Rotonde Fabiola wordt ovonde met vijf fietstunnels
Algemeen Overzicht
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal de Aarschotbaan en de Liersesteenweg (N10) tussen de Wouwerstraat in Heist-op-den-Berg en de Houwstraat in Berlaar herinrichten. Er komt een nieuwe riolering en er komen vrijliggende fietspaden langs de N10. Op de kruising met de Mechelsesteenweg (N15) wordt de bestaande fabiolarotonde omgebouwd tot een ovonde met vijf fietstunnels. Dit project is onderdeel van de volledige vernieuwing van de fietspaden langs de N10 in Heist-op-den-Berg, Putte en Berlaar. Een overzicht van de vier deelprojecten vindt u op deze pagina.
Wat en waarom?
Projectzone
De rotonde Fabiola, genoemd naar de vroegere dancing, ligt op het kruispunt van de Liersesteenweg (N10) met de Mechelsesteenweg (N15). Het is een gevaarlijke locatie voor de vele fietsers die er dagelijks passeren. Naast een volledige vernieuwing van de fietspaden langs de N10 in Heist-op-den-Berg, Putte en Berlaar bekeken we daarom ook de kruispunten op het traject. Voor dit deelproject strekt de projectzone zich uit van het kruispunt met de Houwstraat in Berlaar tot en met de kruising met de Wouwerstraat in Heist-op-den-Berg. De rotonde Fabiola zal volledig opnieuw worden ingericht.
Turborotonde met vijf fietstunnels en vrijliggende fietspaden
De rotonde Fabiola richten we volledig opnieuw in. We leggen een ovale rotonde met twee rijstroken aan, ook wel ‘turborotonde’ genoemd. We vernieuwen ook de volledige fietsinfrastructuur. We kozen voor de aanleg van fietstunnels zodat het auto- en vrachtverkeer en de fietsers elkaar niet meer moeten kruisen. Daarnaast vernieuwen we de N10 tussen de Wouwerstraat en de Houwstraat. Er komen nieuwe fietspaden die gescheiden liggen van de rijweg.
Benieuwd hoe het er allemaal precies gaat uit zien?
Lees alle details op de pagina ‘toekomstbeeld’.
Timing en impact?
Nutswerken liggen stil
Het bouwrijp maken van het terrein gebeurde in februari 2022. De voorbereidende nutswerken startten aansluitend. Omwille van noodzakelijke grondverwervingen die nog niet zijn afgerond ter hoogte van de rotonde, werden de nutswerken stilgelegd rond de kerstvakantie van 2022-2023. De gesprekken voor de laatste grondverwervingen zijn nog steeds lopende. We verwachten de nutswerken in het voorjaar van 2025 opnieuw te kunnen laten starten. Zodra een exacte datum van heropstart gekend is, communiceren we hierover.
Nieuwe omgevingsvergunning noodzakelijk
In januari 2023 werd het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) van de nabijgelegen SPAR-site vernietigd door de Raad van State. De omgevingsvergunning voor de hoofdwerken is gebaseerd op dat RUP en werd bijgevolg ook vernietigd door de Raad van Vergunningsbetwistingen in juli 2023. Ondertussen paste de gemeente Heist-op-den-Berg het RUP aan en werd de nieuwe versie goedgekeurd. Op de website van de gemeente kan u hierover meer info terugvinden.
Het bekomen van een nieuwe vergunning is cruciaal voor de start van de hoofdwerken. Maar die procedure duurt langer dan aanvankelijk ingeschat. Zo moesten we een nieuw openbaar onderzoek organiseren voor de aanpassingen die nodig waren in het dossier. Het openbaar onderzoek liep van donderdag 25 juli tot en met vrijdag 23 augustus 2024 (OMV_2021032811).
Aanpassingen in vergunningsdossier
Naast de aanpassingen op basis van het nieuwe RUP werd ook de impactstudie aangevuld aan de hand van de huidige regelgeving. Het belangrijkste element uit die studie is de bemaling, het oppompen van grondwater, dat moet gebeuren voor de werken. Indien het grondwater verontreinigd is, moeten we het uiteraard eerst zuiveren. De aanvraag voor zo’n waterzuivering werd nu mee opgenomen in het vergunningsdossier.
In de loop van 2024 werd ook een wijziging aan het ontwerp van de fietspaden toegevoegd. Uit een advies van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) bleek dat bij hevige regenval de akkers ter hoogte van de Gestelbeek overstromingsgevoelig zijn. Doordat het fietspad licht opgehoogd ligt tussen de akkers zou het een soort dijk vormen en zo een waterprobleem kunnen creëren. Om dat tegen te gaan, onderbreken we in het nieuwe ontwerp het fietspad op enkele plaatsen ter hoogte van de akkers en we voorzien gootjes. Zo kan overtollig regenwater vlot naar de Gestelbeek vloeien.
Tot slot werd de toetsing aan het stikstofdecreet toegevoegd.
Hervatten nutswerken en start hoofdwerken in 2025
De lopende procedures, onder andere voor het verkrijgen van een nieuwe omgevingsvergunning, zorgen ervoor dat de nutswerken ten vroegste in het voorjaar van 2025 kunnen heropstarten. Voor de start van de wegen- en hoofdwerken mikken we op de zomer van 2025. We willen de werf kunnen opstarten nadat de aanleg van de nieuwe rotonde aan de Schrieksesteenweg in orde is.
Meer informatie over de planning, de aanpak van de hoofdwerken (aanleg ovonde en fietspaden) en de bijhorende omleidingen vindt u later onder actuele hinder.