Overslaan en naar de inhoud gaan

Verkeersveilig en -leefbaar Baarle en Drongen

Verkeersveilig en -leefbaar Baarle en Drongen

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Plaats

Weg

Wat houden de projecten in?

Samen bouwen aan de toekomst van Baarle en Drongen

Drongen en Baarle zijn van elkaar gescheiden door de E40, die dwars tussen de twee dorpen heen loopt. In de toekomst van beide dorpen moeten veiligheid, verbinding en een goede leefkwaliteit steeds voorop blijven staan. Daarom staan er heel wat projecten op de planning in Drongen en Baarle. Centraal staat de vernieuwing - op langere termijn - van het op- en afrittencomplex Drongen. Daarin worden een groot aantal van de uitdagingen op het vlak van leefbaarheid, veiligheid en verbinding aangepakt. In afwachting zijn er echter een aantal instandhoudingsprojecten (de renovatie of vervanging van bruggen) binnen de zone van het complex die uitgevoerd zijn of in uitvoering zijn. Daarnaast lopen er een aantal studies voor projecten in de omgeving van het complex.

 Een overzicht vindt u terug op onderstaande kaart.

Overzicht van de projecten

Herinrichting van op- en afrittencomplex Drongen

Het bestaande op- en afrittencomplex van de E40 in Drongen is verouderd en onveilig en kan het vele verkeer niet vlot verwerken. Dat heeft gevolgen voor de leefbaarheid in Baarle. Daarom wordt onderzocht hoe het complex heringericht kan worden, via de opmaak van een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP). Daarbij staan 3 doelstellingen centraal:

  1. Een compact op- en afrittencomplex realiseren.
  2. Een reorganisatie van de wegen die op het op- en afrittencomplex aansluiten, waaronder ook de ontsluiting van het bedrijventerrein Drongen I.
  3. De ruimtelijke structuur verbeteren, om zo de leefbaarheid van Baarle te verhogen en de impact op kwetsbare gebieden zoveel mogelijk te beperken.

Wat is een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan?

Het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) ‘Herinrichting Complex E40 Drongen’  legt de contour en de toekomstige bestemmingen en voorschriften vast van het gebied waarbinnen het nieuwe op- en afrittencomplex van de E40 in Drongen en de ontsluiting van bedrijventerrein Drongen I zullen vallen. Ook de herinrichting van de bruggen van de Kloosterstraat, Deinsesteenweg (N466) en de Ernest Solvynsdreef wordt onderzocht binnen dit GRUP. Na de definitieve vaststelling van het GRUP werkt het Agentschap Wegen en Verkeer het ontwerp verder in detail uit. Dit zal opnieuw gebeuren in overleg met de direct betrokken actoren. Meer informatie vindt u terug op deze webpagina van het departement Omgeving.

Alle informatie over het proces, het ontwerp dat op tafel ligt en welke beslissingen er al gemaakt zijn, leest u in detail op deze webpagina

Renovatie van brug op Moorstraat

De brug op de Moorstraat in Deinze verbindt Landegem en Baarle met elkaar. De brug was versleten en is in 2022 grondig vernieuwd. Een nieuw wegdek, nieuwe brugvoegen, waterdichting en brugrand zorgen ervoor dat de brug er de komende decennia tegenaan kan. Zo is de verbinding tussen beide dorpskernen verzekerd. Deze brug maakt geen deel uit van het GRUP complex Drongen.

Ontsluiting van bedrijventerrein Drongen I

Het verkeer van en naar het bedrijventerrein Drongen I rijdt vandaag vaak door de omliggende woonwijken om tot op zijn bestemming te geraken. Dat heeft negatieve gevolgen op de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Noordhout en Baarle.

Hoe het bedrijventerrein Drongen I exact ontsloten moet worden, wordt onderzocht binnen het GRUP (Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan) van het op- en afrittencomplex Drongen. Meer info over dat proces leest u in detail op deze webpagina.

Vervanging van brug op Kloosterstraat

De brug van de Kloosterstraat over de E40 was dringend aan vervanging toe. De oude brug werd afgebroken en in 2024 vervangen door een nieuwe brug, met een afgescheiden voet- en fietspad. Zo verplaatsen scholieren en buurtbewoners zich veiliger met de fiets.

Dat er een nieuwe brug op de Kloosterstraat is gebouwd, over de E40 heen, is geen voorafname op wat het GRUP van het op- en afrittencomplex Drongen later zal beslissen. Als het GRUP beslist dat de brug van de Kloosterstraat anders ingericht moet worden, dan zal de brug van de Kloosterstraat later worden aangepast. Meer informatie over het GRUP vindt u ook terug op deze webpagina van het departement Omgeving.

Meer weten over de brug op de Kloosterstraat? Op deze webpagina vindt u er meer informatie over terug.

Herinrichting van doortocht (N466) in Baarle

De Baarledorpstraat en Gaverlandstraat (N466) lopen dwars door Baarle heen. Om het dorp leefbaar en verkeersveilig te maken voor de toekomst, wordt deze verbinding - ook wel een ‘doortocht’ genoemd -  heringericht. Er blijft voldoende ruimte vrij voor autoverkeer maar er wordt extra aandacht geschonken aan veilige en comfortabele verbindingen voor fietsers en voetgangers.

