Renovatie Leonardtunnel
Algemeen Overzicht
Bent u pendelaar en bent u op zoek naar alternatieven voor de auto? Bekijk dan deze interactieve fiche met opties voor tram/bus, trein, fiets en P&R/carpoolparkings (fiche info alternatives pour la voiture en français).
Op zoek naar alle mogelijke rijroutes van en naar het Leonardkruispunt deze zomer? Bekijk dan deze fiche met de verkeerssituaties van 8 juli tot half september (fiche itinéraires du 8 juillet à mi-septembre en français).
Nieuwsbrief / la newsletter
Wat en waarom?
Integrale renovatie
We spreken algemeen van 'de Leonardtunnel', maar eigenlijk liggen er onder het Leonardkruispunt twee tunnels: door de eerste rijdt het verkeer van de E411, door de tweede het verkeer van de Brusselse ring (R0). Iedere tunnel bestaat uit twee kokers.
De tunnels dateren van de jaren zeventig en tachtig. Van 2023 tot 2025 voeren we een integrale renovatie van de tunnels uit. De betonnen structuur krijgt een grondig onderhoud. We vernieuwen ook de volledige uitrusting, van de verlichting en de ventilatie, tot de waterdichting en het wegdek binnenin de tunnels.
Na de renovatie zijn de tunnels klaar voor nog eens dertig jaar van intensief gebruik.
Timing en impact?
Meer en langer hinder door onverwachte werken
De renovatie van de Leonardtunnel is bezig sinds april 2023. Tijdens het eerste jaar van de werken was er nauwelijks hinder, omdat alle werken ‘s avonds en ‘s nachts gebeuren.
De zijwanden van de toegangen en de vloerplaten van de tunnel zijn ernstiger beschadigd dan verwacht. Daardoor zal er meer hinder zijn en zullen de werken ook langer duren.
Op de pagina 'Hinder' lees je alles over de verwachte verkeershinder. Op de pagina 'Planning werken' vind je alles over de werken zelf.
Weinig plaats aan in-/uitgang tunnel richting Waterloo
Op de rijstroken langs de ingang van de tunnel is er weinig plaats. Daarom hebben we sinds 18 maart 2024 één van de twee rijstroken voor het verkeer richting Oudergem en Namen moeten afsluiten. Het is niet mogelijk om de groene ruimte naast de rijstroken te gebruiken als tijdelijke rijstrook, aangezien dit onderdeel is van het Zoniënwoud en er bovendien een steile talud aanwezig is.
Aan de uitgang van dezelfde tunnel startten op 16 april 2024 werken. Daar is nog minder ruimte dan aan de ingang. Daarom werd besloten de aansluiting vanuit Oudergem/Herrmann Debroux richting Waterloo volledig af te sluiten. Ook hier is het immers niet haalbaar de groene ruimte naast de rijstrook te gebruiken als tijdelijke rijstrook.