Vernieuwingswerken in Craeybeckxtunnel en Rupeltunnel
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Vernieuwing installaties en verlichting
In de Craeybeckx- en Rupeltunnel dringen vernieuwingswerken zich op. We renoveren de ventilatie en de laag- en hoogspanning van de Craeybeckxtunnel. De oude natrium- en fluorescentielampen vervangen we door nieuwe ledlampen. Daarmee verlagen we aanzienlijk het energieverbruik en de onderhoudskosten. Ook de verlichting van de Rupeltunnel nemen we volledig onder handen en schakelen we om naar ledverlichting. De ingrepen kaderen in grootschalige onderhouds- en renovatiewerken van de Vlaamse snelwegtunnels.
Grootschalige renovatie Vlaamse snelwegtunnels
Vlaanderen telt 22 grote tunnels, waarvan de meeste dateren uit de jaren ‘60 en ‘70. Zes tunnels liggen op het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-V) en elke dag rijden daar gemiddeld een 590.000-tal voertuigen door de verschillende kokers, waaronder heel wat zwaar internationaal vrachtverkeer. Gezien de stijgende hoeveelheid verkeer en de nieuwste standaarden op vlak van veiligheid, technologie en duurzaamheid, dringen renovatiewerken en aanpassingen zich op. Daarom zetten we volop in op een grootschalige vernieuwing van de Vlaamse snelwegtunnels.
Voor de Rupeltunnel staat ook een totaalrenovatie op de planning. Daarvoor starten we begin 2025 de studie op.
Timing en impact?
Werken in beide tunnels klaar tegen zomer 2025
De werken in de Craeybeckxtunnel startten in augustus 2024 in de koker richting Antwerpen. Vanaf 19 januari 2025 werken we in de koker richting Brussel. Als alles vlot verloopt, zijn de werkzaamheden afgerond tegen juli 2025. In de Rupeltunnel werken we van maandag 16 september 2024 tot februari 2025 in de koker richting Brussel. Daarna is de koker richting Antwerpen aan de beurt. We ronden de werkzaamheden idealiter af tegen eind april 2025. In beide tunnels werken we uitsluitend 's nachts doorheen de week.
De timing is onder voorbehoud van gunstige werf- en weersomstandigheden en kan bijgevolg nog wijzigen.