Rondweg N42 in Sint-Lievens-Esse
Algemeen Overzicht
UPDATE 04/11/24
In het kader van het openbaar onderzoek voor de aanvraag tot omgevingsvergunning voor dit project hebben ook andere overheden en instanties advies overgemaakt over het voorliggende ontwerp. Hierbij heeft de provincie Oost-Vlaanderen een aantal opmerkingen geformuleerd over de maatregelen met betrekking tot de waterhuishouding van het project. Naar aanleiding daarvan zijn er een aantal beperkte wijzigingen uitgevoerd aan de plannen. Het gaat hierbij om technische wijzigingen met betrekking tot waterbuffering en -afvoer. Concreet zijn het niet-zichtbare aanpassingen zoals bijvoorbeeld het verplaatsen of plaatsen van buizen in de ondergrond. Om volledig transparant te zijn en ieder risico op procedurefouten te vermijden zal het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuw openbaar onderzoek starten met de bijgewerkte plannen. De ingediende bezwaren tijdens het meest recente openbaar onderzoek worden automatisch meegenomen in dit openbaar onderzoek en moeten dus niet opnieuw ingediend worden.
Wat en waarom?
Een veilige verbindingsweg
De N42 is een drukke verkeersas tussen Zottegem en Geraardsbergen/Brakel. Verschillende verkeersstromen komen er samen: lokaal verkeer, verkeer richting de E40, tractoren en fietsers. Vandaag is de N42 hiervoor niet uitgerust. Ter hoogte van Sint-Lievens-Esse is de weg bovendien smal met veel bochten. Dat zorgt voor onveilige situaties en sluipverkeer. Met een aanpassing van de weg werken we aan een verbeterde veiligheid en leefbaarheid.
We gaan de N42 daarom herinrichten. In de toekomst krijgt elke verkeersstroom een eigen plek.
- Tussen de rotonde aan de Langestraat en Witte Brug leggen we de N42 opnieuw aan op het bestaande tracé.
- Tussen Witte Brug en de Gentweg bouwen we een nieuwe weg rond enkele woonkernen (= rondweg). De huidige N42 wordt een rustige, lokale weg.
Lees meer over het ontwerp.
Timing en impact?
Studiefase bijna afgerond
Alvorens de schop in de grond gaat, doorloopt elk project een reeks administratieve stappen. De herinrichting van dit stuk van de N42 bevindt zich momenteel nog in de vergunningsfase. Ontdek waar we precies zitten in het proces op het tabblad ‘Timing’.
Er werd een nieuw, uitgebreid Project-MER opgemaakt. Zo’n milieueffectenrapport is een onderzoek naar de mogelijke gevolgen op mens en milieu. Meer informatie leest u op het tabblad ‘Project-MER’.