Overslaan en naar de inhoud gaan

De Turnhoutsebaan Transformeert: studie voor heraanleg van de baan in Borgerhout

Projectverloop en toekomstbeeld

Projectverloop en toekomstbeeld

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N12

Fase 1 - Voorbereiding

Maart 2023 - Aanstelling studieconsortium

In maart 2023 stelden we het studieconsortium aan dat de herinrichting vorm geeft.

Juni en september 2023 - Cocreatie tijdens Borgerrio en Reuzenstoet

In juni 2023 waren we aanwezig tijdens het buurtfestival Borgerrio. We verzamelden meningen van belanghebbenden, over waar vandaag de pijnpunten liggen, welke plekken aantrekkelijk zijn en welke plekken potentieel bieden. Tijdens de Reuzenstoet in september deden we een gelijkaardige workshop. Op basis van de verzamelde feedback vormden we een eerste analyse over de huidige inrichting, de bezorgdheden en de eerste ideeën.

Fase 2 - Opmaak startnota

September en oktober 2023 - Interviews met buurtbewoners, handelaars en gebruikers van de baan

Tijdens gesprekken en wandelingen met buurtbewoners, handelaars, verenigingen en andere betrokkenen verzamelden we nog meer gerichte informatie om mee aan de slag te gaan.

November 2023 tot december 2024 - Werksessies met belanghebbenden

Van november 2023 tot december 2024 hielden we in totaal drie werkateliers en drie werkbanken voor onder andere buurtbewoners en handelaars. We verkenden samen met hen de verschillende mogelijkheden voor een nieuwe inrichting van de baan.

Juni 2025 - Oplevering startnota

Het team van experts onderzocht verschillende scenario's over wie waar zal stappen, trappen of rijden op de nieuwe Turnhoutsebaan. De baan is onvoldoende breed om iedere weggebruiker een eigen plaatsje te geven. Maar zowel de voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer als de auto's moeten de ruimte krijgen om zich veilig te verplaatsen. Daarom onderzochten we scenario's met gemengd verkeer. De voor- en nadelen van elke optie werden besproken tijdens de werksessies met de buurt.

Op basis van alle input heeft het team de eerste schets van het ontwerp opgesteld. Het betreft een scenario waarin de bus en de auto op één plaats rijden. De rijbaan is maximaal 6,7 meter breed. Fietsers rijden op twee aparte en veilige fietspaden van minimaal twee meter breed. Ook voetgangers krijgen hun eigen plek op voetpaden met een streefbreedte van 2,5 meter. De bovengrondse tram verdwijnt. Er zal dan nog voldoende ruimte zijn voor groen, parkeren, laden en lossen, en verblijfsruimte. Overdag geldt een snelheidsregime van 30 km per uur, 's nachts is dat 50 km per uur.

fase 3 - Opmaak projectnota met voorontwerp

Juni 2025 - Publieksmoment, werksessies en opmaak projectnota

In juni 2025 stelden we de eerste schets van het ontwerp voor aan de buurt tijdens een infomarkt. De komende maanden werken we aan de projectnota waarin een gedetailleerd ontwerp wordt uitgewerkt. We gaan dus nog heel wat dingen verder onderzoeken en bespreken, ook met de buurt.

Wil u meer weten over het cocreatietraject met de buurt? Kijk dan op de pagina 'Participatietraject'.