Overslaan en naar de inhoud gaan

Brusselsesteenweg / Rennessingel: aanleg veilige fiets- en voetpaden naar Gasthuisberg en Lemmensinstituut

Techniek

Techniek

Datum

Status

Beëindigd

Plaats

Weg

R23

Hoe graven we het fietspad uit? 

Om ruimte vrij te maken voor het dubbelrichtingsfietspad, moet een deel van de schuine helling worden uitgegraven en de keermuur opgeschoven worden.  De aannemer zorgt ervoor dat deze muur langs het fietspad stevig verankerd staat. Dit doen we om verschuivingen, bijvoorbeeld bij regenweer, te voorkomen. Nadien volgt een laag spuitbeton. Deze werken gebeuren in verschillende stappen.

Het uitgraven en 'vernagelen' van de wanden langs het fietspad

Stappenplan - uitgraven fietspad Lüdenscheidsingel Leuven
  1. Uitgraven: Eerst wordt de grond weggegraven in lagen van ongeveer 2 meter.
  2. Wapeningsstaven: Daarna worden de nagels in de wand geboord in een hoek van 15°. Deze nagels zijn wapeningsstaven van 4 tot 6 meter lang met een diameter van 3,2 of 3,7 centimeter. De staven worden in de grond vastgezet met een speciale cementinjectie onder hoge druk. Zo geven ze veel weerstand.  
  3. Spuitbeton: Nadien wordt er spuitbeton aangebracht op een wapeningsnet dat na het vernagelen bevestigd is. Om een mooier uitzicht te bekomen tenslotte, wordt het geheel afgewerkt met een laag van enkele centimeters beton.

Voordelen van deze uitvoeringsmethode

  • Deze manier van werken zorgt voor weinig of geen trillingen. Zo beperken we de geluidshinder voor omwonenden. 
  • Door op deze manier in fases te werken kunnen de werken sneller worden uitgevoerd.

Deze techniek werd toegepast bij het verzonken tweerichtingsfietspad Lüdenscheidsingel verderop de Leuvense ring.

Keermuur wordt opnieuw opgebouwd met kasseien 

Als laatste afwerking wordt voor die laag spuitbeton een nieuwe wand met kasseien opgebouwd die varieert tussen de 1 en 5 meter hoog. Een afspraak die gemaakt werd met het agentschap onroerend erfgoed, omdat de bestaande kasseien muur door de graafwerken mee afgebroken moet worden. Na de werken wordt het talud bovenop de muur volledig opnieuw aangeplant met lagere inheemse begroeiing waaronder hondsroos, haagbeuk, hazelaar, vlier, sleedoorn en Spaanse aak. Dat is een verschil met het fietspad aan de Lüdenscheidsingel waar men rechtstreeks op de spuitbeton klimplanten laat groeien langsheen het tweerichtingsfietspad.