Timing en fasering
Timing en fasering
Aanleg zuidwestelijke omleidingsweg in fases
De volledige aanleg van de zuidwestelijke omleidingsweg gebeurt in fases, gespreid over verschillende jaren. Op die manier wordt de hinder voor de omgeving beperkt.
We doorlopen verschillende fases. Bij elke fase wordt de informatie regelmatig aangevuld met de meest actuele gegevens.
Een terugblik op de fases die al zijn afgerond:
- Fase 1: Omleidingsweg tussen spoorweg en IJzer en een nieuwe verbindingsweg die de Kapellestraat verbindt met de IJzerdijk.
- Fase 2: Rotonde op Kaaskerkestraat en omleidingsweg vanaf rotonde tot Vlavaart.
- Fase 3: Omleidingsweg tussen Cardijnlaan en Woumenweg.
Een vooruitblik op de fases die nog op de planning staan:
- Fase 4A: Brug over IJzer
- Fase 4B: Tunnels onder spoorweg
- Fase 5: Heraanleg van Woumenweg en aansluiting met Eikhofstraat
Tip: klik op de kaart of de pijl rechtsboven om de faseringskaart vergroot te bekijken.
Fase 1 (Mei 2020 - mei 2021) - afgerond
- Een deel van de omleidingsweg werd aangelegd tussen de spoorweg en de IJzer.
- Ook de verbindingsweg naar de Kapellestraat werd aangelegd. Op het punt waar de omleidingsweg de Kapellestraat kruist, werd de Kapellestraat ‘geknipt’.
- De nieuwe ontsluitingsweg voor de Kapellestraat is enkel bedoeld voor lokaal verkeer. Er werden uitwijkzones voorzien zodat tegenliggend verkeer kan passeren.
Fase 2 (Augustus 2022 - eind voorjaar 2024) - afgerond
- Er is een rotonde op de Kaaskerkestraat aangelegd.
- De aannemer heeft een volgend deel van de omleidingsweg aangelegd, tussen de Kaaskerkestraat en de spoorweg
- Er werden twee veilige fietspaden aangelegd, een eenrichtingsfietspad aan elke zijde van de weg, met een berm ertussen.
Fase 3 (Mei 2023 - november 2025) - afgerond
- Een deel van de omleidingsweg wordt aangelegd tussen de rotonde aan de Cardijnlaan en de Woumenweg. Ter hoogte van de aansluiting met de Woumenweg is er enkel in- en uitgaand werfverkeer.
- Er worden ook veilige fietspaden aangelegd, zodat fietsers de rotonde kunnen volgen, wat voorheen niet mogelijk was. Tussen de paden is er een berm.
Fase 4A (15 december 2025 - eind 2027)
- De aannemer legt een brug aan over de IJzer. De brug zal twee rijstroken hebben voor gemotoriseerd verkeer, een voor iedere rijrichting, met daarnaast een dubbelrichtingsfietspad. Ook de toegangswegen naar de brug worden aangelegd en de oever van de IJzer wordt bijkomend versterkt.
- Vanaf maandag 15 december 2025 start de aannemer met de voorbereidende werken. Ondertussen bereidt hij in detail de technische uitvoering van de bouw van de brug zelf voor. Zo wordt de stabiliteit en veiligheid tijdens de constructie verzekerd. Een exacte einddatum van de werken aan de brug is er daarom nog niet. Het streefdoel is om de werken tegen eind 2027 af te ronden. De hinder tijdens de bouw van de brug zal beperkt blijven. De IJzerdijk zal wel onderbroken worden: er worden omleidingen voorzien.
Fase 4B (vermoedelijke start in loop van 2026)
- De onderdoorgangen onder de spoorweg worden aangelegd.
- Er worden nieuwe fietspaden aangelegd, waarbij veel aandacht wordt besteed aan het groen, met een ruime aanwezigheid van struiken en bomen.
- Er komt een enkelrichtingsfietspad vanuit Frontzate, aan de oostelijke zijde van de weg, tot aan de rotonde met de Kaaskerkestraat.
- Aan de westelijke zijde van de weg komt er een dubbelrichtingsfietspad, vanaf de verbinding met de Wagenmakerijstraat tot aan het spoor.
- Er komt een dubbelrichtingsfietspad, onder het spoor door, tot aan de rotonde met de Cardijnlaan, aan de oostelijke zijde van de omleidingsweg.
- De aanbestedingsprocedure is lopende. Een startdatum voor de bouw van de spooronderdoorgangen is er vandaag nog niet, maar het is de bedoeling om in de loop van 2026 deze werken op te starten. Die werken zullen iets meer dan 3 jaar duren, inclusief voorafgaande studie voor de bouw van de onderdoorgangen en de inschuifoperatie.
Fase 5 (Nog geen startdatum bekend)
- De Woumenweg wordt heraangelegd, tussen de nieuwe omleidingsweg en de Eikhofstraat. Ook de aansluiting met de Eikhofstraat wordt aangepakt. Er komen twee rotondes in plaats van lichtengeregelde kruispunten.
- Deze werken omvatten ook rioleringswerken en de aanleg van een collector door Aquafin.
- Voor de aanleg van de rioleringswerken en de rotondes zal een nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag ingediend worden. Er zal eveneens in beperkte mate aanvullend moeten onteigend worden voor de aanleg van de twee rotondes.
Bekijk de afbeeldingen op het tabblad ‘Realiteit en toekomst’ om te ontdekken wat er al gerealiseerd is en wat er nog gaat plaatsvinden. Dit geeft een helder visueel overzicht van het volledige proces.