaten voor zwaar UV.

Meer informatie: Kalmthout - Achterbroeksesteenweg

Antwerpen (haven), Wilmarsdonkbrug en Oosterweelbrug

10/10/2025
Door onderhoudswerken aan de Wilmarsdonkbrug of de Oosterweelbrug, gelegen in de Wilmarsdonksteenweg resp. Oosterweelsteenweg in de haven van Antwerpen, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk gedurende meerdere aparte dagen in 2025. Tijdens de onderhoudswerken worden telkens één brug afgesloten voor alle verkeer.
Datums van de werken: donderdag 16 oktober en donderdag 11 december 2025. Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.

Tijdens afsluiting van de Oosterweelbrug mag UV rondrijden via Wilmarsdonksteenweg (Wilmarsdonkbrug overschrijden in de as van de brug, voor massa > 60 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug) - H. Fordlaan tot kruising met Oosterweelsteenweg (geldig heen en terug).
Tijdens afsluiting van de Wilmarsdonkbrug is er voor zwaar UV geen alternatief via de Oosterweelbrug. Alleen UV met massa conform technisch reglement en met een maximale hoogte van 4,70 m mag de omleiding via Oosterweelsteenweg - H. Fordlaan tot kruising met Wilmarsdonksteenweg volgen (geldig heen en terug).

Meer informatie: Slim naar Antwerpen - Onderhoudswerken Wilmarsdonkbrug en Oosterweelbrug
 

Antwerpen (Hoboken), Adolf Greinerstraat (UPDATE 9/4)

19/9/2023 (UPDATE: 9/4/2025 met aangepaste einddatum)
Door wegenwerken in de Adolf Greinerstraat in Hoboken (Antwerpen) is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen onmogelijk vanaf 6 november 2023 tot en met 16 mei 2025. Er wordt gestart aan het kruispunt met de Kapelstraat en de werf schuift op naar het zuiden. Vanaf 6 november zijn de bestemmingen in de industriezone in Hoboken (bijv. Smulders, Fabricom, e.a.) enkel bereikbaar via de noordelijke route: vanaf N148 Kolonel Silvertopstraat - Emiel Vloorsstraat - Herenpolderbrug - Schroeilaan - Harold Roscherstraat - Boombekelaan - Maccabilaan - Leo Bosschaertlaan. Deze omleiding is enkel toegelaten voor uitzonderlijke voertuigen met een massa die voldoet aan de bepalingen van het technisch reglement. Voor zwaar uitzonderlijk vervoer moet een nieuwe aanvraag ingediend worden, zodat de overschrijding van de Herenpolderbrug kan nagekeken worden. Indien nodig wordt er dan bijkomend advies gevraagd bij Infrabel. Gelieve rekening te houden met langere behandelingstermijnen vanwege de adviesvraag bij Infrabel.

Mechelen, R12 (Olivetenvest - Guido Gezellelaan) (UPDATE 14/3)

23/11/2022 (update: 14/3/2025 met info hoe een doorgangsvergunning aan te vragen voor de verkeersknip op de Olivetenvest richting noord).
Door de tijdelijke herinrichting van de R12 in Mechelen, wordt enkelrichtingsverkeer ingesteld op de R12. Voor het stuk R12 tussen kruispunt Battelsesteenweg en kruispunt N1 is er geen lokaal alternatief, en blijft het UV in beide rijrichtingen mogelijk, alleen als dit expliciet in de vergunning vermeld is. In de laatste versies van de netwerken is de expliciete toelating reeds opgenomen en in de reiswegvergunningen wordt het er keer op keer bijgezet.

Sinds oktober 2024 staat er ook een (werkende) camera bij verkeersknip 22: "Olivetenvest: binnenkant van de vesten ten noorden van het kruispunt Adegemstraat/Battelsesteenweg". Deze staat op het stuk R12 dat ondanks de lokale beperkingen door UV in beide rijrichtingen mag gebruikt worden. Via https://www.mechelen.be/auto/doorgang-door-verkeersknips/vergunning kunt u (langlopende) toelating aanvragen voor de nummerplaten van zowel het uitzonderlijke voertuig, als van de begeleidingsvoertuigen die het UV begeleiden. In de aanvraag geef je als reden "Uitzonderlijk vervoer" op.

Antwerpen, N101 (@ Total) (UPDATE 26/11)

20/10/2023 (update: 26/11/2024)
Door de werken aan de Boudewijnbrug is de Meestoofbrug de enige brug om met vrachtverkeer (+3,5 ton) de Boudewijnsluis te kunnen passeren. Als de Meestoofbrug open staat voor het scheepvaartverkeer, kan vrachtverkeer de Boudewijnsluis niet passeren. Auto’s en lichte vracht (max. 3,5 ton) en fietsers kunnen de sluis dan passeren via de sluisdeur.

Daarom werd er voor het (gewone) vrachtverkeer een wachtzone gemaakt op de rechterrijstrook van de Scheldelaan richting noord t.h.v. Total. Gewoon verkeer (max. 3,5 ton) en Lijnbussen kunnen over de linkerrijstrook de wachtzone voorbij rijden. Door een lage barrier tussen de linker- en rechterrijstrook is er geen doorgang voor breed UV richting noord. Breed UV kan de wachtzone in tegenzin van het verkeer voorbijrijden via een doorsteek door de middenberm aan kmp 21,2 tot de doorsteek net voorbij de wachtrij aan kmp 20,5.

Ter info: bij geopende Van Cauwelaertbrug en/of Meestoofbrug zal UV altijd moeten wachten tot de bruggen weer beschikbaar zijn voor het wegverkeer. De bruggen aan de dokkant (respectievelijk Kruisschansbrug en Boudewijnbrug) zijn niet geschikt voor zwaar UV.