Voor de herinrichting van de doortocht in Baarle heeft stad Gent een structuurschets opgemaakt, die goedgekeurd is als ‘beleidsmatig gewenste ontwikkeling’ (BGO). Op basis van de principes uit het BGO zal het Agentschap Wegen en Verkeer een studie opstarten, voor de herinrichting van de doortocht. De principes van de BGO leest u in detail op deze webpagina van stad Gent

Vervanging van brug op Deinsesteenweg

De brug van de Deinsesteenweg (N466) over de E40 krijgt dagelijks veel verkeer te slikken dat zich verplaatst tussen Deinze en Drongen. De brug is versleten en aan vervanging toe. Daarom wordt er een nieuwe brug gebouwd, met bovenop voldoende ruimte voor fiets- en voetpaden. Onder de brug, op de snelweg, komt er een volwaardige pechstrook en wordt de invoegstrook van de oprit richting Oostende verlengd.

De bouw van de nieuwe brug is geen voorafname op wat het GRUP van het op- en afrittencomplex Drongen beslist. Er is in de bouw zoveel mogelijk rekening gehouden met de mogelijke opties binnen het GRUP, zodat de brug indien nodig maximaal kan ingepast worden. Meer informatie over het GRUP vindt u ook terug op deze webpagina van het departement Omgeving.

Op deze webpagina vindt u meer informatie terug over de vervanging van de brug op de Deinsesteenweg (N466) over de E40.

Renovatie van brug op Ernest Solvynsdreef

De brug op de Ernest Solvynsdreef, over de E40, is in 2022 vernieuwd. De brug kreeg een nieuw wegdek, de brugvoegen zijn vernieuwd, de brug kreeg een nieuwe waterdichting en de brugrand en de onderkant werden vernieuwd en hersteld. Met deze ingrepen hebben we de levensduur van de brug verlengd zodat deze zeker mee kan tot de bouw van het nieuwe op- en afrittencomplex in Drongen, waarvoor het planningsproces loopt.

De definitieve herinrichting van de brug op de Ernest Solvynsdreef wordt mee onderzocht binnen het GRUP van het op- en afrittencomplex Drongen. Meer info over dat proces leest u in detail op deze webpagina

Vervanging van Goedingebrug over Leie

De brug van de E40 over de Leie, de zogenaamde Goedingebrug, is aan vervanging toe. De brug is versleten en voldoet niet aan de huidige veiligheidsnormen. De weg oogt ook smal en dat zorgde in het verleden al voor ongevallen.

Met een nieuwe brug van 43 meter breed is er ruimte voor drie rijstroken en een pechstrook in beide richtingen, veilige betonnen rijbaanafscheidingen en een dienstpad. Op die manier kan het verkeer vlot verlopen. De bestaande fiets- en voetgangerspasserelle onder de brug wordt vervangen door een volwaardige fietsbrug

Meer weten over de Goedingebrug? Op deze webpagina vindt u meer informatie terug over het ontwerp en de volgende stappen van het project.

Herinrichting van Deinsesteenweg tussen R4 en E40

De Deinsesteenweg krijgt binnen het Regionaal Mobiliteitsplan voor de vervoerregio Gent de functie van een “regionale weg” volgens het principe van de nieuwe wegencategorisering en behoort dus tot het dragend wegennet.  Er zal hiervoor in eerste instantie een streefbeeldstudie opgemaakt worden. In die studie zal er voor de toekomstige herinrichting ruimte voorzien worden voor veilige fietspaden, water en groen en daarbij zal ook het openbaar vervoer voldoende plek krijgen.

WAAROM?

Doelstellingen van de projecten

Naar meer veiligheid

We zetten in op een veilige infrastructuur waar iedere weggebruiker zijn plaats heeft. We zetten hierbij in op het ontvlechten van verkeersstromen: we willen gemotoriseerd verkeer scheiden van fietsers en voetgangers en lokale en bovenlokale verkeersstromen halen we uit elkaar. Verkeer willen we maximaal beperken in woon- en leefomgevingen en in de speelwereld van kinderen.

Dat doen we op korte termijn door de bruggen te vernieuwen. Op lange termijn zorgen we voor een veilig op- en afrittencomplex en een vlotte verbinding met het bedrijventerrein.

Naar meer verbinding

De E40 heeft een verbindende functie op het hoger wegennet, maar zorgt lokaal voor een barrière tussen Baarle en Drongen. Goede en veilige verbindingen voor de verschillende weggebruikers is dus een must. Er worden kwaliteitsvolle verbindingen gerealiseerd tussen de woonkernen. Zo blijven de lokale verbindingen gevrijwaard en versterken we het sociale weefsel zo goed mogelijk.

Naar meer leefkwaliteit

De herinrichting van het complex en de N466 in Baarle en Drongen moet de leefkwaliteit van de dorpen sterk verbeteren. In het ontwerp van het complex is er aandacht voor landschappelijke inpasbaarheid in de omgeving. In de toekomst moet er meer verblijfsruimte zijn zodat kansen voor ontmoeting ontstaan.