Overslaan en naar de inhoud gaan

De drie voorkeursalternatieven

De drie voorkeursalternatieven

Status

In Studie

Provincie

Weg

A12
N177

Uit de eerste fase van de studie voor de herinrichting van de A12/N177 in Aartselaar en Wilrijk-Zuid kwamen drie voorkeursalternatieven naar voren. Op de pagina projectverloop leest u meer over hoe deze drie alternatieven tot stand zijn gekomen. Finaal gaf de Vlaamse Regering de voorkeur aan alternatief A.  

Op deze pagina ontdekt u de voornaamste verschillen tussen de drie alternatieven die op tafel lagen. Ze verschillen voornamelijk van elkaar qua lengte en het aantal tunnels. Bekijk hier de rondleiding door de drie alternatieven.

Alternatief A: 3 korte tunnels

Alternatief A

Omschrijving

Drie korte tunnels ter hoogte van

  • Terbekehofdreef x Atomiumlaan (228 m)
  • Centrum Aartselaar (684 m)
  • Bist x Langlaarsteenweg (409 m)

Snelheidsregime

  • A12: 90 km/u 
  • N177: 70 km/u buiten bebouwde kom en 50 km/u binnen bebouwde kom 

Fietspaden (3m breed)

  • Dubbelrichting langs beide zijden N177  

Openbaar vervoer

  • Aparte busbaan op de N177

Verkeersbewegingen

Op- en afritten in beide richtingen tussen A12/N177

  • Tussen Atomiumlaan en Cleydaellaan  
  • Tussen Cleydaellaan en Bist 

Oversteekbaarheid in oost-westrichting  

  • Terbekehofdreef x Atomiumlaan: alle weggebruikers 
  • Cleydaellaan x Kontichsesteenweg: alle weggebruikers 
  • Helststraat x Guido Gezellestraat: fietsers en voetgangers 
  • Vluchtenburgstraat x  Leugstraat: niemand
  • Bist x Langlaarsteenweg: alle weggebruikers 

Keerlussen 

  • Ten zuiden en ten noorden van Bist 
  • Ten zuiden van de Helststraat 
  • Aan de noordkant van de Terbekehofdreef

Deze visualisaties tonen enkele impressies van de mogelijke nieuwe inrichting van de A12/N177. Opgelet! Deze beelden tonen louter concepten en zijn niet bindend.

Bekijk hier alle visualisaties en renderbeelden van alternatief A.

Alternatief B: 1 lange en 1 korte tunnel

Alternatief B

Omschrijving

2 tunnels 

  • Lange tunnel van Atomiumlaan tot Helststraat (2132 m)
  • Korte tunnel aan Bist (409 m)

Snelheidsregime 

  • A12: 70 km/u 
  • N177: 50 km/u 

Fietspaden (3m breed) 

  • Dubbelrichting langs beide zijden N177  

Openbaar vervoer 

  • Centrale busbaan van Atomiumlaan tot Helststraat op het tunneldak

Verkeersbewegingen

Op- en afritten tussen A12/N177  

  • Tussen Atomiumlaan en Cleydaellaan oprit richting Brussel en afrit richting Antwerpen 
  • Volwaardig in beide richtingen tussen Cleydaellaan en Bist 

Oversteekbaarheid in oost-westrichting  

  • Terbekehofdreef x Atomiumlaan: alle weggebruikers 
  • Cleydaellaan x Kontichsesteenweg: alle weggebruikers 
  • Helststraat x Guido Gezellestraat: fietsers en voetgangers 
  • Vluchtenburgstraat x  Leugstraat: niemand 
  • Bist x Langlaarsteenweg: alle weggebruikers 

Keerlussen 

  • Ten zuiden en ten noorden van Bist 
  • Ten zuiden van de Helststraat 
  • Aan de noordkant van de Terbekehofdreef

Deze visualisaties tonen enkele impressies van de mogelijke nieuwe inrichting van de A12/N177. Opgelet! Deze beelden tonen louter concepten en zijn niet bindend.

Bekijk hier alle visualisaties en renderbeelden van alternatief B.

Alternatief C: 1 lange tunnel

Alternatief C

Omschrijving

1 tunnel 

  • Over het hele projectgebied van Bist tot Atomiumlaan (3574 m)

Snelheidsregime 

  • A12: 70 km/u 
  • N177: 50 km/u 

Fietspaden (3m breed) 

  • Dubbelrichting langs beide zijden N177   
  • Centraal op tunneldak  

Openbaar vervoer 

  •  Centraal op het tunneldak

Verkeersbewegingen

Op- en afritten tussen A12/N177  

  • Tussen Atomiumlaan en Cleydaellaan oprit richting Brussel en afrit richting Antwerpen 
  • Volwaardig in beide richtingen tussen Cleydaellaan en Bist 

Oversteekbaarheid in oost-westrichting  

  • Terbekehofdreef x Atomiumlaan: alle weggebruikers 
  • Cleydaellaan x Kontichsesteenweg: alle weggebruikers 
  • Helststraat x Guido Gezellestraat: fietsers en voetgangers 
  • Vluchtenburgstraat x  Leugstraat: fietsers en voetgangers 
  • Bist x Langlaarsteenweg: alle weggebruikers 

Keerlussen 

  • Ten zuiden van Bist 
  • Aan noordkant Terbekehofdreef

Deze visualisaties tonen enkele impressies van de mogelijke nieuwe inrichting van de A12/N177. Opgelet! Deze beelden tonen louter concepten en zijn niet bindend.

Bekijk hier alle visualisaties en renderbeelden van alternatief C.