Spitsstroken op de E313 tussen Hasselt en Lummen
Algemeen Overzicht
![Op- en afrit 26bis Industrie Zolder-Lummen afgesloten](/themes/custom/itr_theme/src/img/layout/important-updates.png)
Op- en afrit 26bis Industrie Zolder-Lummen afgesloten
Van zaterdagochtend 3 augustus tot maandagochtend 12 augustus is de op- en afrit afgesloten. De bestaande pechstrook tussen de op- en afrit wordt opgebroken en verbreed, zodat ze kan dienen als spitsstrook. Tussen het Klaverblad en de oprit 26bis zullen ook grootschalige asfaltwerken gebeuren. Voor een kwaliteitsvolle uitvoering en om de veiligheid van onze arbeiders te waarborgen kan er geen verkeer passeren.
Welke hinder kan u verwachten?
- Doorgaand verkeer richting Leuven en Genk ervaart geen extra hinder.
- Het verkeer richting Luik dat de afrit 26bis wil gebruiken rijdt verder tot complex 27 Hasselt-West om terug te rijden naar afrit 26bis rijrichting Antwerpen.
- Het verkeer dat de oprit 26bis richting Luik wil gebruiken, neemt de oprit 26bis richting Antwerpen en kiest in Lummen de E314 richting Genk tot aan complex Circuit Zolder. Zo kunnen ze omkeren en opnieuw richting Lummen en Luik rijden.
Sinds maandag 3 juni 2024 realiseert AWV een spitsstrook op de bestaande pechstrook van de E313 tussen het klaverblad Lummen en Hasselt-West (complex 27). Er komen nieuwe pechhavens naast de snelweg en AWV vernieuwt de op- en afritten Zolder-Lummen (complex 26) en Hasselt-West (complex 27). De 7 kilometer bijkomende spitsstrook in de richting van Luik moet de doorstroming verbeteren en files en sluipverkeer verminderen. AWV vernieuwt ook de rijweg met een geluidsarme toplaag asfalt. Het hele project zal zo'n jaar in beslag nemen. De grootste verkeershinder is er vanaf juni tot het najaar 2024.
Wat en waarom?
Betere doorstroming, minder files en sluipverkeer
De spitsstroken moeten de doorstroming op de E313 tussen de verkeerswisselaar Lummen en het complex van Hasselt-West (27) verbeteren. Ze sluiten aan op de bestaande spitsstroken tussen Ham en Lummen. Door voldoende capaciteit te voorzien tijdens de drukste momenten, pakt AWV de files aan en vermindert het sluipverkeer op de secundaire wegen.
Vlotter verkeer, zowel op de snelweg als ernaast
Het gaat om een meerjarenproject met spitsstroken in beide rijrichtingen op de E313 tussen Lummen en Hasselt-Oost.
In fase 1 voert AWV de rijrichting Luik uit tussen de zuidzijde van het klaverblad Lummen en het complex Hasselt-West.
- De spitsstroken sluiten aan op de bestaande stroken tussen Beringen-Ham en de verkeerswisselaar in Lummen.
- De pechstroken worden straks dynamisch ingezet als spitsstroken op piekmomenten om de doorstroming op de snelweg te verbeteren en sluipverkeer op lokale wegen te verminderen.
Timing en impact
Start werken: 3 juni 2024
Het hele traject van Lummen tot Hasselt-Oost omvormen vergt grote inspanningen en financiering. Daarom verloopt de aanpak in fasen:
- Fase 1: van verkeerswisselaar in Lummen tot complex 27 Hasselt-West (rijrichting Luik)
- Fase 2: van complex 27 Hasselt-West tot Lummen (rijrichting Lummen)
- Fase 3: van complex 27 Hasselt-West tot en met afrit aan complex 29 Hasselt-Oost (rijrichting Luik)
- Fase 4: van complex 29 Hasselt-Oost tot complex 27 Hasselt-West (rijrichting Lummen)
De uitvoering die voorzien is vanaf 3 juni 2024 is voor fase 1. De uitvoering van de andere fases volgt later, afhankelijk van voorziene budgetten.
Fase 1 zal zo'n een jaar in beslag nemen.