Overslaan en naar de inhoud gaan

Vervolgstappen (met cofinanciering vanwege AWV)

Voorbereiding: plaatsbezoek, opmaak studiedossier en protocol

De aanvrager neemt de verantwoordelijkheid voor alle nodige acties met betrekking tot de organisatie van het plaatsbezoek en opmaak van het studiedossier. Alle betrokken partijen dienen aanwezig te zijn bij het plaatsbezoek of dienen voorafgaand hun input geleverd te hebben. Onder betrokken partijen wordt verstaan:

  • AWV als eigenaar van de installatie en wegbeheerder: concreet worden de projectingenieur en toezichter van de afdeling VWT evenals het desbetreffende district betrokken.
  • de aannemer die zal instaan voor de levering en plaatsing van de installatie
  • de betrokken politiezone/politiezones
  • het betrokken lokale bestuur/lokale besturen

De datum voor het plaatsbezoek wordt uiterlijk 2 maanden na ondertekening van de verbintenisverklaring in onderling overleg met alle betrokken partijen vastgelegd. Het plaatsbezoek zelf dient plaats te vinden uiterlijk binnen de 3 maand na ondertekening van de verbintenisverklaring

Bij het plaatsbezoek dienen de richtlijnen uit het Vademecum Vergevingsgezinde Wegen gerespecteerd en gevolgd te worden. 

De kosten verbonden aan het plaatsbezoek en het opmaken van het studiedossier zijn ten laste van de aanvrager en worden financieel rechtstreeks afgerekend tussen de aanvrager en de opdrachtnemer voor uitvoering.

De aanvrager is verantwoordelijk voor het afsluiten van de nodige contracten in het kader van de elektriciteitsaansluiting en netwerkaansluiting. Voor de netwerkaansluiting wordt in eerste instantie gestreefd naar een koppeling met het netwerk van de Vlaamse overheid (aftoetsing bij het pijler Netwerk en Telematica van de afdeling VWT). Indien dat niet mogelijk blijkt, kan een netwerkaansluiting via een externe partij gerealiseerd worden.

Alle afspraken in kader van levering, plaatsing, onderhoud, bijdrage in de levenscycluskost en operationele uitbating worden vastgelegd in een protocol tussen alle betrokken partijen (eigenaar, wegbeheerder, bestuurlijke, politionele en gerechtelijke partij) cf het protocol dat nu reeds wordt opgesteld voor dergelijke installaties. 

De aanvrager draagt de verantwoordelijkheid voor de opmaak van dit protocol voorafgaand aan de realisatie. Het door alle partijen ondertekend protocol dient ontvangen te worden uiterlijk 4 weken na het plaatsbezoek. Pas nadat een door alle partijen ondertekend protocol aan AWV wordt overgemaakt via awv.handhaving@mow.vlaanderen.be, zal AWV de bestelling voor de realisatie initiëren.

Plaatsing en installatie tot voorlopige oplevering: AWV

AWV volgt alle werken op die nodig zijn om de installatie te plaatsen. 

Het AWV heeft voor de levering en plaatsing van de installatie de vrijheid van keuze inzake 

  • het contract voor de levering, plaatsing en onderhoud van de installatie
  • de technologie van de installatie. Deze keuze zal gebaseerd zijn op de technische randvoorwaarden voor de plaatsing van de installatie. Indien er voor RLC en SNC een optie is om ook een ANPR-module te voorzien, kan de aanvraag aangeven of dit een operationele noodzakelijkheid is. Indien de aanvrager dit wenst, dient hij in te staan voor de financiering van deze ANPR-module. 

AWV staat in voor de technische functionele evaluatie van de werking van de installatie na realisatie. De installatie wordt voorlopig opgeleverd wanneer deze technisch werkt en het conformiteitsattest  (indien van toepassing) werd afgeleverd. Op dat moment is de installatie technisch gebruiksklaar. 

De installatie wordt standaard gekoppeld met de nationale backoffice, het AMS. Het AWV staat niet in voor koppeling met andere systemen. Indien de aanvrager dit wenst, kan dit op eigen kosten gerealiseerd worden. 

Vanaf voorlopige oplevering tot einde levensduur: aanvrager

Bij voorlopige oplevering door AWV wordt de operationele uitbating overgedragen naar de aanvrager  (installatie blijft eigendom van AWV). AWV staat niet in voor de goede werking van de daaropvolgende verwerkingsketen voor de verdere verwerking van de vaststellingen, noch voor het verdere onderhoud van de installatie na voorlopige oplevering: 

  • Het lokale bestuur staat in voor en draagt de verantwoordelijkheid voor alle opvolgingsdaden en contacten met de opdrachtnemers in het kader van de operationele uitbating en onderhoud vanaf de voorlopige oplevering tot einde levensduur van de installatie cf de bepalingen van het contract waarop het onderhoud wordt uitgevoerd. 

Voor de bepaling van wanneer een installatie einde levensduur is, hakt AWV de knoop door op basis van een analyse van de geregistreerde interventies en defecten. Na einde levensduur wordt de situatie opnieuw geëvalueerd. Of er een nieuwe installatie op vraag van het lokale bestuur komt op die locatie zal afhangen van de situatie op vlak van verkeersveiligheid op die locatie evenals van de politieke prioriteiten op dat moment .

  • Het gebruik van de camera's en de verwerking van overtredingen is een politionele bevoegdheid.
  • Indien er een verwerkersovereenkomst werd of wordt afgesloten met een gewestelijk verwerkingscentrum, vallen de verwerkingen onder het quotum van de lokale politiezone.

De aanvrager mag de installatie niet op eigen initiatief uit dienst nemen. Dit dient steeds in samenspraak met AWV te gebeuren.