UPDATE: Overzicht van de verschillende werken in de haven van Antwerpen in de winter 2024-2025 met mogelijke alternatieve reiswegen: 20241126_Hinder_HavenAntwerpen_winter2024-2025_v1.pdf

Antwerpen, E313 > R1 noord

3/12/2024
Sinds het verplaatsen van de lus van de A13/E313 naar de R1 noord in Antwerpen, is er minder breedte beschikbaar in deze aansluiting. Gelieve hiermee rekening te houden bij het verkennen van uw reisweg en het voorstellen van een reisweg in een nieuwe vergunningsaanvraag.

Mol, Keirlandse Zillen/Nijverheidsweg

14/10/2024
Door een volledige heraanleg is het kruispunt Keirlandse Zillen/Nijverheidsweg voor alle verkeer afgesloten vanaf de tweede helft van oktober 2024. De werken zullen enkele maanden in beslag nemen. Gelieve hiermee rekening te houden bij uw nieuwe aanvraag. Gebruikers met een bestaande vergunning met reisweg via dit kruispunt moeten een volledig nieuwe aanvraag indienen, waarbij het kruispunt wordt vermeden.

N36 Lendelede, spoorbrug gedeclasseerd!

De spoorbrug in de N36 te Lendelede is tot nader orde gedeclasseerd en overschrijding door UV is vanaf heden BEPERKT TOT MASSA CONFORM het Technische Reglement!

 

De netwerken UV zijn dusdanig aangepast, hierbij kan UV zwaarder dan massa conform TR via Emiel Neirynckstraat - Hulstemolenstraat (of omgekeerd) rijden.

 

Bij nog geldige vergunningen op reisweg met een traject over deze spoorbrug wordt deze passage eveneens verboden.

Voor deze vergunningen op reisweg mag UV met maximaal G3 afmetingen (35m lang; 5m breed; 4m80 hoog) én maximaal 90 ton zwaar, volgende omleiding (heen en terug) volgen en toevoegen als addendum op de vergunning:

  • vanaf spoorbrug N36 (West) Lendelede
  • N36 Roeselare
  • R32 Ardooie
  • N37 Pittem
  • N50 Kuurne
  • N36 Lendelede
  • tot spoorbrug N36 (Oost) Lendelede

Addendum: /sites/default/files/uploads/Addendum_Omleiding_Declassering_Spoorbrug_N36_Lendelede.pdf
 

BERTEM GEEN ZWAAR UV in brug N3 over E40 TOEGELATEN (VB) (updated)

Opgelet: Vanwege de slechte staat van de cantilevers wordt ZWAAR uitzonderlijk vervoer niet toegelaten over deze brug. Enkel regulier massaconform vervoer is toegelaten over deze brug.

Wegen en Verkeer kan de brug niet vervangen zonder de Tervuursesteenweg (N3) af te sluiten. De steenweg zal gedurende een aanzienlijke periode afgesloten worden, maar we weten nog niet precies hoe lang en ook niet wanneer. Zodra daar meer duidelijkheid over bestaat, zullen we daar breed over communiceren.

BEERSEL - N231 Alsembergsesteenweg (geen UV mogelijk)

Vanaf woensdagavond 02/04 -  20u tot donderdagochtend 03/04 - 06u voert AWV onderhoudswerken uit op de N231/Alsembergsesteenweg tussen Octaaf de Kerchove d'Exaerdestraat / Beerselsestraat en Tuinwijk.


Uitzonderlijk vervoer kan geen gebruik maken van de lokale omleiding. Gelieve uw transport in te plannen voor of na de werken!!

N231 BRAINE-L’ALLEUD (grens Wallonië) (NIEUW update november 2025)

 

Timing? Vanaf 12 november tot zomer 2026

Hinder: Eenrichtingsverkeer en beperkte breedte! De bestaande omleiding is niet geschikt voor grote voertuigen.  

Werken: Er wordt gewerkt aan de aanleg van een tweerichtingsfietspad op de Alsembergsesteenweg. Vanaf 12 november, tussen de Marcureberglaan en de Hermitagekerk, zal de weg eenrichtingsverkeer zijn vanuit Braine-l’Alleud richting Sint-Genesius-Rode en zal de breedte worden beperkt. De bestaande omleiding is niet geschikt voor grote voertuigen. Pas uw plannen aan of vraag een omleidingsvergunning aan. Informatie: https://www.braine-lalleud.be/ma-commune/services-communaux/travaux-et-patrimoine/info-travaux/chaussee-dalsemberg-creation-dun-nouvel-amenagement-cyclo-pietons

Alken, N722 Update

Eind november wordt in 2 nachten de toplaag van de rijweg aangelegd op de N722 in Alken. De Steenweg is dan volledig afgesloten in beide richtingen vanaf de grens met Hasselt tot aan de N754.

De Steenweg is afgesloten vanaf de grens met Sint-Lambrechts Herk tot aan het kruispunt met de N754 op volgende uren:

- 27/11 20u00 tot 28/11 6u00

- 28/11 20u00 tot 29/11 6u00

Het kruispunt met de N754 blijft open voor het verkeer.

Na de asfaltering is de rijweg opnieuw open voor eenrichtingsverkeer richting Sint-Truiden. In de loop van december wordt de rijweg volledig opengesteld voor al het verkeer.

R32 Hooglede, tot eind 2026

https://wegenenverkeer.be/werken/fietstunnel-aan-honzebrouckstraat

N3 Heers

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vernieuwt de Steenweg (N3) in Heers. Aquafin voorziet gescheiden riolering. Ook nieuwe vrijliggende enkelrichtingsfietspaden, beveiligde fietsoversteekplaatsen en een vernieuwde rijweg maken deel uit van het project. Op termijn gaat AWV de volledige doortocht van de Steenweg in Heers herinrichten tot aan de Hoolstraat. 

Sinds maandag 4 augustus werkt de aannemer aan de kant met de even huisnummers. 

  • Enkelrichting verkeer richting Oerle
  • Wegens de beperkte ruimte is de doorgang niet toegelaten voor transporten van meer dan 3.5m breed
  • De werf in tegenrichting voorbij rijden is verboden.  

