Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Op deze pagina vindt u een antwoord terug op de veelgestelde vragen. We hebben de pagina onderverdeeld in verschillende categorieën. Vindt u het antwoord op uw vraag niet terug of heeft u een andere vraag? Contacteer ons dan via het contactformulier.
Over het project in het algemeen
Wie voert de studie uit?
Het studieconsortium bestaat uit Tractebel, 51N4E en Endeavour. Het Agentschap Wegen en Verkeer en water-link i.s.m. Aquafin zijn opdrachtgevers. Stad Antwerpen en De Lijn zijn partners.
Wat is het doel van deze herinrichting?
Met de herinrichting willen we de verkeersveiligheid verhogen en ruimte maken voor groen, plaatsen om elkaar te ontmoeten en meer comfort voor handelaars. Zo transformeren we de Turnhoutsebaan terug tot een aangename, levendige straat, toegankelijk voor iedereen.
Over welk traject gaat het precies?
Het gaat over een traject van ongeveer 1,2 km tussen de Provinciestraat en de Noordersingel in Borgerhout.
Waarom is dit project nodig?
De huidige situatie voldoet niet aan de hedendaagse normen wat betreft verkeersveiligheid, voornamelijk de veiligheid van fietsers en voetgangers. Er is ook een gebrek aan infrastructuur voor actieve weggebruikers en weinig verblijfsruimte. Dubbelparkeren, overdreven snelheid en een moeilijke oversteekbaarheid maken de situatie nog gevaarlijker.
Veilig verplaatsen
Dwarsprofiel
Wat verandert er t.o.v. de bestaande situatie? Welke keuzes zijn hierin al gemaakt?
- Auto's en bussen van het openbaar vervoer rijden gemengd. De bovengrondse tram verdwijnt;
- De rijbaan is 6,7 meter breed (inclusief goten). Overdag geldt een snelheidsregime van 30 km/u. 's Nachts zal dat 50 km/u zijn;
- Er komen twee enkelrichtingsfietspaden van twee meter breed;
- We streven naar een voetpad met een breedte van 2,5 meter.
Zal er geen file ontstaan op de Turnhoutsebaan door auto's en bussen te laten samen rijden?
Uit de verkeerssimulatie blijkt dat de reistijd over de Turnhoutsebaan niet langer wordt. Dat wordt onder andere verklaard door:
- minder verkeerslichten, de overige lichten krijgen een slimme lichtenregeling;
- de rijbaan wordt smaller, waardoor oversteeklengtes voor voetgangers verkorten, waardoor auto’s en bussen minder lang voor rood moeten wachten;
- bushaltes zijn logischer gepositioneerd, waardoor ze minder impact hebben op de doorstroming aan de verkeerslichten;
- de bovengrondse tram verdwijnt.
Gaat het busverkeer vlot kunnen rijden, nu het gemengd wordt met het autoverkeer?
- De huidige buslijnen blijven rijden op de Turnhoutsebaan;
- Om de doorstroming van het openbaar vervoer te bevorderen, krijgen de bussen een langere groentijd;
- Minder verkeerslichten op de Turnhoutsebaan zorgen voor een vlottere verbinding;
- Door bushaltes ‘Roma’ en ‘Turnhoutsepoort’ te bundelen aan metrohalte ‘Zegel’, zijn minder haltes nodig en hebben bussen een kortere totale halteringstijd.
Openbaar vervoer
Wat gebeurt er met tramlijn 24?
De bovengrondse tram verdwijnt. Premetrolijnen 8 en 10 blijven beschikbaar via halte ‘Zegel’. De Lijn werkt halte ‘Drink’ verder af zodat deze achteraf kan worden geopend.
Wanneer wordt premetrohalte ‘Drink’ (en ook ‘Morkhoven’ en ‘Willibrordus’) geopend?
De Lijn streeft ernaar deze zo snel mogelijk te kunnen openen, maar de timing is sterk onder voorbehoud van het verkrijgen van de omgevingsvergunning.
Wordt met de heraanleg gewacht tot de opening van premetrostation ‘Drink’?
Nee, gelet op de onzekerheid over de timing van de opening van station ‘Drink’, zal de heraanleg van Turnhoutsebaan niet wachten. In de fasering zorgen we ervoor dat het busverkeer tijdens de werken doorgang blijft hebben op de Turnhoutsebaan, zodat er voldoende alternatieven zijn voor tramlijn 24.
Welke flankerende maatregelen worden genomen bij het verdwijnen van tramlijn 24?
