A19/R8 Kortrijk - Wevelgem, tot najaar 2023 (fase 1)
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-complex-a19-r8
E34 -N49 - Kaprijke
Door wegenwerken te Kaprijke vanaf 4 december 2023 wordt de doorgang voor uitzonderlijk vervoer bemoeilijkt. In de richting Antwerpen kan gebruik gemaakt worden van rechterrijstrook (lading kan deels over de pechstrook). In de richting Brugge kan gebruik gemaakt worden van 2 rijstroken (in- en uit de werken via chicane. Dit levert volgende beperkingen op. Verkeer mogelijk tot cat 3 in beide richtingen. Transporten langer dan 35 m of breder dan 5 m hebben geen doorgang tenzij vooraf goedkeuring van werfleider gegeven wordt. De einddatum van de werken wordt later meegedeeld.
N127 DIEST (geen brede transporten tot eind december)
N127 kmpt 4.2 doorgang thv Pastoor Brissacstraat
Beurtelings verkeer over 1 rijstrook. Alternatieve route via Aarschot
N71XN715, PELT/LOMMEL
Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt vanaf maandag 13 november 2023 aan het kruispunt van de Ringlaan met de Napoleonweg op de grens van Pelt en Lommel. Er komen slimme verkeerslichten en nieuwe asfaltlagen op de rijweg. De asfaltwerken worden gedurende 4 opeenvolgende nachten, tussen 19.00 en 6.00 uur, uitgevoerd om de hinder voor het verkeer tussen Pelt, Lommel en Hechtel-Eksel te beperken.
Overdag is doorgaand verkeer op het kruispunt in alle richtingen mogelijk. Tijdens de nachtelijke asfaltwerken blijft verkeer op de Ringlaan in alle richtingen vertraagd mogelijk over aangepaste rijstroken en de doorsteek in de middenberm. De aantakkingen van de Luikersteenweg en Napoleonweg op de Ringlaan worden onderbroken. De omleiding via de N74 is niet geschikt voor uitzonderlijk vervoer
Sint-Katelijne-Waver, N14 (2e UPDATE)
9/11/2023 (UPDATE: 1/12/2023)
UPDATE: Door het slechte weer is de N14 langer afgesloten, en dit tot woensdag 6 december 2023 om 17 u.
Door wegenwerken op de N14 in Sint-Katelijne-Waver wordt de N14 tussen kmp 3,7 en kmp 4,2 voor alle verkeer afgesloten voor de finale asfalteringswerken van maandag 27 november tot en met woensdag 6 december 2023 om 17 u. Er is geen doorgang mogelijk, ook niet voor UV. De lokale omleiding via Lange Zandstraat en N1 is niet toegelaten voor UV.
Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.
Indien u een andere reisweg wenst, gelieve tijdig uw aanvraag in te dienen, zodat er tijd is om eventuele adviezen te vragen.
N313 Langemark-Poelkapelle, tot begin november 2023
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/heraanleg-van-rotonde-op-brugseweg-en-vrijliggende-fietspaden
Kallo (haven), Schoorhavenweg
21/11/2023
Door herstellingswerken aan de gelijkgrondse spooroverweg in de Schoorhavenweg, dicht bij het kruispunt met de Hoogschoorweg, is de doorgang voor alle verkeer afgesloten vanaf vrijdagnacht 24 november 2023 (het exacte uur is ons niet bekend) tot vermoedelijk zondag 3 december 2023.
Omleiding is mogelijk via Schoorhavenweg - N451 (brug over A11 overschrijden in het midden van de brug, max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug): oprit A11 - A11 Kallo - R2 Kallo - uitrit 10 "Waaslandhaven-Zuid" - Steenlandlaan - Hazopweg - Hoogschoorweg (geldig heen en terug).
Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.
N285 vanaf Asse nieuwstraat tot Ternat
Door plaatsing van de toplaag is er geen UV mogelijk in de nacht van 23/11 op 24/11 (19u tot 6u). Omleiding is geschikt voor UV. Gelieve uw transport uit te stellen naar latere datum.
Hoboken (Antwerpen), Adolf Greinerstraat (UPDATE)
19/9/2023 (UPDATE: 30/11/2023)
UPDATE: De werken in de Schroeilaan in Hoboken (Antwerpen) zijn afgerond met uitzondering van nachtelijke asfalteringswerken in de nacht van 4 of 5 december 2023 (voor zover het weer het toelaat). Er is die nacht geen doorgang mogelijk. Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.
Door wegenwerken in de Adolf Greinerstraat in Hoboken (Antwerpen) is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen onmogelijk vanaf 6 november 2023 tot midden september 2024. Er wordt gestart aan het kruispunt met de Kapelstraat en de werf schuift op naar het zuiden. Vanaf 6 november zijn de bestemmingen in de industriezone in Hoboken (bijv. Smulders, Fabricom, e.a.) enkel bereikbaar via de noordelijke route: vanaf N148 Kolonel Silvertopstraat - Emiel Vloorsstraat - Herenpolderbrug - Schroeilaan - Harold Roscherstraat - Boombekelaan - Maccabilaan - Leo Bosschaertlaan. Deze omleiding is enkel toegelaten voor uitzonderlijke voertuigen met een massa die voldoet aan de bepalingen van het technisch reglement. Voor zwaar uitzonderlijk vervoer moet een nieuwe aanvraag ingediend worden, zodat de overschrijding van de Herenpolderbrug kan nagekeken worden. Indien nodig wordt er dan bijkomend advies gevraagd bij Infrabel. Gelieve rekening te houden met langere behandelingstermijnen vanwege de adviesvraag bij Infrabel.
N71, LOMMEL
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad Lommel gaan de rotonde van de Ringlaan (N71) met de Gerard Mercatorstraat omvormen tot een kruispunt met slimme verkeerslichten en bypasses voor niet-kruisende verkeersbewegingen.
De werken starten 8 januari 2024 en duren tot in mei 2024
In de eerste fase werkt de aannemer een week ‘s nachts om de rotonde op te breken. De rotonde en de Gerard Mercatorstraat blijven toegankelijk via versmalde rijstroken.
In de tweede fase vernieuwt de aannemer de zuidelijke kant van het kruispunt en de Gerard Mercatorstraat. Die straat is dan afgesloten vanaf de Ringlaan. Het Kristalpark is dan bereikbaar via de Edward Anseelestraat. Daar verdwijnt het middeneiland op de Ringlaan tot na de werken. Er komen tijdelijke verkeerslichten die aangepast zijn aan uitzonderlijke transporten.
Tenslotte wordt in de derde fase de noordelijke kant vernieuwd. Dan is de Gerard Mercatorstraat bereikbaar via het principe rechts in, rechts uit. Dat betekent dat verkeer komende uit Mol de straat kan inrijden. Verkeer dat het Kristalpark verlaat via de Gerard Mercatorstraat kan enkel richting Lommel rijden. Het Kristalpark is ook bereikbaar via de Edward Anseelestraat.
Sint-Antonius (Zoersel), N12
29/11/2023
Door asfalteringswerken op de N12 in Sint-Antonius (Zoersel) ter hoogte van bushalte Joostens, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk in de nacht van donderdag 7 op vrijdag 8 december, van 20 u tot 6 u.
Er wordt gewerkt op 1 rijstrook, het verkeer kan met verkeerslichten passeren over de andere rijstrook. Gelieve die nacht rekening te houden met beperkte breedte naast de werfzone.
WERKEN KNOOPPUNT E40/E17 ZWIJNAARDE BINNENKORT VAN START - ERNSTIGE HINDER VANAF 3 APRIL
ZWIJNAARDE
Vanaf 3 april start het Agentschap Wegen en Verkeer met de grondige renovatie van het snelwegknooppunt in Zwijnaarde. Tijdens de renovatiewerken gaan verschillende takken van het knooppunt dicht. De werken die dit jaar worden uitgevoerd gebeuren in twee grote fasen die duren tot eind november. Het Agentschap Wegen en Verkeer waarschuwt voor ernstige hinder tijdens de werken en raadt weggebruikers aan zich goed te informeren voor hun vertrek en eventueel alternatieve reiswegen te kiezen.
Voorbereidingen week 27 maart zorgen voor beperkte hinder
De werken verlopen in twee grote fasen voorafgegaan door voorbereidende werken in de week van 27 maart. In die week verbetert de aannemer de pechstrook zodat het verkeer tijdens de werken langs de werfzone kan rijden. Het verkeer van de E17 naar de E40 richting Oostende zal slechts over één rijstrook kunnen rijden langs de werfzone. Normaal gezien blijft de hinder in die week beperkt tot één nacht.
Vanaf 3 april start ernstige hinder
Vanaf 3 april tot eind augustus werkt de aannemer op de afrit van de E40 komende van Brussel naar de E17 richting Kortrijk en op de afrit van de E17 komende uit de richting van Antwerpen naar de E40 richting Brussel.
Er zijn verschillende omleidingen van kracht:
- De afrit komende van de E17 uit de richting Antwerpen naar de E40 richting Brussel is dicht: Het verkeer dat van Gent of uit de richting van Antwerpen komt en richting Brussel wil, wordt omgeleid via het complex in Destelbergen naar de R4.
- De afrit komende van de E40 uit Brussel richting E17 Kortrijk is dicht. Verkeer wordt eerder al afgeleid via complex Merelbeke en via Destelbergen of kan doorrijden via de E40 en keren aan de B402 en zo afrijden richting Kortrijk.
Werken aan de onderzijde van de bruggen
Bij alle bruggen wordt ook telkens een beschermende coating langs de onderzijde van de bruggen vernieuwd en worden betonherstellingen uitgevoerd. Deze herstellings- en coatingwerken aan de onderzijde van de bruggen met hinder voor het verkeer op de E40 en R4 gebeuren ‘s nachts. De juiste data en uren worden nog gecommuniceerd.
Informeren en alternatieven
De werken op één van de drukste snelwegknooppunten van het land zullen ongetwijfeld ernstige hinder veroorzaken. Ze zijn echter nodig om het knooppunt veilig te houden. Het Agentschap Wegen en Verkeer vraagt weggebruikers zich dan ook goed te informeren voordat ze de weg op gaan en indien mogelijk te kiezen voor alternatieve reiswegen of rekening te houden met langere reistijden.
Veilige werf
Voor de veiligheid van de weggebruikers en de arbeiders op de werf zal er een snelheidsbeperking van 50 km/u ingevoerd worden ter hoogte van de werfzone. Er zal gecontroleerd worden op de naleving van de snelheidsbeperking.
Twee jaar renovatie van het slingerviaduct
De komende jaren worden 6 bruggen in het knooppunt in Zwijnaarde grondig gerenoveerd. Het knooppunt dateert van 1972 en moet een stevige opknapbeurt krijgen. De aannemer zal de brugopbouw volledig vernieuwen: Er komt een nieuw wegdek, nieuwe waterdichting, nieuwe brugdekvoegen, nieuwe leuningen en ook de betonnen afschermende constructies worden vernieuwd. Ook aan de onderzijde wordt gewerkt: aangetast beton wordt hersteld en krijgt een nieuwe beschermende coating. De werken zullen- in verschillende fasen uitgevoerd worden en een aantal jaar in beslag nemen.
Alle info en omleidingsplannen vindt u ook op www.wegenenverkeer.be/Gent
N748, Pelt
Op woensdag 16 augustus start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de renovatie van de brug van de Venderstraat over het kanaal Bocholt – Herentals in Sint-Huibrechts-Lille (Pelt).
De brug wordt zijde per zijde gerenoveerd. Zo blijft verkeer mogelijk over de brug. Gemotoriseerd verkeer kan in één richting over de brug: van noord (Achel) naar zuid (Sint-Huibrechts-Lille). De omleiding is niet geldig voor uitzonderlijk vervoer vanwege de brug over het kanaal en de beperkte ruimte bij het kruispunt Sint-Antoniusweg/N71. Per individuele geval kan eventueel een vergunning op reisweg afgeleverd worden. Eventuele doorgang over de brug van N748 (zowel met het verkeer mee als in tegenrichting) dient in samenspraak met de werfleiding te gebeuren.
