Overslaan en naar de inhoud gaan

Stadspoort Bodart

Denk mee

Denk mee

Status

In Studie

Plaats

Weg

R23

We voeren dit onderzoek samen met buurtbewoners en betrokkenen. Op deze pagina vindt u de geplande en afgelopen overlegmomenten.

Geplande evenementen

Najaar 2024: Uitdiepen van scenario‘s

  • Wanneer? Najaar 2024 of voorjaar 2025, nog geen concrete timing
  • Voor wie? Bewoners en betrokkenen in het projectgebied.
  • Hoe deelnemen? Uitnodiging via brief en e-mail.
  • Wat gebeurt er?
    • Terugkoppelen van voorgaand onderzoek en overleg.
    • Verdere verkenning van gebiedsprogramma, parkeren, verkeersafwikkeling, …
    • Vooruitblikken op de volgende stappen en ruwe timing.
       

Afgelopen evenementen

20 Juni 2024: Gesprekstafels onderzoeksscenario’s

Op 20 juni 2024 dachten bijna 100 betrokkenen samen na over de voor- en nadelen van verschillende onderzoeksscenario’s voor de omgeving rondom de Bodartsite. De scenario's zijn nog geen definitieve keuzes, maar vormen de basis voor verder onderzoek. De herinrichting van de omgeving rondom de Bodartsite leeft. De avond gaf ons meer inzicht. Daarnaast leverde het heel wat algemene en specifieke input op. We noteerden de algemene vraag en interesse naar meer inzicht en dialoog over verkeersstromen en de afstemming van dit plan met andere gebiedsplannen. 

Daarnaast vroegen aanwezigen om meer duidelijkheid over het toekomstige programma en de eventuele bijkomende (verkeers)druk die dit meebrengt voor de park- en leefomgeving. In het algemeen apprecieert men dat de leefkwaliteit langs de ring verbetert. De scenario’s die het meeste ruimte creëren, scoren het best. Betrokkenen benadrukten dat er bij de verdere uitwerking voldoende aandacht moet gaan naar lokale leefkwaliteit, de leesbaarheid van de verkeerssituatie en de verandering in de woonstraten rondom de ring.

  • Wanneer? 20 Juni 2024
  • Voor wie? Bijna 100 bewoners en betrokkenen uit het projectgebied namen deel. Ze werden uitgenodigd via brief en e-mail.
  • Wat gebeurde er? 
    • Terugkoppelen van voorgaand onderzoek en overleg, o.a. input tijdens het info- dialoogmarkt maart 2024.
    • Verkennen van voor- en nadelen voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en gemotoriseerd verkeer van de 3 onderzoeksscenario’s.
    • Verkennen van voor- en nadelen voor groen, water, erfgoed en zoekzones van de 3 onderzoeksscenario’s.
    • Verzamelen van ideeën en bezorgdheden en beantwoorden van vragen.
    • Vooruitblikken op de volgende stappen en ruwe timing.
  • Lees verder: 

19 Maart 2024: Info- en dialoogmarkt als start van het participatief proces

Tijdens de info- en dialoogmarkt werd het eerste contact gelegd als start van een participatief proces. Een 160-tal omwonenden, betrokkenen en geïnteresseerden kwamen langs en gaven hun input. We verzamelden 118 feedbackformulieren en 94 droomfiches. Daarnaast werden er in het gebied 153 belangrijke plaatsen, 149 troeven en 120 verbeterpunten in kaart gebracht. Uit al deze reacties konden we een aantal algemene zaken concluderen. Zo merkten we dat de achtergrond en doelstelling van het project breed worden ondersteund. 

We noteerden dat het ontwerp van parking Bodart zich moet richten op divers en meervoudig gebruik voor verschillende doelgroepen. Ook zal het ontwerp voldoende aandacht moeten schenken aan de bereikbaarheid en de lokale functies van groene zones. Verder gaf men de nood aan om de veiligheid en oversteekbaarheid te verbeteren door nieuwe fiets- en voetgangersinfrastructuur. Tot slot merkten we een grote interesse en nieuwsgierigheid naar het onderzoek en de onderbouwing om het verkeersknooppunt aan te passen.

  • Wanneer? 19 Maart 2024
  • Voor wie? Er passeerden een 160-tal bewoners en betrokkenen uit het projectgebied. Ze werden uitgenodigd via brief.
  • Wat gebeurde er? 
    • Informeren over projectgebied, projectdoelstellingen en verkeerskundige en stedenbouwkundige onderzoek.
    • Verzamelen van ervaringen, suggesties en bezorgdheden via dialoog, feedbackformulieren en droomfiches.
    • Vooruitblikken op de volgende stappen en ruwe timing.
  • Lees verder: