Vervanging brug aan Kloosterstraat in Drongen
Algemeen Overzicht
Omdat de oude brug snel vervangen moest worden, konden we geen tijd verliezen aan lange onteigeningsprocedures. We hebben binnen de beschikbare ruimte gewerkt en een apart fiets- en wandelpad aangelegd. Hierdoor is de bocht naar aanloop van de brug niet geschikt voor kruisend vrachtverkeer. Vrachtverkeer moet, net als vroeger, wachten om elkaar te kruisen en de brug over te rijden. Om dat veilig te laten verlopen zijn verkeersborden en wegmarkeringen voorzien. Daarnaast voorzien het Agentschap Wegen en Verkeer en de Stad Gent een aantal maatregelen om de mobiliteit rond het Regionaal Bedrijventerrein Drongen I veiliger en vlotter te laten verlopen. Ook wordt er gemonitord om de verkeerssituatie objectief te evalueren. Lees meer over de maatregelen.
Wat en waarom?
Nieuwe brug met fiets- en voetpad
De brug van de Kloosterstraat over de E40 was dringend aan vervanging toe. Gebouwd in de jaren ’50, verkeerde ze in zeer slechte staat. Om de veiligheid te garanderen, is de oude brug afgebroken en vervangen door een nieuwe brug met een afgescheiden voet- en fietspad. Deze brug is belangrijk voor de buurt, want veel scholieren en buurtbewoners fietsen langs deze weg om de drukke Deinsesteenweg (N466) te vermijden.
Omdat de oude brug snel vervangen moest worden, konden we geen tijd verliezen aan lange onteigeningsprocedures. We hebben binnen de beschikbare ruimte gewerkt en een apart fiets- en wandelpad aangelegd. Hierdoor is de bocht naar aanloop van de brug niet geschikt voor kruisend vrachtverkeer. Vrachtverkeer moet, net als vroeger, wachten om elkaar te kruisen en de brug over te rijden. Om dat veilig te laten verlopen zijn verkeersborden en wegmarkeringen voorzien. Om de ontsluiting van de bedrijvenzone vlotter te laten verlopen wordt bovendien een tijdelijke oprit naar de E40 voorzien. Tegelijk installeert de Stad Gent een verkeersfilter op de Moerstraat om sluipverkeer van en naar de bedrijvenzone door de woonwijk te vermijden.
Lees meer over deze maatregelen.
Ook de brug van de Deinsesteenweg (N466) over de E40 is versleten en wordt daarom aangepakt.
Lees meer over deze brugvervanging.
Timing en impact?
Werken afgerond, doorlopende monitoring
De werkzaamheden startten in juli 2023 en duurden tot juni 2024. Om de overlast voor de buurt te beperken, werkten we in verschillende fasen.
Om ruimte te maken voor het nieuwe dubbelrichtingsfietspad, is de rijweg smaller geworden. Het Agentschap Wegen en Verkeer en de Stad Gent voorzien de komende tijd een aantal maatregelen om de mobiliteit rond het Regionaal Bedrijventerrein in Drongen veiliger en vlotter te laten verlopen. Ook wordt er gemonitord om de verkeerssituatie objectief te evalueren.
Lees meer over de maatregelen.
Het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor complex Drongen regelt de herinrichting van het op- en afrittencomplex Drongen (nr. 13) en de omliggende wegen en bruggen, waaronder de Deinsesteenweg, Kloosterstraat en Ernest Solvynsdreef. Dit plan bepaalt welke functie deze bruggen in de toekomst krijgen, bijvoorbeeld als fiets- en voetgangersbrug. De huidige vervanging van de bruggen is een noodzakelijke veiligheidsmaatregel en staat los van het GRUP-proces. Mocht het GRUP later andere oplossingen voor de bruggen voorzien, zullen ze aangepast of afgebroken worden.
Lees meer over het GRUP-proces.