Overslaan en naar de inhoud gaan

Draaiboek

Het doel van het draaiboek Minder Hinder is om een structurele, uniforme en transparante aanpak van Minder Hinder bij wegenwerken voor te stellen. De doelstelling is dat overheden, infrastructuurbeheerders, aannemers en betrokken projectverantwoordelijken binnen andere organisaties deze aanpak hanteren en zo Minder Hinder een natuurlijke reflex wordt doorheen heel het project.

Het draaiboek is in eerste plaats een structuur, een inspiratiebron en handleiding om Minder Hinder te kunnen toepassen op uw eigen projecten. Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de verschillende fasen van een project:

  • de conceptfase: het project wordt bestudeerd, er zijn verschillende scenario’s mogelijk waarvan de details nog niet gekend zijn
  • de uitwerkingsfase: de keuze voor één specifieke projectaanpak is gemaakt en deze wordt verder uitgewerkt naar aanloop van de start van de werken
  • de uitvoeringsfase: de voorbereidende werkzaamheden starten en de wegenwerken worden uitgevoerd
  • de evaluatiefase: de volledige wegenwerken zijn achter de rug en er wordt een kritische doorlicht gemaakt van o.a. de minder-hinderaanpak

    Hoewel elk project een individuele minder-hinderaanpak vereist, is er een basisindeling van soorten werkzaamheden opgesteld waarbij Minder Hinder bij werkzaamheden onder hetzelfde type grotendeels eenzelfde aangepakt wordt. De indeling gebeurt op basis van

    • de functie van de weg: deze komt overeen met de bestaande wegencategorisering  die een onderscheid maakt tussen primaire weg, secundaire weg en lokale weg. De essentiële karakteristieken zijn terug te vinden in onderstaande tabel.

    Type weg

    Type I

    Type II

    Type III

    Categorie/wegklasse

    hoofd-/primaiere weg

    secundaire weg

    lokale weg

    Schaalniveau

    (inter)nationaal

    regionaal

    lokaal

    Functies weg

    verbinden

    verzamelen

    ontsluiten

    Bewoning lans weg

    geen

    versnipperd (doortochten)

    dichte bewoning

    Functies langs weg

    enkel dienstenzones

    grootschalige klein-handel, kleinhandel en bedrijventerreinen

    kleinhandel en horeca

    Verkeersintensiteiten

    hoog

    gemiddeld

    laag

    Niveua van de impact

    (inter)nationaal

    regionaal

    lokaal

    Type verkeer

    gemotoriseerd verkeer

    gemengd verkeer

    gemengd verkeer

    Aandeel vrachtverkeer

    hoog

    gemiddeld

    laag

    Aandeel doorgaand verkeer

    doorgaand

    doorgaand- en bestemmingsverkeer

    vooral lokaal verkeer

    Aandeel openbaar vervoer

    laag

    hoog

    gemiddeld

    Aandeel fietsers en voetgangers

    niet van toepassing

    laag

    hoog

    Wegbeheerder

    Vlaamse Overheid

    Vlaamse Overheid

    steden en gemeenten

    • het schaalniveau van de impact: dreigt de hinder het schaalniveau van de weg te overstijgen, dan moet de minder-hinderaanpak van een hoger wegtype ingeschakeld worden.

    Naast de indeling bij een bepaald type, zijn er ook elementen die aanleiding geven tot het diversifiëren van de minder-hinderaanpak. Enkele voorbeelden hiervan:

    • het specifieke gebruik van de weg voor uitzonderlijk vervoer, hulpdiensten of als calamiteitenroute;
    • de werfzone maakt deel uit van een fietsnetwerk, een openbaar vervoer netwerk of vrachtvervoernetwerk;
    • het geldende snelheidsregime op de weg.

    Het volledige draaiboek kan hier gelezen worden (.pdf).