Timing en fasering
Timing en fasering
Werken met beperkte hinder
Voordat het verkeer de spitsstrook kan gebruiken, zijn er nog werken nodig.
Funderingen portieken dynamische infoborden
Om de spitsstrook te signaleren aan de weggebruikers, komen er op 11 plekken portieken met dynamische infoborden over de snelweg. Die portieken worden verankerd in betonnen funderingen in de midden- en zijberm.
- De aannemer plaatst die funderingen tussen 14 juni en het najaar 2024.
- In die periode worden de portieken op maat geproduceerd.
- Ten laatste in het voorjaar 2025 zet AWV de portieken op hun plaats met nachtelijke hinder op de snelweg.
Verkeerstechnieken voor goede werking spitsstroken
AWV voorziet ook de verkeerstechnieken die zorgen voor goede werking van de toekomstige spitsstroken:
- 13 portieken
- 10-tallen camera’s
- 73 meetlussen in het wegdek.
Spitsstroken in dienst in het voorjaar 2025
- Na de indienstname van de technische installaties, blijven de spitsstroken nog gesloten.
- Het Vlaams Verkeerscentrum voert monitoringstesten uit tussen de meetlussen en de signalisatieborden.
- Na goedkeuring van het Vlaams Verkeerscentrum volgt de definitieve wegmarkering.
- Daarna zijn de spitsstroken klaar om in gebruik genomen te worden.
Realisatie spitsstrook en vernieuwing rijweg
Om de spitsstrook te realiseren, waren er aanpassingen nodig aan de huidige pechstrook, de rijweg en op- en afritten. De aannemer van AWV gaat:
- het bestaande asfalt frezen.
- een ondergrondse scheurremmende laag plaatsen ter versteviging van het asfalt.
- geluidsreducerend asfalt voorzien.
- de bestaande pechstrook omvormen tot een spitsstrook.
- de pechhavens aanleggen.
- de portieken plaatsen over de rijweg.
- aanpassingen aan op- en afritten.
- markering en nieuwe vangrails
- ....