De werken starten op woensdag 16 augustus en duren in principe zo’n 2,5 maand. Renovaties van bruggen zijn sterk weersafhankelijk. Deze timing is dan ook op basis van gunstige werf- en weersomstandigheden. In een volgende fase volgt een grondige renovatie van de brug. Voor die werken is er nog geen concrete timing of planning.
N318 Lombardsijde, termijn onbepaald
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-van-doortocht-lombardsijde
DIEST - N2
Verkeer enkel in 1 richting naar Leuven op de N2 tussen N223 en N29. Gelieve een alternatieve reisweg te nemen voor de terugweg.
BERTEM! GEEN ZWAAR UV in brug N3 over E40 TOEGELATEN!
Opgelet: Vanwege de slechte staat van de cantilevers wordt ZWAAR uitzonderlijk vervoer niet toegelaten over deze brug. Enkel regulier massaconform vervoer is toegelaten over deze brug.
RENOVATIE AAN SLINGERVIADUCTEN IN ZWIJNAARDE - ERNSTIGE HINDER OP E40 EN E17
N318 Middelkerke
Peer, Oudsbergen, N73 UPDATE 18/08
De N73 wordt volledig vernieuwd tussen de rotondes van de Laarderweg – Bedrijfsstraat – Erperheidestraat en de rotonde van de Toekomsstraat – Vosheidestraat.
Van 3 oktober tot het einde van de werken beschikt het verkeer maar over één rijbaanhelft en geldt enkelrichting verkeer van Bree naar Peer. Transporten tot en met categorie 2 mogen gebruik maken van de omleiding.
Update (18/8): Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) asfalteert van dinsdag 22 augustus tot en met vrijdag 25 augustus 3,5 km van de Grote Baan (N73) in Ellikom en Bocholt en de Baan naar Bree in Peer. Daardoor is de gewestweg die periode afgesloten voor verkeer. Doorgaand verkeer volgt in beide richtingen de omleiding via Meeuwen. De reisweg dient ten alle tijde op voorhand gecontroleerd te worden.
Antwerpen, R2 (oprit 13/Tijsmanstunnel) (UPDATE)
28/11/2023 (UPDATE: 29/11/2023)
Door wegenwerken op de R2 richting Kallo voor de Tijsmanstunnel, ter hoogte van de weegbrug, is de doorgang voor uitzonderlijk voertuigen moeilijk van vrijdagavond 8 december om 19 u tot maandagochtend 11 december 2023 om 4.30 u.
De werken worden uitgevoerd op de 2 doorgaande rijstroken van de R2. Doorgaand verkeer kan de werfzone passeren via de invoegstrook van de oprit richting Kallo. De oprit vanaf Noorderlaan wordt voor alle verkeer afgesloten. Verkeer vanaf Noorderlaan dat de R2 richting Kallo wil oprijden moet rondrijden via Kruisweg - Antwerpsebaan - N111 - oprit A12/R2 - R2 om dan via de invoegstrook langs de werfzone te rijden. Er zou 6 m breedte beschikbaar zijn naast de werfzone. In de andere rijrichting is er geen hinder.
N325 Middelkerke, najaar 2023
Door wegenwerken is de N325 te Middelkerke volledig afgesloten (in beide richtingen).
Passage door de werken is (momenteel) verboden voor UV.
Plaatselijke omleidingen zijn (momenteel) niet geschikt voor UV.
Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/voorbereidende-werken-spermaliestraat
N6 Sint-Pieters-Leeuw: De herinrichting van de Bergensesteenweg
Op maandag 21 augustus start de aanleg van een nieuwe verbindingsweg langs Shopping Pajot (fase X). De werken duren volgens de huidige planning 2 à 3 maanden en veroorzaken geen hinder voor het verkeer op het openbaar domein. Lees meer over deze werken op het tabblad 'Timing en fasering'.
VERNIEUWING VAN WEGDEK N403 IN STEKENE - 1 MAAND WERKEN MET HINDER
Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 13 maart met de vernieuwing van de gewestweg (N403) en de aanliggende fietspaden in Stekene. De heraanleg zal 1 maand in beslag nemen en duurt tot en met 7 april. Tijdens de werken zullen er verschillende omleidingen van kracht zijn. De rotonde ‘Tromp’ valt niet in de werfzone en blijft open tijdens de werken. Om de hinder te beperken wordt ook doorgewerkt tijdens de paasvakantie. Asfaltwerken zijn sterk weersafhankelijk en de planning kan dus nog wijzigen.
Borgloon, N79
Vanaf 08/08 wordt gewerkt aan het kruispunt N79/N79a in Borgloon.
Tot september moet het verkeer van Tongeren richting Sint-Truiden via de Tongersesteenweg en de Grootloonstraat. Vanuit Sint-Truiden blijft één rijbaan open. Deze omleiding is beperkt in omvang. Enkel in overleg met de werfleiding kan via de tegenrichting gereden worden. Indien komende van Sint-Truiden signalisatie verplaatst dient te worden is dit enkel toegelaten in samenspraak met de werfleiding.
Vanaf september is er in beide rijrichtingen 1 rijvak beschikbaar. Indien signalisatie verplaatst dient te worden is dit enkel toegelaten in samenspraak met de werfleiding.
Geplande einde van de werken is begin november
Berlaar/Lier, N10 - UPDATE
15/08/2022 (UPDATE: 28/11/2023)
Door wegenwerken op de N10 tussen kruispunt Sander De Vosstraat in Lier en kruispunt Houwstraat in Berlaar is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk vanaf ten vroegste half september 2022. De werf wordt opgesplitst in 3 zones, met telkens verschillende verkeersmaatregelen.
- Zone 1 loopt van kruispunt Sander De Vosstraat tot kruispunt Gangelberg/Steenbeek.
- Zone 2 loopt van kruispunt Gangelberg/Steenbeek tot kruispunt Sint-Rumoldusstraat.
- Zone 3 loopt van kruispunt Sint-Rumoldusstraat tot kruispunt Houwstraat.
De werken zijn opgedeeld in fasen.
Door vertragingen bij de nutswerken zal de N10 tot begin mei 2024 in zones 2 en 3 voor alle verkeer afgesloten zijn tussen kruispunt Steenbeek/Gangelberg en kruispunt Houwstraat. Alle verkeer dient dan de omleiding via Steenbeek - Berlaarbaan - Houwstraat te volgen, in beide rijrichtingen.
In de zone 1 blijft er doorgang mogelijk in beide rijrichtingen op de N10, maar het verkeer zal alternerend door tijdelijke verkeerslichten geregeld worden. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte.
Meer info (actuele hinder, timing, kaarten, ...): Aarschotsebaan in Berlaar krijgt nieuwe fietspaden
Burcht (Zwijndrecht), Dorpstraat
28/11/2023
Door de afbraak van een torenkraan in de Dorpstraat (bij huisnummer 34) in Burcht (Zwijndrecht), is de doorgang voor alle verkeer afgesloten op woensdag 13 december 2023 van 7 tot 18 u. De omleiding voor het lokale verkeer is niet toegelaten voor UV.
Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.
AFRIT 13 ZELZATE-OOST OP E34
N77, Zutendaal
Van 7 tem 11 augustus wordt er gewerkt aan het asfalt van de Hoogstraat N77 in Zutendaal. Tijdens deze werken zal de weg volledig afgesloten worden.
Er is een omleiding voorzien via de Daalstraat. Deze is niet geschikt voor grote transporten. Doorgang dient op voorhand gecontroleerd te worden.
E411/R0 Tervuren Renovatie Leonardtunnel
Midden april 2023 - begin 2025
In april 2023 start de grondige renovatie van de Leonardtunnel. De aannemer werkt in verschillende fases. Eerst is de tunnel van de Brusselse ring aan de beurt, vanaf 2024 de tunnel van de E411. De aannemer werkt zoveel mogelijk 's nachts om de hinder te beperken.
Door plaatsing van technische installaties is de transporthoogte beperkt tot 4m00.
N325 Slijpebrug Middelkerke, tot eind oktober 2023
Meer info: https://www.middelkerke.be/nl/ruimte-en-wonen/openbare-werken/groot-onderhoud-voor-slijpebrug
N78, LANAKEN
Vanaf maandag 22 mei vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in Lanaken het wegdek van de Tongersesteenweg/Europalaan (N78). Het gaat om een stuk van bijna 3 km vanaf de brug van Briegden tot iets voorbij de brug van de Maastrichterweg (N77).
- Waar de N78 2 rijstroken per rijrichting heeft, werkt de aannemer overdag: het verkeer rijdt via een tijdelijke doorsteek in de middenberm naar de andere kant van de rijweg en kan de werken passeren over 1 rijstrook in elke richting.
- Waar de Tongersesteenweg 1 rijstrook per rijrichting heeft, werkt de aannemer tussen 22u en 6u: richting Maasmechelen kan het verkeer de werken passeren. De omleiding in de andere richting is niet geschikt voor uitzonderlijk vervoer.
De werken zullen een tweetal weken duren.
N34 Knokke-Heist, termijn onbepaald
Door werken is er sterke hinder op de N34 in Knokke-Heist (in beide richtingen).
Passage is (momenteel) verboden voor UV.
Plaatselijke omleidingen zijn (momenteel) niet geschikt voor UV.
Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.
Schilde, N12
21/11/2023
Door wegenwerken op de N12 (ruwweg tussen kmp 14,2 en 14,5) in Schilde is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van maandag 27 november tot vrijdag 22 december 2023.
Verkeer van Malle naar Wijnegem kan steeds door langs de werfzone. Gelieve tijdens fase 1 (tot woensdag 6 december) overdag rekening te houden met beperkte breedte. Overdag mogen geen bakens verplaatst worden. In fase 2 zou er meer ruimte beschikbaar zijn.
Verkeer van Wijnegem naar Malle kan niet via de N12 blijven rijden en volgt een omleiding via de parallelweg vanaf kruispunt met Liersebaan tot net voorbij de werfzone. De normale rijrichting van de parallelweg wordt hiervoor omgedraaid. Door de beperkte breedte van de parallelweg wordt de breedte voor uitzonderlijk vervoer van Wijnegem naar Malle overdag beperkt tot 3 m. Gelieve grondig te gaan verkennen of je met uitzonderlijke lengte nog steeds vanaf de N12 via Liersebaan de parallelweg kunt oprijden.
UV met breedte > 3 m of met uitzonderlijke lengte dat overdag niet via de parallelweg kan rijden, kan 's nachts (dit is tussen 21 u en 6 u) via de N12 blijven rijden, zodat de werfzone (die eerder beperkt is in lengte) in tegenzin van het verkeer kan gepasseerd worden.
Tijdens de nacht mogen de bakens rond de werfzone tijdelijk verplaatst worden om meer doorgangsbreedte te creëren, op voorwaarde dat ze onmiddellijk na ELK transport worden teruggeplaatst (de juiste plaats van de bakens is gemarkeerd op het wegdek).
Meer informatie (updates): Aanleg oversteekplaats en aanpassing rijweg op Turnhoutsebaan ter hoogte van bushalte Schanslaan
N25 Leuven Onderhoud wegdek Meerdaalboslaan
UPDATE 21/08/23: vanaf 25 augustus - start fase 2 - verandert na de avondspits de verkeerssituatie op de Meerdaalboslaan, meerbepaald op de kruispunten van de Technologielaan en de Ambachtenlaan:
Kruispunt Technologielaan: volledig open voor alle vier de rijrichtingen, met tijdelijke regeling van verkeerslichten
Kruispunt Ambachtenlaan: afgesloten (geen verkeer mogelijk tussen Ambachtenlaan en Geldenaaksebaan)
Kruispunt Geldenaaksebaan: blijft open, tijdelijke regeling van verkeerslichten blijft gelden
In de normale toestand zonder werken mogen alleen bussen en fietsers de Ambachtenlaan ter hoogte van ‘De Sterrekes’ in en uit rijden. Tijdens fase 2 stellen we de straat tijdelijk open voor ander gemotoriseerd verkeer, zodat de bedrijven langs de Ambachtenlaan bereikbaar blijven.
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/onderhoud-wegdek-meerdaalboslaan
Assenede : brug over E34
Voor de bouw van de brug over de E34 te Assenede kondigt zich een nieuwe fase aan.
