Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanmelding individuele camera's en aanvraagprocedure handhavingsinstallaties door lokale besturen

Dienstorder MOW/AWV/2020/11: Aanvraagprocedure voor plaatsing van een flitspaal (roodlicht-snelheidscamera of snelheidscamera) of een ANPR-camera, al dan niet als onderdeel van een handhavingssysteem (bvb trajectcontrole, vrachtwagensluis, …). Zie ook volgende bijlages van dit dienstorder:

Dienstorder MOW/AWV/2020/11: Aanvraagprocedure voor plaatsing van een flitspaal (roodlicht-snelheidscamera of snelheidscamera) of een ANPR-camera, al dan niet als onderdeel van een handhavingssysteem (bvb trajectcontrole, vrachtwagensluis, …). Zie ook volgende bijlages van dit dienstorder:

Aanvraagprocedure

Een aanvraag kan ingediend worden door de lokale overheid, de lokale politie of wegpolitie of andere derden. AWV dient altijd eerst goedkeuring te geven vooraleer kan overgegaan worden tot plaatsing van een installatie langs een gewest- of autosnelweg. De lokale overheid, politie of wegpolitie kan er ook voor kiezen om zelf flitspalen, een trajectcontrolesysteem of andere camera’s te plaatsen en deze zelf te bekostigen.

ALLE installaties die op gewest- of autosnelwegen worden geplaatst, moeten worden aangemeld, ook deze waarvoor geen financiële tussenkomst wordt gevraagd.

BELANGRIJK: Een aanvraag moet onderschreven zijn door zowel de betrokken bestuurlijke overheid als de politionele overheid. Een aanvraag voor trajectcontrole die de gemeentegrenzen overschrijdt, dient ondertekend te worden door alle lokale besturen en lokale politiezones die zich op het traject van de trajectcontrole bevinden.

Hoe een aanvraag indienen?

Documenten

Documenten kan u binnenkort hier terugvinden.

Een volledige aanvraag bestaat uit:

  1. Een ingevuld aanvraagformulier
  2. een door politiezon(s) en gemeente(s)/stad(steden) ondertekende verklaring die onderschrijft dat het project door alle partijen gedragen is en de nodige steun zal krijgen. 

Opsturen

Deze documenten worden via e-mail verstuurd naar het centrale e-mailadres:  awv.handhaving@mow.vlaanderen.be

De datum van de e-mail geldt als aanvraagdatum.

Wat gebeurt er met uw aanvraag?

Alle verzoeken worden opgenomen in de lijst van aanvragen van lokale besturen. Periodiek maakt AWV een voorkeurslijst van alle ontvangen vragen. Hierbij worden zowel de ongevallendata als de snelheidsgegevens geanalyseerd.



Voor 2021 worden alle aanvragen die ontvangen worden vóór 1 mei 2021 meegenomen in de eerste analyse.



Alle aanvragen die na deze datum ontvangen worden, zullen opgenomen worden in de prioritering van januari 2022.

De rangschikking gebeurt op basis van het aantal en ernst van ongevallen enerzijds en de gereden snelheid anderzijds. Locaties die het slechts scoren worden bovenaan de lijst gezet. Alle aanvragers worden per mail geïnformeerd over de stand van zaken van hun aanvraag op de prioriteitenlijst van het betrokken jaar.

BIJ EEN AANVRAAG VOOR EEN INDIVIDUELE FLITSPAAL:
Wanneer na analyse blijkt dat een ANPR-trajectcontrole technisch mogelijk is en een betere oplossing vormt, kan er geen toelating gegeven worden tot het plaatsen van flitspalen. Na analyse kan de aanvrager nog beslissen om de aanvraag te wijzigen.

Financiering

Alle locaties die, na analyse bovenaan de prioriteitenlijst staan zullen gerealiseerd worden (binnen de marge van het beschikbare budget). AWV betaalt de investeringskost voor de levering en plaatsing van de installatie, inclusief de eerste ijk (voor zover deze vereist is).

Deze investeringkosten omvatten niet de de kosten voor:

  • het plaatsbezoek
  • netwerkaansluiting en eventuele netwerk- en datakosten
  • elektriciteitsaansluiting en elektriciteitsverbruik

Vanaf de voorlopige oplevering van de installatie draagt het lokale bestuur alle kosten voor de verdere instandhouding van de installatie tot de installatie einde levensduur komt. Hierbij wordt rekening gehouden met een modale levensduur van een installatie van 15 jaar.

De kosten voor de instandhouding van een installatie omvatten o.m. alle kosten voor:

  • periodiek onderhoud
  • herstellingen na defect of averij binnen de door het contract bepaalde interventietermijnen zodat de uitval van de installatie tot een minimum wordt beperkt
  • herkeuringen en herijkingen om de installatie opnieuw in dienst te krijgen en in dienst te houden
  • voeding, netwerk, connectiviteit en datakosten

Een overzicht van de realisatie en opvolging zijn terug te vinden in punt 1 van de checklist. Voor een uitgebreid overzicht kunt u het dienstorder raadplegen.



Indien de aanvraag niet binnen het budgettaire kader kan uitgevoerd worden, blijft deze op de ‘wachtlijst’ staan, gerangschikt volgens prioriteit. Voor locaties op de wachtlijst kan AWV vernieuwde ongevallengegevens opvragen, evenals eventuele gewijzigde omgevingsfactoren en andere elementen. Op basis van deze gegevens wordt de volgorde van de aanvragen in deze beginperiode op de halfjaarlijkse prioriteitenlijst bijgestuurd.

U moet dus niet telkens opnieuw een aanvraag doen voor dezelfde locatie.

Uw aanvraag komt op de wachtlijst terecht en wordt periodiek herbekeken.

Voor ontvankelijke aanvragen, waarvoor voorlopig geen budget vrijgemaakt kan worden, kan de aanvrager de plaatsing uiteraard zelf bekostigen. In dit geval zijn de kosten voor plaatsing en onderhoud volledig voor de aanvrager.



Een overzicht van de realisatie en opvolging bij het zelf bekostigen van een snelheidscamera, roodlichtcamera of trajectcontrole zijn terug te vinden in punt 2 van de checklist. Voor een uitgebreid overzicht kunt u het dienstorder raadplegen.

Aankondigingsborden

Snelheidscamera’s, roodlichtcamera’s en trajectcontrole worden niet meer aangekondigd op gewestwegen. Op autosnelwegen worden dergelijke installaties, omwille van de hogere toegelaten snelheid, wel aangekondigd.