Project 8.2: ombouw N49 tot snelweg vanaf Leopoldkanaal tot Passiedreef
Algemeen Overzicht
UPDATE 14/10/2024: Omleiding voor gemotoriseerd verkeer via Passiedreef
In de bewonersbrief die op maandag 14 oktober bedeeld werd, sloop een foutje. Gemotoriseerd verkeer tussen Den Hoorn en Maldegem kan vanaf maandag 21 oktober niet via de Oostdreef rijden: de aansluiting van de Koning Albertlaan (N49) met de Oostdreef is vanaf dan namelijk afgesloten. Verkeer tussen Den Hoorn en Maldegem rijdt vanaf 21 oktober om via de Hoornstraat, Middelburgsesteenweg, Vissersstraat, Weststraat, Scheewege, Brezendedreef en de Passiedreef.
Wat en waarom?
Vlotter en veiliger verkeer op de N49
De N49 wordt omgebouwd van een expresweg tot een autosnelweg. Dat gebeurt daarom in deelprojecten. Dit deelproject loopt van het Leopold- en Schipdonkkanaal tot aan de Passiedreef tussen Damme en Maldegem.
Kom te weten waarom we van de N49 een snelweg maken en ontdek alle andere Oost-Vlaamse deelprojecten.
Ontwerp van de nieuwe N49
- Autosnelweg: we bouwen de N49 in dit gebied van het Leopold- en het Schipdonkkanaal tot aan de Passiedreef om tot een snelweg, zodat gemotoriseerd verkeer er vlot kan doorrijden.
- Parallelweg: Voor het lokale verkeer bouwen we een parallelweg langs de N49 van het Leopold- en het Schipdonkkanaal tot aan de Donkse Beek. Zo kan het verkeer op de N49 vlotter en veiliger doorrijden en hoeft lokaal verkeer niet via de drukke N49 te rijden.
- Drie nieuwe bruggen:
- Op de grens van Maldegem en Damme loopt de N49 via drie bruggen, de Leestjesbruggen, over het Leopold- en Schipdonkkanaal. Die bruggen zijn niet geschikt voor uitzonderlijk vervoer. Uitzonderlijk vervoer tussen Antwerpen en Zeebrugge moet vandaag omrijden via de Brugse Steenweg (N9) naar Brugge en doorkruist daarbij verschillende woonkernen. Om dat probleem op te lossen, komen in de toekomst drie nieuwe bruggen over het Leopold- en het Schipdonkkanaal. Eén brug over de ventweg, één richting Antwerpen en één richting Knokke.
- Landbouw- en onderhoudsvoertuigen steken in de nieuwe situatie de N49 niet meer over, maar rijden conflictvrij onder de bruggen door. Om de voertuigen voldoende plaats te geven, zullen de nieuwe bruggen ongeveer drie meter hoger zijn dan de huidige.
- Vandaag fietsen fietsers langs een metalen passerelle over het Leopold- en het Schipdonkkanaal. In de toekomst wordt het jaagpad langs het kanaal aan Oost-Vlaamse zijde onder de bruggen doorgetrokken. Fietsers fietsen daarmee over een volwaardig en aan alle wettelijke normen aangepast fietspad onder de bruggen door.
- Ecopassage: Aan de Donkse Beek leggen we een ecopassage onder de N49 aan. Kleine zoogdieren en amfibieën kunnen er veilig onder de N49 door.
Timing en impact?
Werken vanaf 4 september 2024
De werken startten op woensdag 4 september, met de nodige voorbereidingen. Daarna gaan de nutsmaatschappijen aan de slag.
Meer info over de timing van de werken leest u op het tabblad 'Timing en fasering'.
Alle informatie over de verkeershinder en verkeerssituatie tijdens de werken leest u op het tabblad 'Actuele hinder'.
De ombouw van de N49 tot een snelweg wordt medegefinancierd door de Europese Unie.