Herinrichting Waregemsesteenweg (N437)
Algemeen Overzicht

Update 21/12/22
In het voorjaar 2022 organiseerde het Agentschap Wegen en Verkeer een dialoogsessie en twee participatiewandelingen over de plannen met de herinrichting van de Waregemsesteenweg en Kruishoutemseweg. Alle suggesties en wensen zijn op dit moment verwerkt in een startnota. We tonen alvast de eerste conclusies en lichten de keuzes toe in een synthesenota via de webpagina ‘Ontwerp’
Het Agentschap Wegen en Verkeer, de gemeente Kruisem, de stad Waregem en Farys plannen in komende jaren de heraanleg van de Waregemsesteenweg (N437). Het project bevindt zich nog in een beginfase en zal de komende maanden en jaren in dialoog met omwonenden en belanghebbenden verder worden uitgetekend.
Wat en waarom?
Waarom zijn de werken nodig?
Het Agentschap Wegen en Verkeer, gemeente Kruisem, stad Waregem en Farys willen een aangename en veilige verbindingsweg creëren tussen Waregem en Kruisem. Dit doen we door de gewestweg (N437) te vernieuwen tussen Nieuw Plein in Kruisem en de Oosterlaan (R35) in Waregem.
Wat gaan we doen?
We streven ernaar om de verkeersveiligheid en het comfort van alle weggebruikers te verbeteren.
Volwaardige fiets- en voetpaden
We willen investeren in nieuwe, brede en vrijliggende voet- en fietspaden over een afstand van 6 kilometer en veilige oversteken voor fietsers en voetgangers.
Veiligere schoolomgeving
We wensen veilige oversteekplaatsen en fietsverbindingen met de school in de Gentse Heerweg en zorgen voor een overzichtelijke indeling zodat het duidelijk is voor weggebruikers dat zij zich bevinden in een zone met aangepaste snelheid.
Meer groen en opvang van hemelwater
We willen langs de verbindingsweg meer aandacht besteden aan groen en zoeken naar mogelijkheden voor opvang van water.
Gescheiden riolering
Wat al vaststaat is dat er een gescheiden rioleringsstelsel komt. Dat is goed voor het milieu want zo scheiden we huishoudelijk afvalwater, afkomstig van bijvoorbeeld wasmachines of douches, van regenwater.
Bekijk in de video waarom een gescheiden riolering nodig is.
Timing
Projectverloop
De studie voor deze herinrichting is vorig jaar gestart. We bekijken in het project verschillende deelgebieden en behandelen verschillende thema’s. Maar de ruimte om de doelstellingen in te passen is beperkt. Hierdoor moeten er keuzes worden gemaakt om de weg zo goed mogelijk in te richten. Als we kiezen voor vrijliggende fietspaden zal dat misschien ten koste gaan van meer groen.
Daarom werden deze keuzemogelijkheden in de loop van 2022 afgewogen samen met inwoners van Kruisem en Waregem. Die keuzemogelijkheden werden genoteerd in een startnota. We hielden ook rekening met suggesties en wensen van de bewoners. Bekijk via de webpagina ‘Ontwerp’ de eerste voorlopige resultaten.
Ontdek hier de deelgebieden en thema’s.