Project-MER
Project-MER
Het milieueffectenrapport
Het milieueffectenrapport (Project-MER) is het resultaat van een onderzoek naar de mogelijke gevolgen op mens en milieu. Zo kunnen we de effecten in een vroeg stadium inschatten en opvangen. Daarbij houden we ook rekening met de impact van andere projecten in de buurt en bekijken we alles integraal.
Hoe komt zo’n Project-MER tot stand?
Een Project-MER bekijkt verschillende domeinen of disciplines, zoals mobiliteit, geluid en bodem. Per scenario onderzochten we het effect op de verschillende disciplines. Als het project een negatieve impact heeft, bekijken we of er milderende maatregelen nodig zijn om die impact te verkleinen. U kan het volledige Project-MER hieronder raadplegen.
Zijn er alternatieven onderzocht?
We bekeken 3 mogelijke scenario’s
- Scenario 1: nieuwe weg ten westen van de huidige N42.
- Deze weg zou dwars door een beschermd natuurgebied lopen en is daarom geen optie. Dit scenario is daarom niet verder onderzocht in het project-MER.
- Scenario 2: herinrichting van de huidige N42.
- In dit scenario behouden we het huidige tracé en verbreden we de weg.
- Dat zou voor veel bijkomende onteigeningen zorgen (30 woningen). Ook de hoeveelheid verkeer in Sint-Lievens-Esse zou sterk toenemen (ongeveer 100 voertuigen per uur meer in de ochtend- en avondspits).
- Dit scenario is onderzocht in het Project-MER.
- Scenario 3: gedeeltelijke herinrichting van huidige N42 en nieuwe weg aan oostzijde.
- Dit scenario, dat op het tabblad toekomstbeeld gedetailleerd staat beschreven, haalt in het Project-MER de hoogste scores voor doorstroming en verkeersveiligheid. Daarom is dit het voorkeursalternatief.
- Enkele aspecten zijn vandaag al in uitvoering, zoals de aanleg van de brug in de Schipstraat en verschillende onteigeningen.
Zijn de projecten in de omgeving meegenomen?
Ook tussen Wetteren en Oosterzele werken we aan de ombouw van de N42 tot primaire weg. Zo maken we de regio klaar voor de toekomst. Beide projecten houden rekening met elkaar. In het uitgebreid Project-MER onderzochten we het overkoepelende effect van de ombouw van de N42 tot primaire weg tussen Wetteren (kruispunt Brusselsesteenweg (N9)) en Geraardsbergen (kruispunt Aalstsesteenweg (N460)). We zijn ervan overtuigd dat we met deze aanpak de vernieuwing van de N42 in haar totaliteit bekijken.
De ombouw van de N42 tussen Wetteren en Geraardsbergen heeft een beperkte impact op de verkeersstromen in beide projecten.
- In de volledige projectzone wordt het verkeer geclusterd op de N42. Daardoor is er gevoelig minder sluipverkeer op de buurtwegen. De verkeersmodellen voorspellen zo’n 100 personenwagens per uur extra op de N42 in de spits. Die toename past bij het statuut van primaire weg.
- Tussen Zottegem en Geraardsbergen wordt er geen extra vrachtverkeer rondom Sint-Lievens-Esse verwacht.
- Tussen Wetteren en Oosterzele verwachten de verkeersmodellen zo’n 10% meer vrachtverkeer.
Om de impact zo klein mogelijk te maken, nemen we bijkomende maatregelen op vlak van geluid en lucht.
- Er komen extra geluidsdiffractoren aan Vossenhoek en de Europaweg.
- We leggen een geluidsarm wegdek aan op de Europaweg en Schipstraat en de ventwegen.
- Het luchtscherm ter hoogte van de Schipstraat verbetert de luchtkwaliteit.
Uit de verscherpte natuurtoets en passende beoordeling bleek dat er geen effect is op nabijgelegen natuurgebieden. Hier vindt u meer info over deze procedures.
De uitvoering van de rondweg N42 Sint-Lievens-Esse heeft geen impact op de andere zones van de N42. De volledige ombouw van de N42 (Wetteren - Geraardsbergen) heeft wel een impact op de rondweg N42 Sint-Lievens-Esse, maar die volledige is toekomstmuziek. Vooraleer het zover is, moeten nog heel wat procedures doorlopen worden. Toch worden de milderende maatregelen al onmiddellijk uitgevoerd.