Overslaan en naar de inhoud gaan
Vernieuwing riolering, rijweg en fietspaden op de Brusselsesteenweg tot hier aan de grens met Kortenberg

Vernieuwing riolering, wegdek en vrijliggende fietspaden op de Brusselsesteenweg tussen het kruispunt met de Termerestraat en gemeentegrens Kortenberg

Verbeteringen in een notendop

Verbeteringen in een notendop

Status

In Studie

Plaats

Weg

N2

De verbeteringen op de Brusselsesteenweg in een notendop 

  • Vrijliggende fietspaden
    In beide rijrichtingen komen over de hele projectzone vrijliggende fietspaden die aansluiten op de gescheiden fietspaden aan de Termerestraat. Aan de grens met Kortenberg sluiten de fietspaden aan bij het bestaande fietspad. Om de veiligheid voor fietsers te verhogen, worden de fietspaden in de toekomst volledig afgescheiden van het autoverkeer door middel van een groene strook.
     
  • Slimme verkeerslichtenregeling en veilige fiets- en voetgangersoversteken aan kruispunt Meerbeeksesteenweg x Kroonstraat
    Voor fietsers en autoverkeer is het moeilijk oversteken en invoegen zonder verkeerslichten aan dit kruispunt met de drukke gewestweg. Wegen en Verkeer maakt het kruispunt van de Brusselsesteenweg (N2) met de Meerbeeksesteenweg en Kroonstraat dan ook veiliger door het in te richten met verkeerslichten. Ook beide linkse afslagstroken naar de zijstraten op de steenweg worden verlengd. De fietspaden vanuit de zijstraten worden mooi aangesloten tot aan de verkeerslichten. Fietsers uit Veltem-Beisem en Meerbeek kunnen in de toekomst met een druk op de knop de Brusselsesteenweg veiliger oversteken. Ten slotte worden er ook meerdere detectielussen voorzien aan het kruispunt, zodat de verkeerslichten beter kunnen inspelen op het aantal bussen en auto’s die het kruispunt naderen.

Meer informatie over slimme verkeerslichten kan je op de algemene pagina vinden van het actieplan Verkeerslichten van Wegen en Verkeer.

  • Omvorming bushaltes: De bushaltes worden vernieuwd en waar mogelijk aangepast naar een verhoogd perron, zodat iedereen drempelloos de bus kan nemen. Het fietspad wordt - indien de ruimte het toelaat - achter de bushalte aangelegd, zodat er geen conflicten kunnen zijn tussen reizigers die afstappen van de bus en voorbijrijdende fietsers. In de toekomst zullen vele bussen op de Brusselsesteenweg stoppen aan verhoogde perrons. Op die manier kunnen de bussen van De Lijn zich in beide richtingen vlotter en stipter verplaatsen.
     
  • Vernieuwing van de rijweg: in dezelfde zone wordt de rijweg in beton volledig opgebroken en vanaf de fundering opnieuw opgebouwd en afgewerkt in asfalt. Dat betekent minder geluidshinder voor de omwonenden langsheen de steenweg.
     
  • Vernieuwde riolering: Over de volledige projectzone wordt er een gescheiden riolering aangelegd. Zo worden regenwater en afvalwater in de toekomst gescheiden afgevoerd. Dat is beter voor het leefmilieu.