Overslaan en naar de inhoud gaan

Renovatie Leonardtunnel

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

R0
E411

Op de pagina 'Hinder' lees je alles over de verwachte verkeershinder. Op de pagina 'Planning werken' vind je alles over de werken zelf. 

Wat en waarom?

Integrale renovatie 

We spreken algemeen van 'de Leonardtunnel', maar eigenlijk liggen er onder het Leonardkruispunt twee tunnels: door de eerste rijdt het verkeer van de E411, door de tweede het verkeer van de Brusselse ring (R0). Iedere tunnel bestaat uit twee kokers.

De tunnels dateren van de jaren zeventig en tachtig. Van 2023 tot en met 2025 voeren we een integrale renovatie van de tunnels uit. De betonnen structuur krijgt een grondig onderhoud. We vernieuwen ook de volledige uitrusting, van de verlichting en de ventilatie, tot de waterdichting en het wegdek binnenin de tunnels. 

Na de renovatie zijn de tunnels klaar voor nog eens dertig jaar van intensief gebruik.

Timing en impact?

Meer en langer hinder door onverwachte werken 

De renovatie van de Leonardtunnel is bezig sinds april 2023. Tijdens het eerste jaar van de werken was er nauwelijks hinder, omdat alle werken ‘s avonds en ‘s nachts gebeuren.

De zijwanden van de toegangen en de vloerplaten van de tunnel zijn ernstiger beschadigd dan verwacht. Daardoor zal er meer hinder zijn en zullen de werken ook langer duren. 

Volgende fase vanaf april/mei 2025 

In de periode april/mei 2025 zullen de meest ingrijpende werken in de tunnel van de ring (niveau -2) achter de rug zijn. Nadien zal Wegen en Verkeer nog ‘s avonds en ‘s nachts in die tunnel werken. Net zoals sinds de start van de werken gebeurt, zal de tunnel dan ook ‘s avonds en ‘s nachts afgesloten worden en zal het verkeer bovengronds omgeleid worden. Maar overdag zal er op de ring geen hinder meer zijn (althans niet door werken aan de tunnel). 

Rond dezelfde tijd (april/mei 2025) zal Wegen en Verkeer starten met de renovatie van de tunnel van de E411 (niveau -1). Daarbij zal een van de twee kokers afgesloten worden. De andere koker zal dan tot het einde van de werken (eind 2025) gebruikt worden door de twee rijrichtingen (Brussel/Namen). Het verkeer richting Namen zal over twee rijstroken kunnen rijden, het verkeer richting Brussel over een rijstrook.   

Op de pagina 'Hinder' lees je alles over de verwachte verkeershinder. Op de pagina 'Planning werken' vind je alles over de werken zelf.