Overslaan en naar de inhoud gaan

Heraanleg kruispunt Brechtsebaan, Eikenlei en Beukenlei

Heraanleg kruispunt Brechtsebaan, Eikenlei en Beukenlei

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Beëindigd

Provincie

Plaats

Weg

N115
N117

Het kruispunt van de Brechtsebaan/Eikenlei (N115) met de Beukenlei (N117) was toe aan een heraanleg. Ten eerste moesten de actieve weggebruikers meer ruimte krijgen. Ten tweede was een verhoging van de capaciteit op de aansluitingen van de N117 noodzakelijk. Ten slotte maakten we de bushaltes toegankelijk richtten we ze in als Hoppinpunt.

Wat en waarom?

Veiligheid actieve weggebruiker en capaciteit kruispunt verhogen

Om de veiligheid van de actieve weggebruikers te optimaliseren, pasten we de rijbaan aan. Er is een nieuw fietspad in asfalt aangelegd en de voetpaden zijn heraangelegd. 

Aan het kruispunt wacht het gemotoriseerd verkeer gespreid op drie voorsorteerstroken. Hiermee verbetert niet alleen de verkeersveiligheid, maar verhoogt ook de capaciteit op het kruispunt. De aparte afslag van de Beukenlei naar de Eikenlei werd vervangen door een nieuwe rechtsafslagstrook die mee in de lichtenregeling valt. Om van de Brechtsebaan naar de Beukenlei te rijden, gebruikt u nu een nieuwe rechtsafslagstrook. 

Nieuwe lichtenregeling

De lichtenregeling van het kruispunt is nu gedeeltelijk conflictvrij. Voetgangers en fietsers krijgen niet meer tegelijk groen licht met het gemotoriseerd verkeer dat linksaf draait. Ook twee rechtsafslagbewegingen werden conflictvrij gemaakt en hebben nu een afzonderlijk pijllicht rechtsaf. 

Meer weten over (gedeeltelijk) conflictvrije verkeerslichten? Surf naar deze pagina

Wat ook anders is in de nieuwe lichtenregeling, is de interactie met het openen en sluiten van de sluis in de Handelslei. Wanneer de brug opent, zal gemotoriseerd verkeer de Handelslei niet meer kunnen inrijden. Met deze vernieuwde lichtenregeling vermijden we filevorming aan de sluis, in de Handelslei en een blokkade op het kruispunt. Verkeer richting Beukenlei, Eikenlei en Brechtsebaan krijgt wel groen. Om wachtende automobilisten aan het kruispunt te verwittigen, geven LED-schermen aan de verkeerslichten weer wanneer de sluis open staat.

Overzicht van de verkeerssituatie na de heraanleg van het kruispunt. Klik om te vergroten.

Toegankelijke bushaltes

Naast aanpassingen aan de voet- en fietspaden en rijbaan, maakten we bushaltes ‘Kruispunt’ toegankelijk, zodat rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden veilig en vlot gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Tot slot richtten we een Hoppinpunt in aan het kruispunt met overdekte fietsenstalling en deelfietsen.

Hoppin: een initiatief van de Vlaamse overheid

Met Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan. Vlaanderen investeert daarom in voldoende mobiliteitsaanbod, in veilige (fiets)infrastructuur en in Hoppinpunten waar de reiziger vlot van het ene op het andere vervoermiddel overstapt. Zo wil Vlaanderen een antwoord bieden op de maatschappelijke uitdagingen zoals luchtvervuiling en files, en inzetten op de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze steden en gemeenten. 

Hoppin wil iedereen die zich in Vlaanderen verplaatst, zowel professioneel als in de vrije tijd, inspireren en verleiden om zijn mobiliteitsgedrag in vraag te stellen. Daarom gidst Hoppin de Vlaming doorheen duurzame mobiliteitsoplossingen en –initiatieven, zowel van de overheid als van private partners.  

Klik hier voor meer info

Timing en impact?

Herinrichting kruispunt afgerond

De hoofdwerken startten op 4 augustus en werden op 14 november 2025 afgerond.