Overslaan en naar de inhoud gaan

Contact en veelgestelde vragen

Contact en veelgestelde vragen

Datum

Status

In Studie

Plaats

Weg

N437

Heb je vragen?

Heb je na het lezen van de website nog vragen? Hieronder vind je een oplijsting van de meest gestelde vragen en hun antwoord. 

Zijn alle grondinnames bekend? Waar zullen er gronden ingenomen worden? 

Het publieke domein rond de N437 is op sommige plaatsen erg beperkt. Daarom zijn er grondverwervingen noodzakelijk. Alle eigenaars en bewoners van wie een stuk grond zou worden aangekocht, zijn per brief op de hoogte gebracht. Zij zijn uitgenodigd voor een afzonderlijk gesprek. 

Indien u vragen heeft over de inname van uw gronden, kan u contact opnemen met wegen.oostvlaanderen@mow.vlaanderen.be.

Hoe is er beslist welke bomen verdwijnen en welke blijven staan? 

Om alle functies van het nieuwe ontwerp te realiseren, moet alle publieke ruimte optimaal worden benut. De huidige bomen staan dicht bij de weg, wat tot onveilige situaties kan leiden. Maar ze vormen ook een karaktervolle dreef en getuigen van het historische belang van het naburige kasteel Herlegem. Daarom werden er verschillende scenario’s afgewogen en werd een vooronderzoek uitgevoerd.

Soms komen de nieuwe bomen op dezelfde plaats waar bomen verdwijnen, soms op een nieuwe plaats. Om dit te bepalen, werden verschillende scenario’s van bomenrijen afgewogen volgens volgende randvoorwaarden:

  • Zo minimaal mogelijk inname van woonpercelen (o.w.v. grote impact op leefkwaliteit en geen parkeren meer mogelijk op eigen perceel).
  • Rekening houden met reliëfverschillen en maximaal behoud van waardevolle bomen op privaat domein.
  • Behouden van enkele bomenrijen, waarbij rekening wordt gehouden met enerzijds de toestand en waarde van de boom en anderzijds het esthetisch geheel van de bomen samen. Een erkende European Tree Technician voerde het vooronderzoek uit naar het wortelgestel, de staat van de bomen, de bodemgesteldheid en de impact van de werken. Hieruit bleek dat niet alle bomen even gezond zijn. Enkel de gezonde bomen zullen normaal gezien de werken overleven. De bomen die verdwijnen, vervangen we door een mix van inheemse boomsoorten. Zo zullen dus ecologisch meer waardevolle bomenrijen, met voldoende ruimte zowel boven als onder de grond, langsheen het tracé kunnen uitgroeien.

Na afweging werd besloten om 4 bomenrijen binnen de bebouwde omgeving en de dreef vanaf Biest tot Herlegemstraat te behouden. Zo wordt een stukje landschappelijke geschiedenis bewaard. 

Hoe werd bepaald waar de grachten open zijn en waar ze onder de grond zitten? Welke effect heeft dit op de directe omgeving?

Het ontwerp van de herinrichting houdt rekening met afwatering, de beschikbare ruimte en de wettelijke context omtrent waterhuishouding. Enerzijds willen we de impact op de woonpercelen beperken waardoor daar eerder wordt gekozen voor inbuizing. Anderzijds moet er voldoende ruimte blijven voor water om te bufferen en te infiltreren. Daarom wordt gekozen om ter hoogte van de onbebouwde percelen brede grachten te realiseren. Het water dat in de grachten stroomt, wordt verdeeld naar verschillende waterlopen in de buurt. Op die manier vermijden we wateroverlast in lager gelegen gebieden. 

In Waregem zal eerst het aangrenzende rioleringsproject Paterswegel worden uitgevoerd. Dit plant Aquafin binnenkort te realiseren. Nadien zal de herinrichting van de N437 aansluiten op deze nieuwe rioleringen.

Op sommige plaatsen staat de bebouwing erg dicht bij de rijweg. Waarom worden over het hele traject verhoogde enkelrichtingsfietspaden voorzien langs beide zijden van de rijbaan? Zou men hier kunnen kiezen voor fietssuggestiestroken of een tweerichtingsfietspad aan één zijde van de weg? 

Langs het hele traject kiezen we voor een veilig en verhoogd fietspad. Dit is veiliger dan een fietssuggestiestrook. In de zone van 70 km/u wordt het fietspad vrijliggend aangelegd. In die zones voorzien we minimaal 100 cm tussen de rijweg en het fietspad. We sluiten met het fietspad mooi aan op de huidige hoogte van opritten en voetpaden door de rijweg iets te verlagen. Er zijn langs het hele traject veel oversteekbewegingen vanuit de woningen en zijstraten. In dit geval zijn twee enkelrichtingsfietspaden veiliger dan één dubbelrichtingsfietspad. Eén dubbelrichtingsfietspad neemt bovendien meer ruimte in en is onveiliger, zeker bij hellende wegen zoals in Kruisem. Zo kijken automobilisten niet steeds in beide richtingen bij het afslaan of oprijden, terwijl elektrische fietsers sneller aankomen.

