Bouw fietstunnel onder N171 in Kontich
Algemeen Overzicht
In samenwerking met de gemeente Kontich plant het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de bouw van een fietstunnel onder de expresweg (N171). Ten noorden van het kruispunt van de N171 met de Drabstraat en de Pierstraat loopt straks het fietspad langs de westzijde van de N171 onder de gewestweg door, richting de Rubensstraat. De fietstunnel wordt een veilig alternatief voor fietsers die nu de oversteek maken aan het kruispunt van de N171 met de Drabstraat en Pierstraat.
Wat, waar en waarom?
Verkeersveiligheid verhogen
Dagelijks steken een 1.000-tal fietsers, waaronder veel schoolgaande kinderen, het kruispunt van de N171 met de Drabstraat en Pierstraat in Kontich over. Tellingen tonen 60 fietsers per minuut op piekmomenten. Het is een druk kruispunt en de verkeersveiligheid moet er beter. Met de bouw van een fietstunnel zorgen we ervoor dat fietsers binnenkort de N171 veilig kruisen, en dat zonder enig conflict met gemotoriseerd verkeer.
Een fietspad in het groen, een ongelijkvloerse kruising onder de N171 via een fietstunnel en een opwaartse fietshelling aan de zijde van de Rubensstraat moeten de verkeersveiligheid aanzienlijk verhogen. Binnen het project maken we het kruispunt van de N171 met de Drabstraat en Pierstraat ook maximaal conflictvrij. Dat betekent dat er geen conflicten meer zullen zijn tussen gemotoriseerd verkeer en de actieve weggebruiker. In het verlengde van een nieuwe fietshelling in de Rubensstraat leggen we ook een dubbelrichtingsfietspad aan langs de N171. Dat situeert zich tussen de Rubensstraat en Jordaensstraat, langs de randparking van Kontich tot aan het kruispunt met de Molenstraat. Deze verbinding sluit aan op het bestaande kruispunt van de N171 met de Molenstraat en het al bestaande dubbelrichtingsfietspad langs de N171 Boniverlei.
Waar komt de nieuwe fietstunnel?
Het projectgebied situeert zich ter hoogte van het fietspad aan de westzijde van de N171. We bouwen de fietstunnel op een 200-tal meter ten noorden van het kruispunt met de Drabstraat en de Pierstraat waar het Sint-Rita Campus College ligt. De tunnel wordt schuin onder de expresweg aangelegd, in een hoek van 135°, zodat er geen rechte hoek van 90° ontstaat aan de zijde van de Rubensstraat. Aan die zijde komt de fietshelling parallel met de expresweg te liggen en naast de bestaande wegenis. Het fietspad takt aan op de Rubensstraat richting het centrum van Kontich.
Timing en impact?
Aanvraag omgevingsvergunning
Voor dit project vroegen we dit voorjaar een omgevingsvergunning aan. Van dinsdag 18 juni tot en met woensdag 17 juli 2024 liep het openbaar onderzoek. Gedurende 30 dagen kon iedereen de aanvraag en de bijhorende plannen en documenten inkijken via het online Omgevingsloket of bij het lokaal bestuur. In de loop van november vernemen we het resultaat van de aanvraag voor een omgevingsvergunning.
Aanleg fietstunnel start ten vroegste begin 2025
Zodra de omgevingsvergunning verkregen is, stellen we een aannemer aan en plannen we de aanleg van de fietstunnel in. We verwachten ten vroegste begin 2025 te kunnen starten met de bouw. Als alles volgens plan verloopt, is de nieuwe fietstunnel klaar in het voorjaar van 2026.
De voorbereidende nutswerken zijn in juni al gestart. Meer informatie over die nutswerken vindt u onder actuele hinder.
Communicatie
Meer weten?
Op woensdagavond 27 maart organiseerden we in samenwerking met het lokale bestuur een infomoment voor de buurt. We lichtten de ontwerpplannen, de verwachte hinder en de vooropgestelde fasering toe. De info die werd overlopen kan u hier downloaden en opnieuw bekijken.
Bij de verdere uitwerking communiceren we uiteraard ook nog, onder andere als de omgevingsvergunning is goedgekeurd en in aanloop naar de start van de werken. Schrijf u zeker in op de nieuwsbrief, via de oranje knop op deze pagina (bovenaan of onderaan als u mobiel surft).