Transporten met een vergunning in categorie 2 kunnen de werf vermijden via andere reiswegen in het netwerk (N69 - N79). Voor categorie 3 & 4 kan best een vergunning op reisweg aangevraagd worden, de meest geschikte reisweg is erg afhankelijk van de herkomst/bestemming en de karakteristieken van het transporten

N227 Tienen - Sint-Joris-Winge (ZINKGAT)

Melding van zinkgat tussen Tienen en Sint-Joris-Winge > omleiding via N29 Diest.

Aannemer start deze week met de werken. Meer info: Wegenwerken | Wegen en verkeer

N37 Tielt, tot eind oktober 2025

https://wegenenverkeer.be/werken/veilige-fietsoversteek-op-ruiseleedsesteenweg

 

Zelzate N49/E34 21/11-24/11: Beperkte breedte!

Door herstellingswerken op de N49/E34 richting Antwerpen t.h.v. km punt 103.4 (net na de Zelzatetunnel) is er van vrijdag 21/11 20u tot maandag 24/11 5u geen breed uitzonderlijk vervoer mogelijk. Er is slechts 1 rijstrook beschikbaar tijdens de werken. 

UV met een vergunning voor de netwerken of reiswegvergunning in categorie 2&3 kunnen gebruik maken van het alternatief via de R4/Kanaalstraat. 

Genk E314

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert herstellingswerken uit aan drie bruggen van de E314 in Genk. Verwacht tussen maandag 6 oktober 2025 en de eerste week van november hinder op de snelweg. Dit zowel richting Nederland als Lummen

    
Richting Nederland

Wegen en Verkeer vervangt brugvoegen ter hoogte van het treinspoor. Het gaat om de brug van de Hengelhoefstraat en de brug over het fietspad door het bos (Stuifzandstraat). De werken starten niet gelijktijdig op, maar overlappen wel. Vanaf maandag 6 oktober (20 uur) zigzaggen bestuurders een viertal weken voorbij de werven richting Nederland. Er zijn steeds twee rijstroken beschikbaar, maar er geldt een verlaagde snelheid. 

Richting Lummen

Vanaf 20 oktober 2025 (20 uur) werkt Wegen en Verkeer ook richting Lummen. De brug van de Seinhuisstraat krijgt ook nieuwe brugvoegen. Tot en met de eerste week van november kan het verkeer aan verlaagde snelheid langs twee versmalde rijstroken de werken passeren. 

Werken aan bruggen zijn bijzonder weersgevoelig. De timing is dus onder voorbehoud van gunstige weer- en werfomstandigheden. 

 

N49/R43 Eeklo: Oprit naar Expresweg (N49) in Eeklo 9 dagen afgesloten

24/02/2025: 

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert binnenkort werken uit in Eeklo op de oprit van de Ringlaan (N43) naar de Expresweg (N49/E34) in de richting van Antwerpen. Het betonnen wegdek is in slechte staat en moet vervangen worden. De werken starten op 3 maart en duren tot 12 maart. Tijdens de werken is de oprit richting Antwerpen afgesloten. 

Sint-Gillis-Waas, N403; 12 tot 28 november 2025

Van 12 tot 26 november voert het Agentschap Wegen en Verkeer werken uit op de N403

Het wegdek van de Zandstraat, Potterstraat en Dries (N403) in het centrum van Sint-Pauwels is versleten. Ook een deel van de fietspaden is in slechte staat. In afwachting van de volledige heraanleg van de Potterstraat, krijgt een deel van de weg nu al een opfrisbeurt over een afstand van meer dan 500 meter:

De rijbaan wordt hiervoor volledig afgesloten. De omleiding is niet geschikt voor uitzonderlijk vervoer 

De termijn van deze werken in uitgelopen. De werken duren tot vrijdag 28/11. De weg wordt dan wel ASAP opengesteld.

VILVOORDE (VB) E19

Herstelling geluidsmuur langs E19 richting Brussel

Timing: Vanaf maandag 7 april tem woensdag 16 april 2025

Inname: De aannemer werkt daarom met vaste signalisatie en overdag en neemt een rijstrook en de pechstrook in op de snelweg. Er blijven dan nog twee rijstroken open richting Brussel.

HERENT (VB) N26

N26 verhoogde bushaltes in beide richtingen:

Timing: Volgens de huidige planning starten de werken op 31 januari 2025. De werken zouden klaar moeten zijn op 15 maart 2025. 

Inname: Vanaf dan wordt er in twee fasen gewerkt, drie weken per rijrichting. 

N8 Elisabethlaan Ninove UPDATE 20/3!!!

20/03/2025: 

Heraanleg Elisabethlaan in Ninove: Nieuwe rijweg, fietspaden en renovatie van bruggen    

Het Agentschap Wegen en Verkeer geeft de Elisabethlaan (N8) in Ninove een grondige opknapbeurt. De weg wordt volledig heraangelegd, er komen vernieuwde fietspaden, toegankelijke bushaltes en de twee bruggen op het tracé worden gerenoveerd. Deze werken zullen bijdragen aan een beter rijcomfort en verhoogde verkeersveiligheid voor alle weggebruikers. De werken starten op 12 maart en duren tot december 2025.       

De werken starten op woensdag 31 maart en duren tot december 2025. De werken worden uitgevoerd in twee fasen om hinder te beperken. Per fase pakken we ook telkens een brug aan. Omdat de bruggen over de volledige breedte gerenoveerd worden, is een volledige afsluiting van de Elisabethlaan (N8) noodzakelijk.

Dit wil dus zeggen dat tijdens beide fases de netwerken autosnelwegen, klasse 90, klasse 120 en kraan hier onderbroken worden. 

De lokale omleiding via de Koning Boudewijnlaan (N28) en de Albertlaan (N405) is enkel geldig voor transporten waarbij de massa voldoet aan het technische reglement en de hoogte maximaal 4 m is

Voor andere transporten met een netwerkvergunning moet gezocht worden naar een alternatief binnen de reiswegen van de netwerken of kan een vergunning voor een specifieke reisweg aangevraagd worden. Voor vergunningen met een reisweg moet een nieuwe reisweg aangevraagd worden die individueel beoordeeld dient te worden. 


