Ombouw N49 tot snelweg (West-Vlaanderen)
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
N49 wordt autosnelweg
De N49, de expresweg tussen Antwerpen en de kust, dateert van de jaren ‘70. Om die weg veiliger te maken en het verkeer er vlotter te laten verlopen, besliste de Vlaamse overheid om hem om te bouwen tot een autosnelweg. Tussen Antwerpen en Zelzate is de weg ondertussen al een autosnelweg (E34). Hetzelfde moet gebeuren tussen Zelzate en Westkapelle.
Lokaal verkeer scheiden van doorgaand verkeer
Het verkeer op de N49 kan vandaag niet vlot doorrijden. Er zijn verschillende kruispunten met en zonder lichten en het verkeer is er gemengd met auto’s, fietsers en landbouwvoertuigen. Dat leidt tot onveilige situaties. Om de N49 veiliger en vlotter te maken, scheiden we het doorgaande verkeer van het lokale verkeer.
- Van de N49 maken we een snelweg voor doorgaand verkeer. De maximumsnelheid verandert daardoor van 90 km/u naar 120 km/u. Verkeer rijdt de snelweg op en af via een beperkt aantal op- en afritten.
- Voor het lokale verkeer komt er aangepaste infrastructuur naast, over en onder de N49. Alle kruispunten en rechtstreekse aansluitingen op de N49 verdwijnen.
De ombouw van de N49 tot een snelweg wordt medegefinancierd door de Europese Unie.
Waar werken we wanneer?
Welke deelprojecten staan er op de planning?
De ombouw van de N49 naar een snelweg gebeurt niet in één keer, maar is opgesplitst in verschillende projecten. Hieronder vindt u een overzicht van alle projecten op West-Vlaams grondgebied. Ontdek ook wat er op Oost-Vlaams grondgebied verandert.
- Project 8.2: ombouw N49 tot snelweg vanaf Leopoldkanaal en Passiedreef
- Project 8.1: ombouw N49 tot snelweg tussen Damweg en Leopoldkanaal
- Project 9: bouw fietstunnel bij Nonnendijk
- Project 10: ombouw N49 tot snelweg tussen Vredestraat en Lapscheurestraat
- Project 11: ombouw N49 tot snelweg tussen Molen van Hoeke en Lapscheurestraat
- Project 12: ombouw snelweg tussen Damweg en A11