Overslaan en naar de inhoud gaan

Het ontwerp

Het ontwerp

Status

In Studie

Weg

N8
N454

Per projectzone op weg naar een ontwerp

Langs de N8 en N454 kan de veiligheid voor fietsers een stuk beter. Bovendien wordt er vaak te snel gereden en zijn de bochten en kruispunten niet altijd even veilig. Tijd voor verandering. Voor de eerste twee projectzones, N8 Mater en N454 Horebeke, is het ontwerp ondertussen heel concreet. Sinds de infomarkt zijn er op basis van de input van bewoners nog een aantal wijzigingen aangebracht om op een aantal bemerkingen van bewoners tegemoet te komen. Mits deze lokale aanpassingen zijn de plannen hetzelfde gebleven. Het ontwerp is intussen definitief. Het definitieve ontwerpplan stellen we zo snel mogelijk beschikbaar. Het ontwerpplan zoals gepresenteerd op de infosessies kan u nog raadplegen onder het tabblad documenten. De andere twee projectzones, N8 Edelare en N8 Horebeke vergen nog wat meer studiewerk maar we trekken in ieder geval de belangrijkste krachtlijnen door.

Voor alle projectzones

  • Er komen overal enkelrichtingsfietspaden van 1,75 meter breed.
  • De bushaltes worden toegankelijk ingericht (met o.a. een verhoogd perron), zodat iedereen comfortabel de bus kan nemen.
  • We vernieuwen de rijweg: het oude beton wordt vervangen door nieuw asfalt. Dat rijdt comfortabeler maar is ook geluidsvriendelijker voor wie langs de weg woont.
  • Voor een goede waterhuishouding komen er brede grachten en een gescheiden riolering. De grachten zorgen voor de tragere afvoer en plaatselijke insijpeling van regenwater, wat bij zware regenval goed is tegen wateroverlast en in droge periodes goed is tegen watertekort.  Een gescheiden riolering is goed voor het milieu want zo scheiden we huishoudelijk afvalwater, afkomstig van bijvoorbeeld wasmachines of douches, van regenwater. Het afvalwater wordt gezuiverd, het regenwater vloeit naar waterlopen in de omgeving. Woningen en bedrijven die in de projectzone liggen moeten op de nieuwe riolering aangesloten worden. Ook in het begin van enkele zijstraten komt er een gescheiden riolering. 
  • Wegen en Verkeer heeft vaste regels rond inritten die gevolgd moeten worden. Dit om de veiligheid op en langs de weg te verbeteren. We bekijken de inritten van de aanliggende percelen en nemen contact op met de eigenaars van percelen waar de toegangen tot de inritten aangepast moeten worden.

Projectzone N8 Mater (groen)

  • Langs beide kanten van de steenweg komen afgescheiden, vrijliggende fietspaden van 1,75 meter breed. 
  • De zone rond het kruispunt Varent x Hauwaart (N454) en brouwerij Roman wordt een zone 50, met aanliggende, verhoogde fietspaden van 1,75 meter breed en een fietsoversteek in twee keer (met middengeleider). 

Projectzone N454 Horebeke (blauw)

  • De zone 30 wordt flink uitgebreid. Deze loopt van Kauwenberg tot de apotheek. Door de snelheid te beperken willen we de historische dorpskern opnieuw tot leven brengen. 
    • Voor het beschermd dorpsgezicht gebruiken we meer esthetische materialen zoals uitgewassen beton en natuursteen boordstenen. Zo is het verschil met de andere snelheidsregimes visueel duidelijk is en zorgen we voor een gezellige aanblik van de dorpskern. We planten ook verschillende nieuwe zomerlindes aan, typerend voor de herenwoningen aldaar.
    • Er is gemengd verkeer: fietsers en ander verkeer delen de weg. De voetpaden blijven behouden en worden ook vernieuwd.
    • Er komen 2 verlichte oversteekplaatsen voor voetgangers, waarvan eentje aan de school. 
  • We breiden ook de bebouwde kom uit In de Dorpsstraat tot aan Hauwaert (N8). In de zone 50 komen aanliggende, verhoogde fietspaden van 1,75 meter breed. Om ruimte te maken voor de fietspaden verdwijnt de parkeerstrook langs de weg grotendeels. In de plaats komen 2 kleine buurtparkings. Verspreid over de projectzone zijn er na overleg met de bewoners verschillende parkeerplaatsen bijgekomen. Onder andere op de buurtparking aan het kruispunt met de N8, ter hoogte van  Hoek, aan de apotheek en ter hoogte van Ketse. 
  • In het wegsegment tussen Kauwenberg en Zwalm behouden we het snelheidsregime van 70km/u. Het wegbeeld met een open bebouwing en veel open zichten op het landschap, en de beperkte interactie met actieve weggebruikers, verantwoordt immers onvoldoende het verlagen van het snelheidsregime naar 50km/u. De nood aan de plaatsing van een trajectcontrole evalueren we na de heraanleg. 
  • Op de plaatsen waar snelheidsregimes veranderen worden verschillende snelheidsremmende maatregelen genomen. Dat gebeurt o.a. met middengeleiders en asverschuivingen
  • Er komen 2 bufferbekkens, die bij overvloedige regenval het overtollige regenwater opvangen.

Ook het kruispunt Hauwaart x Dorpsstraat (tussen de projectzones N8 Mater en N454 Horebeke) wordt heringericht. Er komen afslagstroken voor verkeer en een fietsoversteek in twee keer (met middengeleider). We bekijken nog bij welke projectzone dit kruispunt mee in uitvoering gaat.

Projectzones N8 Edelare (geel) & N8 Horebeke (oranje)

  • Het ontwerp van deze 2 zones wordt nog verder uitgewerkt. Het onderzoek naar de waterhuishouding loopt volop. De krachtlijnen voor het wegontwerp blijven hetzelfde. 
  • Voor fietsers zal het een stuk comfortabeler en veiliger worden. Overal komen enkelrichtingsfietspaden van 1,75 meter breed, aangelegd in asfalt. Daar waar het snelheidsregime 50 km/u is zullen de fietspaden aanliggend zijn, bij 70 km/u zijn de fietspaden gescheiden van de weg. 
  • Ook bochten en kruispunten worden aangepakt. De weg volgt een bochtig parcours. Ook hier willen we de veiligheid verhogen. Onder andere de verschillende S-bochten worden veiliger.