Projectzones en Timing
Projectzones en Timing
4 projectzones…
Tot begin 2024 liep het proces voor het gehele projectgebied in hetzelfde tempo. De heraanleg van de N8 en N454 is natuurlijk geen klein project. Daarom kiezen we ervoor om het project in vier zones op te delen. Op die manier houden we het niet enkel werkbaar, maar beperken we ook de hinder in de omgeving.
De zones zijn ingedeeld op basis van drie factoren:
- De staat van het wegdek. Stukken wegdek die in slechtere staat verkeren, zoals dat van de N8 in Mater, krijgen voorrang.
- Technische randvoorwaarden. We houden rekening met een logische volgorde voor de aansluiting van de nieuwe riolering.
- Het aantal grondverwervingen. In de regio rond Mater zullen er bijvoorbeeld minder grondverwervingen moeten gebeuren, waardoor we er sneller aan de slag kunnen.
… met elk hun eigen timing
Elke zone doorloopt dezelfde stappen. We bekijken eerst welke grondverwervingen er nodig zijn en realiseren ze. Nadien vragen we de omgevingsvergunning aan. Eenmaal die rond is, stellen we een aannemer aan. Pas nadien gaat de eerste schop in de grond.
De grondverwervingen voor het project in zone Mater (groen) zijn volop lopende. We hopen deze gesprekken af te ronden in 2025 om daarna de omgevingsvergunning aan te vragen en eind 2025 de werken aan te besteden. In 2026 willen we starten met werken.
Ook de grondverwervingen voor het project in zone Horebeke (blauw) zijn volop lopende. We hopen deze aankopen in der minne af te ronden in 2025. Verder vragen in het eerste kwartaal ook al de omgevingsvergunning aan om daarna de werken aan te besteden in 2026. Ten vroegste tweede helft 2027 starten we met werken in deze zone.
Deze timing is onder voorbehoud van een vlot verloop van het proces.