Overslaan en naar de inhoud gaan

Planning werken

Planning werken

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

R0
E411

Planning werken

18 maart tot eind juni 2024: onderhoud ingang tunnel binnenring

  • Waar? Ingang tunnel binnenring richting Waterloo
  • Wat? De betonnen zijwand aan de ingang van de tunnel krijgt een onderhoud. Eerst hebben we het verouderde beton van de zijwanden verwijderd. Dat gebeurt met een robot die het beton 'wegschiet' met water onder hoge druk ('hydrodemolition'). In mei begon de aannemer met het plaatsen van nieuwe wapening. Die werken gebeuren overdag en 's nachts. 

De zijwand aan de kant van de binnenring, van bovenaf gezien.

16 april tot 15 juli 2024: onderhoud uitgang koker binnenring

  • Waar? Uitgang tunnel binnenring richting Waterloo
  • Wat? De betonnen zijwand aan de uitgang van de tunnel krijgt een onderhoud. Net zoals bij de zijwand aan de ingang (zie hierboven), verwijderen we ook hier eerst het verouderde beton. Daarna plaatsen we nieuwe wapening.  

De zijwanden van de Leonardtunnel bleken in slechtere staat te zijn dan verwacht. De stalen wapening in het beton is ernstig aangetast door dooizouten en uitlaatgassen. 

Om de steunpunten tussen de twee 'verdiepingen' van de Leonardtunnel (tunnel van de ring op -1, tunnel van de E411 op -2) te vervangen, moest de ring helemaal afgesloten worden voor het verkeer. Daarom werden deze werken uitgevoerd tijdens de weekends van Hemelvaart en Pinksteren.
 

Begin juli tot half september: onderhoud ingang en uitgang koker buitenring

  • Waar? In- en uitgang tunnel buitenring richting Zaventem
  • Wat? De betonnen zijwand aan de in- en uitgang van de tunnel krijgt een onderhoud. Net zoals bij de zijwand van de binnenring, verwijderen we ook hier eerst het verouderde beton. Daarna plaatsen we nieuwe wapening.

Begin juli tot eind oktober: onderhoud vloerplaten

  • Waar? Tunnels binnen- en buitenring 
  • Wat? De vloerplaat is de ‘onderkant’ van de tunnel waar de rijweg op rust. Bovenop de vloerplaat komt een waterdichte laag en gietasfalt, en daarboven de asfalt onder- en bovenlaag van het wegdek. Alles samen wordt een oppervlakte van twaalfduizend vierkante meter aangepakt.

1 november tot eind december: planning nog niet bekend

  • Wat? We werken nog tot eind 2024 aan de Leonardtunnel. De exacte timing en inhoud van de ingrepen ligt nu nog niet vast. Zodra we meer weten, melden we dat op deze website en via onze digitale nieuwsbrief.