 


 

SINT-PIETERS-LEEUW (VB) N6 Bergensesteenweg

Op maandag 21 augustus start de aanleg van een nieuwe verbindingsweg langs Shopping Pajot (fase X). De werken duren volgens de huidige planning 2 à 3 maanden en veroorzaken geen hinder voor het verkeer op het openbaar domein. Lees meer over deze werken op het tabblad 'Timing en fasering'. 

MERCHTEM N211 (VB)

MERCHTEM

N211 > We maken de rijweg smaller en nemen de parkeerplaatsen op de weg in, zodat in beide richtingen 30 centimeter extra vrijkomt voor veilige fietspaden van 1,50 meter breed. Om het comfort te verhogen, leggen we het nieuwe fietspad aan in asfalt. 

Timing:  februari 2025.

Kortenaken N29

Van donderdag 10/4 (7u) tot maandag 14/4 (17u) is de N29 tussen de Klipgaardestraat en de Halensebaan op het grondgebied van Kortenaken afgesloten voor een herstel in opdracht van het AWV. 

De lokale omleiding is niet mogelijk voor UV. Gelieve alternatieve reisweg te volgen. Richting Tienen kan u eventueel de omleiding volgen via de N2 - N223 - N3. Voor de terugweg kan u best via Aarschot omrijden. 

N8 Veurne - Alveringem, tot zomer 2026

https://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-ieperse-steenweg-veurne

N36 Izegem, tot eind 2025

https://wegenenverkeer.be/nieuws/laatste-fase-voor-herinrichting-van-rijksweg-n36-izegem-vanaf-11-augustus-omleiding-voor

Leuven N3

Start werken op maandag 30 juni tot eind september

De aanpassingen verlopen in een drietal fasen (richtdata), maar de aannemer richt de werf zo in dat er in de eerste twee fasen gelijktijdig aan twee hoeken van het kruispunt van de Groeneweg met de Tervuursesteenweg kan gewerkt worden: 

Fase 1 - Werken ter hoogte van de Groeneweg vanaf 30 juni (3 tot 4-tal weken werk) tot maximum aan zomers bouwverlof. 

Week bouwverlof van 21 juli tot 28 juli 2025

Fase 2 - Werken ter hoogte van de Groeneweg vanaf maandag 28 juli (3 tot 4-tal weken werk) tot eind augustus. Mogelijk wordt er eerst nog verder gewerkt aan de eerste fase, afhankelijk van de voortgang van de werf.

Fase 3 - Afbraak en ontharden oude bushaltes (14 dagen werk, start pas na vernieuwing bushaltes).

Doorgaand verkeer gaat beurtelings door de werken. Hou rekening dat de N3 over E40 ook al niet toegelaten is voor zwaar UV.

N285 aan op- en afritten TERNAT(NIEUW)

Wij zullen met het Agentschap Wegen en Verkeer de toplaag asfalt vernieuwen op het kruispunt van de N285 Assesteenweg met de op- en afritten van de E40 in Ternat. Deze werken zijn voorzien vanaf zaterdagavond 14/juni om 21u en zullen ten laatste beëidigd zijn op maandagochtend 16/juni tegen 6u. De N285 Assesteenweg zal hierbij volledig afgesloten worden tussen de rotonde aan de Industrielaan (kmpt. 3.5) en het kruispunt met de Essenestraat (kmpt. 4.1).  Ook de afrit van de E40 komende van Brussel, en de oprit richting Gent, zullen in deze periode afgesloten worden.

E411/R0 Tervuren Renovatie Leonardtunnel (update)

Midden april 2023 - begin 2025

Door plaatsing van technische installaties is de transporthoogte beperkt tot 4m00.

Update

Op 1 maart zijn de meest ingrijpende werken in de tunnel van de ring (niveau –2) achter de rug. Nadien zullen we  nog ‘s avonds en ‘s nachts in die tunnel werken. Net zoals sinds de start van de werken, zal de tunnel dan ook ‘s avonds en ‘s nachts afgesloten worden en zal het verkeer bovengronds omgeleid worden. Maar overdag zal er op de ring geen hinder meer zijn (althans niet door werken aan de tunnel). 

Op 3 maart starten we met de renovatie van de tunnel van de E411 (niveau -1). Daarbij zal telkens een van de twee kokers afgesloten worden. De andere koker zal dan tot het einde van de werken (eind 2025) gebruikt worden door de twee rijrichtingen (Brussel/Namen). Het verkeer richting Namen zal over twee rijstroken kunnen rijden, het verkeer richting Brussel over een rijstrook.

 

R0/E19/E40 Totaalrenovatie Viaduct van Vilvoorde door De Werkvennootschap

Vanaf augustus 2023 tot eind 2031 werkt De Werkvennootschap aan een grootschalige totaalrenovatie van het Viaduct van Vilvoorde. Het gaat om een ingrijpende vernieuwingsoperatie die heel wat hinder met zich zal meebrengen. Er wordt op een gefaseerde manier gewerkt waarbij de Brusselse binnen- en buitenring (R0) afwisselend hinder zullen ondervinden. 

Fase 1: augustus 2023 – eind 2025

Verkeer richting Zaventem (Binnenring), richting Gent (Buitenring) geen hinder

  • 3 versmalde rijstroken met verlaging snelheid
  • tijdens sommige weeknachten slechts 1 versmalde rijstrook met verlaging snelheid (vanaf februari 2024 tot eind 2025)

tijdens alle weekends geen verkeer zwaarder dan 3,5ton mogelijk (vanaf april 2024 tot eind 2025)

N1 Zemst Toegankelijke bushaltes en veiliger oversteken op Brusselsesteenweg

De Brusselsesteenweg (N1) blijft open tijdens de werken. De zijstraten, Bovenweg en Kerkstraat, zijn wel afgesloten.