Tussen 21/11 en 25/11 worden er heiwerken uitgevoerd vanop het zuidelijk wegvak van de
E34. Het Noordelijk wegvak wordt op dat moment tijdelijk een 1x1 in beide richtingen
De beschikbare breedtes zijn onvoldoende om uitzonderlijk vervoer in de breedte te kunnen
laten passeren.
Na 25/11 tot net voor het kerstverlof. Aan beide zijden de pechstrook en trage rijstrook
beschikbaar. Transporten vanaf 5 meter breedte dienen voorafgaandelijk aan het transport
(max 24 uur) de situatie gaan verkennen.
R0/E19/E40 Totaalrenovatie Viaduct van Vilvoorde door De Werkvennootschap
Vanaf augustus 2023 tot eind 2031 werkt De Werkvennootschap aan een grootschalige totaalrenovatie van het Viaduct van Vilvoorde. Het gaat om een ingrijpende vernieuwingsoperatie die heel wat hinder met zich zal meebrengen. Er wordt op een gefaseerde manier gewerkt waarbij de Brusselse binnen- en buitenring (R0) afwisselend hinder zullen ondervinden.
Fase 1: augustus 2023 – eind 2025
Verkeer richting Zaventem (Binnenring), richting Gent (Buitenring) geen hinder
- 3 versmalde rijstroken met verlaging snelheid
- tijdens sommige weeknachten slechts 1 versmalde rijstrook met verlaging snelheid (vanaf februari 2024 tot eind 2025)
tijdens alle weekends geen verkeer zwaarder dan 3,5ton mogelijk (vanaf april 2024 tot eind 2025)
E314, MAASMECHELEN
De E314 tussen knooppunt Kerensheide (NL) en Maasmechelen is afgesloten vanaf vrijdag 12 mei - 20u tot en met maandag 15 mei - 6u . Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) pakt het wegdek in rijrichting Lummen aan. In juni volgen nog enkele vergelijkbare werkweekends.
N34 Wenduine, tot zomer 2024
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-ringlaan-doortocht-wenduine
Lierde, N8
Het Agentschap Wegen en Verkeer vervangt de fietspaden langs beide zijden van de Steenweg (N8) in Lierde. Over een afstand van ongeveer 1 km worden de fietspaden in klinkers vervangen door asfalt.
Het gemotoriseerd verkeer richting Ninove kan langs de werfzone rijden (altijd op voorhand controleren). De omleiding voor de tegenrichting is niet geschikt voor uitzonderlijk vervoer.
Einde van de werken is voorzien eind oktober 2022.
Antwerpen (N101), Kastelweg/Oosterweelsteenweg
21/11/2023
Door een nieuwe aansluiting van de Oosterweelsteenweg op het kruispunt met de Kastelweg wordt het kruispunt Kastelweg/Oosterweelsteenweg (ten zuiden van de Noordkasteelbruggen) voor alle verkeer afgesloten van vrijdagavond 8 december 2023 om 19 u tot zondag 10 december om 2 u. De aansluiting tussen Oosterweelsteenweg (over de Noordkasteelbruggen) en de Kastelweg zal niet mogelijk zijn. De Boerinnestraat blijft toegankelijk via de Noordkasteelbruggen. Er is ook geen aansluiting met de Oosterweelsteenweg richting Royerssluis. Zwaar UV dat aan de westkant van de Royerssluis moet zijn, kan over de nieuwe kofferdam rijden. De omleidingen voor het gewone verkeer zijn niet toegelaten voor het UV.
Omleidingen voor UV zijn te vinden in het (aangepaste) overzicht van de werken in de haven van Antwerpen: 20231121_Hinder_HavenAntwerpen_najaar2023_v2.pdf
Antwerpen, R10/N177
20/11/2023
Door asfalteringswerken rond de tramsporen op het kruispunt R10 / N177 (Jan Van Rijswijcklaan) in Antwerpen is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 9 tot 30 november, telkens tussen 22 u en 5 u. De lokale omleidingen zijn niet geschikt voor UV.
Meer info: Slim naar Antwerpen: Vernieuwing asfalt langs trambaan kruispunt Jan Van Rijswijcklaan met Singel
N35 Diksmuide, tot eind 2023 (fase 2)
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/zuidwestelijke-omleidingsweg-diksmuide
N1 Zemst Toegankelijke bushaltes en veiliger oversteken op Brusselsesteenweg
De Brusselsesteenweg (N1) blijft open tijdens de werken. De zijstraten, Bovenweg en Kerkstraat, zijn wel afgesloten.
- Gemotoriseerd verkeer rijdt beurtelings langs de werfzone via tijdelijke verkeerslichten.
- Er geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u in de werfzone en in de Heidestraat tussen de Stationslaan en de Brusselsesteenweg (N1).
- De Stationslaan is afgesloten aan het kruispunt met de Brusselsesteenweg (N1).
- Tijdens fase 6 wordt de Brusselsesteenweg (N1) volledig afgesloten.
E34 -N49 Adegem -Balgerhoeke UPDATE
E34 -N49 : wegenwerken te Adegem -Balgerhoeke
Door wegenwerken is de doorgang op de brug richting de kust voor uitzonderlijk vervoer met massa niet conform verboden tussen 12/09/2022 en 16/09/2022.
E313, BERINGEN
Vanaf maandagavond 10 april vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de afrit aan complex 26 in Beringen in de richting van Antwerpen. Deze werken duren een tweetal weken en worden ‘s nachts uitgevoerd. De afrit wordt elke nacht afgesloten. Van vrijdagavond 21 tot en met zondag 23 april is de afrit een volledig weekend gesloten.
Antwerpen, R2 (Liefkenshoektunnel)
20/11/2023
Door herstellingswerken op de R2 in de Liefkenshoektunnel, rijrichting naar Kallo, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 15 tot 17 december 2023.
Van vrijdagavond 15 december om 21 u tot zaterdagochtend 16 december om 5 u zijn beide rijstroken van de tunnelkoker richting Kallo voor alle verkeer afgesloten. Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.
Van zaterdagochtend 16 december om 5 u tot zondagochtend 17 december om 5 u is de rechterrijstrook van de tunnelkoker richting Kallo afgesloten en kan verkeer alleen op de de linkerrijstrook passeren (maximale breedte 4 m).
Vanaf zondagochtend 17 december om 6 u zijn beide rijstroken van de tunnelkoker richting Kallo terug volledig beschikbaar voor het verkeer.
In de tunnelkoker richting Antwerpen is er geen hinder.
Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.
Een omleiding is niet beschikbaar. Het UV kan gebruikmaken van de aangepaste rijtijden in de haven van Antwerpen bij tunnelsluitingen op de R2 (zie bericht verder op deze pagina).
Rotselaar, N229 GEEN UV over de Dijlebrug
19/11/2020
Vanaf 19 november 2020 is er geen zwaar uitzonderlijk vervoer meer toegelaten op de brug over de Dijle, gelegen in de N229 Provinciebaan in Rotselaar (GPS 50°57'57.8"N 4°41'39.0"E).
De nog lopende vergunningen met reisweg over de brug, mogen niet meer gebruikt worden.
Gelieve hiermee rekening te houden bij nieuwe aanvragen.
N35 Diksmuide, tot zomer 2024
Meer info: https://www.werkenaandiksmuide.be/nl/nieuws/nieuwe-voetpaden-en-openbare-verlichting-in-de-roeselarestraat-esenweg/
Tongeren, N20 UPDATE 24/03!
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat aanpassingen uitvoeren op de Luikersteenweg (N20) in Tongeren.
vanaf maandag 27 maart hervatten de werken op de Luikersteenweg (N20) in Tongeren. AWV gaat de fietspaden tussen huisnummer 176 en de inrit van de Aldi, richting Tongeren-centrum vernieuwen. Mits gunstige weers- en werfomstandigheden duren de werken tot einde mei 2023.
Hierbij geld eenrichtingsverkeer voor het verkeer dat richting Luik rijdt. De omleiding voor de andere richting is NIET geschikt voor uitzonderlijk vervoer
Zelzate, R4
Vanwege werken op kruispunt Assenedesteenweg (N436)/Kanaalstraat (R4) is de R4 hier slechts beperkt beschikbaar. In beide richtingen is er een beperking qua breedte. Eventuele doortocht dient op voorhand verkend te worden.
Antwerpen, N180 (2e UPDATE)
20/10/2023 (UPDATE: 28/11/2023)
UPDATE: aanpassing fasering Lantis- en AWV-werken.
Door wegenwerken op de N180 Noorderlaan in Antwerpen, tussen kruispunt Muisbroeklaan en tot voorbij kruispunt BPost/Infrabel, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 16 oktober tot 22 december 2023.
In opdracht van Lantis wordt er gewerkt aan het fietspad, ongeveer 300 m ten oosten en ongeveer 300m ten westen van het kruispunt BPost/Infrabel. In fase 1, van 16 oktober tot 6 december wordt er gewerkt ten oosten van het kruispunt. De rijbaan richting noord is ingenomen voor de werf en als fietscorridor en al het verkeer wordt over de rijbaan richting zuid geleid. Door de scheiding van de rijrichtingen met lage barriers is er weinig ruimte beschikbaar voor het UV. In de mate van het mogelijke zal de aannemer nog een aantal aanpassingen doorvoeren om toch wat extra breedte beschikbaar te maken. Gelieve toch rekening te houden met beperkte breedte. In fase 2, van 6 december tot 22 december 2023 wordt er gewerkt ten westen van het kruispunt. De rijbaan richting noord is ingenomen voor de werf en als fietscorridor en al het verkeer wordt over de zuidelijke rijbaan geleid. Over deze fase kan nog geen info gegeven worden ivm beschikbare breedtes.
Binnen de werkperiode van Lantis voert ook AWV asfalteringswerken uit op de N180 Noorderlaan, tussen kmp 8,2 en 9,1, ruwweg vanaf kruispunt Muisbroeklaan tot kruispunt BPost/Infrabel. Deze werken zijn afgestemd op de werken van Lantis en worden opgedeeld in 4 fasen. In fasen 1 en 2, van 14 tot en met 19 november en van 20 tot en met 28 november wordt er gewerkt tussen kruispunt Muisbroeklaan en kruispunt parking Goordijk (= zuidgrens van de werken van Lantis). In fase 1 wordt er gewerkt aan de westzijde, in fase 2 aan de oostzijde. Zodra de werf van Lantis doorschuift tot voorbij het kruispunt BPost/Infrabel, worden de werken van fase 3 en fase 4, van 6 tot en met 12 december en van 15 tot en met 22 december, uitgevoerd tussen kruispunt parking Goordijk en kruispunt BPost/Infrabel. In fase 3 wordt er gewerkt aan de noordoostzijde, in fase 4 aan de zuidwestzijde.
Er is met de AWV-collega's overeengekomen dat er in de zone waarin AWV werkt geen barriers komen als scheiding van de rijrichtingen.
Gelieve grondig te gaan verkennen of doorgang mogelijk is en dit ook zo op te nemen in de reisweg bij de aanvraag. Indien doorgang niet mogelijk is, moeten ook de alternatieve reiswegen grondig verkend worden, omdat er helaas op de omleidingsroute ook meerdere wegenwerken gepland zijn in dezelfde periode.
Alternatieve reiswegen en de (aangepaste) hinder van wegenwerken in het Antwerpse havengebied: 20231121_Hinder_HavenAntwerpen_najaar2023_v2.pdf
Oudenaarde/Kluisbergen, N8
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start op dinsdag 19 april met de grondige heraanleg van de Oudenaardebaan (N8) in Oudenaarde en Kluisbergen. Voor een beter wegcomfort vernieuwt de aannemer tussen het kruispunt van de Berchemstraat en de Middenweg/Meerse het wegdek in asfalt. Tijdens de werken zal het verkeer in beide richtingen een omleiding moeten volgen. De werken duren 2 maanden en zullen midden juni klaar zijn.
De omleiding is niet geschikt voor UV met massa niet conform.
