Realiteit en toekomst
Realiteit en toekomst
Ontdek de toekomst van de omleidingsweg in Diksmuide
In 2008 werd het tracé voor de nieuwe omleidingsweg vastgelegd in een Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP). De weg zal 3 kilometer lang zijn en de verbinding vormen tussen de Woumenweg (N369) en de Kaaskerkestraat (N35). De omleidingsweg krijgt één rijstrook per richting, gescheiden door een middenberm van 1 meter breed. Langs het volledige tracé komt een dubbelrichtingsfietspad aan de kant van het centrum en de industriezone, zodat ook fietsers optimaal kunnen profiteren van de nieuwe verbinding.
Fietstransformatie: nieuwe verbindingen over Vlavaart en IJzer
Een belangrijk onderdeel van de omleidingsweg is de verbetering van de fietsinfrastructuur.
- De fietspaden van de Frontzate en de oude spoorlijn worden verbonden via een koker over de Vlavaart.
- Het fietspad wordt parallel aan het spoor aangelegd en sluit aan op de oude spoorwegberm.
- Er komt een fietstunnel onder de spoorlijn, waardoor Kaaskerke en Woumen direct met elkaar verbonden worden.
- Het fietspad wordt verder langs de oostzijde van de omleidingsweg geleid en over een nieuwe brug over de IJzer.
- Er komen aftakkingen naar de IJzerdijk en het bedrijventerrein Heernisse, en het fietspad sluit aan op de Woumenweg (N369).
Slimme verkeersinrichting voor een vlotte doorstroming
Om de nieuwe omleidingsweg aantrekkelijk te maken, wordt gezorgd voor een vlotte doorstroming. Daarom worden de kruispunten zo heringericht.
Werken die al zijn gerealiseerd:
- De Kapellestraat is niet direct verbonden met de omleidingsweg. In plaats daarvan is er een nieuwe verbinding voorzien naar de IJzerdijk, namelijk de Marie Declerckstraat (vernoemd naar Mietje Boeuf, een bekende soldatenmoeder uit de Eerste Wereldoorlog) (fase 1).
- Rotonde bij de aansluiting met de Kaaskerkestraat (N35) (fase 2).
- Voorrangskruispunt bij het toekomstige bedrijventerrein op de Vlavlakte (fase 2).
Werken die nog uitgevoerd moeten worden:
- Verkeerslichten bij de industriezone Heernisse (fase 3).
- Tunnel onder de spoorweg (fase 4B).
- Een grote vaste brug over de IJzerdijk en de IJzer (fase 4).
- De aansluiting van de omleidingsweg met de Woumenweg en de aansluiting van de Woumenweg met de Eikhofstraat (fase 5).
Na de aanleg van de omleidingsweg zal ook de bestaande Esenweg (N35) opnieuw worden ingericht. Zo wordt het minder aantrekkelijk voor zwaar verkeer, dat voortaan via de nieuwe omleidingsweg zal rijden in plaats van door het stadscentrum.
Bekijk de omleidingweg
Wil u weten wat er precies gebeurt in elke fase? Ga dan naar het tabblad ‘Timing en fasering’.