  • Gemotoriseerd verkeer rijdt beurtelings langs de werfzone via tijdelijke verkeerslichten. 
    • Er geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u in de werfzone en in de Heidestraat tussen de Stationslaan en de Brusselsesteenweg (N1).
    • De Stationslaan is afgesloten aan het kruispunt met de Brusselsesteenweg (N1).
    • Tijdens fase 6 wordt de Brusselsesteenweg (N1) volledig afgesloten.

Gent, Meulestedebrug

Met onmiddellijke ingang is het uitzonderlijk vervoer op de Meulestedebrug te Gent verboden.

Antwerpen/Zwijndrecht, E17/R1/E34 (Oosterweel) (UPDATE 02/05)

21/4/2023 (UPDATE: 2/5/2024)
In de nacht van woensdag 8 op donderdag 9 mei worden de laatste delen van het nieuwe knooppunt Antwerpen-West opengesteld voor het verkeer. Gelieve tijdens die nacht de R1, A11/E34 en A14/E17 in de buurt van de Oosterweelwerken te vermijden, omdat zowel de R1 als de N420 Parallelweg tijdens die nacht ofwel sterk beperkt wordt in de breedte, ofwel tijdelijk volledig afgesloten worden. Dit is de laatste grote wijziging voor de hoofdwegen op Linkeroever. Over enkele jaren komt daar nog de aansluiting naar de Scheldetunnel bij.

Meer informatie: Nieuwe uitrit van Kennedytunnel naar E34 en Linkeroever-Zwijndrecht opent begin mei

Nieuwe situatie vanaf 8 mei 2024

Verkeer tussen de Kennedytunnel en E17 Zwijndrecht rijdt in beide rijrichtingen over de nieuwe wegenis.
Verkeer tussen E17 Zwijndrecht en de R1 richting A11/E34 rijdt in beide rijrichtingen over de nieuwe wegenis. Gelieve voor de verbinding van E17 naar R1 rekening te houden met beperkte breedte op het einde van de fly-over. Daar zijn nog werken nodig voor het definitief afsluiten van de oude verbinding vanuit Kennedytunnel naar R1 richting A11/E34.
Verkeer tussen de Kennedytunnel en de A11 Zwijndrecht rijdt in beide rijrichtingen over de nieuwe wegenis.

Alle nieuwe bruggen in het knooppunt Antwerpen-West zijn ontworpen voor 180 ton, bij overschrijding in de rechterrijstrook aan normale snelheid, samen met ander (normaal) verkeer in de andere rijstrook. De hoogtebeperking tot 4,70 m voor verkeer van A11/E34 naar R1 Kennedytunnel vervalt. UV met hoogte tot 4,90 m (= maximale hoogte in de Kennedytunnel) moet dan niet meer rondrijden via het onderliggend wegennet en kan de autosnelweg blijven volgen.

De 2 uitritten na het uitrijden van de Kennedytunnel werden reeds op 4 juni 2023 samengevoegd tot 1 uitrit, met halverwege een splitsing, en dit blijft zo in de nieuwe situatie. De uitrit ligt nu wel verder na het uitrijden van de Kennedytunnel, ter hoogte van de parkbrug. Het verkeer kan op 2 rijstroken de verbinding richting A11/E34 nemen en de nieuwe uitrit "Linkeroever" voegt daarvan naar rechts uit. De nieuwe uitrit "Linkeroever" komt niet meer uit bij de Blancefloerlaan, maar wel bij de N420 Parallelweg, waar sinds 18 november 2023 al de nieuwe oprit richting Kennedytunnel werd opengesteld. LET OP: de bruggen in de N420 zijn ontworpen voor ruim 100 ton, dus UV met hogere massa dat vanuit de Kennedytunnel naar de Blancefloerlaan wenst te rijden, moet de R1 blijven volgen om dan vanaf de A11 uitrit 8 te nemen en via de kluifrotonde naar de N420 Parallelweg te rijden.

 

Verkeer vanaf de A11/E34 naar Antwerpen-Linkeroever, naar Burcht en verder richting Kruibeke en Temse moet de A11/E34 verlaten aan complex 8 “Waaslandhaven-Oost”, direct 1e uitrit op kluifrotonde en vervolgens N420 Parallelweg-Noord tot onder brug Blancefloerlaan door, rond het P&R-gebouw rijden om in te voegen op de Blancefloerlaan richting Antwerpen en de reisweg verder te zetten. Idem voor de terugweg.

De brug in Blancefloerlaan over R1 en Parallelweg bestaat uit drie aparte bruggen (1 voor elke rijrichting en een trambrug). Beide wegbruggen hebben een brugklasse 120/15. Dat wil zeggen dat we elk UV met een totale massa tot 120 ton en een aslast tot 15 ton zonder bijkomend advies over de brug kunnen laten rijden. Voor een totale massa > 120 ton is er een manueel nazicht van de voertuigfiche nodig en kunnen we ons beroepen op eerdere positieve adviezen om te oordelen of een bijkomend advies nodig is of niet. 

De bruggen van de kluifrotonde over de A11/E34 zijn ontworpen voor 240 ton, overschrijding in de as van de brug aan beperkte snelheid en alleen op de brug.

Wat niet meer beschikbaar is, zijn de noordelijke omleidingsweg en de Charles De Costerlaan, en ook oprit R1 “Linkeroever” vanaf Blancefloerlaan is afgesloten voor alle verkeer. Aanvragen met doorgaande reisweg via Charles De Costerlaan worden meteen afgekeurd.

Wijnegem, N112 en Stokerijstraat

4/1/2024
Vanaf maandag 15 januari 2024 wordt de "banaanbrug" over het Albertkanaal voor alle verkeer afgesloten. De brug wordt gesloopt vanaf vrijdagnacht 19 januari tot woensdag 24 januari 2024. Tot mei 2024 (ingebruikname nieuwe wegbrug) is er op die plaats geen mogelijkheid om het Albertkanaal over te steken.

Vanaf eind januari tot de zomer van 2025 worden de Stokerijstraat tussen Oud Strijderslaan en watertoren en de N112 Turnhoutsebaan tussen watertoren en Zwanebeek voor alle verkeer afgesloten voor rioleringswerken, aanleg drinkwaterleidingen, funderingswerken en bouw nieuwe fietsbrug. Verkeer +3,5 ton vanuit de Stokerijstraat richting N12 zal de omleiding door Wommelgem via Eenhoornstraat - Oelegemsteenweg - Uilenbaan - Ternesselei* - Draaiboomstraat* - R11 - N12 moeten volgen. Deze omleiding mag niet zomaar gevolgd worden. Voor elk gebruik van de omleiding moet een nieuwe aanvraag UV ingediend worden. Let op: omdat dit gemeentewegen zijn, is hiervoor de schriftelijke toestemming vereist van de gemeente Wommelgem. Bovendien is er nog een probleem met de brug over het Groot Schijn op de grens Wijnegem/Wommelgem (overgang Stokerijstraat naar Eenhoornstraat): omdat de beheerder niet gekend is, kan voor deze brug geen advies gevraagd worden. Dit wordt verder onderzocht in samenspraak met beide gemeenten. Meer info later.

Meer info over de werken: De Vlaamse Waterweg - brug Wijnegem

* In de Ternesselei en Draaiboomstraat in Wommelgem worden in het voorjaar van 2024 tegelijkertijd nutswerken en wegenwerken uitgevoerd. Doorgang blijft mogelijk.

Antwerpen, R1 (uitrit Merksem)

19/02/2023
In het kader van de Oosterweelwerken is vanaf zondag 19 februari 2023 de uitrit Merksem op de R1 richting Gent afgesloten voor lange duur. Verkeer vanuit het noorden wordt vanaf dan omgeleid via complex Ekeren op de A12 en de Noorderlaan. Dat betekent dus dat je tijdig de juiste weg moet volgen om een uitrit eerder te nemen. Anders moet je op de R1 doorrijden tot uitrit Borgerhout en via N184 - R10 - N1 - Noorderlaan terugkeren naar de Groenendaallaan.
De uitrit blijft afgesloten tot het einde van de Oosterweelwerken in 2030. De opritten naar de R1 richting Nederland werden eerder al afgesloten. De op- en afritten van en naar het zuiden (Gent, Brussel, Luik, Eindhoven) blijven open.

Meer info: Oosterweelverbinding - Afrit Merksem uit Nederland sluit vanaf 19 februari

Mechelen, N16a

Vanaf vrijdag 8 januari 2021 gelden er op de N16a Battelsesteenweg in Mechelen volgende beperkingen:

  • het avondspitsuur is geldig van 15 tot 18 u (ipv 16 tot 18 u)
  • UV met breedte > 3 m is niet toegelaten tijdens de spitsuren (‘s morgens van 7 tot 9 u en ‘s avonds van 15 tot 18 u).
  • Battelsesteenweg is verboden voor UV met massa conform technisch reglement

Als alternatief zijn zowel de N16, tussen kruispunt N1/R12 en kruispunt Battelsesteenweg, als de verbinding tussen N16 en R6 toegelaten voor UV met massa conform technisch reglement, in beide rijrichtingen.
De aansluiting tussen R6 (komende van Mechelen) en N16 richting Willebroek is mogelijk niet geschikt voor grote lengte in combinatie met grote breedte. Voorafgaande verkenning is nodig.
Let op: bovenvermelde wegen zijn tot nader order niet toegelaten voor ZWAAR uitzonderlijk vervoer (massa niet-conform technisch reglement), tenzij anders vermeld in de reiswegvergunning.
Bij EBS is meer info opgevraagd i.v.m. de overschrijding van de 5 bruggen in de N16 door Zwaar UV. Zodra daarover meer nieuws is, zal dat via deze pagina gecommuniceerd worden.

In de netwerken zijn deze beperkingen ook opgenomen.

 

Antwerpen/Beveren, meldingsplicht Havengebied Antwerpen

28/10/2020 (update: 09/11/2020)
Voor elk uitzonderlijk transport, met breedte > 3,50 m of waarvoor er signalisatie en/of weginfrastructuur moet verwijderd worden, dat plaatsvindt in het Havengebied Antwerpen (met uitzondering van de autosnelwegen (A12/R2/E34) en de gewestwegen (N180/N129/N101/N101a/centrale rijweg van Sint-Antoniusweg) moet het Havenbedrijf op voorhand op de hoogte worden gebracht via signalisatie@portofantwerp.com met gegevens over de route en de te verwijderen signalisatie of weginfrastructuur.

Indien er verkeerslichten of verlichtingspalen in het beheer van het Havenbedrijf Antwerpen verwijderd moeten worden moet dit minimaal 3 weken voor het transport besproken worden met het Havenbedrijf Antwerpen. Bij een latere melding kan het Havenbedrijf Antwerpen niet garanderen dat de verwijdering tijdig geregeld kan worden. Verlichtingspalen: elektriciteitsvoorzieningen@portofantwerp.com; Verkeerslichten: 0485/88 16 80 of 0474/98 49 80).

Het Havengebied Antwerpen bevindt zich zowel op de rechteroever van de Schelde (grondgebied Antwerpen) als op de linkeroever van de Schelde (Waaslandhaven, grondgebied Beveren). De afbakening is visueel voorgesteld op kaart: Afbakening Havengebied Antwerpen.pdf.

De autosnelwegen (A12, R2 en A11/E34/N49) en de gewestwegen (N180, N129, N101, N101a en de centrale rijweg van Sint-Antoniusweg) zijn vrijgesteld van de meldingsplicht.