R0/H. Henneaulaan Zaventem : Heraanleg verkeerscomplex Henneaulaan (door De Werkvennootschap)
Meer informatie over het project is te vinden op de website van de Werkvennootschap
E313 Lummen - Ham
Vrijdag 10 maart 2023 is AWV gestart met de realisatie van spitsstroken op de bestaande pechstroken van de E313 tussen Beringen en Ham in beide richtingen. AWV legt nieuwe pechhavens aan naast de snelweg en vernieuwt de op- en afritten in Beringen (complex 26) en Tessenderlo (complex 25a). Tegelijk treft AWV geluidsmilderende maatregelen. Het hele project neemt ongeveer 1 jaar in beslag.
meer info over de fasering, timing en de actuele hinder via onderstaande link.
https://wegenenverkeer.be/werken/spitsstroken-op-e313-tussen-lummen-en-ham
N49 Knokke-Heist, tot april 2023 (fase 2)
Door werken is er sterke hinder op de N49 te Knokke-Heist (in beide richtingen).
Passage is (momenteel) verboden voor UV.
Plaatselijke omleidingen zijn (momenteel) niet geschikt voor UV.
Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.
Info: https://www.knokke-heist.be/heraanleg-natienlaan-tot-groene-boulevard
N58 Menen, tot begin oktober 2023
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/vernieuwde-n58-met-carpoolparkings
Lebbeke N47
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vernieuwt dit voorjaar de Brusselsesteenweg / Dendermondsesteenweg (N47) in Lebbeke op twee locaties. De eerste locatie is het kruispunt van de Brusselsesteenweg met de Korte Minnestraat en de Lange Minnestraat, waar van 7 maart tot de zomer van 2022 wordt gewerkt. De tweede locatie is de Dendermondsesteenweg tussen het kruispunt met de Lindelaan en de Rijksweg (N41), waar in juni gedurende enkele weken wordt gewerkt. |
Vernieuwing kruispunt met Korte Minnestraat en Lange Minnestraat Nutswerken van 7 maart tot eind april Vernieuwing tussen Lindelaan en Rijksweg |
Asse, N9 Vaal en Langestraat (UPDATE)
Herinrichting Brusselsesteenweg tussen Vaal en Langestraat
Afgesloten richting Asse, doorgaand verkeer omgeleid
Van eind 2020 tot het einde van de werken is het verkeer op de Brusselsesteenweg enkel mogelijk in de richting van Brussel. Het doorgaand verkeer in de richting van Asse-centrum wordt omgeleid via de E19 en de E40. Per fase worden er ook omleidingen voorzien voor lokaal verkeer en fietsers.
Update 27/7/2023: In samenwerking met de gemeente Asse worden een aantal zijstraten van de Brusselsesteenweg tussen Vaal en de Langestraat opnieuw geasfalteerd of voorzien van nieuwe klinkers. Deze straten maakten deel uit van de omleidingsroute.
Toestemming nodig van werfleiding om de werken te passeren.
E313/E314, LUMMEN
Het Agentschap Wegen en Verkeer renoveert één van de bruggen op het verkeersknooppunt in Lummen. Het gaat om de brug die het verkeer op de E313 komende uit Antwerpen naar de E314 richting Nederland leidt.
- In de nacht van maandag 20 op dinsdag 21 maart dient er werfsignalisatie geplaatst te worden. Hierdoor zal het verkeer op de E313, komende uit Antwerpen richting E314 Genk/Aken, ‘s nachts enkele uren omgeleid worden via afrit 26bis Industrie Zolder-Lummen.
- Vanaf 21 maart wordt doorgaand verkeer over de pechstrook geleid en is de rijstrook gedeeltelijk afgesloten. De doorgang voor uitzonderlijk vervoer wordt hierdoor mogelijk sterk gehinderd. De omleiding via 26bis is ook tijdens deze fase mogelijk.
- Diezelfde omleiding via 26bis wordt opnieuw ingevoerd tijdens het Hemelvaartweekend van 18 t.e.m. 21 mei wanneer de brug volledig afgesloten zal zijn om het brugdek te vernieuwen.
Renovatiewerken aan bruggen zijn zeer weersgevoelig, de planning kan hierdoor nog schuiven.
Antwerpen, N120 (4e UPDATE)
3/7/2023 (UPDATE: 22/11/2023)
UPDATE: Door de vele regen in november duren de werken langer en wordt de einddatum verschoven naar 8 december 2023.
Door voorbereidende kabel- en leidingwerken voor de grote Oosterweelwerken op rechteroever, is er vanaf 3 juli 2023 tot eind december 2023 hinder op de N120 Bisschoppenhoflaan en Schijnpoortweg in Antwerpen. De hinder betreft vooral een vermindering van het aantal beschikbare rijstroken in één richting of in beide richtingen (afhankelijk van de fase).
Vanaf midden oktober 2023 zijn er op de Bisschoppenhoflaan (ten oosten van het kruispunt Ten Eeckhovelei) in beide rijrichtingen grote ontvangstputten onder het fietspad en de parkeerstrook.
Concrete timing:
- noordzijde Bisschoppenhoflaan (richting Antwerpen): inname rechterrijstrook van 17 oktober tot 8 december 2023
- zuidzijde Bisschoppenhoflaan (richting Wijnegem): inname rechterrijstrook van 24 oktober tot 8 december 2023
Tijdens de werkuren is alleen de linkerrijstrook vrij en is de breedte beperkt tot 1 rijstrookbreedte. Overdag is UV breder dan 3,50 m niet toegelaten naast de werfzone. Buiten de werkuren wordt de rechterrijstrook maximaal vrijgemaakt. Tijdens de nacht kan UV met breedte > 3,50 m en tot een maximale breedte van 4,50 m wel langs de werf passeren, door de bakens tijdelijk aan de kant de schuiven op voorwaarde dat ze onmiddellijk na elk transport weer op de juiste plaats worden teruggezet. UV met breedte > 4,50 m zal moeten omrijden.
Voorstel van omleiding via N130 - N1 Bredabaan - N1 Groenendaallaan (let op: hoogtebeperking richting haven: max. 4,50 m hoogte / hoogtebeperking richting Deurne: max. 5 m hoogte) ofwel via N130 - N1 Bredabaan - Ringlaan (let op: richting haven breedtebeperking op kruispunt met Caterhofslaan tot eind 2023 - beperkte hinder (bakens) richting Bredabaan) - Maantjessteenweg - Victor Govaerslaan - Havanastraat tot kruispunt met Noorderlaan. Let op: deze omleidingen mogen niet zomaar gevolgd worden en dienen enkel als voorstel om te gaan verkennen en een nieuwe reisweg in te dienen. Gelieve tijdig uw reisweg te gaan verkennen, als er bijkomend advies nodig is, kan de behandelingstermijn oplopen. Voor de N1 Bredabaan is extra verkenning nodig om te weten waar de gewone rijbaan kan gevolgd worden en waar er (deels) over de trambedding moet gereden worden (LET OP: tramverkeer heeft absolute voorrang, ook op UV).
Eens de putten uitgegraven zijn, kan de rechterrijstrook weer worden vrijgegeven.
In januari en februari worden de putten terug opengelegd om te koppelen, de hinder daarvan is op dit moment nog niet gekend.
Ninove N8 - N255
Reiswegen voor het uitzonderlijk vervoer
De onderstaande reisweg dient door de gebruiker voor het vertrek van het transport verkend te worden.
(Elke aanpassing dient bij het Team zwaar vervoer aangevraagd te worden)
Deze opmerking dient bij de vergunning gevoegd te worden.
Ninove : Bijkomende beperkingen op 26/2 en 27/2 2021
Vanaf 26/02 wordt bijkomende signalisatie geplaatst voor een wielerwedstrijd op het grondgebied Ninove, met name op de N8 tussen Centrumlaan en N255 en de N255 zelf. UV zal niet mogelijk zijn
Deze situatie duurt tot en met 27/2 2021.
Genk, E314
Maandag 13 maart start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de renovatie van de brug van de Mispadstraat over de E314 in Genk.
Vanaf 20 maart is er ‘s nachts hinder op de E314 in de omgeving van de brug. Doorgaand verkeer moet er in beide richtingen over één rijstrook. De aannemer neemt de andere rijstrook in als werfzone. Overdag is er geen hinder op de E314.
De werken duren zo’n drie maanden. De weersomstandigheden kunnen de timing nog beïnvloeden. Renovatiewerken aan bruggen zijn zeer weersgevoelig.
N8 Veurne - Alveringem, termijn onbepaald (fase 1)
Door werken op/langs de N8 te Veurne en Alveringem moet het verkeer op versmalde rijstroken (2x1, in beide richtingen).
Meer info: https://www.wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-ieperse-steenweg-veurne
Antwerpen/Zwijndrecht, E17/R1/E34 (Oosterweel) (UPDATE 25/10)
21/4/2023 (UPDATE: 25/10/2023)
Door grote verkeersomzettingen in de weekends van 27/10, 17/11, 24/11 en 15/12 is er hinder mogelijk op de autosnelwegen R1, E34 en E17.
In het weekend van 27 oktober wordt de verbinding van R1 naar A11/E34 doorheen het nieuwe knooppunt Sint-Anna opengesteld. Hiervoor wordt op vrijdagavond vanaf 21 u het verkeer van R1 naar E34 op 1 rijstrook gezet. Op vrijdagavond vanaf 23 u wordt de autosnelweg E34 richting Antwerpen voor alle verkeer afgesloten ter hoogte van uitrit 8 "Waaslandhaven-Oost". Ook de oprit richting Antwerpen wordt afgesloten. De omleiding via N420 Parallelweg - E17 - keren via de keerbrug aan uitrit 16 "Kruibeke" - E17 richting Antwerpen is niet toegelaten voor UV. De afsluiting richting Antwerpen en de inname van 1 rijstrook richting E34 duurt tot zaterdagochtend 28 oktober om 6 u. Vanaf dat moment rijdt al het verkeer tussen E34 en R1 in beide rijrichtingen door het nieuwe knooppunt "Sint-Anna". Let wel: door werken aan de middenbermen, net voor en net achter het knooppunt, blijft gedurende ongeveer 4 weken (tot zaterdag 25/11) de breedte strikt beperkt tot 6 m, in beide rijrichtingen.
In dezelfde nacht wordt ook de nieuwe aansluiting tussen R1 (komende van E34) naar E17 op de definitieve rijbaan gezet. Let op: op deze aansluiting blijven pechstrook en een deel van de rechterrijstrook nog enkele maanden afgesloten voor de plaatsing van geluidswanden. Een doorgangsbreedte van 4,50 m zou beschikbaar zijn.
Hierdoor kan een deel van de Parallelweg-Zuid naar zijn definitieve tracé opschuiven. Om de nodige aansluitingen tussen het nieuwe en het oude tracé te kunnen maken, is de Parallelweg-Zuid tussen Pastoor Coplaan en P&R-gebouw Linkeroever voor alle verkeer afgesloten van zaterdag 28 oktober om 6 u tot zondag 29 oktober om 6 u. In de eerste weken zal er op dit nieuwe tracé in elke rijrichting maar 1 rijstrookbreedte beschikbaar zijn.
In het weekend van 17 november, vermoedelijk pas op 18 november wordt de nieuwe oprit "Linkeroever" richting Kennedytunnel opengesteld. Deze is te bereiken via de N420 Parallelweg-Zuid, vanaf het P&R-gebouw Linkeroever richting Zwijndrecht. Vanaf dat weekend worden de breedtebeperkingen op het nieuwe stuk van de Parallelweg opgeheven. De afrit "Linkeroever" blijft nog even op de huidige plaats liggen en zal vanaf maart 2024 ook aansluiten op de Parallelweg-Zuid. In het weekend van 17 november wordt er geen grote hinder verwacht op de autosnelwegen.
In het weekend van 24 november, in de nacht van vrijdag 24 op zaterdag 25 november worden de tijdelijke markeringen ter hoogte van de oude doorsteken en de nieuwe middenbermen (voor en achter het knooppunt "Sint-Anna" weggehaald. Tijdens de werken zijn breedtebeperkingen van kracht.
In het weekend van 15 december wordt dan de keerbrug bij uitrit 16 "Kruibeke" weggehaald. Door het openstellen van de nieuwe oprit "Linkeroever" is de keerbrug niet meer nodig. Hiervoor wordt de autosnelweg E17 ter hoogte van het complex Kruibeke in beide rijrichtingen afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid via uitrit en oprit. Doorgaand verkeer op de N419 van noord naar zuid (en vice versa) zal dan niet mogelijk zijn. Let op: in de nacht van donderdag 14 op vrijdag 15 december wordt de keerbrug al losgebout (niet dat de brug dan helemaal los ligt, maar ze halen de spanning van de bouten, zodat ze de volgende nacht (bij het uithijsen) makkelijker kan gedemonteerd worden). Om dit losbouten veilig te kunnen uitvoeren, zullen op de E17 tijdelijk een of meerdere rijstroken worden ingenomen. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte in de nacht van donderdag 14 op vrijdag 15 december.
