Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuws

Nieuws

Status

In Studie

Plaats

Weg

N9k

Hier leest u de laatste nieuwtjes voor de rondweg in Asse

Indien u op de hoogte wil blijven, schrijf in op onze nieuwsbrief. Dit kan via de inschrijfbalk aan de rechterkant van deze pagina

Wat is een milieueffectrapport en waarom is het nodig?

Voor we van start gaan met grote bouwprojecten, onderzoeken we de impact van een project op mens en milieu. Zo krijgen we op voorhand zicht op eventuele negatieve gevolgen van een project.  Verschillende disciplines worden hierbij onderzocht: van de impact op de luchtkwaliteit tot de invloed op geluid en de gevolgen voor het grondwater. Het finale milieueffectrapport (MER) brengt al deze disciplines samen. Op basis van het rapport kunnen we nog maatregelen nemen om die te beperken. Bij het openbaar onderzoek voor de aanvraag van de omgevingsvergunning wordt het MER ook publiek ter inzage gelegd.

De opmaak van een MER gebeurt ook voor de werken in Asse. Die studies, over geluidshinder, bodemkwaliteit, (grond)water, lucht,  zijn nu volop aan de gang. Om die reden zijn er al activiteiten (bv. boringen of bodemonderzoeken) zichtbaar op het terrein zijn.

Waarom die studies nodig zijn en wat er precies wordt onderzocht, kan u bekijken in een reeks animatie die we hierover maakten:

De Vlaamse overheid verwerft extra ruimte voor de rondweg. Hoe verloopt dat?

Voor de aanleg van een nieuwe weg is ruimte nodig. De Vlaamse overheid zal de nodige percelen en panden aankopen om de nodige ruimte te voorzien. Dat gebeurt in verschillende stappen en met de nodige omzichtigheid. Omdat het gaat over een 200-tal eigendommen neemt dit proces de nodige tijd in beslag. 

  • 2016 - In het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan van 2016 legt de provincie Vlaams-Brabant een reserveringsstrook voor de rondweg vast. Zo’n reserveringsstrook is gemiddeld 50 meter breed, wat niet betekent dat de rondweg overal 50 meter zal innemen.

     
  • 2019 - De startnota is goedgekeurd door de Gemeentelijke Begeleidingscommissie Mobiliteit. Het eerste voorontwerp wordt voorgesteld tijdens een infomarkt. Alle eigenaars met een pand of een perceel in die reserveringsstrook krijgen een uitnodiging voor een eerste persoonlijk gesprek met meer informatie over de plannen en de mogelijke impact ervan op hun eigendom. Op dit moment is die impact nog niet volledig duidelijk. Het is perfect mogelijk dat een perceel dat in de reserveringszone ligt, uiteindelijk niet in de zone ligt waar de rondweg effectief wordt aangelegd.

     
  • 2020 - De projectnota is nu afgewerkt met een gedetailleerder ontwerp en ook al meer duidelijkheid over waar de rondweg precies zal komen. Vanaf dat moment kan het Agentschap Wegen en Verkeer bepalen welke gebouwen en (delen van) gronden zij nodig zullen hebben om ruimte te maken voor de rondweg.

     
  • 2022 - Alle eigenaars die eerder werden gecontacteerd, krijgen een brief met de melding of hun eigendom al dan niet nodig blijkt voor de aanleg van de rondweg. Met eigenaars van een pand of perceel dat sowieso nodig is start de Vlaamse onderhandelingen via haar afdeling Vastgoedtransacties. De overheid probeert altijd tot een minnelijk akkoord te komen en het pand of perceel aan marktconforme prijzen te verwerven. Als een akkoord onmogelijk blijkt, is de tussenkomst van een rechter nodig om over te gaan tot een onteigening.

     
  • 2022- 2024 - De onderhandelingen lopen nog steeds. Sommige panden die al werden aangekocht werden intussen afgebroken of kregen een tijdelijke herbestemming. Van alle panden en percelen waar zeker van is dat ze nodig zijn voor de aanleg van de rondweg, zijn er al 60% aangekocht.

     
  • Volgende fases - Zodra de definitieve projectnota klaar is, zal duidelijk zijn of er nog gedeeltelijke innames nodig zijn voor de aanleg van de rondweg, het gaat dan bijvoorbeeld om een stuk tuin of een deel van een oprit. Hierover gaan we nog in gesprek met de eigenaars van de percelen om te komen tot een minnelijk akkoord.

Nieuwsbrieven