Mechelen, N16 en R12

Door de "moeilijke" overschrijdingsvoorwaarden van 3 bruggen in Mechelen (Winketbrug in R12 over de Dijle, brug 37F in N16 over het kanaal Leuven-Dijle en Heffenbrug in N16 over de Zenne) werd door het Team Zwaar Vervoer aan EBS gevraagd wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn voor UV op de brug samen met ander verkeer. Daardoor zou het aantal begeleidingsvoertuigen van 2 naar 1 kunnen teruggebracht worden voor kleinere UVs, voor kraanauto's, ... 
Deze communicatie werd ook overgemaakt aan de lokale politie Mechelen-Willebroek.

Brug 37F

Voor de brug 37F in N16 over het kanaal Leuven-Dijle werd reeds in 1978-1979 een brugklasse bepaald. Door een verkeerde inschatting van de capaciteit van de dwarsdragers, werden de rijrichtingen Mechelen en Willebroek verkeerdelijk omgewisseld. EBS heeft dus opnieuw de brugklasse bepaald.
Voor de rijrichting Mechelen is dit 900/150 in de as van de rechterrijstrook. Dit wil zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 90 ton en een maximale aslast van 15 ton zonder bijkomend advies over de brug mag rijden.
Voor de rijrichting Willebroek is dit 720/120 in de as van de rechterrijstrook. Dit wil zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 72 ton en een maximale aslast van 12 ton zonder bijkomend advies over de brug mag rijden.
Deze brugklasse is geldig met ander verkeer op de brug. Het UV zelf rijdt altijd aan lage snelheid (max 5 km/u) en in de eigen rijrichting zonder ander verkeer op de brug. In de andere rijrichting is ander verkeer toegelaten (op de 2 rijstroken), aan normale snelheid.

Voor UV met massa > 72 ton en/of aslast > 12 ton moet steeds op de rechterrijstrook richting Mechelen gereden worden; voor UV richting Mechelen is dit in de normale rijzin, voor UV richting Willebroek is dit in tegenzin van het normale verkeer. Wanneer er in tegenzin van het verkeer over de brug moet worden gereden, is ander verkeer op de brug niet toegelaten.

Alle vroegere adviezen, die werden verleend voor de rechterrijstrook richting Willebroek, blijven geldig voor de rechterrijstrook richting Mechelen.
Voorlopig worden geen nieuwe adviezen gevraagd voor de rijrichting Willebroek, als er een positief advies voor de rijrichting Mechelen bestaat.

Als UV volgens bovenstaande voorwaarden in de normale rijrichting en samen met ander verkeer op de brug mag rijden, dan volstaat 1 begeleidingsvoertuig om het achterliggend verkeer tegen te houden tijdens de overschrijding van de brug. Als zowel het tegemoetkomend als het achterliggend verkeer moet worden tegengehouden (ongeacht of al dan niet in tegenzin van het verkeer moet gereden worden), dan blijven minstens 2 begeleidingsvoertuigen verplicht.

Gebruikers van een vergunning met reisweg over brug 37F hoeven geen nieuwe vergunning aan te vragen. Let wel: de dwarse positie op de brug die vermeld staat in de reisweg moet vervangen worden door de bepalingen hierboven (rijrichting Willebroek wordt rijrichting Mechelen en omgekeerd; richting Willebroek zal in tegenzin van het verkeer moeten gereden worden, richting Mechelen mag in de normale rijrichting). In de nieuwe vergunningen zal de reisweg door het team Zwaar Vervoer worden verbeterd. Deze bepalingen zijn ook geldig voor de netwerkvergunningen waarin deze brug vermeld wordt. De netwerken zullen asap worden aangepast.

Winketbrug

De burgerlijke klasse van de Winketbrug is 1800/150 in de as van de brug, max 5 km/u en alleen op de brug. Elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 180 ton en een maximale aslast van 15 ton mag zonder bijkomend advies over de brug rijden. De positie op de brug en het feit dat het UV alleen op de brug moet rijden vereist dat zowel het achterliggend als het tegemoetkomend verkeer op de R12 moet gestopt worden tijdens de overschrijding van de brug. Dit was geldig voor elk transport met massa boven de 60 ton.

Samen met ander verkeer op de brug is de burgerlijke klasse 1200/150 in de as van de rijrichting. Concreet wil dit zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 120 ton en een maximale aslast van 15 ton samen met ander verkeer over de brug mag rijden. Het UV zelf rijdt altijd aan lage snelheid (max 5 km/u) en in de eigen rijrichting zonder ander verkeer op de brug. In de andere rijrichting is ander verkeer toegelaten (op de 2 rijstroken), aan normale snelheid. Voor deze transporten volstaat 1 begeleidingsvoertuig om het achterliggend verkeer tegen te houden.

Heffenbrug

De burgelijke klasse van de Heffenbrug is 1800/150 in de as van de rijweg, max 5 km/u en alleen op de brug. Elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 180 ton en een maximale aslast van 15 ton mag zonder bijkomend advies over de brug rijden. De positie op de brug en het feit dat het UV alleen op de brug moet rijden vereist dat zowel het achterliggend als het tegemoetkomend verkeer op de N16 moet gestopt worden tijdens de overschrijding van de brug. Dit was geldig voor elk transport met massa boven de 60 ton.

Samen met ander verkeer op de brug is de burgerlijke klasse 1200/150 in de as van de rijrichting, dit is in de as van de rijstrook, want er is 1 rijstrook per rijrichting. Concreet wil dit zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 120 ton en een maximale aslast van 15 ton samen met ander verkeer over de brug mag rijden. Het UV zelf rijdt altijd aan lage snelheid (max 5 km/u) en in de eigen rijrichting zonder ander verkeer op de brug. In de andere rijrichting is ander verkeer toegelaten (op de 2 rijstroken), aan normale snelheid. Voor deze transporten volstaat 1 begeleidingsvoertuig om het achterliggend verkeer tegen te houden.

Let op: als ook het tegemoetkomend verkeer op de N16 moet worden gestopt omwille van de breedte, dan blijven 2 begeleidingsvoertuigen verplicht bij de overschrijding van de brug.