Meer informatie: https://www.oosterweelverbinding.be/nieuws/nieuwe-snelwegen-linkeroever-en-zwijndrecht-bijna-klaar
<einde update>
Nieuwe situatie sinds 4 juni 2023
Verkeer tussen de Kennedytunnel en E17 Zwijndrecht rijdt in beide rijrichtingen over de nieuwe wegenis.
Verkeer vanaf A11/E34 richting Kennedytunnel rijdt over de nieuwe fly-over (berekend voor 180 ton) in de rechterrijstrook aan normale snelheid, samen met ander (normaal) verkeer in de andere rijstrook. De hoogtebeperking tot 4,70 m voor verkeer van A11/E34 naar R1 Kennedytunnel vervalt. UV met hoogte tot 4,90 m (= maximale hoogte in de Kennedytunnel) moet dan niet meer rondrijden via het onderliggend wegennet en kan de autosnelweg blijven volgen.
De 2 uitritten na het uitrijden van de Kennedytunnel werden samengevoegd tot 1 uitrit, met halverwege een splitsing: links aanhouden om rechtstreeks naar A11/E34 te rijden en rechts aanhouden naar uitrit 6 "Linkeroever" naar Blancefloerlaan. Door dit nieuwe tracé vervalt ook de aslastbeperking en de hoogtebeperking (tot 4,70 m) voor verkeer vanuit R1 Kennedytunnel naar de E34. Uiteraard blijft de hoogtebeperking in de Kennedytunnel nog wel van toepassing.
Verkeer vanaf E17 naar A11/E34 rijdt over de nieuwe fly-over. Tot nader order blijft de linkerrijstrook afgesloten voor het verkeer.
Wat niet meer beschikbaar is, zijn de noordelijke omleidingsweg en de Charles De Costerlaan, en ook oprit R1 “Linkeroever” vanaf Blancefloerlaan is afgesloten voor alle verkeer.
Lokaal verkeer vanuit Temse, Kruibeke, Burcht of Antwerpen-Linkeroever (evenals UV dat tot begin juni niet via de spoorbrug rechtstreeks naar E34 kan rijden), kan via Blancefloerlaan richting Zwijndrecht rijden, en direct na de brug over R1 (aan het P&R-gebouw) rechtsaf naar de N420 Parallelweg rijden om dan via de Parallelweg-Noord naar de kluifrotonde aan complex Waaslandhaven-Oost van de E34. Vanaf de kluifrotonde kan dan de E34 in alle richtingen opgereden worden. De bruggen van de kluifrotonde over de E34 zijn ontworpen voor 240 ton, overschrijding in de as van de brug.
Lokaal verkeer richting Antwerpen kan de E34 richting Antwerpen oprijden en via de nieuwe infrastructuur naar de Kennedytunnel. (LET OP: de aangeduide omleiding richting Kennedytunnel voor gewoon verkeer gaat via Parallelweg-Zuid, E17 en de keerbrug aan afrit Kruibeke, maar deze omleiding is niet toegelaten voor UV).
Verkeer vanaf de A11/E34 naar Antwerpen-Linkeroever, naar Burcht en verder richting Kruibeke en Temse moet de A11/E34 verlaten aan complex 8 “Waaslandhaven-Oost”, direct 1e uitrit op kluifrotonde en vervolgens N420 Parallelweg-Noord tot onder brug Blancefloerlaan door, rond het P&R-gebouw rijden om in te voegen op de Blancefloerlaan richting Antwerpen en de reisweg verder te zetten. Idem voor de terugweg.
De brug in Blancefloerlaan over R1 en Parallelweg bestaat uit drie aparte bruggen (1 voor elke rijrichting en een trambrug). Beide wegbruggen hebben een brugklasse 120/15. Dat wil zeggen dat we elk UV met een totale massa tot 120 ton en een aslast tot 15 ton zonder bijkomend advies over de brug kunnen laten rijden. Voor een totale massa > 120 ton is er een manueel nazicht van de voertuigfiche nodig en kunnen we ons beroepen op eerdere positieve adviezen om te oordelen of een bijkomend advies nodig is of niet. Omdat er voor de “oude” reisweg via Charles De Costerlaan geen gewichtsbeperking geldt, dient u voor de “nieuwe” reisweg via Blancefloerlaan wel rekening te houden met extra behandelingstijd van uw aanvraag indien er bijkomend advies moet worden gevraagd.
Meer informatie: https://www.oosterweelverbinding.be/ingebruikname-antwerpen-west-bereikbaarheid-linkeroever-wijzigt
Toekomst
In maart 2024 wordt de nieuwe aansluiting vanaf R1 Kennedytunnel naar E34 opengesteld, samen met de nieuwe uitrit “Linkeroever” naar de Parallelweg-Zuid. Op dat moment wordt ook de oude afrit “Linkeroever” naar de Blancefloerlaan uit dienst genomen. Lokaal verkeer naar Antwerpen-Linkeroever neemt dan de nieuwe afrit en kan langs de Parallelweg en de lus rond het P&R-gebouw weer opnieuw aansluiten op de Blancefloerlaan.
De exacte hinder voorafgaand en tijdens de komende verkeersomzettingen zal tijdig gecommuniceerd worden.
Ninove, N8
Vanaf januari 2021 is het verkeer onderbroken van Voorde tot Ninove en dit in de richting van Brussel.
Verkeer richting Brakel kan nog door maar maximale breedte zal nog meegedeeld worden.
Vanaf juni 2021 is het verkeer onderbroken in beide richtingen.
Deze situatie zal vermoedelijk aanhouden tot eind 2022.
Antwerpen, N101 (Lillo-Ineos)
20/10/2023
Door werken op de Scheldelaan in Antwerpen, ten noorden van het complex R2, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van eind oktober/begin november 2023 tot oktober 2024. Elia legt een nieuwe hoogspanningskabel tussen Lillo en Ineos. Deze komt onder de westelijke rijbaan (richting zuid) van de Scheldelaan te liggen. De westelijke rijbaan wordt werfzone en al het verkeer wordt in beide rijrichtingen over de oostelijke rijbaan geleid. Verkeer kan in beide rijrichtingen blijven rijden. Er komt geen fysieke scheiding van de rijrichtingen.
De hinder situeert zich tussen kmp 14,9 (witte molen) en kmp 12,2 (ingang Ineos). Op het complex R2 blijven alle bewegingen mogelijk. Om geen hinder te veroorzaken voor het tegenliggend verkeer (dat niet zomaar kan uitwijken) wordt overdag en gedurende een deel van de nacht de breedte van het UV beperkt tot 3,50 m.
UV met breedte > 3,50 m mag de zone op de Scheldelaan enkel passeren tussen 23 u en 5 u (om geen hinder te veroorzaken bij het woon-werk-verkeer voor en na de shiftwissels in de haven), gelieve wel rekening te houden met beperkte breedte aan de doorsteken van de middenberm aan begin en einde van de werf. Indien doorgang niet mogelijk is, moet een omleiding gevolgd worden, zie bijlage.
Alternatieve reiswegen in de haven van Antwerpen en (aangepaste) mogelijke hinder op de omleidingsroutes: 20231121_Hinder_HavenAntwerpen_najaar2023_v2.pdf
E314, Lummen
Het Agentschap Wegen en Verkeer renoveert vanaf 11 februari 2023 de spoorwegbrug van de E314 over het treinspoor van Diest-Hasselt.
Verkeer op de E314 ondervindt vanaf eind februari hinder van deze werken. Het verkeer richting Lummen zal tot eind maart gedeeltelijk over de pechstrook geleid worden. Vanaf maart tot de zomer wordt verkeer richting Leuven via doorsteken in de middenberm over twee versmalde rijstroken geleid. Hierdoor zullen transporten zowel in breedte als in lengte beperkt zijn. De mogelijkheid tot doorgang dient op voorhand gecontroleerd te worden.
N724, Tessenderlo
het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vernieuwt vanaf 6/2 de rotonde van de Industrielaan (N724) met de Paalseweg in Tessenderlo. Het kruispunt in de werfzone wordt tijdelijk een drietaks kruispunt met verkeerslichten. De doorgang moet altijd op voorhand gecontroleerd worden.
De werken zullen ongeveer 6 weken duren.
Dendermonde, N47
Het Agentschap Wegen en Verkeer, Stad Dendermonde en Aquafin slaan de handen in elkaar om de Zeelsebaan (N47) en Steenweg van Grembergen heraan te leggen met comfortabele voet- en fietspaden, een vernieuwde rijweg en met meer groen. Onder de weg komt een gescheiden rioleringsstelsel. Vanaf maandag 14 september start de heraanleg van de Zeelsebaan. Tijdens deze werken is de volledige zone tussen Kleinzand en Grootzand op de N47 afgesloten in beide rijrichtingen voor alle verkeer. Als de weersomstandigheden goed zijn en alles vlot verloopt, zullen de werken eind 2021 klaar zijn.
De omleiding is niet geschikt voor uitzonderlijk vervoer.
Antwerpen, N101 (@ Total)
20/10/2023
Door de werken aan de Boudewijnbrug is de Meestoofbrug de enige brug om met vrachtverkeer (+3,5 ton) de Boudewijnsluis te kunnen passeren. Als de Meestoofbrug open staat voor het scheepvaartverkeer, kan vrachtverkeer de Boudewijnsluis niet passeren. Auto’s en lichte vracht (max. 3,5 ton) en fietsers kunnen de sluis dan passeren via de sluisdeur.
Daarom werd er voor het (gewone) vrachtverkeer een wachtzone gemaakt op de rechterrijstrook van de Scheldelaan richting noord t.h.v. Total. Gewoon verkeer (max. 3,5 ton) en Lijnbussen kunnen over de linkerrijstrook de wachtzone voorbij rijden. Door een lage barrier tussen de linker- en rechterrijstrook is er geen doorgang voor breed UV richting noord. Breed UV kan de wachtzone in tegenzin van het verkeer voorbijrijden via een doorsteek door de middenberm aan kmp 21,2 tot de doorsteek net voorbij de wachtrij aan kmp 20,5.
Ter info: bij geopende Van Cauwelaertbrug en/of Meestoofbrug zal UV altijd moeten wachten tot de bruggen weer beschikbaar zijn voor het wegverkeer. De bruggen aan de dokkant (respectievelijk Kruisschansbrug en Boudewijnbrug) zijn niet geschikt voor zwaar UV.
Alternatieve reiswegen in de haven van Antwerpen en (aangepaste) mogelijke hinder op de omleidingsroutes: 20231121_Hinder_HavenAntwerpen_najaar2023_v2.pdf
Antwerpen, R2 (Tijsmanstunnel) (UPDATE)
4/8/2023 (UPDATE: 20/10/2023)
Door de vernieuwing van de brandleiding in de Tijsmanstunnel, gelegen in de R2 in de haven van Antwerpen, zal de tunnel verschillende nachten worden afgesloten vanaf 5 november 2023 tot vermoedelijk half februari 2024.
Er zijn sluitingen gepland tijdens weeknachten (telkens van 20 u 's avonds tot 5 u 's morgens) en tijdens het weekend (van vrijdagavond 20 u tot maandagochtend 5 u).
Ofwel wordt één tunnelkoker voor alle verkeer afgesloten, in de andere tunnelkoker is er dan geen hinder. Op sommige momenten wordt de tunnel in beide rijrichtingen afgesloten.
De planning van de tunnelsluitingen (met aanduiding van de afgesloten rijrichting) is terug te vinden op de website van het Vlaams Verkeerscentrum: Tunnelsluitingen Tijsmanstunnel (R2). Wijzigingen in de planning worden steeds daar gepubliceerd. Gelieve voor aanvang van het transport na te kijken of de tunnelkoker in de gewenste rijrichting open is of niet.
