Overslaan en naar de inhoud gaan

Stadspoort Bodart

Stadspoort Bodart

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Plaats

Weg

R23

Met de informatie die we verzamelden tijdens de info- en dialoogmarkt op 19 maart 2024 ging het studiebureau aan de slag. Ze werkten via ontwerpend onderzoek drie onderzoeksscenario’s uit. Op 20 juni 2024 dachten bijna 100 betrokkenen tijdens gesprekstafels samen na  over de voor- en nadelen van die scenario’s voor de omgeving rondom de Bodartsite. De onderzoeksscenario's zijn nog geen definitieve keuzes, maar vormen de basis voor verder onderzoek.

Op de Denk mee!-pagina vindt u verslagen, presentaties en andere interessante documenten. 

Wat en waarom?

De projectzone 

Het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Leuven willen de zone rond de Bodartsite in de toekomst veiliger en aangenamer maken. Daarom gaven ze een studiebureau de opdracht om een ontwerp op te maken voor de herinrichting van het drukke knooppunt. 
 

Afbakening van het projectgebied: van de IJzerenmolenstraat en de  Heilige-Geeststraat tot aan de Naamsepoort. De Bodartparking en het viaduct zijn ook onderdeel van het projectgebied

Dit stuk van de Leuvense ring werd aangelegd in de jaren zeventig. De auto kreeg toen heel veel ruimte. De afgelopen jaren heeft het Agentschap Wegen en Verkeer aan Bodart - en op veel andere plaatsen op de ring - de weginrichting veiliger gemaakt en hier en daar de openbare ruimte opgewaardeerd. Maar de auto blijft dominant aanwezig. 

Doelstellingen van de herinrichting 

Het nieuwe ontwerp moet van de Bodartsite een echte ‘stadspoort’ maken:  

  • Het gebied herinrichten als een plek om te verblijven, niet alleen om doorheen te reizen.
  • Het creëren van een aantrekkelijke, groene en veilige verbinding tussen de KU Leuven campus en het stadscentrum.
  • Meer ruimte voor groen, waterbeleving en dwarsverbindingen voor voetgangers en fietsers.
  • Volledige vernieuwing van de weginfrastructuur:
    • Voetgangers, fietsers en auto’s zoveel mogelijk van elkaar gescheiden.
    • Alle bewegingen zo vlot mogelijk.
    • Goede verbindingen met zowel bestaande als nieuwe wegen, inclusief een vlotte aansluiting op de fietssnelweg F29 Brussel-Leuven via Tervuren.
    • Vlot en efficiënt openbaar vervoer.

Ontwerpend onderzoek masterplan 

Het studiebureau Omgeving, geselecteerd door de stad Leuven en het Agentschap Wegen en Verkeer, werkt aan een nieuw masterplan voor de omgeving rondom de Bodartsite. Een masterplan is een plan dat een beeld geeft van hoe een gebied zich in de toekomst kan ontwikkelen. Bijvoorbeeld waar groen komt, waar verbindingen voor fietsers en voetgangers interessant zijn, welke activiteiten waar mogelijk zijn, … Het is nog geen concreet inrichtingsplan, maar het beschrijft en verbeeldt de mogelijkheden. Bij de opmaak van het masterplan hoort een verkeerskundige en stedenbouwkundige studie.

De verkeerskundige en stedenbouwkundige studie werd reeds uitgevoerd door het studiebureau. Tijdens een info- en dialoogmarkt in maart 2024 werd dit onderzoek aangevuld met ervaringen en input van bewoners en betrokkenen. Op basis hiervan ontwikkelde het studiebureau drie onderzoeksscenario’s om de geformuleerde ambities te realiseren. Een uitgangspunt in elk van de onderzoeksscenario’s is dat het viaduct vervangen wordt door een opgehoogde ringweg met één rijstrook in elke richting (het 2x1 concept) voor gemotoriseerd verkeer. De ringweg  gelijkgronds aanleggen zou betekenen dat te veel fiets- en voetgangersverbindingen onder- of bovengronds zouden moeten worden aangelegd om conflictvrij de ringweg te kruisen. Ook de variant van een ondergrondse ringweg werd onderzocht. Deze is omwille van de ligging van de Voer en de waterstromen geen haalbare oplossing..

Tijdens de gesprekstafels in juni 2024 toetsten we per onderzoeksscenario een eerste keer welke voor- en nadelen bewoners  en betrokkenen zien. Met die inzichten gaan we in de volgende stap van het ontwerpend onderzoek aan de slag om nieuwe en verder uitgewerkte scenario’s te ontwikkelen. Die bespreken we later opnieuw met omwonenden en geïnteresseerden. 

 

Trekpleisters in en rond het projectgebied - door de diversiteit aan activiteiten, zijn er - soms grote - verkeersstromen die vandaag niet goed op elkaar afgestemd zijn’

Andere projecten 

Het Agentschap Wegen en Verkeer legde in 2022 al een staduitwaartse busbaan aan langs de Koning Boudewijnlaan. Het gaat meerbepaald over het driehonderd meter lange stuk tussen de Steengroevenlaan en de Celestijnenlaan. 

De komende jaren zitten we niet stil. Begin 2024 startten de werken aan de tweede fietssnelweg tussen Leuven en Brussel, de F29 Leuven - Brussel via Tervuren (de eerste fietssnelweg tussen Leuven en de hoofdstad is de F3 , de populairste fietssnelweg van de provincie Vlaams-Brabant). Het laatste stuk van de F29 loopt trouwens langs de Koning Boudewijnlaan en komt uit op Bodart. In het kader van ditzelfde project wordt de stadinwaartse busbaan aangelegd. 

… over het masterplan voor de ring, de herinrichting van de Tervuursevest en de aanleg van de fietssnelweg F29.  Op deze pagina vind je een overzicht van alle projecten voor de Leuvense ring.  

Timing en impact?

De ontwerpers werken in de loop van 2024 een aantal voorstellen uit voor de herinrichting van de projectzone. Dit gebeurt in overleg met buurtbewoners en andere betrokkenen. Tegen eind 2024 willen we tot (een) voorkeursoplossing(en) komen. Dat zal een concept zijn, nog geen voorontwerp.

In een volgende stap werken we het project verder uit. Bepaalde stukken van de projectzone zullen mogelijk een nieuwe bestemming krijgen. Om die nieuwe bestemming mogelijk te maken, is er een ‘ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Bodart’ nodig. De effecten van de voorgestelde oplossingen zullen ook onderzocht worden in een milieueffectrapport (MER). Tegelijkertijd wordt het ontwerp technisch uitgewerkt.