Context en probleemstelling
Context en probleemstelling
Meer verkeersveiligheid en leefkwaliteit
Op de Turnhoutsebaan tussen de Kerkstraat en de Stenenbrug zijn geen aparte fietspaden. Daardoor moeten fietsers gemengd tussen het auto- en vrachtverkeer rijden, op dezelfde rijstrook. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties. Daarnaast vormen dubbelparkeren, de overdreven snelheid en de oversteekbaarheid van de drukke weg een probleem.
Door de jaren is de Turnhoutsebaan eveneens geƫvolueerd van een woon- en winkelboulevard naar een verkeersas. Met de herinrichting willen we niet alleen de mobiliteit maar ook de leefkwaliteit op de N12 verbeteren. Door meer ruimte te geven aan mensen, groen en recreatie, zorgen we ervoor dat de Turnhoutsebaan opnieuw de bruisende ontmoetingsplek wordt die ze ooit was.
Ongevallenanalyse 2015-2019
De ongevallencijfers bevestigen de onveilige situatie voor fietsers en voetgangers. In de periode van 2015 tot 2019 gebeurden er gemiddeld 38 ongevallen met letsel* per jaar. Bij 7 op de 10 ongevallen waren actieve weggebruikers** - (brom)fietsers en voetgangers - betrokken. Daarbij vielen in totaal 231 lichtgewonden, 16 zwaargewonden en 2 dodelijke slachtoffers. Opvallend is dat de actieve weggebruiker oververtegenwoordigd is in deze cijfers.
Met de aanstelling van het studieconsortium wordt de herinrichting van de Turnhoutsebaan concreter. Het studiebureau onderzoekt de mogelijkheden en zet daarbij sterk in op participatie met alle belanghebbenden op en rond de N12.