Waarom loopt het voetpad op de Waregemsesteenweg vanuit centrum Kruishoutem aan de zijde van de oneven huisnummers tot net voor de Winkelstraat en aan de andere zijde (even huisnummers) tot net voorbij de Winkelstraat?

Het voetpad aan de even huisnummers wordt verder doorgetrokken tot aan de voetgangersdoorsteek naar de nieuwe verkavelingen achterin de Winkelstraat. Op die manier sluit de voetgangersdoorsteek veilig aan op het voetpad.

Er wordt op de Waregemsesteenweg/Kruishoutemseweg snel gereden. Hoe wordt er bij de herinrichting ingezet op het verminderen van de snelheid van gemotoriseerd verkeer?

Op vraag van bewoners tijdens voorgaande participatiemomenten, werd de zone 50 km/u uitgebreid in Kruisem tot net voorbij Stokstraat en in Waregem tot aan de Grasdreef. Ter hoogte van Biest is er minder bebouwing, waardoor de vraag naar een zone 50 km/u niet kan worden opgenomen in de plannen. Naast de uitbreiding van zone 50 km/u, wordt ook de infrastructuur aangepast. De rijweg wordt smaller in zowel de zone 70 km/u als zone 50 km/u. Middeneilanden zijn voorzien waar de zone 70 km/u overgaat naar zone 50 km/u. Op een aantal belangrijke plaatsen (Winkelstraat, school, ...) voorzien we extra middeneilanden. Deze middeneilanden bieden een veilige oversteekmogelijkheid voor voetgangers en fietsers. Daarnaast geven de eilanden de indruk dat de weg versmalt, waardoor automobilisten hun snelheid verminderen. 

Er is niet gekozen voor snelheidsdrempels. Men schat in dat die veel geluidshinder zullen veroorzaken, zeker met vrachtverkeer. In afwachting van de heraanleg wordt er in de zone waar op dit moment 70km/u mag gereden worden,  dit jaar reeds een trajectcontrole aangebracht.

Langs de weg kan men op verschillende plaatsen parkeren op een onbenutte strook publiek domein. Zal er na de herinrichting nog langs de rijweg geparkeerd kunnen worden?

Om alle functies van het nieuwe ontwerp te realiseren, moet alle beschikbare publieke ruimte worden benut. De nieuwe groene berm zal niet overrijdbaar en smaller zijn. Moest men toch de wagen in de berm parkeren, zou dit betekenen dat men deels op het fietspad geparkeerd staat.  Bewoners en hun bezoekers zullen op eigen terreinen of publieke parkings moeten parkeren. Koeriers en leverdiensten kunnen op inritten stoppen om leveringen af te geven. 

De publieke parkeerplaatsen op de Waregemsesteenweg tussen het Nieuw Plein en huisnummer 76 blijven behouden. 

Omdat er een gescheiden riolering wordt aangelegd, zullen alle gebouwen langs de weg afgekoppeld worden op dit gescheiden systeem. Wie betaalt deze afkoppeling en wat moet er op privédomein veranderen? 

Alle bewoners langs de N437 zullen worden verplicht om na de herinrichting regenwater en huishoudelijk afvalwater apart af te voeren. Ook woningen op de tweede bouwlijn of bouwrij zullen worden afgekoppeld. Vooraf komt een deskundige langs om in te schatten hoe de afkoppeling per woning kan worden uitgevoerd. De stad of gemeente houdt de bewoners op de hoogte wanneer er een deskundige langskomt. Zowel de stad Waregem als de gemeente Kruisem nemen de meeste  kosten van de afkoppeling voor hun rekening. Later krijgen alle bewoners daarover meer gedetailleerde info. Bewoners die een heraanleg van oprit of voortuin (aansluitend aan de weg) plannen vóór de heraanleg van de weg, nemen het best contact op met het lokaal bestuur. Woont u in Waregem? Contacteer dan 05 662 12 70 of technischedienst@waregem.be (dienst publiek domein). Woont u in Kruisem? Contacteer dan 09 389 01 20 of infra@kruisem.be (dienst infrastructuur en openbare werken).

Vind je geen antwoord voor je vragen? Stel je vraag gerust via dit formulier of contacteer ons via het e-mailadres of per telefoon.

Contact
Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen
Telefoon
09 276 26 00
E-mail