Overslaan en naar de inhoud gaan

Situatie na de werken

Situatie na de werken

Datum

Status

Gestart

Weg

N6

Bekijk de nieuwe Bergensesesteenweg in het 3D-infoloket

Benieuwd hoe de Bergensesteenweg er in de situatie na de werken zal uitzien? Ontdek het via het heuse 3D-infoloket waarin de gemeente Sint-Pieters-Leeuw investeerde!

Leesbaar wegbeeld

Het Agentschap Wegen en Verkeer zal met de herinrichting van dit stuk weg van 2,5 kilometer lang de Bergensesteenweg vooral een beter leesbaar wegbeeld geven. De huidige situatie houdt te veel risico’s in voor de weggebruiker en doet het verkeer te veel vertragen. Het concept van de ‘nieuwe’ Bergensesteenweg omvat oplossingen voor beide problemen.

Ventwegen als oplossing voor kruisende bewegingen

Ventwegen zijn parallelbanen die naast de hoofdweg liggen en die enkel door klanten van handelszaken en omwonenden worden gebruikt om een parking of een privé-terrein op te rijden. Wegen en Verkeer zal ventwegen aanleggen tussen het kruispunt van de Brusselbaan en dat van de Eugène Ghijsstraat. De ventwegen zullen het aantal kruisende bewegingen van voertuigen verminderen en zullen de veiligheid en de leefbaarheid ten goede komen.

Volwaardige fiets- en voetpaden

Op de Bergensesteenweg zijn er weinig tot geen fietspaden en zijn de voetpaden in slechte staat. We spreken hier over een gewestweg, waar verschillende vervoersmiddelen zoals auto, bussen, fietsers en voetgangers een manier moeten vinden om de beperkte ruimte te delen.

In het ontwerp heeft Wegen en Verkeer er steeds naar gestreefd om de belangen van de verschillende vervoersmiddelen te verdedigen. Een prioriteit van Wegen en Verkeer en het gemeentebestuur is dan ook om veilige en duidelijk herkenbaar en afgebakende fietspaden en comfortabele voetpaden aan te leggen in de hele projectzone. Fietsers en voetpaden zullen in de toekomst ook veilig kunnen oversteken. Daar zullen de nodige middeneilanden voor aangelegd worden.

Stipter (en meer!) openbaar vervoer 

Door de herinrichting komt er ook meer plaats vrij voor het openbaar vervoer. Wegen en Verkeer verlengt de busbaan in de rijrichting van Anderlecht. Dat is cruciaal in een regio zoals de Vlaamse Rand rond Brussel die kreunt onder de verkeersdruk. Een bus die niet in de file hoeft aan te schuiven, is immers een interessanter alternatief voor de automobilist. De Lijn is, met haar doelstellingen rond “basisbereikbaarheid” en het “netwerk 2022” op het oog, ook van plan om de frequentie van het busverkeer op de Bergensesteenweg op te voeren (nu rijden er op de drukste momenten al dertien bussen per uur in de richting van Anderlecht/Brussel).