Alternatieve reiswegen in de haven van Antwerpen en (aangepaste) mogelijke hinder op de omleidingsroutes: 20231121_Hinder_HavenAntwerpen_najaar2023_v2.pdf
Meer informatie: Vernieuwing brandleiding Frans Tijsmanstunnel
Zeveneken (Lochristi), N70
08/09/2020
Op maandag 14 september start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de grondige heraanleg van de N70 in Zeveneken. Samen met Aquafin, de stad Lokeren en de gemeente Lochristi zorgt AWV voor een veiligere en aangenamere dorpskern met meer groen en comfortabele fiets- en voetpaden. De werken worden in vier fases aangepakt. Vanaf 28 september gaat de N70 volledig dicht en moet het verkeer omrijden. Bij een vlot verloop eindigen de werken in het voorjaar van 2022.
Boorsem, E314 UPDATE (13/07)
Maandag 10 januari start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de renovatie van het viaduct van de E314 aan de grensovergang in Boorsem. Tot eind 2022 wordt in een lange rechte lijn het viaduct van kop tot teen aangepakt.
Vanaf maandag 10 januari rijdt verkeer dus over twee versmalde rijstroken in elke rijrichting. Dit blijft zo tot eind 2022. In functie van waar er gewerkt wordt, wijzigt weliswaar de indeling op de weg, maar het principe van versmalde rijstroken en doorsteken blijft. Eerst komen de rijstroken richting Nederland aan bod. Tot eind maart wordt er gewerkt op de linkerrijstrook en de redresseerstrook. Daarna volgen de rechterrijstrook en het fietspad. Rond de zomer wisselen we van kant en zijn de rijstroken richting Lummen aan de beurt. De volledige renovatie zal iets minder dan een jaar duren. Voertuigen van meer dan 3,5t kunnen enkel over de rechterrijstrook richting Nederland rijden.
Passage voor uitzonderlijk vervoer moet altijd op voorhand gecontroleerd worden.
UPDATE (13/07): Na verdere grondige inspectie van de brugconstructie tijdens de uitvoering van de werken, bleken bijkomende herstellingen noodzakelijk. Hierdoor duren de werken op het viaduct richting Nederland vermoedelijk nog tot het najaar. Daarna start pas de volgende fase richting Lummen
Antwerpen, N101a (Van Cauwelaertbrug)
20/10/2023
Van 20 november tot en met 1 december wordt er gewerkt aan de fietspaden rond de Van Cauwelaertbrug (over de Kruisschanssluis) in de haven van Antwerpen. Er wordt elke dag gewerkt van 7.15 u tot 16.30 u. Tijdens deze werkuren is de Van Cauwelaertbrug niet toegankelijk. Auto’s (-3,5 ton) en fietsers kunnen de sluis passeren via de sluisdeur of via de Kruisschansbrug. Buiten de werkuren is de brug wel toegankelijk voor auto’s (-3,5 ton) en fietsers. Vrachtverkeer (+3,5 ton) moet gedurende de volledige periode van de werken rondrijden via de Noorderlaan.
Het Havenbedrijf wil voor het uitzonderlijk transport een uitzondering maken zodat het UV tijdens de nachturen en buiten de werkuren doorgang heeft over de Van Cauwelaertbrug.
Tijdens deze werken blijft de Tijsmanstunnel in alle rijrichtingen beschikbaar.
Alternatieve reiswegen in de haven van Antwerpen en (aangepaste) mogelijke hinder op de omleidingsroutes: 20231121_Hinder_HavenAntwerpen_najaar2023_v2.pdf
Gent, Meulestedebrug
Met onmiddellijke ingang is het uitzonderlijk vervoer op de Meulestedebrug te Gent verboden.
Tongeren, N730
Maandag 7 maart 2022 starten de voorbereidende nutswerken op de Bilzersteenweg, van iets voor de Driekruisenstraat tot aan het kruispunt met de Nieuwe Steenweg. Die werken duren vermoedelijk tot mei.
Zodra de nutswerken zijn afgerond, kan AWV starten met de bouw van de fietstunnel en de rijwegvernieuwing. De bouw ervan duurt zo'n 4 à 5 maanden.
Tijdens beide fases van de werken geldt er eenrichtingsverkeer voor het verkeer naar Bilzen. Uitzonderlijk vervoer kan als omleiding gebruik maken van de N753 Nieuwe steenweg tussen de N20 en N730
Antwerpen, N129 (UPDATE)
10/10/2023 (UPDATE: 20/10/2023)
Door wegenwerken op de Schijnpoortweg in Antwerpen, ter hoogte van het Sportpaleis, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 15 januari tot half februari 2024.
Van 15 tot 26 januari 2024 zijn er werken in de middenberm, waardoor er aan de oversteekplaats in elke rijrichting maar 1 rijstrook beschikbaar is. Gelieve rekening te houden met deze breedtebeperking.
Aansluitend, van 29 januari tot 14 februari 2024 wordt de middenberm tussen Schijnpoortweg en Raoul Grégoirplein hersteld. Er zal dan maar 1 rijstrook beschikbaar zijn richting noorden (= richting haven). Richting zuiden (= richting Bisschoppenhoflaan) is er na 30 november geen hinder meer.
Omleiding voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 2, 3 en 4, tussen kruispunt N120 Bisschoppenhoflaan/N129 Schijnpoortweg en kruispunt N180 Noorderlaan/N129 Groenendaallaan die normaal via Schijnpoortweg, Theunisbrug, Minister Delbekelaan, Groenendaallaan rijden (geldig heen en terug):
N120 Schijnpoortweg - R10 Slachthuislaan - IJzerlaan - N180 Noorderlaan (brug over Albertkanaal overschrijden in de as van de rijbaan, voor massa > 90 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug) tot kruispunt met Groenendaallaan.
Antwerpen (Merksem), Ringlaan (UPDATE)
12/09/2023 (update: 18/10/2023)
Door wegenwerken in de Catershoflaan in Merksem (Antwerpen), is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen op de Ringlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Catershoflaan, moeilijk tot onmogelijk van augustus tot eind 2023. Alleen de linkerrijstrook van de rijbaan richting haven is open voor verkeer, de rechterrijstrook op het kruispunt is afgesloten voor de werken. Richting Bredabaan is de linkerrijstrook (en afslagstrook) afgezet met bakens. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte op het kruispunt. Het kruispunt voorbijrijden in tegenzin van het normale verkeer is enkel toegelaten tijdens de nachtelijke uren (van 21 u tot 6 u), via de doorsteken van de middenberm ter hoogte van zijstraat "De Biezen" (voor het kruispunt) en ter hoogte van zijstraat "De Lunden" (achter het kruispunt). Gelieve hiervoor voldoende begeleidingsvoertuigen te voorzien.
Oelegem (Ranst), A21/E34
12/10/2023
Door werken aan de brugvoegen op de A21/E34 ter hoogte van het complex "Oelegem (19)" is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van zaterdag 21 oktober tot en met donderdag 23 november 2023. Er wordt gewerkt in 4 fasen.
- fase 1 - van 21 tot 27 oktober - werken richting Antwerpen - het verkeer kan passeren over de pechstrook en de invoegstrook
- fase 2 - van 27 oktober tot 8 november - werken richting Antwerpen - het verkeer kan passeren over de tijdelijk versmalde gebruikelijke rijstroken
In fasen 1 en 2 is er steeds een dubbele rijstrookbreedte beschikbaar richting Antwerpen; richting Turnhout is er geen hinder.
- fase 3 - van 8 tot 15 november - werken richting Turnhout - het verkeer kan passeren over de pechstrook en via een doorsteek door de middenberm op de linkerrijstrook richting Antwerpen
- fase 4 - van 15 tot en met 23 november - werken richting Turnhout - het verkeer kan passeren over de uiterst linkse rijstrook en via een doorsteek door de middenberm op de linkerrijstrook richting Antwerpen
LET OP: tijdens fase 3 en fase 4 is doorgang langs de werf richting Turnhout enkel mogelijk over 2 aparte rijstroken. Richting Antwerpen blijft een dubbele rijstrookbreedte beschikbaar.
Gelieve rekening te houden met de breedtebeperkingen en de omgeving te vermijden tijdens de werken.
Indien er toch transport richting Turnhout nodig is tijdens fase 3 en 4 moet een nieuwe aanvraag ingediend worden met een verkende alternatieve reisweg. Gelieve die aanvraag tijdig in te dienen.
Hove/Edegem/Mortsel, N1
12/10/2023
Door wegenwerken op de N1 tussen kruispunt Buizegemlei/JF Ghellynckstraat in Edegem/Hove en kruispunt Molenstraat in Mortsel, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 2 oktober 2023 tot de zomer van 2024.
Er wordt voornamelijk gewerkt aan de fietspaden, maar er zullen ook aanpassingen gebeuren op twee kruispunten. Er wordt gewerkt in 8 verschillende fases. In de zone waarin gewerkt wordt zijn de parkeerstrook en de rechterrijstrook niet beschikbaar. Doorgang blijft mogelijk op de linkerrijstrook. Gelieve rekening te houden met breedtebeperkingen. Bredere transporten mogen tijdens de nacht over een zo kort mogelijke afstand in tegenzin van het normale verkeer de werfzone passeren. Voorzie voldoende begeleidingsvoertuigen voor deze manoeuvres!
Meer informatie (fasering, updates, ...): Vernieuwing fietspaden langs Mechelsesteenweg
Wechelderzande (Lille) / Oostmalle, N153 (UPDATE)
04/04/2023 (UPDATE: 11/10/2023)
Door rioleringswerken op de N153 in Wechelderzande (Lille) en Oostmalle, tussen kruispunt Blommerschotsebaan (in Wechelderzande) en kruispunt Pater Hensstraat (in Oostmalle), is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen onmogelijk van 5 juni tot en met eind april 2024. De lokale omleidingen zijn niet geschikt voor uitzonderlijke voertuigen.
Omleiding voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 2, 3 en 4 met een maximale hoogte van 4,70 m (en enkel voor de terugweg een maximale massa van 90 ton): vanaf N153 Wechelderzande - oprit E34 - E34 Zoersel - uitrit 20 (voor de terugweg: brug over E34 overschrijden in de as van de rijstrook, voor massa > 60 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug) - N14 Zoersel - ofwel N179 Westmalle tot aansluiting N12 richting Antwerpen - ofwel N14 Oostmalle tot aansluiting N12 richting Turnhout of verder op N14 richting Hoogstraten (geldig heen en terug - rekening houdend met de beperkingen in Zoersel).
Voor uitzonderlijke voertuigen met massa > 90 ton, die de omleiding in de andere rijrichting wensen te volgen, moet een volledig nieuwe aanvraag ingediend worden, zodat individueel nazicht kan gebeuren voor de brug in N14 over E34 te Zoersel.
Voor uitzonderlijke voertuigen met hoogte > 470 cm moet een andere omleiding gezocht worden.
Antwerpen, R1 (uitrit 5a Centrum-Zuid/Hoboken) (UPDATE)
21/02/2023 (UPDATE: 12/9/2023)
Door de slechte toestand van de brug over de spoorlijn in afrit 5a van de R1 richting Gent, geldt op deze uitrit een tonnagebeperking tot 3,5 ton vanaf woensdag 22 februari 2023. Deze uitrit vormt de aansluiting tussen de R1 richting Gent enerzijds en de Bolivartunnel en R10 Singel anderzijds. De tonnagebeperking is nodig om verdere schade aan de brug te voorkomen. Uitzonderlijke voertuigen die normaliter de autosnelwegen volgen (massa conform of gelijkgesteld - max. hoogte 4,30 m) moeten de aangeduide omleiding voor het andere vrachtverkeer (+ 3,5 ton) volgen, dit wil zeggen, dat ze vanop de R1 de aftakking nemen richting E19 en A12, rechts aanhouden richting A12 en vervolgens uitrit 5 "Wilrijk" nemen en dan verder via Vogelzanglaan - N177 Jan Van Rijswijcklaan - N186 Jan De Voslei - uitrit naar N148 Kol. Silvertopstraat om de reisweg verder te zetten. Indien de bocht naar rechts vanaf N177 Jan Van Rijswijcklaan naar N186 Jan De Voslei niet kan genomen worden, mag het UV het Olympiadekruispunt rondrijden om vervolgens de N186 op te rijden.
