Vernieuwing verlichting Frans Tijsmanstunnel
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Duurzame verlichting verhoogt zichtbaarheid
De verlichting in de Tijsmanstunnel (R2) is aan vernieuwing toe. Om de zichtbaarheid te verhogen, vervangen we de oude natrium- en fluorescentielampen door duurzame ledverlichting. Daarnaast zijn de nieuwe lampen onderhoudsvriendelijker en een pak minder energieverslindend.
De werkzaamheden kaderen in een grootschalige vernieuwing van Vlaamse snelwegtunnels. Eerder werd de verlichting in de Craeybeckx- (E19), Rupel- (A12) en Kennedytunnel (R1) al gemoderniseerd.
Timing en impact?
Werken tot eind 2025
De werkzaamheden gaan van start op zondagavond 11 mei en duren tot eind 2025. We werken elke nacht van zondagavond tot vrijdagochtend, telkens van 20.00 tot 05.00 uur. De ingrepen verlopen in twee fases. Eerst is de koker richting Nederland aan de beurt. Daar wordt, met uitzondering van het zomers bouwverlof, gewerkt tot september. Daarna voeren we werkzaamheden uit in de koker richting Gent. Als alles vlot verloopt, zijn beide kokers tegen eind 2025 voorzien van nieuwe verlichting.
Omleidingen voorzien
Lokaal verkeer dat in de haven moet zijn, volgt een omleiding via het noorden van de Scheldelaan (N101). Om verkeershinder zo veel mogelijk te beperken, raden we bovenlokaal verkeer af via de Scheldelaan te rijden. Zowel Fluxys, water-link, Lantis als het havenbedrijf voeren hier momenteel werken uit. Verkeer tussen de E34/E17 in het Waasland en de A12 in het noorden van Antwerpen rijdt via de Kennedytunnel (R1).
Overzicht van de verkeerssituatie tijdens de werken voor lokaal verkeer (links) en doorgaand verkeer (rechts). Klik om te vergroten.
Werken aan Zandvlietbrug
Van 5 t.e.m. 23 mei werkt Port of Antwerp-Bruges (POAB) aan de Zandvlietbrug. Autoverkeer (-3,5 ton) rijdt via de Frederik-Hendrikbrug of via de sluisdeur. Zwaar vervoer (+3,5 ton) wordt aangeraden het sluizencomplex te vermijden en via de R2 te rijden. Zodra de werken in de Tijsmanstunnel starten, rijdt zwaar verkeer ‘s nachts ook via het sluizencomplex. Wanneer de Frederik Hendrikbrug omhoog staat om schepen door te laten, moet vrachtverkeer wachten tot de brug weer platligt. POAB geeft tijdens de shiftwissels (21.30 tot 22.30 uur) zo veel mogelijk voorrang aan het wegverkeer. Voor verkeer -3,5 ton is er geen extra hinder. Zij kunnen steeds passeren over de sluisdeur.
De planning is opgemaakt onder voorbehoud van gunstige werf- en weersomstandigheden en kan bijgevolg nog wijzigen.
Vragen? Contacteer ons
- Contact
-
Wegen en Verkeer Antwerpen
-