Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting van Gentpoort en Generaal Lemanlaan

Herinrichting van Gentpoort en Generaal Lemanlaan

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Plaats

Weg

R30
N337

Wat en waarom?

Veiliger kruispunt voor alle weggebruikers

Het Agentschap Wegen en Verkeer, Stad Brugge en Farys slaan de handen in elkaar om de kruispunten aan de Gentpoort aan te pakken: 

  • Het kruispunt van de Generaal Lemanlaan (N337) met de Brugse Ring (R30); 
  • Het kruispunt van de ‘kleine’ Generaal Lemanlaan met de Brugse Ring (R30); 
  • De kruispunten van de Generaal Lemanlaan met de Nijverheidsstraat en de Daverlostraat.

Herinrichting voor meer veiligheid

  • Meer aandacht voor fietsers en voetgangers: in het verleden gebeurden er ernstige ongevallen op deze kruispunten, vaak met rechtsafslaand gemotoriseerd verkeer en overstekende fietsers en voetgangers. Een herinrichting op maat van fietsers en voetgangers is daarom broodnodig.
  • Grondige voorbereiding en studiewerk: de herinrichting van de Gentpoort vraagt veel voorbereiding:
    • Het is een ingewikkeld kruispunt, met veel aansluitende straten en intense verkeersstromen.
    • Er is advies nodig van verschillende betrokken partners.
    • Om de riolering, de nutsleidingen, de verkeerslichten en het Zuidervaartje aan te passen, is veel voorbereidend onderzoek nodig.
    • Er is een omgevingsvergunning nodig om de werken uit te voeren. Pas nadat de vergunning wordt verleend, kan er een aannemer worden aangesteld om de werken uit te voeren.

Samenwerking tussen Wegen en Verkeer en stad Brugge

De kruispunten veiliger inrichten blijft de belangrijkste doelstelling voor Stad Brugge en het Agentschap Wegen en Verkeer. Daarom is een herinrichting nodig, op maat van alle weggebruikers, in het bijzonder fietsers en voetgangers.

Stad Brugge:

  • Stelde in 2016 een Mobiliteitsplan op. Dat plan moet de verkeersveiligheid en -leefbaarheid verbeteren in heel de stad.
  • Ondertekende het SAVE-charter (Samen Actief voor Veilig Verkeer). Samen met de vereniging voor Ouders van Verongelukte Kinderen engageert de stad zich om gevaarlijke kruispunten te analyseren en aan te pakken.

Agentschap Wegen en Verkeer:

  • Pakt stelselmatig gevaarlijke kruispunten in heel Vlaanderen aan. Dat doet Wegen en Verkeer op basis van een dynamische lijst, die gebaseerd is op de ongevalsgegevens van de afgelopen drie jaar. Die lijst wordt elk jaar bijgewerkt met de laatste gegevens.
  • Heeft oog voor veilige schoolroutes. Kinderen moeten veilig met de fiets of te voet naar school kunnen gaan. Daarom worden de straten van en naar school veiliger ingericht.

Timing en impact?

Studieproject volop lopende

Voor de herinrichting van de kruispunten aan de Gentpoort kunnen starten, moeten er eerst nog een heel aantal stappen worden doorlopen.

Meer informatie over de volgende stappen leest u op het tabblad ‘Timing en fasering’.