Londerzeel-Zuid: oplossing voor kruispunt Kerkhofstraat en Londerzeelsesteenweg met A12
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Een veilige oplossing voor het knooppunt Londerzeel-Zuid
Ten zuiden van Londerzeel kruist de A12 de Kerkhofstraat en Londerzeelsesteenweg. De A12 heeft hier de breedte van een autosnelweg. Hij snijdt een zone met veel bewoning en bedrijvigheid dwars doormidden.
Het kruispunt met de Kerkhofstraat en de Londerzeelsesteenweg is een grote asfaltvlakte waar het voor voetgangers en fietsers onaangenaam is om over te steken. Voor automobilisten is het ook uitkijken, zelfs na de ingrepen voor veiligere afslagbewegingen die enkele jaren geleden gebeurden.
Om de verkeersveiligheid te verbeteren, legt Wegen en Verkeer het kruispunt volledig opnieuw aan.
Bekijk hieronder hoe het kruispunt er vandaag uit ziet.
Wat verandert er?
- De A12 komt lager te liggen en krijgt een volledig nieuw op- en afrittencomplex. Lokaal verkeer rijdt via een brug over de snelweg.
- Fietsers en voetgangers steken in de toekomst de snelweg over via een aparte brug.
- Er komt een tunnel onder de op- en afritten voor de toekomstige sneltram tussen Willebroek en Brussel.
De oplossing voor Londerzeel-Zuid
In kaart
Brug in plaats van kruispunt
De A12 wordt ingegraven zodat hij lager komt te liggen dan vandaag. Verkeer dat de A12 wil oprijden of verlaten, gebruikt het nieuwe op- en afrittencomplex. Een brug over de snelweg wordt de verbinding voor lokaal verkeer tussen Londerzeel en Westrode. Zo zijn er geen verkeerslichten meer nodig en kan iedereen vlotter en veiliger doorrijden.
Fiets- en voetgangersbrug
Er komt een aparte brug voor fietsers en voetgangers. Zo kunnen die in alle veiligheid en comfort de A12 oversteken. De brug heeft een breedte van 4,5 meter, fietsers en voetgangers kunnen elkaar veilig kruisen. De helling van de brug is 3,5% zodat iedereen vlot de brug kan oprijden.
Andere projecten op de A12
Lees hier meer over de zeven andere projecten.
Waar staan we nu?
Voorbereiding start werken
Het Agentschap Wegen en Verkeer stelde in juni 2024 het aannemersconsortium ™ ViA12 aan om de werken uit te voeren. Dat consortium bestaat uit Jan de Nul NV en Willemen Project Finance NV. ™ ViA12 en het Agentschap Wegen en Verkeer bereiden de werken en de minder-hinder-aanpak voor, samen met de buurt.
Start werken 2025
Volgens de huidige planning starten de eerste werken in het najaar van 2025. Dan beginnen de nutsmaatschappijen met het verplaatsen en vernieuwen van hun leidingen (de zogenaamde 'nutswerken').
We verzamelden de antwoorden op de meest gestelde vragen op het tabblad 'Veelgestelde vragen'.