De drie voorkeursalternatieven
De drie voorkeursalternatieven
Uit de eerste fase van de studie voor de herinrichting van de A12/N177 in Aartselaar en Wilrijk-Zuid kwamen drie voorkeursalternatieven naar voren. Op de pagina projectverloop leest u meer over hoe deze drie alternatieven tot stand zijn gekomen. Finaal gaf de Vlaamse Regering de voorkeur aan alternatief A.
Op deze pagina ontdekt u de voornaamste verschillen tussen de drie alternatieven die op tafel lagen. Ze verschillen voornamelijk van elkaar qua lengte en het aantal tunnels. Bekijk hier de rondleiding door de drie alternatieven.
Alternatief A: 3 korte tunnels
Omschrijving
Drie korte tunnels ter hoogte van
- Terbekehofdreef x Atomiumlaan (228 m)
- Centrum Aartselaar (684 m)
- Bist x Langlaarsteenweg (409 m)
Snelheidsregime
- A12: 90 km/u
- N177: 70 km/u buiten bebouwde kom en 50 km/u binnen bebouwde kom
Fietspaden (3m breed)
- Dubbelrichting langs beide zijden N177
Openbaar vervoer
- Aparte busbaan op de N177
Verkeersbewegingen
Op- en afritten in beide richtingen tussen A12/N177
- Tussen Atomiumlaan en Cleydaellaan
- Tussen Cleydaellaan en Bist
Oversteekbaarheid in oost-westrichting
- Terbekehofdreef x Atomiumlaan: alle weggebruikers
- Cleydaellaan x Kontichsesteenweg: alle weggebruikers
- Helststraat x Guido Gezellestraat: fietsers en voetgangers
- Vluchtenburgstraat x Leugstraat: niemand
- Bist x Langlaarsteenweg: alle weggebruikers
Keerlussen
- Ten zuiden en ten noorden van Bist
- Ten zuiden van de Helststraat
- Aan de noordkant van de Terbekehofdreef
Bekijk hier alle visualisaties en renderbeelden van alternatief A.
Alternatief B: 1 lange en 1 korte tunnel
Omschrijving
2 tunnels
- Lange tunnel van Atomiumlaan tot Helststraat (2132 m)
- Korte tunnel aan Bist (409 m)
Snelheidsregime
- A12: 70 km/u
- N177: 50 km/u
Fietspaden (3m breed)
- Dubbelrichting langs beide zijden N177
Openbaar vervoer
- Centrale busbaan van Atomiumlaan tot Helststraat op het tunneldak
Verkeersbewegingen
Op- en afritten tussen A12/N177
- Tussen Atomiumlaan en Cleydaellaan oprit richting Brussel en afrit richting Antwerpen
- Volwaardig in beide richtingen tussen Cleydaellaan en Bist
Oversteekbaarheid in oost-westrichting
- Terbekehofdreef x Atomiumlaan: alle weggebruikers
- Cleydaellaan x Kontichsesteenweg: alle weggebruikers
- Helststraat x Guido Gezellestraat: fietsers en voetgangers
- Vluchtenburgstraat x Leugstraat: niemand
- Bist x Langlaarsteenweg: alle weggebruikers
Keerlussen
- Ten zuiden en ten noorden van Bist
- Ten zuiden van de Helststraat
- Aan de noordkant van de Terbekehofdreef
Bekijk hier alle visualisaties en renderbeelden van alternatief B.
Alternatief C: 1 lange tunnel
Omschrijving
1 tunnel
- Over het hele projectgebied van Bist tot Atomiumlaan (3574 m)
Snelheidsregime
- A12: 70 km/u
- N177: 50 km/u
Fietspaden (3m breed)
- Dubbelrichting langs beide zijden N177
- Centraal op tunneldak
Openbaar vervoer
- Centraal op het tunneldak
Verkeersbewegingen
Op- en afritten tussen A12/N177
- Tussen Atomiumlaan en Cleydaellaan oprit richting Brussel en afrit richting Antwerpen
- Volwaardig in beide richtingen tussen Cleydaellaan en Bist
Oversteekbaarheid in oost-westrichting
- Terbekehofdreef x Atomiumlaan: alle weggebruikers
- Cleydaellaan x Kontichsesteenweg: alle weggebruikers
- Helststraat x Guido Gezellestraat: fietsers en voetgangers
- Vluchtenburgstraat x Leugstraat: fietsers en voetgangers
- Bist x Langlaarsteenweg: alle weggebruikers
Keerlussen
- Ten zuiden van Bist
- Aan noordkant Terbekehofdreef
Bekijk hier alle visualisaties en renderbeelden van alternatief C.