Overslaan en naar de inhoud gaan

Voorontwerp

Voorontwerp

Status

In Studie

Plaats

Weg

Voorontwerp

Het ontwerp van de nieuwe rondweg is nog niet definitief. Vandaag is er enkel een zogenaamd voorontwerp, een ruwe versie van de uiteindelijke plannen. Het voorontwerp is opgebouwd op basis van enkele principes:

  • De rondweg krijgt 1 rijstrook per rijrichting, zoals in het bestaande deel van de rondweg van aan het station tot Huinegem.
  • Overzichtelijke kruispunten zorgen voor veilig verkeer. 
  • De doorstroming van het openbaar vervoer wordt verbeterd.
  • De rondweg wordt ingepast in het landschap.
  • De lokale fietsverbindingen sluiten aan op veilige kruispunten.

Bekijk het voorontwerp in detail via de interactieve kaart.

Alle knooppunten op een rij

De nieuwe rondweg telt 9 knoopunten: 6 kruispunten en 3 oversteekplaatsen specifiek voor fietsers en voetgangers. Hieronder ontdekt u alle knooppunten in detail.

Klik op de kaart om ze te vergroten.

Veilige kruispunten

Er worden zes nieuwe kruispunten aangelegd: drie aan de nieuwe rondweg en drie aan de bestaande gewestweg N9.

1. Kruispunt Huinegem/Assesteenweg:

  • Wordt een kruispunt met verkeerslichten.
  • Op elke tak van het kruispunt is er een veilige oversteekplaats voor fietsers en voetgangers.
  • Een nieuwe verbinding met de Assesteenweg achter Woonzorgcentrum Levensdroom vormt de toegang tot Waarbeek. De bestaande verbinding met Waarbeek (waar vandaag de rotonde ligt) wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

2. Kruispunt Kalkoven:

  • Wordt een kruispunt met verkeerslichten.
  • Het kruispunt met Kalkoven wordt dé toegangspoort tot het centrum.
  • Op drie van de vier takken komen er oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.
  • Aan de zuidkant van de weg komt een nieuwe fietsoversteekplaats, in beide richtingen. Dit is een verlenging van de huidige fietsverbinding tussen de Prieelstraat en Koensborre.

3. Kruispunt Koningin Astridstraat:

  • De Koningin Astridstraat wordt afgesloten voor autoverkeer aan de kant van de gewestweg N9 / Kalkoven. Automobilisten kunnen de Koningin Astridstraat wel nog in- en uitrijden via Koensborre.
  • Fietsers kunnen wel door, in beide richtingen.

4. Kruispunt aan Godfried Kurthstraat:

  • Wordt een voorrangsgeregeld kruispunt zonder verkeerslichten.
  • Fietsers - en auto’s kunnen vanuit Kalkoven de Godfried Kurthstraat inrijden en omgekeerd vanuit de Godfried Kurthstraat Kalkoven oprijden. 

5. Kruispunt aan Kastanjelaan:

  • Wordt een voorrangsgeregeld kruispunt zonder verkeerslichten.
  • De Kastanjelaan wordt doorgetrokken tot aan de Prieelstraat, zodat de bewoners van de Prieelstraat en andere lokale straten de steenweg (Kalkoven) vlot kunnen bereiken.
  • Fietsers en auto’s kunnen vanuit Kalkoven de Kastanjelaan inrijden en omgekeerd vanuit de Kastanjelaan Kalkoven oprijden.

6. Kruispunt aan Edingsesteenweg (N285):

  • Wordt een kruispunt met verkeerslichten.
  • Er komt een veilige oversteekplaats voor fietsers en voetgangers op elke tak van het kruispunt.
  • Er vertrekt een wandelpad naar het toekomstige stadsrandbos vanop het kruispunt.
  • De toegang tot de Terlindenweg wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

Fiets- en voetgangersknooppunten

Ook fietsverkeer zal in de toekomst vlot en veilig langs en onder de rondweg verlopen.

7. Fietstunnel onder spoorweg:

  • De rondweg loopt onder de spoorlijn door. Ook fietsers rijden hier onderdoor.
  • Vervolgens sluiten zij aan op fietssnelweg F221, naast het spoor.

8. Fiets- en voetgangerstunnels aan Kalkoven:

  • Er komen twee fiets- en voetgangerstunnels, aan beide kanten van het kruispunt met Kalkoven.
  • De tunnels komen er ter hoogte van de Prieelstraat en Koensborre, die beide geknipt worden voor gemotoriseerd verkeer. Daar zal u na de herinrichting dus niet meer met de wagen kunnen in- en uitrijden.

9. Fiets- en voetgangersbrug aan Broekeweg:

  • Er komt een fiets- en voetgangersbrug ter hoogte van de huidige voetweg achter campus Vijverbeek.
  • Wandelaars en mountainbikers kunnen de brug gebruiken om van campus Vijverbeek aan de Broekeweg richting Asbeek te gaan.
  • Er komt een uitkijkpunt op de Broekebeekvallei.

 Naast de rondweg, zijn er nog andere mobiliteitsvraagstukken in Asse. De gemeente wil werk maken van een veilige, vlotte en vriendelijke gemeente voor al haar inwoners. Alle projecten worden gebundeld onder de noemer ‘Asse Schakelt’. Meer weten? Ontdek de projecten op asseschakelt.be