Overslaan en naar de inhoud gaan

Londerzeel-Zuid: oplossing voor kruispunt Kerkhofstraat en Londerzeelsesteenweg met A12

Londerzeel-Zuid: oplossing voor kruispunt Kerkhofstraat en Londerzeelsesteenweg met A12

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

A12

Wat en waarom?

Een veilige oplossing voor het knooppunt Londerzeel-Zuid

Ten zuiden van Londerzeel kruist de A12 de Kerkhofstraat en Londerzeelsesteenweg. De A12 heeft hier de breedte van een autosnelweg. Hij snijdt een zone met veel bewoning en bedrijvigheid dwars doormidden. 

Het kruispunt met de Kerkhofstraat en de Londerzeelsesteenweg is een grote asfaltvlakte waar het voor voetgangers en fietsers onaangenaam is om over te steken. Voor automobilisten is het ook uitkijken, zelfs na de ingrepen voor veiligere afslagbewegingen die enkele jaren geleden gebeurden.  

Om de verkeersveiligheid te verbeteren, legt Wegen en Verkeer het kruispunt volledig opnieuw aan. 

Bekijk hieronder hoe het kruispunt er vandaag uit ziet. 

Wat verandert er? 

  • De A12 komt lager te liggen en krijgt een volledig nieuw op- en afrittencomplex. 
  • Lokaal verkeer rijdt via een brug over de snelweg.
  • Fietsers en voetgangers steken in de toekomst de snelweg over via een aparte brug.

Brug in plaats van kruispunt

De A12 wordt ingegraven zodat hij lager komt te liggen dan vandaag. Verkeer dat de A12 wil oprijden of verlaten, gebruikt het nieuwe op- en afrittencomplex. Een brug over de snelweg wordt de verbinding voor lokaal verkeer tussen Londerzeel en Westrode. Zo zijn er geen verkeerslichten meer nodig en kan iedereen vlotter en veiliger doorrijden.

Fiets- en voetgangersbrug

Er komt een aparte brug voor fietsers en voetgangers. Zo kunnen die in alle veiligheid en comfort de A12 oversteken. De brug heeft een breedte van 4,5 meter, fietsers en voetgangers kunnen elkaar veilig kruisen. De helling van de brug is 3,5% zodat iedereen vlot de brug kan oprijden. 

Andere projecten op de A12

Lees hier meer over de zeven andere projecten.  

Waar staan we nu?

Voorbereiding start werken

Het Agentschap Wegen en Verkeer stelde in juni 2024 het aannemersconsortium ™ ViA12 aan om de werken uit te voeren. Dat consortium bestaat uit Jan de Nul NV en Willemen Project Finance NV. ™ ViA12 en het Agentschap Wegen en Verkeer bereiden de werken en de minder-hinder-aanpak voor, samen met de buurt. 

Op 23 juli 2025 werd de vergunningsprocedure afgerond met een gunstige beslissing. Tijdens de beroepsperiode werd echter een verzoekschrift tot vernietiging ingediend bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Deze procedure kan een invloed hebben op de start van de werken.

Er moeten ook nog enkele terreinen onteigend worden die Wegen en Verkeer nodig heeft om de werken te kunnen  uitvoeren. Enkele van die onteigeningsprocedures nemen meer tijd dan verwacht. Zolang hierover geen duidelijkheid is, kunnen we nog geen concrete startdatum bevestigen.
 

Start nutswerken voorjaar 2026 (niet zomer 2025)

Hier stond eerder te lezen dat volgens de huidige planning de eerste werken gingen starten in de zomer van 2025. Dan zouden de nutsmaatschappijen beginnen met het verplaatsen en vernieuwen van hun leidingen (de zogenaamde 'nutswerken'). Die timing zal echter niet gehaald worden, omdat enkele noodzakelijke onteigeningen vertraging opgelopen hebben. Op dit moment verwachten we de start van de nutswerken in het voorjaar van 2026. Voorafgaand kunnen al enkele kleinere werkzaamheden, zoals sonderingen en archeologiestudies, plaatsvinden. De impact van die werkzaamheden op de omgeving is eerder beperkt.

We verzamelden de antwoorden op de meest gestelde vragen op het tabblad 'Veelgestelde vragen'.