Willebroek/Puurs, N16

Vanaf heden mag de zuidelijke brughelft van de brug in N16 over A12, rijrichting naar Willebroek (ter hoogte van afrit 7) niet meer overschreden worden met zwaar uitzonderlijk vervoer (d.i. UV met massa niet conform technisch reglement). De brug kan vermeden worden via: oprit A12 richting Brussel, uitrit 6, brug over A12 overschrijden in de as van de brughelft, oprit A12 richting Antwerpen. Dit geldt voor alle vergunningen op reisweg en voor alle netwerkvergunningen. Voor de noordelijke brughelft, rijrichting naar Puurs/Dendermonde, verandert er niets. Voor UV met massa conform technisch reglement verandert er ook niets.

Antwerpen/Kallo, R2 (tunnels)

Door de vele nachtelijke onderhoudswerken in de tunnels op de R2 in het havengebied in Antwerpen en Kallo (Tijsmanstunnel, Liefkenshoektunnel en Beverentunnel) is er veel hinder voor het uitzonderlijk vervoer.
Daarom wordt er op de dagen dat er in de één van deze tunnels wordt gewerkt een uitbreiding voorzien van de normale rijtijdvensters, zoals voorzien in artikel 30 van het KB van 2/6/2010. Het normale rijtijdvenster: van 21 u tot 6 u, wordt dan: van anderhalf uur voor de sluiting van de tunnel, maar niet vroeger dan 19 u, tot 7 u, enkel geldig in het havengebied zoals aangeduid op de afbeelding in bijlage. Zo verliezen de uitzonderlijke transport geen dag oponthoud door de soms onaangekondigde sluiting van één van de tunnnels.

Voorbeeld 1: werken in Tijsmanstunnel vanaf 21 u, vertrek mogelijk vanaf 19.30 u.
Voorbeeld 2: werken in Liefkenshoektunnel vanaf 20.30 u, vertrek mogelijk vanaf 19 u.
Voorbeeld 3: werken in Beverentunnel vanaf 20 u, vertrek mogelijk vanaf 19 u (en niet vanaf 18.30 u).

Deze zone wordt op linkeroever begrensd door de N451 en de A11/E34 (A11 is niet inbegrepen; Keetberglaan zit wel in de zone), op rechteroever door Oosterweelsteenweg, Royerssluis, Albertkanaal, Straatsburgbrug, Vosseschijnstraat, Oosterweelsteenweg, Noorderlaan (let op: tussen Groenendaallaan en Oosterweelsteenweg is de Noorderlaan niet inbegrepen in de zone met aangepaste rijtijden), R2 en A12 (wel inbegrepen vanaf R2 tot grens Zandvliet).

Buiten dit afgebakend gebied moeten de normale rijtijden zoals vermeld in artikel 30 van het KB van 02/06/2010 nageleefd worden. Wachten kan in het afgebakend gebied, op een plaats waar het andere verkeer niet gehinderd wordt.

Deze regeling is niet geldig voor onderhoudswerken in de Kennedytunnel in Antwerpen.

Een grotere kaart is beschikbaar op: https://wegenenverkeer.be/sites/default/files/uploads/documenten/uitzonderlijk%20vervoer/afbakening_Havengebied_Antwerpen.pdf

Antwerpen, De Lijn (bovenleidingen)

De dienst Bovenleiding van De Lijn Antwerpen vraagt een aanpassing van de richtlijnen voor uitzonderlijk vervoer dat over de trambedding rijdt in de Antwerpse agglomeratie. Deze vervangen de maatregelen in de nota in de reeds afgeleverde vergunningen. Bij de nieuwe vergunningen zal een aangepaste nota bijgevoegd worden.

  • Het faxnummer uit de nota is niet meer in gebruik. De Lijn Antwerpen is naast telefonisch ook via e-mail bereikbaar: bovenleiding.ant@delijn.be.
  • Door beperkte personeelsbezetting, zowel aan planningszijde als aan uitvoerende zijde, kan het organiseren van een begeleiding op 3 werkdagen niet gegarandeerd worden. De Lijn vraagt hiervoor een termijn van 15 werkdagen.
  • Uitzonderlijke transporten hoger dan 5,50 m kunnen nooit een trambedding volgen, kruisen is wel mogelijk.

Gelieve hiermee rekening te houden bij de verkenning van uw reisweg en bij de planning van uw transport.

Antwerpen, Scheldekaaien

Na overleg met de bevoegde instanties werd besloten om de “Scheldekaaien” te Antwerpen (tussen Ledeganckkaai en Orteliuskaai) gedeeltelijk vrij te geven voor het uitzonderlijk vervoer.

De voorwaarden voor gebruik zijn:
a) massa conform met Technisch Reglement ;
b) hoogte groter dan 4,80 m.

Transporten met een hoogte kleiner dan of gelijk aan 4,80 m mogen de Scheldekaaien niet volgen en beschikken over alternatieve reiswegen (o.a. via de Kennedytunnel).
Vanaf de Orteliuskaai kan de reisweg vervolgd worden via Tavernierkaai – Rijnkaai – Kattendijkbrug – Sloepenstraat – Mosselstraat – Siberiastraat – Straatsburgbrug – Groenendaallaan.

Deze reisweg zal de nieuwe route worden voor de transporten met een hoogte groter dan 4,80 m die niet via de Kennedytunnel (en de toekomstige Oosterweeltunnel) zullen kunnen uitgevoerd worden. De beperkingen in massa, lengte en breedte zullen opgeheven worden na de heraanleg van de Scheldekaaien, tot aan de Royerssluis.

De voorgestelde reiswegen zijn geldig heen-en-terug.
Gelieve hiermee rekening te houden bij uw nieuwe vergunningsaanvragen.

Belangrijk: In de vergunningen met hoogte groter dan 4,80 m met een reisweg via de Scheldekaaien, zal een alternatieve reisweg worden bijgevoegd voor wanneer de werkelijke hoogte tijdens het transport 4,80 m of minder bedraagt. In dat geval is het niet toegelaten om via de Scheldekaaien te rijden.