Overslaan en naar de inhoud gaan

Vernieuwing riolering, wegdek en vrijliggende fietspaden op de Brusselsesteenweg tussen het kruispunt met de Termerestraat en gemeentegrens Kortenberg

Vernieuwing riolering, wegdek en vrijliggende fietspaden op de Brusselsesteenweg tussen het kruispunt met de Termerestraat en gemeentegrens Kortenberg

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Plaats

Weg

N2

Wat en waarom?

Vernieuwing riolering, wegdek en vrijliggende fietspaden 

Aquafin plant de vernieuwing van de riolering op het stuk van de Brusselsesteenweg (N2) tussen het kruispunt Termerestraat/Termereboslaan en de grens met Kortenberg, een stuk van ongeveer drie kilometer. Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om de weg volledig opnieuw in te richten, met onder andere: 

  • veilige fietspaden 
  • nieuwe verkeerslichten en veilige fiets- en voetgangersoversteekplaatsen aan het kruispunt met de Meerbeeksesteenweg en de Kroonstraat worden vernieuwd
  • comfortabele bushaltes met verhoogd perron 

 

Lees meer details over de verbeteringen op de Brusselsesteenweg via de knop 'Verbeteringen in een notendop'

In de overzichtskaart hieronder staat het project dat beschreven wordt op deze pagina in het blauw aangeduid. Op de kaart kan je ook andere zones van de Brusselsesteenweg zien waar er nieuwe vrijliggende fietspaden gepland worden. Diezelfde kaart vind je ook terug in via deze knop 'Overzicht fietspaden Brusselsesteenweg'.

Waar staan we nu?

Ten vroegste in 2027, nog geen planning 

Volgens de huidige planning zal deze herinrichting ten vroegste in 2027 starten, dus nadat Wegen en Verkeer het stuk van de Brusselsesteenweg tussen de Terbankstraat en de Oikotenweg heeft aangepakt. 

De heraanleg van de riolering is een ingrijpend werk dat met veel hinder gepaard zal gaan. Aquafin en het Agentschap Wegen en Verkeer zullen een fasering uitwerken, die erop gericht zal zijn om tijdens de werken iedereen zo goed mogelijk bereikbaar te houden en een zo vlot mogelijke doorgang te bieden.

Er is nog geen definitieve fasering uitgewerkt, maar de kans is groot dat de projectzone zal opgesplitst worden in drie deelzones:  

  1. Van aan de Molenbeek tot het kruispunt met de Meerbeeksesteenweg
  2. Van aan het kruispunt met de Meerbeeksesteenweg tot aan het kruispunt met de Graafschaplaan en Bertemsebaan
  3. Van aan het kruispunt met de Graafschaplaan en Bertemsebaan tot aan de gemeentegrens van Kortenberg

Wat wel al zeker is, is dat bij de heraanleg van de voetgangerstunnel aan de Ganzemansberg de steenweg gedurende een aanzienlijke periode (verschillende maanden) volledig afgesloten zal worden. Op dat moment zullen er omleidingen in voege komen. Ook in bepaalde andere fasen zal het verkeer misschien omgeleid worden. Langs waar die precies zullen lopen, is momenteel ook nog niet duidelijk. 

‘Minder hinder’-studie en afstemming werken gemeente 

De gemeente Herent zal een van de komende jaren ook werken uitvoeren in de Kroonstraat, in de dorpskern van Veltem - een weg die mogelijk ook gebruikt zal worden als omleidingsweg tijdens de riolerings- en wegenwerken op de Brusselsesteenweg tussen de Termerestraat en de grens van Kortenberg. 

Het is dus heel belangrijk om de werken van Aquafin, Wegen en Verkeer en de gemeente Herent goed op elkaar af te stemmen.  Aquafin en Wegen en Verkeer hebben al een uitvoerige ‘minder hinder’-studie gedaan.  

De bevindingen van de studie werden al besproken met het gemeentebestuur van Herent, maar er werden nog geen beslissingen genomen over hoe het project Termerestraat - grens Kortenberg uitgevoerd zal worden. Zodra er concrete voorstellen zijn  voor de fasering, de omleidingen en andere belangrijke praktische aspecten, zullen Aquafin en Wegen en Verkeer de nodige communicatie doen: 

  • in de voorbereidingsfase van de werken, zal er overleg gepleegd worden met vertegenwoordigers van de ondernemers van de Brusselsesteenweg en elders in Herent. De bedoeling is dat de werken met zo weinig mogelijk hinder gepaard gaan
  • in de maanden voor de effectieve start van de werken, of voor de fase(n) met de meeste hinder, zullen het Agentschap Wegen en Verkeer en haar partners een grote communicatiecampagne voeren, zodat zoveel mogelijk omwonenden, weggebruikers,  ondernemers, … op de hoogte zijn   
     

Elk project van Wegen en Verkeer doorloopt een vaste reeks administratieve stappen voor de eerste spadesteek kan gebeuren. U leest er alles over op deze pagina.

Meer investeren in fietspaden

Het Agentschap Wegen en Verkeer investeert steeds meer in fietsinfrastructuur. Dankzij het Vlaamse relanceplan worden extra middelen vrijgemaakt voor fietspaden langs gewestwegen. Zo krijgt het fietsnetwerk in Vlaanderen meer vorm en wordt fietsen veiliger en comfortabeler, zodat morgen nog meer mensen de fiets nemen.

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier