Overslaan en naar de inhoud gaan

Werken aan tunnels naar een hogere versnelling

Werken aan tunnels naar een hogere versnelling

Werken aan de Leonardtunnel

Een groot deel van onze tunnels is toe aan een grondige renovatie. Die inhaaloperatie is nodig: tunnels zijn een bijzonder belangrijk, maar ook kwetsbaar deel van onze verkeersinfrastructuur.

Elke dag passeren er gemiddeld 478.000 voertuigen door de 22 tunnels in het beheer van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). De risico’s bij incidenten in tunnels zijn vaak hoger dan bij een incident op de weg. Ook de tunnelveiligheid staat hoog op de agenda.

Totaalrenovaties met blik op de toekomst

Niet enkel de kunstwerken zelf, maar ook hun technische installaties worden de komende jaren stelselmatig vernieuwd. De totaalrenovaties van de Leonardtunnel en de Beverentunnel zijn in volle gang, en ook de volledige vernieuwing van de Vierarmentunnel en de Rupeltunnel wordt voorbereid.

Naast de totaalrenovaties is dit jaar ook in de Craeybeckxtunnel gewerkt met de vernieuwing van de ventilatie, de laag- en hoogspanning en plaatsing van ledverlichting. Het dienstgebouw van de Zelzatetunnel wordt gerenoveerd, en er komt een nieuwe calamiteitendoorgang in de Vierarmentunnel.

Stap-voor-stap publicatie van de nieuwe Vlaamse Tunnelrichtlijn

De werken zijn nodig om de staat van de tunnels te verbeteren, maar ook om incidenten te voorkomen of de kans op de escalatie van een incident te beperken. In 2024 waren er maar liefst 278 ongevallen in tunnels op autosnelwegen*, met 917 incidenten afgehandeld door het Vlaams Verkeerscentrum.

Samen met de hulpdiensten schrijven we aan de Vlaamse Tunnelrichtlijn. We rollen de richtlijn gefaseerd uit door de grote behoefte aan duidelijke ontwerpeisen, zowel voor renovatieprojecten van bestaande tunnels als voor nieuwe tunnels. We willen dus niet wachten tot alles klaar is. Het biedt ons ook de kans om meteen feedback te verzamelen die we verwerken in de volgende hoofdstukken.

Kennis en ervaring wisselen met partners

Voor de publicatie van de tunnelrichtlijn werken we nauw samen met stakeholders als de hulpdiensten. Maar ook de renovatie van de tunnels kan enkel gebeuren in goed overleg met alle betrokken partijen.

Werken aan tunnels brengt bijvoorbeeld een grote impact op het verkeer met zich mee, die we goed moeten afstemmen met andere wegbeheerders én met de directe omgeving, van industrie tot transportbedrijven, handelaars en omwonenden. Er zijn ook nieuwe kaders rond assetmanagement en milieuwetgeving, waar de inbreng van externe experts bijzonder waardevol is.

Om de ‘crisisparaatheid’ te testen, organiseerden we samen met lokale besturen, hulpverleningszones en politiediensten ook multidisciplinaire rampenoefeningen in de Margaretatunnel en in de Zelzatetunnel. in 2025 volgt een grote oefening in de Craeybeckxtunnel.

___

*Ongevallen van 1 januari tot en met 30 november 2024 in Kennedytunnel, Craeybeckxtunnel, Tijsmanstunnel, Beverentunnel, Vierarmentunnel, Bevrijdingstunnel, Jan de Vostunnel, Wevelgemtunnel, Rupeltunnel, Zelzatetunnel, A11-tunnels en de  Leonardtunnel (Liefkenshoektunnel niet inbegrepen)