LET OP: door werken aan de rijbaan rond de tramsporen in de doorsteek van het kruispunt N177 Jan Van Rijswijcklaan / Vogelzanglaan is de doorsteek voor alle verkeer afgesloten. Bovenstaande reisweg is dan tijdelijk niet meer te gebruiken. Wel: vanaf Vogelzanglaan - N177 Jan Van Rijswijcklaan - R10 - N148 Kol. Silvertoplaan.
AWV werkt aan een structurele oplossing waarbij de afrit van de R1 zal aantakken op de naastliggende spoorbrug. Hiervoor moet een extra stuk wegverharding aangelegd worden. Zodra deze aantakking klaar is, zal de +3,5 ton-omleiding opgeheven worden.
Meer info: AWV - Afrit Het Zuid (R1) richting Gent vanaf 22 februari gesloten voor vrachtverkeer boven 3,5 ton
Turnhout, Zierenbosstraat
12/9/2023
Door de aanwezigheid van een laaghangende kabel boven de Zierenbosstraat, in de bocht bij de aansluiting met de Slachthuisstraat, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk. Er staat een hoogtebeperking van 4 m bij. Hogere transporten dienen rond te rijden via Slachthuisstraat en Muizenvenstraat naar de N140 Steenweg op Gierle (en vice versa). Er is aan de stad Turnhout gevraagd om de kabel te verhogen, en er is ook niet geweten hoe lang de kabel daar nog zal blijven hangen.
Let op: voor verkeer vanaf Steenweg op Tielen naar Steenweg op Gierle hangt de kabel net voorbij de bocht, uit het zicht.
Mortsel, R11
26/5/2023
In het kader van de ontsluiting van de toekomstige stelplaats van De Lijn, met wegenwerken op de R11 in Mortsel, tussen de Krijgsbaantunnel en de spoorbruggen, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 30 mei tot en met 25 september 2023. De werken verlopen in twee fasen. Verkeer op de R11 zal steeds in beide richtingen kunnen passeren via versmalde rijstroken.
Fase 1 loopt van 30 mei tot eind juli 2023, waarbij wordt gewerkt aan de kant van het vliegveld. Het verkeer rijdt over 2 versmalde rijstroken van slechts 2,80 m breedte per rijstrook. Voor zover we weten, zal er geen fysieke scheiding van de rijrichtingen zijn, de snelheid wordt beperkt tot 30 km/u. LET OP: de aannemer werkt door tijdens het bouwverlof.
Fase 2 loopt van eind juli tot eind september 2023, waarbij wordt gewerkt aan de andere kant van de R11. Het verkeer rijdt opnieuw over 2 versmalde rijstroken van plaatselijk 2,80 m breedte per rijstrook. In deze fase staan er plaatselijk wel bakens die de rijrichtingen scheiden en geleiden. Bovendien moet het verkeer richting Mortsel een omweg maken via de ontsluitingsweg naar de stelplaats en op de nieuwe rotonde gaan keren om de weg richting Mortsel verder te zetten. AANDACHT: gelieve de reisweg richting Mortsel GRONDIG te gaan verkennen ALVORENS de reisweg aan te vatten, zodat er zeker kan gekeerd worden aan de nieuwe rotonde.
Meer informatie (updates, ...): Nieuwe ontsluitingsweg voor stelplaats De Lijn ter hoogte van Krijgsbaan
Antwerpen, R10/N1 - UPDATE
4/4/2023 (UPDATE: 9/5/2023)
Door wegenwerken op het kruispunt R10 Binnensingel met de N1 Grotesteenweg in Antwerpen (Berchem), is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen op de R10 moeilijk van half april 2023 tot najaar 2024
Na augustus starten andere werken op en rond het kruispunt R10/N1. In juli en augustus 2024 wordt de westelijke brughelft (= rijrichting van Berchem naar Mortsel) gerenoveerd. De hoofdwerken zullen in totaliteit duren tot najaar 2024.
De communicatie voor UV zal worden aangepast, zodra er meer zicht is op de planning en fasering van de verschillende deelwerven.
Meer info (kaarten, updates, ...): Herinrichting Grotesteenweg ter hoogte van kruispunten met Binnensingel en Elisabethlaan
Brasschaat, N1/N117
4/4/2023
Door wegenwerken op het kruispunt N1 Bredabaan met de N117 Sint-Jobsesteenweg/Essensesteenweg in Brasschaat, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 3 april tot het najaar van 2023. De grootste hinder voor het UV zit in fase 1 van de voorbereidende nutswerken (van 3 april tot begin juni). Dan geldt er enkelrichtingsverkeer op de Bredabaan van Wuustwezel naar Brasschaat. Op de N117 blijven beide rijrichtingen aan beide kanten van de N1 open voor alle verkeer. De omleiding voor gewoon verkeer (via Miksebaan, Elshoutbaan en brug over E19) is niet geschikt voor uitzonderlijk vervoer. In fase 2 van de voorbereidende nutswerken (gedurende de maand juni) kan het verkeer op de Bredabaan weer in beide rijrichting doorrijden. De aansluiting met de N117 Essensteenweg is voor alle verkeer afgesloten. Omleiding is mogelijk via N1 Wuustwezel en N111 Kalmthout. De aansluiting met de N117 Sint-Jobsesteenweg blijft in beide rijrichtingen open.
Vanaf augustus starten de hoofdwerken op het kruispunt. Tijdens deze periode van drie maanden blijft op het N1 Bredabaan steeds verkeer in beide rijrichtingen mogelijk. Meer info over de exacte hinder tijdens de hoofdwerken volgt later.
Omleiding voor uitzonderlijke voertuig van categorie 2, 3 en 4 met een maximale breedte van 4,25 m: vanaf N1 Bredabaan in Merksem - N115 Schoten - N115 Brecht - N115b Brecht (bruggen over E19 en spoor overschrijden in de as van de brug, voor massa > 60 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug) - N133 Wuustwezel - aansluiting met N1 (enkel geldig heen). Uitzonderlijke voertuigen met een grotere breedte die deze omleiding niet kunnen volgen mogen op het kruispunt N1/N117 de werfzone in tegenzin van het normale verkeer passeren, op voorwaarde dat dit gebeurt tijdens de nacht (tussen 21 u en 6 u), met voldoende begeleidingsvoertuigen en dat alle signalisatie die specifiek voor dit transport aan de kant werd gezet, ONMIDDELLIJK na ELKE doortocht weer op de originele plaats wordt teruggezet.
Meer info (kaarten, updates, fasering, ...): Kruispunt Bredabaan met Essensteenweg en Sint-Jobsesteenweg wordt veiliger
Antwerpen, R1 (uitrit Merksem)
19/02/2023
In het kader van de Oosterweelwerken is vanaf zondag 19 februari 2023 de uitrit Merksem op de R1 richting Gent afgesloten voor lange duur. Verkeer vanuit het noorden wordt vanaf dan omgeleid via complex Ekeren op de A12 en de Noorderlaan. Dat betekent dus dat je tijdig de juiste weg moet volgen om een uitrit eerder te nemen. Anders moet je op de R1 doorrijden tot uitrit Borgerhout en via N184 - R10 - N1 - Noorderlaan terugkeren naar de Groenendaallaan.
De uitrit blijft afgesloten tot het einde van de Oosterweelwerken in 2030. De opritten naar de R1 richting Nederland werden eerder al afgesloten. De op- en afritten van en naar het zuiden (Gent, Brussel, Luik, Eindhoven) blijven open.
Meer info: Oosterweelverbinding - Afrit Merksem uit Nederland sluit vanaf 19 februari
Kontich, N1
6/02/2023
Door voorbereidende nutswerken op de N1 in Kontich (tussen kruispunt Duffelsesteenweg en kruispunt Antwerpsesteenweg) is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk vanaf eind januari tot vermoedelijk september 2023. Doorgang blijft steeds mogelijk in beide rijrichtingen. Er wordt voornamelijk gewerkt in de berm. Plaatselijk kan de rijbaan versmald zijn. De hoofdwerken starten dan in het voorjaar van 2024.
Puurs-Sint-Amands, N17
10/01/2023
Door de volledige heraanleg van de N17 in Puurs-Sint-Amands, tussen het kruispunt met Oppuursweg/Lippelodorp tot de rotonde Fok, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen niet toegelaten van 6 maart 2023 tot begin mei 2025. Er is geen algemene omleiding beschikbaar voor uitzonderlijk vervoer. Het is raadzaam om nu reeds alternatieve reiswegen te gaan verkennen en voor te stellen, zodat we tijd hebben om de nodige adviezen voor de bruggen te vragen en alternatieve reiswegen uit te werken.
Mechelen, R12 (Olivetenvest - Guido Gezellelaan)
23/11/2022
Door de tijdelijke herinrichting van de R12 in Mechelen, wordt enkelrichtingsverkeer ingesteld op de R12. De Tangent kan voor bepaalde delen van de R12 een alternatief bieden (onder voorwaarden). Voor het stuk tussen kruispunt Battelsesteenweg en kruispunt N1 is er geen lokaal alternatief, en blijft het UV in beide rijrichtingen mogelijk, alleen als dit expliciet in de vergunning vermeld is. Hiervoor werd een specifieke nota geschreven, die bij de vergunning moet bijgevoegd worden om, in tegenstelling tot de lokale beperkingen, wel UV in beide rijrichtingen toe te laten, zowel voor reiswegvergunningen als voor netwerkvergunningen.
Mechelen, N16a
Vanaf vrijdag 8 januari 2021 gelden er op de N16a Battelsesteenweg in Mechelen volgende beperkingen:
- het avondspitsuur is geldig van 15 tot 18 u (ipv 16 tot 18 u)
- UV met breedte > 3 m is niet toegelaten tijdens de spitsuren (‘s morgens van 7 tot 9 u en ‘s avonds van 15 tot 18 u).
- Battelsesteenweg is verboden voor UV met massa conform technisch reglement
Als alternatief zijn zowel de N16, tussen kruispunt N1/R12 en kruispunt Battelsesteenweg, als de verbinding tussen N16 en R6 toegelaten voor UV met massa conform technisch reglement, in beide rijrichtingen.
De aansluiting tussen R6 (komende van Mechelen) en N16 richting Willebroek is mogelijk niet geschikt voor grote lengte in combinatie met grote breedte. Voorafgaande verkenning is nodig.
Let op: bovenvermelde wegen zijn tot nader order niet toegelaten voor ZWAAR uitzonderlijk vervoer (massa niet-conform technisch reglement), tenzij anders vermeld in de reiswegvergunning.
Bij EBS is meer info opgevraagd i.v.m. de overschrijding van de 5 bruggen in de N16 door Zwaar UV. Zodra daarover meer nieuws is, zal dat via deze pagina gecommuniceerd worden.
In de nieuwe versie van de netwerken (publicatie eerstdaags) zijn deze beperkingen ook opgenomen.
Antwerpen/Beveren, meldingsplicht Havengebied Antwerpen
28/10/2020 (update: 09/11/2020)
Voor elk uitzonderlijk transport, met breedte > 3,50 m of waarvoor er signalisatie en/of weginfrastructuur moet verwijderd worden, dat plaatsvindt in het Havengebied Antwerpen (met uitzondering van de autosnelwegen (A12/R2/E34) en de gewestwegen (N180/N129/N101/N101a/centrale rijweg van Sint-Antoniusweg) moet het Havenbedrijf op voorhand op de hoogte worden gebracht via signalisatie@portofantwerp.com met gegevens over de route en de te verwijderen signalisatie of weginfrastructuur.
Indien er verkeerslichten of verlichtingspalen in het beheer van het Havenbedrijf Antwerpen verwijderd moeten worden moet dit minimaal 3 weken voor het transport besproken worden met het Havenbedrijf Antwerpen. Bij een latere melding kan het Havenbedrijf Antwerpen niet garanderen dat de verwijdering tijdig geregeld kan worden. Verlichtingspalen: elektriciteitsvoorzieningen@portofantwerp.com; Verkeerslichten: 0485/88 16 80 of 0474/98 49 80).
Het Havengebied Antwerpen bevindt zich zowel op de rechteroever van de Schelde (grondgebied Antwerpen) als op de linkeroever van de Schelde (Waaslandhaven, grondgebied Beveren). De afbakening is visueel voorgesteld op kaart: Afbakening Havengebied Antwerpen.pdf.