- Er openen twee extra stations op de ondergrondse lijn 8: ‘Drink’ en ‘Morckhoven’ (Borgerhout extra muros). Station ‘Drink’ wordt eveneens door tramlijn 10 bediend. Het bestaande premetrostation ‘Zegel’ blijft bediend door lijnen 8 en 10;
- De capaciteit van tramlijnen 8 en 10 wordt verder onderzocht;
- Voor een deel van de wijk ten noorden van de Turnhoutsebaan zal de nieuwe metrolijn onder de Kerkstraat op wandelafstand liggen. Op deze lijn worden nieuwe haltes ‘Willibrordus’ en ‘Stuivenberg’ geopend. Deze lijn maakt de verbinding tussen de AFAS Dome en station ‘Astrid’ mogelijk. De rest van het traject hangt samen met een reorganisatie van het tramnetwerk;
- Het traject Havenhuis – Centraal Station zal ook na het verdwijnen van tramlijn 24 bediend blijven.
Wat zijn de mogelijkheden met bus en premetro?
Voor reizigers zijn er afhankelijk van de route volgende alternatieven:
- reizigers kunnen de verschillende bestaande buslijnen op de Turnhoutsebaan blijven gebruiken;
- reizigers die vandaag tramlijn 24 richting het stadscentrum nemen, kunnen in de toekomst de ondergrondse premetrolijn of een bovengrondse buslijn op de Turnhoutsebaan nemen en vervolgens:
- overstappen aan halte ‘Astrid’ op een tramlijn richting het Havenhuis;
- overstappen aan halte ‘Opera’ (ondergronds) of ’Rooseveltplaats’ (bovengronds) op tramlijn 1 richting ZNA Cadix/Luchtbal;
- overstappen aan de bushaltes op de Rooseveltplaats op alle lijnen richting de Noorderplaats.
- reizigers die momenteel opstappen op tramlijn 24 aan halte ‘Joe English’, kunnen in de toekomst opstappen op tramlijn 8 aan halte ‘Morckhoven’.
Blijven de bussen op Turnhoutsebaan op termijn behouden?
In het bestuursakkoord van de stad Antwerpen is volgende opgenomen over bussen in de stad:
Door de versterking van het metro- en tramnet kunnen we de stad verder ontbussen. Niet alle bussen moeten dan het stadscentrum in, maar ze zetten de reizigers af buiten het centrum, waar ze kunnen overstappen op trams die via snelle verbindingen het centrum ontsluiten.
Ook voor de Turnhoutsebaan is de visie om op lange termijn op zoek te gaan naar een alternatief waarbij aan de stadsrand een kwalitatieve overstap gemaakt kan worden op het premetro- en tramnet. Met voldoende aandacht voor het lokale OV-aanbod op Turnhoutsebaan. Concrete afspraken hierover zijn nog niet gemaakt.
Blijven de haltes van het openbaar vervoer behouden?
De haltes worden zo veel mogelijk geclusterd en overzichtelijker gemaakt. De halteperrons worden korter omdat ze geen trams meer moeten bedienen.
- Haltes ‘Turnhoutsepoort’ en ‘Roma’ worden samengevoegd in halte ‘Zegel’ ter hoogte van het premetrostation ‘Zegel’. De andere haltes blijven behouden, maar worden hier en daar wat verschoven;
- Halte ‘Kerkstraat’ wordt op de Turnhoutsebaan aangelegd (ten oosten van het kruispunt met de Van Geertstraat);
- Halte ‘Drink’ blijft nabij het EcoHuis liggen, zodat het vlakbij het toekomstige premetrostation ‘Drink’ ligt.
Snelheidsregime
Wanneer is het dag- en wanneer het nachtregime van toepassing?
Dit wordt momenteel onderzocht. Hierbij houden we rekening met verschillende factoren, zoals de openingsuren van scholen, de drukte van het verkeer, de aanwezigheid van grote aantallen voetgangers en fietsers, …
Nemen jullie maatregelen om de snelheid van 30 km/u af te dwingen?
De snelheid van het verkeer zal na de heraanleg gemonitord worden. Indien blijkt dat het snelheidsregime niet wordt gerespecteerd, zetten we samen met de politie in op sensibilisering en andere maatregelen om het snelheidsgedrag aan te passen.
Op welke snelheid is het wegprofiel ontworpen?
Het wegprofiel is ontworpen op 50 km per uur, met een rijbaanbreedte van 6,1 meter. Het gebruik van de straat als wijkweg is echter een belangrijker element om de snelheid te bepalen dan het wegprofiel. Hierbij is een minimale ruimte nodig om vrachtvervoer en busverkeer te laten kruisen, in combinatie met tweezijdig parkeren.
Parkeren
Hoe verhoudt het aantal parkeerplaatsen zich tot de huidige situatie?
Er zijn een honderdtal parkeerplaatsen voorzien op de baan. Dat zijn ongeveer 30 plaatsen minder dan nu het geval is.
Voor laden en lossen zijn in de bestaande toestand vijf zones voorzien (het equivalent van tien parkeerplaatsen) en in de nieuwe toestand dertien laad- en loszones (equivalent van 26 parkeerplaatsen).
