Lopende werven
Lopende werven
1. N101 Scheldelaan: Boudewijnbrug
De Afdeling Maritieme Toegang (AMT) vervangt de bestaande Boudewijnbrug door een nieuwe brug. De Boudewijnbrug is de brug over de Boudewijnsluis aan de kant van de dokken. De voorbereidende werken zijn gestart in april 2019. Sinds november 2019 is de brug buiten dienst. Door een juridisch geschil liggen de werken momenteel stil. Ze zullen minstens tot 2025 duren.
- Vrachtverkeer vermijdt best het sluizencomplex Boudewijn-Van Cauwelaert.
- Verkeer met een bestemming ten noorden van het sluizencomplex bereikt de Scheldelaan via de A12 en R2, afrit 12 Lillo.
- Verkeer met een bestemming ten zuiden van het complex rijdt best via de A12, afrit 16 Ekeren en de Oosterweelsteenweg.
- Autoverkeer met een maximale hoogte van 2.70m kan, indien de Meestoofbrug open staat voor scheepvaart, over de sluisdeur rijden.
2. N101 Scheldelaan - Kastelweg
Werken van Lantis. In 2021 zijn de voorbereidende werken voor de bouw van de Scheldetunnel op Rechteroever gestart. De werfzone van de Scheldetunnel bevindt zich aan de westzijde van het Noordkasteel langsheen de Scheldelaan. Daardoor zal tijdens de bouw van de Scheldetunnel de Scheldelaan plaatselijk afgesloten zijn.
3. Royersluis: renovatie
De werken aan de Royerssluis werden in oktober 2021 officieel afgetrapt. De komende jaren wordt deze belangrijke scheepvaartverbinding tussen de Schelde en het Albertkanaal grondig gerenoveerd en uitgebreid tot een performante binnenvaartsluis die moderne binnenschepen vlot en veilig zal behandelen. De sluis wordt aanzienlijk langer (van 180 naar 230 meter lengte) én breder (van 22 naar 36 meter) waardoor ze grotere binnenschepen efficiënt kan versassen en het transportvolume naar het Albertkanaal verhoogd kan worden. Vlakbij de Royerssluis bouwt Lantis de Oosterweelknoop met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad.
4. R2: onderhoud Tijsmanstunnel
Vanaf augustus 2023 startte AWV met werken voor de vernieuwing van de brandleiding in de Frans Tijsmanstunnel (R2) in de Antwerpse haven. Er geldt een omleiding.
5. Straatsburgdok: bouw tijdelijke betoncentrale, aanpassingen Straatsburgbrug en plaatsing onderdelen kanaaltunnels
Werken van Lantis. De kanaaltunnels moeten de Ring verbinden met het Oosterweelknooppunt in de zuidelijke haven. Wie naar de haven moet, hoeft de Ring dus niet meer te verlaten in Merksem of Deurne, maar kan via de kanaaltunnel doorrijden tot het Noordkasteel. Vooraleer de bouw van de tunnels van start kan gaan, moeten nutsleidingen ter hoogte van Straatsburgdok-Zuidkaai worden verlegd.
6. R2: betonherstellingen vanaf E34 richting Stabroek
Vanaf mei 2024 voert AWV betonherstellingen uit op de R2 in de richting van Stabroek, tussen de aansluiting van de E34 in Beveren en de Beverentunnel. De werken vinden plaats op acht locaties. Er geldt een omleiding per locatie.
7. Oosterweelknooppunt
Werken van Lantis. Aan het Noordkasteel, ter hoogte van het kerkje van Oosterweel op de rechteroever, komt het Oosterweelknooppunt met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad. Het knooppunt wordt grotendeels overkapt. Het verbindt de Scheldetunnel met de Kanaaltunnels die aansluiten op de Antwerpse Ring. Daarmee is het een essentiële schakel in het rondmaken van de Ring en het ontsluiten van de haven en het Eilandje.
8. Nutsaanpassingen N101 Scheldelaan (door Elia)
Werken van Elia. Aanleg van een ondergrondse elektriciteitsverbinding tussen hoogspanningsstation Lillo en het toekomstige hoogspanningsstation Galge.