Spitsstroken op de E313 tussen Hasselt en Lummen
Algemeen Overzicht
Het verkeer mag nog niet over de spitsstrook rijden. Eerst komen nog detectoren in het wegdek en portieken over de snelweg. Daaraan hangen de borden die aangeven of de spitsstrook al dan niet open is. De opening is voor in het voorjaar 2025, tot dan blijft de spitsstrook een pechstrook.
Sinds maandag 3 juni 2024 realiseert AWV een spitsstrook op de bestaande pechstrook van de E313 tussen het klaverblad Lummen en Hasselt-West (complex 27). Er komen nieuwe pechhavens naast de snelweg en AWV vernieuwt de op- en afritten Zolder-Lummen (complex 26) en Hasselt-West (complex 27). De 7 kilometer bijkomende spitsstrook in de richting van Luik moet de doorstroming verbeteren en files en sluipverkeer verminderen. AWV vernieuwt ook de rijweg met een geluidsarme toplaag asfalt. Het hele project zal zo'n jaar in beslag nemen. De grootste verkeershinder is tussen juni en najaar 2024.
Wat en waarom?
Betere doorstroming, minder files en sluipverkeer
De spitsstroken moeten de doorstroming op de E313 tussen de verkeerswisselaar Lummen en het complex van Hasselt-West (27) verbeteren. Ze sluiten aan op de bestaande spitsstroken tussen Ham en Lummen. Door voldoende capaciteit te voorzien tijdens de drukste momenten, pakt AWV de files aan en vermindert het sluipverkeer op de secundaire wegen.
Vlotter verkeer, zowel op de snelweg als ernaast
Het gaat om een meerjarenproject met spitsstroken in beide rijrichtingen op de E313 tussen Lummen en Hasselt-Oost.
In fase 1 voert AWV de rijrichting Luik uit tussen de zuidzijde van het klaverblad Lummen en het complex Hasselt-West.
- De spitsstroken sluiten aan op de bestaande stroken tussen Beringen-Ham en de verkeerswisselaar in Lummen.
- De pechstroken worden straks dynamisch ingezet als spitsstroken op piekmomenten om de doorstroming op de snelweg te verbeteren en sluipverkeer op lokale wegen te verminderen.
Timing en impact
Start werken: 3 juni 2024
Het hele traject van Lummen tot Hasselt-Oost omvormen vergt grote inspanningen en financiering. Daarom verloopt de aanpak in fasen:
- Fase 1: van verkeerswisselaar in Lummen tot complex 27 Hasselt-West (rijrichting Luik)
- Fase 2: van complex 27 Hasselt-West tot Lummen (rijrichting Lummen)
- Fase 3: van complex 27 Hasselt-West tot en met afrit aan complex 29 Hasselt-Oost (rijrichting Luik)
- Fase 4: van complex 29 Hasselt-Oost tot complex 27 Hasselt-West (rijrichting Lummen)
De uitvoering die voorzien is vanaf 3 juni 2024 is voor fase 1. De uitvoering van de andere fases volgt later, afhankelijk van voorziene budgetten.