Projectzones en Timing
Projectzones en Timing
4 projectzones…
Tot begin 2024 liep het proces voor het gehele projectgebied in hetzelfde tempo. De heraanleg van de N8 en N454 is natuurlijk geen klein project. Daarom kiezen we ervoor om het project in vier zones op te delen. Op die manier houden we het niet enkel werkbaar, maar beperken we ook de hinder in de omgeving.
De zones zijn ingedeeld op basis van drie factoren:
- De staat van het wegdek. Stukken wegdek die in slechtere staat verkeren, zoals dat van de N8 in Mater, krijgen voorrang.
- Technische randvoorwaarden. We houden rekening met een logische volgorde voor de aansluiting van de nieuwe riolering.
- Het aantal grondverwervingen. In de regio rond Mater zullen er bijvoorbeeld minder grondverwervingen moeten gebeuren, waardoor we er sneller aan de slag kunnen.
… met elk hun eigen timing
Elke zone doorloopt dezelfde stappen. We bekijken eerst welke grondverwervingen er nodig zijn en realiseren ze. Nadien vragen we de omgevingsvergunning aan. Eenmaal die rond is, stellen we een aannemer aan. Pas nadien gaat de eerste schop in de grond.
De grondverwervingen voor het project in zone Mater (groen) zijn volop lopende. We hopen deze gesprekken af te ronden in 2026 om daarna de omgevingsvergunning aan te vragen en de werken aan te besteden. In 2027 willen we starten met werken onder voorbehoud van voldoende budgettaire middelen.
Ook de grondverwervingen voor het project in zone Horebeke (blauw) zijn volop lopende. We hopen deze aankopen in der minne af te ronden in 2026. De omgevingsvergunning is intussen verkregen. Onder voorbehoud van voldoende middelen kunnen de werken ten vroegste 2028 starten in deze zone.
Deze timing is onder voorbehoud van een vlot verloop van het proces.