Nieuwe tunnel onder de E34/N49 in Balgerhoeke (Eeklo) op 1 september open

Op vrijdag 1 september gaat de gloednieuwe tunnel onder de E34/N49 in Balgerhoeke open. Ook de nieuwe rotonde op de Sint-Laureinsesteenweg (N455) is klaar voor verkeer. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werkte bijna twee jaar aan deze veilige noord-zuidverbinding.  De nieuwe tunnel en rotonde maken komaf met het  gevaarlijk kruispunt op de E34 en maken deel uit van de omvorming van de N49 tot autosnelweg. 

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: "Op één september kunnen leerlingen veilig naar school fietsen zonder de E34 over te steken. Hetzelfde geldt voor al wie van Sint-Laureins naar Eeklo fietst of rijdt. Dit is waar de ombouw van de N49 om draait: veilig lokaal verkeer en tegelijkertijd vlot doorgaand verkeer op de E34." 

Burgemeester van stad Eeklo Koen Loete: “Wij zijn fier dat stad Eeklo als eerste in het Meetjesland gebruik maakt van de veiligere N49/E34. Dit is een enorme verbetering voor de toegankelijkheid van Eeklo en voor de bewoners van Sint-Laureins en omstreken. Bovendien bewerkstelligt de tunnel de toeristische ontsluiting van het krekengebied. De realisatie van de tunnel zorgt voor meer veilig verkeer en daar streven we tenslotte allemaal naar.”

Rotonde en tunnel voor veilig en vlot verkeer

De gloednieuwe tunnel onder de Expresweg (E34/N49) aan de Sint-Laureinsesteenweg (N455) zorgt voor een veilige noordzuidverbinding tussen Sint-Laureins en Balgerhoeke (Eeklo). De tunnel telt twee rijstroken, één per rijrichting. Voor de fietsers is er een apart en verhoogd dubbelrichtingfietspad in de tunnel. 

Net ten zuiden van de tunnel is een rotonde gebouwd voor een veilige en vlotte keerbeweging, onder andere voor de vrachtwagens die uit het noorden komen via de tunnel en die het afvalverwerkingsbedrijf willen bereiken. De rotonde is ook gebouwd op maat van de ontwikkeling van de zone ten noorden van Balgerhoeke.  

Werfweetjes

  • De nieuwe tunnel is 300 m lang, 12,5 m breed en op het diepste punt 6 m diep. Er ligt een afgescheiden en verhoogd dubbelrichtingsfietspad van 3 m breed en een rijweg met twee rijstroken van elk 3,5 m breed in. De vrije hoogte boven de rijweg in de tunnel is ruim 4,6 m.
  • De tunnel is gebouwd in twee fasen: een zuidelijke en een noordelijke fase. Zo kon er steeds één rijbaan van de E34 in gebruik blijven en moest het verkeer op de E34 nooit omgeleid worden. Dit heeft de hinder sterk beperkt.
  • Het merendeel van de grond die uitgegraven is voor de tunnel (41.000 m³), is hergebruikt aan het nieuwe op- en afrittencomplex van de E40 in Aalter. 
  • De tunnel zelf bestaat uit 24 tunnelmoten. De tunnel is volledig ter plaatse gestort en goed voor 15.000 m³ beton. In het beton is 1.100.000 kg staal verwerkt. Met een fietspad in beton en een rijwegverharding in asfalt, weegt de nieuwe tunnel ruim 37.500.000 kg.
  • De Vlaamse overheid investeerde 10,5 miljoen euro in de tunnel en de rotonde.

Ombouw N49

De Vlaamse overheid maakt werk van een veiligere en vlottere de N49/E34, de zogenaamde expresweg tussen Antwerpen en de kust. Het wegvak tussen Antwerpen en Zelzate is ondertussen al aangepast tot autosnelweg. Nu moet hetzelfde gebeuren met het wegvak tussen Zelzate en Westkapelle. Met de nieuwe tunnel in Balgerhoeke is ombouw van de N49 op het grondgebied Eeklo afgerond.

Meer info over de ombouw van de N49 op www.wegenenverkeer.be/ombouwN49