Timing en fasering
Timing en fasering
2019 en 2021: verlichting en slagbomen
In 2019 werd de verlichting in de tunnel al vernieuwd. In 2021 kwamen ook slagbomen en verkeerslichten voor de ingang van de tunnel. Die worden gebruikt om de ingang naar de tunnel af te sluiten in geval van brand.
December 2022: aanpassing vluchtdeuren
In het najaar van 2022 werden de vluchtdeuren in de tunnel aangepast.
De vluchtdeuren zijn de deuren tussen de kokers die gebruikers kunnen gebruiken om te evacueren bij incidenten. Wanneer het brandt en u de tunnel niet met de auto kan uitrijden, bent u via deze vluchtdeuren het snelst in veiligheid. Lees meer over tunnelveiligheid op deze pagina.
2024: realisatie calamiteitendoorsteek
In 2024 wordt ook een 'calamiteitendoorsteek' aangelegd, een verbinding van de ene tunnelkoker naar de andere voor hulpdiensten.
Vanaf 2025/2026: grondige renovatie
In een volgende fase wordt de tunnel grondig gerenoveerd. Een concrete timing voor die werken is er nog niet. Zodra die bekend is, zal die meegegeven worden op deze pagina. Tijdens de totaalrenovatie werken we aan:
- Nieuwe ventilatie: goede ventilatie is belangrijk voor de brandveiligheid van de tunnel. De rook moet op de juiste manier worden afgevoerd. Daarom komen er ventilatoren aan de tunnelmond. Om de ventilatoren te bevestigen, wordt een volledig nieuwe constructie gebouwd voor de ingang van de tunnel.
- Betere brandbestrijding: een waterbassin met extra watervoorraad naast de tunnel moet ervoor zorgen dat de brandweer in elke situatie over voldoende bluswater beschikt.
- Brandwerend plafond en muren: de binnenkant van de tunnel krijgt een nieuwe bescherming. Die moet ervoor zorgen dat de structuur van de tunnel niet onstabiel raakt bij brand.
- Update bediening en bewaking: de tunnel wordt voortdurend gemonitord vanop afstand. Deze systemen worden allemaal vernieuwd.
- Noodstroomgenerator: een tweede onafhankelijke stroombron moet de tunnel van stroom voorzien wanneer er problemen optreden met de aanvoer van elektriciteit.
- Geluidswerende maatregelen: indien nodig komen er ook geluidswerende panelen aan de tunnelmond. Onderzoek moet nog uitwijzen of de schermen noodzakelijk zijn.