Overslaan en naar de inhoud gaan

Projectzones en Timing

Projectzones en Timing

Status

In Studie

Weg

N8
N454

4 projectzones…

Tot voor kort liep het proces voor het gehele projectgebied in hetzelfde tempo. De heraanleg van de N8 en N454 is natuurlijk geen klein project. Daarom kiezen we ervoor om het project in vier zones op te delen. Op die manier houden we het niet enkel werkbaar, maar beperken we ook de hinder in de omgeving. 

De zones zijn ingedeeld op basis van drie factoren:

  • De staat van het wegdek. Stukken wegdek die in slechtere staat verkeren, zoals dat van de N8 in Mater, krijgen voorrang.
  • Technische randvoorwaarden. We houden rekening met een logische volgorde voor de aansluiting van de nieuwe riolering.
  • Het aantal grondverwervingen. In de regio rond Mater zullen er bijvoorbeeld minder grondverwervingen moeten gebeuren, waardoor we er sneller aan de slag kunnen.

… met elk hun eigen timing

Elke zone doorloopt dezelfde stappen. We bekijken eerst welke grondverwervingen er nodig zijn en realiseren ze. Nadien vragen we de omgevingsvergunning aan. Eenmaal die rond is, stellen we een aannemer aan. Pas nadien gaat de eerste schop in de grond.

Deze timing is onder voorbehoud van een vlot verloop van het proces.

Om ruimte te maken voor de vernieuwde weg en riolering, zijn er op sommige plekken grondverwervingen nodig. In het voorjaar van 2024 gaan we hiermee van start in de zones N8 Mater en N454 Horebeke. Begin 2024 nemen we contact op met de betrokken eigenaars om samen aan tafel te zitten.