De autosnelwegen (A12, R2 en A11/E34/N49) en de gewestwegen (N180, N129, N101, N101a en de centrale rijweg van Sint-Antoniusweg) zijn vrijgesteld van de meldingsplicht.
Mechelen, N16 en R12
Door de "moeilijke" overschrijdingsvoorwaarden van 3 bruggen in Mechelen (Winketbrug in R12 over de Dijle, brug 37F in N16 over het kanaal Leuven-Dijle en Heffenbrug in N16 over de Zenne) werd door het Team Zwaar Vervoer aan EBS gevraagd wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn voor UV op de brug samen met ander verkeer. Daardoor zou het aantal begeleidingsvoertuigen van 2 naar 1 kunnen teruggebracht worden voor kleinere UVs, voor kraanauto's, ...
Deze communicatie werd ook overgemaakt aan de lokale politie Mechelen-Willebroek.
Brug 37F
Voor de brug 37F in N16 over het kanaal Leuven-Dijle werd reeds in 1978-1979 een brugklasse bepaald. Door een verkeerde inschatting van de capaciteit van de dwarsdragers, werden de rijrichtingen Mechelen en Willebroek verkeerdelijk omgewisseld. EBS heeft dus opnieuw de brugklasse bepaald.
Voor de rijrichting Mechelen is dit 900/150 in de as van de rechterrijstrook. Dit wil zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 90 ton en een maximale aslast van 15 ton zonder bijkomend advies over de brug mag rijden.
Voor de rijrichting Willebroek is dit 720/120 in de as van de rechterrijstrook. Dit wil zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 72 ton en een maximale aslast van 12 ton zonder bijkomend advies over de brug mag rijden.
Deze brugklasse is geldig met ander verkeer op de brug. Het UV zelf rijdt altijd aan lage snelheid (max 5 km/u) en in de eigen rijrichting zonder ander verkeer op de brug. In de andere rijrichting is ander verkeer toegelaten (op de 2 rijstroken), aan normale snelheid.
Voor UV met massa > 72 ton en/of aslast > 12 ton moet steeds op de rechterrijstrook richting Mechelen gereden worden; voor UV richting Mechelen is dit in de normale rijzin, voor UV richting Willebroek is dit in tegenzin van het normale verkeer. Wanneer er in tegenzin van het verkeer over de brug moet worden gereden, is ander verkeer op de brug niet toegelaten.
Alle vroegere adviezen, die werden verleend voor de rechterrijstrook richting Willebroek, blijven geldig voor de rechterrijstrook richting Mechelen.
Voorlopig worden geen nieuwe adviezen gevraagd voor de rijrichting Willebroek, als er een positief advies voor de rijrichting Mechelen bestaat.
Als UV volgens bovenstaande voorwaarden in de normale rijrichting en samen met ander verkeer op de brug mag rijden, dan volstaat 1 begeleidingsvoertuig om het achterliggend verkeer tegen te houden tijdens de overschrijding van de brug. Als zowel het tegemoetkomend als het achterliggend verkeer moet worden tegengehouden (ongeacht of al dan niet in tegenzin van het verkeer moet gereden worden), dan blijven minstens 2 begeleidingsvoertuigen verplicht.
Gebruikers van een vergunning met reisweg over brug 37F hoeven geen nieuwe vergunning aan te vragen. Let wel: de dwarse positie op de brug die vermeld staat in de reisweg moet vervangen worden door de bepalingen hierboven (rijrichting Willebroek wordt rijrichting Mechelen en omgekeerd; richting Willebroek zal in tegenzin van het verkeer moeten gereden worden, richting Mechelen mag in de normale rijrichting). In de nieuwe vergunningen zal de reisweg door het team Zwaar Vervoer worden verbeterd. Deze bepalingen zijn ook geldig voor de netwerkvergunningen waarin deze brug vermeld wordt. De netwerken zullen asap worden aangepast.
Winketbrug
De burgerlijke klasse van de Winketbrug is 1800/150 in de as van de brug, max 5 km/u en alleen op de brug. Elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 180 ton en een maximale aslast van 15 ton mag zonder bijkomend advies over de brug rijden. De positie op de brug en het feit dat het UV alleen op de brug moet rijden vereist dat zowel het achterliggend als het tegemoetkomend verkeer op de R12 moet gestopt worden tijdens de overschrijding van de brug. Dit was geldig voor elk transport met massa boven de 60 ton.
Samen met ander verkeer op de brug is de burgerlijke klasse 1200/150 in de as van de rijrichting. Concreet wil dit zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 120 ton en een maximale aslast van 15 ton samen met ander verkeer over de brug mag rijden. Het UV zelf rijdt altijd aan lage snelheid (max 5 km/u) en in de eigen rijrichting zonder ander verkeer op de brug. In de andere rijrichting is ander verkeer toegelaten (op de 2 rijstroken), aan normale snelheid. Voor deze transporten volstaat 1 begeleidingsvoertuig om het achterliggend verkeer tegen te houden.
Heffenbrug
De burgelijke klasse van de Heffenbrug is 1800/150 in de as van de rijweg, max 5 km/u en alleen op de brug. Elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 180 ton en een maximale aslast van 15 ton mag zonder bijkomend advies over de brug rijden. De positie op de brug en het feit dat het UV alleen op de brug moet rijden vereist dat zowel het achterliggend als het tegemoetkomend verkeer op de N16 moet gestopt worden tijdens de overschrijding van de brug. Dit was geldig voor elk transport met massa boven de 60 ton.
Samen met ander verkeer op de brug is de burgerlijke klasse 1200/150 in de as van de rijrichting, dit is in de as van de rijstrook, want er is 1 rijstrook per rijrichting. Concreet wil dit zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 120 ton en een maximale aslast van 15 ton samen met ander verkeer over de brug mag rijden. Het UV zelf rijdt altijd aan lage snelheid (max 5 km/u) en in de eigen rijrichting zonder ander verkeer op de brug. In de andere rijrichting is ander verkeer toegelaten (op de 2 rijstroken), aan normale snelheid. Voor deze transporten volstaat 1 begeleidingsvoertuig om het achterliggend verkeer tegen te houden.
Let op: als ook het tegemoetkomend verkeer op de N16 moet worden gestopt omwille van de breedte, dan blijven 2 begeleidingsvoertuigen verplicht bij de overschrijding van de brug.
Willebroek/Puurs, N16
Vanaf heden mag de zuidelijke brughelft van de brug in N16 over A12, rijrichting naar Willebroek (ter hoogte van afrit 7) niet meer overschreden worden met zwaar uitzonderlijk vervoer (d.i. UV met massa niet conform technisch reglement). De brug kan vermeden worden via: oprit A12 richting Brussel, uitrit 6, brug over A12 overschrijden in de as van de brughelft, oprit A12 richting Antwerpen. Dit geldt voor alle vergunningen op reisweg en voor alle netwerkvergunningen. Voor de noordelijke brughelft, rijrichting naar Puurs/Dendermonde, verandert er niets. Voor UV met massa conform technisch reglement verandert er ook niets.
Antwerpen/Kallo, R2 (tunnels)
Door de vele nachtelijke onderhoudswerken in de tunnels op de R2 in het havengebied in Antwerpen en Kallo (Tijsmanstunnel, Liefkenshoektunnel en Beverentunnel) is er veel hinder voor het uitzonderlijk vervoer.
Daarom wordt er op de dagen dat er in de één van deze tunnels wordt gewerkt een uitbreiding voorzien van de normale rijtijdvensters, zoals voorzien in artikel 30 van het KB van 2/6/2010. Het normale rijtijdvenster: van 21 u tot 6 u, wordt dan: van anderhalf uur voor de sluiting van de tunnel, maar niet vroeger dan 19 u tot 7 u, enkel geldig in het havengebied zoals aangeduid op de afbeelding in bijlage. Zo verliezen de uitzonderlijke transport geen dag oponthoud door de soms onaangekondigde sluiting van één van de tunnnels.
Voorbeeld 1: werken in Tijsmanstunnel vanaf 21 u, vertrek mogelijk vanaf 19.30 u.
Voorbeeld 2: werken in Liefkenshoektunnel vanaf 20.30 u, vertrek mogelijk vanaf 19 u.
Voorbeeld 3: werken in Beverentunnel vanaf 20 u, vertrek mogelijk vanaf 19 u (en niet vanaf 18.30 u).
Deze zone wordt op linkeroever begrensd door de N451 en de N49 (N49 is niet inbegrepen; Keetberglaan zit wel in de zone), op rechteroever door Oosterweelsteenweg, Royerssluis, Albertkanaal, Straatsburgbrug, Vosseschijnstraat, Oosterweelsteenweg, Noorderlaan (let op: tussen Groenendaallaan en Oosterweelsteenweg is de Noorderlaan niet inbegrepen in de zone met aangepaste rijtijden), R2 en A12 (wel inbegrepen vanaf R2 tot grens Zandvliet).
Buiten dit afgebakend gebied moeten de normale rijtijden zoals vermeld in artikel 30 van het KB van 02/06/2010 nageleefd worden. Wachten kan in het afgebakend gebied, op een plaats waar het andere verkeer niet gehinderd wordt.
Deze regeling is niet geldig voor onderhoudswerken in de Kennedytunnel in Antwerpen.
Een grotere kaart is beschikbaar op: http://wegenenverkeer.be/sites/awv/files/uitzonderlijkvervoer/Antwerpen_Kallo_R2_zone_uitbreiding_rijtijden.pdf
Antwerpen, De Lijn (bovenleidingen)
De dienst Bovenleiding van De Lijn Antwerpen vraagt een aanpassing van de richtlijnen voor uitzonderlijk vervoer dat over de trambedding rijdt in de Antwerpse agglomeratie. Deze vervangen de maatregelen in de nota in de reeds afgeleverde vergunningen. Bij de nieuwe vergunningen zal een aangepaste nota bijgevoegd worden.
- Het faxnummer uit de nota is niet meer in gebruik. De Lijn Antwerpen is naast telefonisch ook via e-mail bereikbaar: bovenleiding.ant@delijn.be.
- Door beperkte personeelsbezetting, zowel aan planningszijde als aan uitvoerende zijde, kan het organiseren van een begeleiding op 3 werkdagen niet gegarandeerd worden. De Lijn vraagt hiervoor een termijn van 15 werkdagen.
- Uitzonderlijke transporten hoger dan 5,50 m kunnen nooit een trambedding volgen, kruisen is wel mogelijk.
Gelieve hiermee rekening te houden bij de verkenning van uw reisweg en bij de planning van uw transport.
Antwerpen, Scheldekaaien
Na overleg met de bevoegde instanties werd besloten om de “Scheldekaaien” te Antwerpen (tussen Ledeganckkaai en Orteliuskaai) gedeeltelijk vrij te geven voor het uitzonderlijk vervoer.
De voorwaarden voor gebruik zijn:
a) massa conform met Technisch Reglement ;
b) hoogte groter dan 4,80 m.
Transporten met een hoogte kleiner dan of gelijk aan 4,80 m mogen de Scheldekaaien niet volgen en beschikken over alternatieve reiswegen (o.a. via de Kennedytunnel).
Vanaf de Orteliuskaai kan de reisweg vervolgd worden via Tavernierkaai – Rijnkaai – Kattendijkbrug – Sloepenstraat – Mosselstraat – Siberiastraat – Straatsburgbrug – Groenendaallaan.
Deze reisweg zal de nieuwe route worden voor de transporten met een hoogte groter dan 4,80 m die niet via de Kennedytunnel (en de toekomstige Oosterweeltunnel) zullen kunnen uitgevoerd worden. De beperkingen in massa, lengte en breedte zullen opgeheven worden na de heraanleg van de Scheldekaaien, tot aan de Royerssluis.
De voorgestelde reiswegen zijn geldig heen-en-terug.
Gelieve hiermee rekening te houden bij uw nieuwe vergunningsaanvragen.
Belangrijk: In de vergunningen met hoogte groter dan 4,80 m met een reisweg via de Scheldekaaien, zal een alternatieve reisweg worden bijgevoegd voor wanneer de werkelijke hoogte tijdens het transport 4,80 m of minder bedraagt. In dat geval is het niet toegelaten om via de Scheldekaaien te rijden.