Een aantal parkeerplaatsen wordt aldus vervangen door de extra laad- en loszones. Dat is nodig om de handels- en horecazaken te kunnen bedienen en foutparkeren te ontmoedigen. De maximale loopafstand tot een laad- en loszone is in de nieuwe toestand 100 meter per kant.
Andere parkeerplaatsen vallen weg omdat:
- de oversteekplaatsen goed zichtbaar moeten zijn omwille van de verkeersveiligheid;
- er op de voorpleinen geen parkeerplaatsen zijn om de verblijfsfunctie te verbeteren;
- er in de parkeerstrook op regelmatige afstanden bomen in groenvakken zijn voorzien;
- er verspreid over het projectgebied een groot aantal extra fietsbeugels is voorzien om te voldoen aan de parkeernoden voor fietsers.
Wordt er gezocht naar een alternatief om het verlies aan parkeerplaatsen op te vangen?
Ja, het district Borgerhout zoekt naar locaties die gebruikt kunnen worden als buurtparking in de omgeving.
Worden er ook parkeerplaatsen voorzien voor personen met een handicap en hoeveel?
Bij heraanleg worden de persoonsgebonden plaatsen die nog in gebruik zijn terug voorzien. Dat zijn er momenteel twee. Daarnaast wordt minstens 6% van de parkeerplaatsen voorbehouden voor mindervaliden. Deze zullen op strategische locaties komen waar een hogere nood is aan parkeerplaatsen voor personen met een handicap. Deze plaatsen zien er hetzelfde uit als gewone parkeerplaatsen en worden aangeduid met een verkeersbord.
Laden en lossen
Hoe zit het met laden en lossen voor handelaars?
- Er komen meer laad- en loszones: dertien in plaats van vijf, steeds op max. 100 meter van winkels en horeca. Dat maakt max. 200 meter tussen twee laad-en loszones;
- Laad- en loszones in zijstraten blijven behouden, zodat fietsers op de wijkweg zo weinig mogelijk gehinderd worden;
- Ruimte voor leveranciers: er is voldoende lengte en manoeuvreerruimte voorzien voor bestel- en vrachtwagens.
Verkeerslichten
Blijven alle verkeerslichten behouden?
Op de kruispunten van de Turnhoutsebaan met Provinciestraat-Kerkstraat, Helmstraat-Kroonstraat, Eliaertstraat-Drink en Stenenbrug-Gravinstraat blijven de verkeerslichten behouden. De verkeerslichten aan de Roma verdwijnen vanwege de knip tussen de Turnhoutsebaan en de Appelstraat-Hogeweg. Er wordt eveneens voorgesteld om de druklichten aan de voetgangersoversteek ter hoogte van Laar en Jaak de Braeckeleerstraat niet meer te voorzien vanwege de versmalling van de rijweg naar twee rijstroken en het snelheidsregime van 30 km per uur overdag.
Voorplein Roma
Zal de knip aan Hogeweg/Appelstraat extra verkeer in de wijk geven?
Er zal naar verwachting geen toename zijn van het bovenlokaal verkeer in de wijk. Er kunnen wel verschuivingen optreden wat betreft lokaal verkeer. Indien na heraanleg en evaluatie blijkt dat er te veel verkeer door de woonstraten rijdt, kunnen we flankerende maatregelen nemen.
Blijft de Bothastraat dubbelrichting?
Ja. De aansluiting wordt voldoende breed aangelegd zodat alle verkeer elkaar kan passeren.
Verhuizen
Kan ik nog verhuizen met een verhuiswagen en/of ladderlift?
Voor verhuizingen biedt Stad Antwerpen onderstaande opties. Voor al deze opties geldt dat de verhuizing bij voorkeur buiten de spitsuren gebeurt en dat een toezichter aanwezig is die voetgangers en fietsers kan tegenhouden als de verhuislift lasten hijst over de doorgang:
- aanvraag parkeerverbod in de parkeerstrook;
- tijdelijke inname trottoir en fietspad voor korte duur met beperkte signalisatie, op voorwaarde dat er nog voldoende ruimte is voor voetgangers en fietsers. Voor de Turnhoutsebaan gaat het dan om een gecombineerde doorgang voor fietsers en voetgangers van twee meter breed en 2,2 meter hoog die vrij moet blijven;
- inname van de rijbaan: hiervoor is complete werfsignalisatie nodig. Er moeten dan signalisatieplannen opgemaakt worden door de aanvrager en die moet ook alle borden voorzien.
Velostations
Waar komt er een velostation?
Het bestaande velostation aan Stenenbrug wordt verplaatst naar een locatie op de Turnhoutsebaan dichter bij de Roma.
