Overslaan en naar de inhoud gaan

Het voorkeursalternatief

Het voorkeursalternatief

Status

In Studie

Provincie

Weg

A12
N177

Uit de eerste fase van de studie voor de herinrichting van de A12/N177 in Aartselaar en Wilrijk-Zuid kwamen drie voorkeursalternatieven naar voren. Op de pagina projectverloop leest u meer over hoe deze drie alternatieven tot stand zijn gekomen. Finaal gaf de Vlaamse Regering de voorkeur aan alternatief A waarbij het openbaar vervoer decentraal - dus langs beide zijden van de A12/N177 - georganiseerd wordt.

Op vraag van de Vlaamse Regering onderzochten we of een centrale busbaan in dit voorkeursalternatief inpasbaar is. Een centrale busbaan is mogelijk op volgende vlakken: verkeersafwikkeling, civieltechnisch, tunnelveiligheid en technische installaties. We onderzochten ook een hybride versie van het voorkeursalternatief waarbij het openbaar vervoer centraal georganiseerd wordt tot in het centrum van Aartselaar en daarna (richting Boom) decentraal verloopt. 

Op deze pagina ontdekt u de voornaamste verschillen tussen het basisalternatief A met decentraal openbaar vervoer en de twee uitgewerkte optimalisaties van alternatief A.

Voorkeursalternatief A: basisvariant met decentrale OV-baan

ALT A - 1.Decentraal OV

Omschrijving

Drie korte tunnels ter hoogte van

  • Terbekehofdreef x Atomiumlaan (228 m)
  • Centrum Aartselaar (684 m)
  • Bist x Langlaarsteenweg (409 m)

Snelheidsregime

  • A12: 90 km/u 
  • N177: 70 km/u buiten bebouwde kom en 50 km/u binnen bebouwde kom 

Fietspaden (3m breed)

  • Dubbelrichting langs beide zijden N177  

Openbaar vervoer

  • Aparte busbaan op de N177

Verkeersbewegingen

Op- en afritten in beide richtingen tussen A12/N177

  • Tussen Atomiumlaan en Cleydaellaan  
  • Tussen Cleydaellaan en Bist 

Oversteekbaarheid in oost-westrichting  

  • Terbekehofdreef x Atomiumlaan: alle weggebruikers 
  • Cleydaellaan x Kontichsesteenweg: alle weggebruikers 
  • Helststraat x Guido Gezellestraat: fietsers en voetgangers 
  • Vluchtenburgstraat x  Leugstraat: niemand
  • Bist x Langlaarsteenweg: alle weggebruikers 

Keerlussen 

  • Ten zuiden en ten noorden van Bist 
  • Ten zuiden van de Helststraat 
  • Aan de noordkant van de Terbekehofdreef

Deze visualisaties tonen enkele impressies van de mogelijke nieuwe inrichting van de A12/N177. Opgelet! Deze beelden tonen louter concepten en zijn niet bindend.

Bekijk hier alle visualisaties en renderbeelden van alternatief A.

Voorkeursalternatief A: mogelijke optimalisaties

Het aantal tunnels, het snelheidsregime, de fietspaden en alle verkeersbewegingen zijn hetzelfde als in de basisversie van het voorkeursalternatief (met decentrale OV-baan).

Centrale OV-baan

Hybride OV-baan

ALT A - 2.Centraal OV

Centrale OV-baan van Terbekehofdreef x Atomiumlaan tot Bist x Langlaarsteenweg.

ALT A - 3.Hybride

Centrale OV-baan in de zone tussen Wilrijk en centrum Aartselaar, en een decentrale OV-baan van Vluchtenburgstraat x Leugstraat tot Bist x Langlaarsteenweg.