Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Veiliger fietsen dankzij 3 nieuwe tunnels
Het kruispunt Mechelse Poort wordt volledig heringericht, met de focus op veiligheid voor fietsers en voetgangers, een betere verkeersdoorstroming en aandacht voor de omgeving. Onder de kaart leest u meer over de verschillende aanpassingen.
Drie tunnels voor voetgangers en fietsers
Er komen drie tunnels onder het kruispunt: onder de Martelarenlaan (N47), de Noordlaan (N406) en de Leopoldlaan (N47). Fietsers en voetgangers zullen zo niet meer in conflict komen met het andere verkeer. Ook moeten ze niet langer rekening houden met wachttijden aan verkeerslichten. Er komt ook een groot fietsplein (22 op 25 meter) waar de verschillende fietstunnels op uitkomen.
Omdat er bezorgdheden waren over de veiligheid, zijn de afmetingen van de fiets- en wandelpaden aangepast. De tunnels en fietsbrug worden zo’n 6 meter breed in plaats van 5 meter. De dubbelrichtingsfietspaden verbreden we naar 4 meter in plaats van 3 meter. De enkelrichtingsfietspaden worden 2 meter breed in plaats van 1,75 meter. Zo verhogen we het comfort en de veiligheid van fietsers en voetgangers.
Vlotte verkeersdoorstroming
Voor gemotoriseerd verkeer komen er twee afslagstroken zonder verkeerslichten: van de Noordlaan (N406) naar de Leopoldlaan (N47) en van de Leopoldlaan (N47) naar de Mechelsesteenweg (N17). De verkeerslichten op het kruispunt worden bovendien beter afgesteld op het vele links afslaand verkeer van de Martelarenlaan (N47) naar de Mechelsesteenweg (N17). Daarnaast verhogen we de capaciteit van die linksafslagstrook.
Om de omgeving klaar te maken voor dit project, renoveerden we eerder al de Scheldebrug. Ook de parkeerstroken op de Mechelsesteenweg (N17) kregen een grondige opfrisbeurt.
Aandacht voor de omgeving
Naast een veilige en vlotte verkeersafwikkeling houdt Wegen en Verkeer rekening met de leefbaarheid en kwaliteit van de open ruimte.
- Met terrassen en aanplantingen zorgen we voor een groene en aangename omgeving. Zo wordt de Mechelse Poort niet enkel een doorgangsroute, maar ook een plek waar u kan genieten van de zon.
- Ter hoogte van parking De Bruynkaai leggen we een bufferbekken aan om regenwater op te vangen bij hevige buien. Het water dringt via het bufferbekken geleidelijk aan in de ondergrond. Over het bufferbekken komt een fietsbrug.
De herinrichting legt een stukje Dendermondse geschiedenis bloot: de ‘beer met monnik’ zal opnieuw zichtbaar worden. De ‘beer’ is een gemetselde dam met sluis die vroeger de Dender verbond met de vestinggordel rondom de stad. Op de beer stond de ‘monnik’: een toren die het oversteken van de gracht door vijandelijke troepen praktisch onmogelijk maakt. Vandaag ziet u enkel nog het puntje van de monnik vanop de De Bruynkaai. Lees meer over de herinrichting van ‘De Bruynkaai’.
Bekijk de plannen
Hieronder kan u een overzichtsplan bekijken.