Overslaan en naar de inhoud gaan

Rotonde Fabiola wordt ovonde met vijf fietstunnels

Toekomstbeeld

Toekomstbeeld

Datum

Status

Gestart

Provincie

Weg

N10
N15

Ovale rotonde verbetert verkeersveiligheid en doorstroming

De huidige rotonde is een gevaarlijk punt voor de vele fietsers die er dagelijks passeren. Bovendien verwachten we in de toekomst doorstromingsproblemen op de bestaande rotonde als de nieuwe industriezone aan de zuidzijde uitgebouwd wordt.

Om de verkeersveiligheid en de doorstroming fors te verbeteren, kozen we voor een grote ovale rotonde met twee rijstroken, ook wel ‘turborotonde’ genoemd.

WAT IS EEN TURBOROTONDE?

Een turborotonde is een speciale rotonde met twee rijstroken. Voor het oprijden van de rotonde moet u de juiste rijstrook al kiezen. Zo zijn er minder weefbewegingen nodig op de rotonde. De turborotonde is veiliger ten opzichte van een standaard tweestrooksrotonde en even veilig als een rotonde met één rijstrook. De doorstroming is beter dan bij de andere rotondevarianten.

De Liersesteenweg sluit aan beide zijden aan op de ovonde met twee rijstroken in elke rijrichting. De Mechelsesteenweg sluit dan weer aan op de ovonde met telkens twee rijstroken voor het verkeer dat de ovonde oprijdt en één rijstrook voor het verkeer dat de ovonde verlaat.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Vijfde tak ontsluit de industriezone

De ovonde krijgt een vijfde tak die aansluit op de Wouwerstraat. Deze ontsluitingsweg heeft telkens een rijstrook om de ovonde op en af te rijden en zal dienst doen als hoofdtoegang voor de toekomstige KMO-zone. Daarnaast blijft de aansluiting van de Wouwerstraat met de N10 voor uitrijdend verkeer behouden. Het geheel van deze aanpassingen zorgt voor een veilige en vlotte bereikbaarheid van de KMO-zone.

Fietstunnels verhogen veiligheid voor actieve weggebruikers

Samen met de rotonde vernieuwen we ook de volledige fietsinfrastructuur. We kozen voor de aanleg van fietstunnels zodat het auto- en vrachtverkeer en de fietsers elkaar niet meer moeten kruisen. Dat verhoogt de veiligheid van de actieve weggebruikers enorm. De tunnels zijn bovendien zo ontworpen dat er veel lichtinval is, wat zorgt voor een aangenamere beleving.

In totaal leggen we vijf fietstunnels aan. De fietspaden komen samen in een plein in het midden van de ovonde. Zo kunnen fietsers vanuit het plein hun route verder zetten in elke richting, zonder één keer de rijweg te moeten oversteken.

Vernieuwing fietspaden en riolering N10

Veiligere fietspaden langs Liersesteenweg/Aarschotbaan

Samen met de herinrichting van de rotonde vernieuwen we ook de N10 tussen de Wouwerstraat en de Houwstraat. Er komen nieuwe fietspaden die gescheiden zullen liggen van de rijweg. De enkelrichtingsfietspaden zijn minstens 2 meter breed, de dubbelrichtingsfietspaden minimaal 2,50 meter. In de meeste gevallen zal het fietspad achter de bestaande berm of gracht komen te liggen. Op de plaatsen waar niet voldoende ruimte is, worden de fietspaden verhoogd aangelegd en komt er waar mogelijk een groenstrook tussen het fietspad en de rijweg.

Zowel de fietstunnels als de fietspaden langs de N10 richting Begijnendijk en de Mechelsesteenweg zijn dubbelrichtingsfietspaden. De tunnel en het fietspad langs de N10 richting Berlaar zijn éénrichtingsfietspaden omwille van de aansluiting met de éénrichtingsfietspaden op de Liersesteenweg richting Berlaar.

FIETSVEILIGHEID OP KOP IN DE REGIO

De herinrichting van de rotonde Fabiola kadert in een groter project voor de volledige vernieuwing van de fietspaden langs de N10 in Heist-op-den-Berg, Putte en Berlaar. Het traject van meer dan 10 km loopt vanaf de Sander De Vosstraat in Berlaar tot aan de grens met Begijnendijk. Een berm of gracht scheidt de nieuwe fietspaden van de rijweg waardoor de fietsveiligheid sterk verhoogt. Meer informatie vindt u hier terug

Aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel

Aangezien we gaan werken aan het fietspad, maakt rioolbeheer Pidpa we van de gelegenheid gebruik om meteen een grondige vernieuwing van de riolering uit te voeren. De rioolbeheerder legt een gescheiden rioleringsstelsel aan dat het regenwater en afvalwater apart opvangt en afvoert. Elk gebouw langs de N10 krijgt dan een extra aansluitpunt om het afvalwater en het hemelwater apart af te voeren.

We behouden zoveel mogelijk de bestaande grachten voor het regenwater en leggen bijkomende grachten en buffers aan ter hoogte van de ontsluitingsweg. Die zijn beter voor het geleidelijk afvloeien van het water. Daardoor voorkomen we wateroverlast in de lager gelegen gebieden in de buurt van de N10. De grachten kunnen ook meer water opvangen dan ingegraven rioleringsbuizen en zorgen ervoor dat het water niet te snel naar de laaggelegen gebieden stroomt.