Groen en klimaat
Komt er meer groen langs de Turnhoutsebaan?
De Turnhoutsebaan wordt groener, met bomen, struiken en robuuste plantvakken:
- we planten ongeveer 150 nieuwe bomen. 30-40 waardevolle bestaande bomen blijven behouden;
- er komt een aanzet tot groene verbindingen tussen de noord- en zuidkant van Borgerhout via de zijstraten;
- bepaalde locaties zoals Kerkstraat, de Roma, Stenenbrug en Engelselei krijgen extra grote groenzones.
Worden bestaande bomen behouden?
Omwille van het nieuwe profiel kan een groot deel van de bomen niet behouden blijven op de huidige locatie. 30-40 waardevolle bestaande bomen blijven behouden. Dat betekent dat 80-90 bomen moeten worden gerooid. In het ontwerp streven we ernaar nieuwe bomen toe te voegen. Ook worden de groeivoorzieningen uitgebreid zodat de bomen groter kunnen uitgroeien. Het grondpakket is hiervoor overal voldoende groot.
Aangename wijk
Hoe zal afvalophaling gebeuren?
Het huidige regime blijft behouden. Er komen geen sorteerstraatjes of verzamelplekken.
Blijven de bestaande vergunde terrassen behouden? Komen er extra terrassen?
Ja, alle bestaande vergunde terrassen krijgen een plaats in het nieuwe plan. Op de voorpleinen waar de voetpaden breed genoeg zijn, komen de terrassen tot aan de gevels. In de andere zones is dat in de parkeerstrook.
Participatie en cocreatie
Wie is betrokken bij het ontwerp?
Buurtbewoners, handelaars, scholen, verenigingen, experten en administraties op lokaal, stedelijk en Vlaams niveau.
Hoe worden bewoners betrokken?
We betrokken bewoners, handelaars, (gebruikers)experten en andere geïnteresseerden op verschillende manieren in een participatietraject. Bij aanvang van het traject hebben we tijdens twee brede participatiemomenten (Borgerrio en de Reuzenstoet) info verzameld over het huidige gebruik van de baan. Daarnaast hebben we tijdens een belevingsonderzoek meer dan 50 personen (handelaars, bewoners, verenigingen, …) die een relatie hebben met de Turnhoutsebaan geïnterviewd en dit materiaal verzameld op drie thematische belevingskaarten. We toetsten de verschillende ontwerpstappen af met een vaste groep buurtbewoners, handelaars en gebruikers van de baan tijdens werkateliers en een vaste groep experten op lokaal, stedelijk en Vlaams niveau tijdens werkbanken. We richtten ook thematische sessies inmet groepen (gebruiks)experten zoals basis- en middelbare scholen in de buurt, een vrouwengroep van Saamo (maatschappelijk opbouw- en buurtwerk) en cursisten van Ligo (centrum voor basiseducatie) en gingen in gesprek over hun gebruik van de baan en hun behoeften.
Wat zijn werkbanken en werkateliers?
- Werkateliers: aftoetsing van de ontwerpstappen met buurtbewoners, handelaars en gebruikers;
- Werkbanken: aftoetsing van de ontwerpstappen met experten en administraties overheid.
Beide groepen werkten parallel aan dezelfde vragen en thema’s.
Volgen er nog werkateliers?
Nee. Er volgt wel nog een algemeen infomoment bij de start van het openbaar onderzoek in het kader van de aanvraag van een omgevingsvergunning.
Planning
Wanneer starten de werken?
We streven naar een aanvraag voor de omgevingsvergunning begin 2026. De effectieve werken starten pas na het verkrijgen van de omgevingsvergunning en na aanstelling van een aannemer. Vooraleer de wegenwerken van start gaan, voeren de nutsmaatschappijen ingrepen uit. Ons doel is eind 2026 met de werken te kunnen starten.
Hoe blijf ik op de hoogte?
Via deze webpagina en de digitale nieuwsbrief. Schrijf u in via de oranje kader rechts.
Wat met hinder tijdens de werken?
Er is nog geen concrete werfplanning. De voor- en nadelen van verschillende manieren van uitvoering (zoals bijvoorbeeld kant per kant werken of in volledige zones van gevel tot gevel) worden momenteel in kaart gebracht. De bereikbaarheid (o.a. met het openbaar vervoer) van de Turnhoutsebaan en minder hinder zijn hierbij belangrijke uitgangspunten. Er komt nog een overleg met de handelaars om dit verder te verfijnen.
Voor en tijdens de uitvoering communiceren we over de fasering en de bereikbaarheid.
Welke minder-hindermaatregelen worden voorzien voor horeca en handelszaken?
We proberen de hinder tijdens de werken voor iedereen zo veel mogelijk te beperken. Meer informatie over hinder- en sluitingspremies kan u terugvinden via de website van Vlaio.